Jakie macie wrażenia po przejechaniu się samochodem na wungiel?

Teslowychopak

Posiadacz elektryka
Zgadzam się z @piotrpo. U mnie koszty energii (z ładowań na publicznych ładowarkach) wychodzą 26 gr/km, a więc całkiem podobnie. Samochód też kupiłem na więcej niż 3 lata (tak jak każdy inny do tej pory), więc nie interesuje mnie spadek wartości po 3 latach.

To samo z ładowaniem na trasie. Jako że na dłuższych trasach robię postoje (jeden dłuższy - do 1 godz. - na obiad, i kilka krótszych po 10-15 minut na toaletę i rozprostowanie kości), przy zaplanowaniu odpowiednich miejsc postojowych (tam gdzie jest ładowarka), czasy przejazdu na trasach, gdzie przeważają drogi krajowe albo ekspresowe wychodzą mi podobnie do poprzednich jazd ICE na tych samych trasach. Na trasach z przewagą autostrad, na które mój mieszczuch nie jest zoptymalizowany, wychodzi mi jakieś 10% więcej czasu (ale już taką Teslą, to przy moim stylu jazdy, wyszło by mi już podobnie do ICE).

Większość tras w Polsce ogarniam na AC. Jako że startuję z centralnej Polski, to zasadniczo do większości moich celów w Polsce mogę dojechać na prądzie z domu (+ewentualnie drobne doładowanie na DC przy nieco dłuższych trasach). A na miejscu zawsze udało mi się znaleźć AC, gdzie można się podładować na powrót.

Przy trasach zagranicznych, widzę z moich statystyk, że jest na odwrót (więcej DC, mniej AC) - ale to wynika z tego, że te trasy są dłuższe, niż krajowe.

Tu są moje statystyki odnośni ładowań AC na publicznych ładowarkach:
AT8.88%
CZ13.30%
DE0.00%
HU13.61%
PL45.65%
SI11.07%
SK7.50%
razem100.00%

A to odnośnie ładowań DC:

AT3.18%
CZ10.27%
DE5.78%
HU11.05%
PL11.78%
SI4.18%
SK53.77%
razem100.00%

W moim przypadku, ponad połowę ładowań DC mam na Słowacji, jako że ze względów towarzysko/biznesowych kilka razy w roku pokonuję trasę Polska-Słowacja-Węgry, a ładowanie DC na Słowacji jest bezkonkurencyjne cenowo (średnia DC na Słowacji wychodzi mi do tej pory 1.41 PLN/kWh, co jest najniższą średnią ze wszystkich krajów, które odwiedziłem). Warto wspomnieć, że np. taki Lidl SK, na DC 50 kW, bierze tylko 0.29 EUR/kWh (1.25 PLN/kWh), albo w takim ZSE Drive można mieć pakiet miesięczny 100 kWh za 24.90 EUR (1.07 PLN/kWh), albo mniejszy pakiet 40 kWh za 11.90 EUR (1.28 PLN/kWh) - zależy jak komu pasuje. Więc ładuję się na Słowacji ile wlezie przy jednej i drugiej granicy (polskiej i węgierskiej).
Jakie aplikacje masz na `Słowację? bo z tym Lidlem ostatnio nie mogę się jakoś połączyć a co do Kauflandu np to użyłem karty sieci Polskiej Equay i zapłaciłem za 20kw 70 zł ponad ;/ i niestety to koszmar,
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Na Słowacji używam jak następuje:

- ZSE Drive: pakiet 100 kWh za 24.90 EUR, albo 40 kWh za 11.90 EUR
- Greenway SK: pakiet 30 kWh za 9.90 EUR (inne pakiety są do d...)
- Electroverse Octopus: na stacjach Lidl SK: AC: 0.24 EUR, DC: 0.39 EUR
- Lidl SK: AC: 0.29 EUR, DC: 0.39 EUR
- eJoinGo: AC: 0.29 EUR, DC: 0.39 EUR

Pakiety ZSE Drive są na miesiąc kalendarzowy i trzeba zamawiać w poprzedzającym miesiącu (np. na grudzień zamówić pod koniec listopada). Od jakiegoś roku wprowadzili, że obowiązkowo trzeba zamówić RFID (9 EUR). Wymówić pakiet trzeba przed końcem miesiąca kalendarzowego, bo się automatycznie przedłuża. I, początkowa rejestracja trochę trwa (przysyłają umowę papierową pocztą, i trzeba to podpisać i odesłać, i dopiero potem aktywują konto). Kaufland SK niedawno przekazał swoje stacje ładowania pod zarząd ZSE Drive, więc funkcjonują one teraz jako stacje ZSE Drive (z cenami ZSE Drive).

Zasady w Greenway SK są takie same jak w Greenway PL (i apka ta sama). Pakiet można zamówić kiedykolwiek, a przejść z powrotem na niższy tylko pod koniec miesiąca (minimum pod koniec następnego miesiąca). Np. jak ktoś zamówi dzisiaj pakiet 30 kWh za 9.90 EUR, to zapłaci ok. 3.30 EUR za listopad + 9.90 EUR za grudzień (na koniec grudnia może przejść na pakiet niższy), i ma w listopadzie w pakiecie około 10 kWh, a w grudniu 30 kWh (po wykorzystaniu pakietu -> wg. cennika za kWh).

Czasami, jak mam trasę PL->SK->HU w jedną stronę pod koniec miesiąca, a w drugą stronę na początku następnego, to biorę np. ZSE Drive 40 kWh w jedną stronę, i Greenway SK 30 kWh w drugą stronę.

Electroverse Octopus reklamuje kolega @nabrU. Zacząłem używać na stacjach Lidl SK (taka sama cena za DC, trochę niższa za AC, niż przez apkę Lidl).

Lidl używa tej samej apki co polski Lidl (Lidl Plus). W ustawieniach ("trzy kropki" -> "Ustawienia") trzeba zmienić kraj na Słowację, i wtedy pojawi się przycisk E-Mobility (czy jakoś podobnie po słowacku). Jak masz zarejestrowaną kartę bankową w apce Lidl Plus, to po prostu odpalasz ładowanie z apki (jest mapa ładowarek, wybierasz ładowarkę, i startujesz).

W ejoinGo trzeba przedpłacić (minimum 25 EUR). Ja jakieś 2 lata temu wpłaciłem te 25 EUR, ale jak do tej pory nie skorzystałem (a na przejazdach tranzytowych załadowałem w SK już około 560 kWh -> w miarę często robię trasy PL->SK-> HU i z powrotem) - zawsze miałem lepsze możliwości (czy to cenowo, czy lokalizacyjnie).

W SK jest też SminnDrive, z cenami 0.39 EUR (DC). Apkę ściągnąłem, zarejestrowałem się, ale jeszcze nie korzystałem.

W sumie, najwięcej w SK używałem ZSE Drive (bo mają ceny nie do pobicia). Na stacjach ZSE Drive załadowałem do tej pory w sumie 396 kWh (z 557 kWh, które załadowałem w SK w ogóle). Średnia cena moich ładowań w SK to 0.34 EUR/kWh (1.51 PLN/kWh) - z tego na ZSE Drive 0.28 EUR/kWh (1.25 PLN/kWh). ZSE Drive ma też tę dobrą stronę, że jak otwierają jakąś nową stację, to w pierwszym miesiącu można się załadować jeden raz za darmo. Dwa czy trzy razy się na takie coś załapałem.
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Electroverse Octopus reklamuje kolega @nabrU. Zacząłem używać na stacjach Lidl SK (taka sama cena za DC, trochę niższa za AC, niż przez apkę Lidl).

Oj tam od razu reklamuje ;) Jestem ich zadowolonym abonentem (mowa o Octopus Energy) i to firma która robi (według mnie) wiele dobrego (czy wręcz rewolucyjnego) na rynku energii w UK (i nie tylko) . Więc ją wspieram (a przy okazji dostaję pare groszy za użycie linku polecającego - dziękuję tym co skorzystali (y)). Można mnie więc wrzucić do 'Kościoła Octopusa' (poprzez porównanie do innego kościoła omawianego na tym Forum :ROFLMAO:)
 

daniel

Señor Meme Officer
Jakiś czas temu rzuciłem pomysł aby w BEV instalować coś w rodzaju Webasto, właśnie po to aby zimą nie marnować cennej baterii na ogrzewanie, a skupić się na jeździe i zasięgu. Pomyślcie tylko, webasto jeżeli chodzi o grzanie może praktycznie 100% energii z paliwa przekazać na grzanie kabiny i baterii, mamy zasięg jak latem kosztem jakiś 0.5l/h jazdy.
Axe and it shalbe geven you. Seke and ye shall fynd. knocke and it shalbe opened vnto you.

 

cooler

Pionier e-mobilności
Axe and it shalbe geven you. Seke and ye shall fynd. knocke and it shalbe opened vnto you.

Hehe, myślałem o czymś w rodzaju zintegrowania webasto aby nie tylko podgrzewać kabinę, ale również obwody grzania baterii aby wycisnąć z baterii max elektronów w kierunku przemieszczania pojazdu, bez marnowania wysoko przetworzonej energii elektrycznej na banalne grzanie baterii silnikami (COP=1) lub kabiny PC COP max = pewnie coś koło 1.5 - 3
Ale widać że ludzie myślą podobnie, bateria ma być do poruszania pojazdu, ciepło najlepsze jest ze spalania :)
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Hehe, myślałem o czymś w rodzaju zintegrowania webasto aby nie tylko podgrzewać kabinę, ale również obwody grzania baterii aby wycisnąć z baterii max elektronów w kierunku przemieszczania pojazdu, bez marnowania wysoko przetworzonej energii elektrycznej na banalne grzanie baterii silnikami (COP=1) lub kabiny PC COP max = pewnie coś koło 1.5 - 3
Ale widać że ludzie myślą podobnie, bateria ma być do poruszania pojazdu, ciepło najlepsze jest ze spalania :)
Dlatego ja mojego Kangurka z fabrycznym webasto nigdy nie sprzedam; kiedyś dostanie tylko duża baterię ;)
 

cooler

Pionier e-mobilności
Dlatego ja mojego Kangurka z fabrycznym webasto nigdy nie sprzedam; kiedyś dostanie tylko duża baterię ;)
Jednym słowem, masz swiętego graala EV! Pogratulować! Jeżeli Ci tak dzielnie służy jak piszesz to trzymaj, bo te obecne samochody to badziew.
 

nabrU

Moderator
Jeżeli Ci tak dzielnie służy jak piszesz to trzymaj, bo te obecne samochody to badziew.

O wypraszam sobie ;) Ja tam z obu jestem w 100 (ok. może w 99%) zadowolony.
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Nie ma co generalizować, nadal można kupic dobre auto, prosta konstrukcja ma swoje zalety i nawet jak producent padnie to auto nadal będzie jeździć.
 
Top