Tesla Y Nowy Model LAUNCH SERIES dostępny na polskiej stronie. - 264 990 :)

eimi

Pionier e-mobilności
Myśle, że warto obejrzeć. Bardzo ciekawa kwestia dotycząca wew. radaru i uruchamiania poduszek powietrznych.
kilka słów o komforcie które wyłapałem:
- skupiono się na sztywności nadwozia, w szczególności tylnej części która przenosiła dużo wibracji od drobnych nierówności drogi
- zastosowano dodatkowe wsporniki z tyłu samochodu nad ramą silnika i od spodu zwiększające sztywność zawieszenia i konstrukcji
- uzyskano +3% sztywności, dzięki czemu można było zastosować miększe gumy zawieszenia
- amortyzatory FSD tak jak w HL
- zmieniono przełożenie układu kierowniczego na mniej agresywne a bardziej typu "SUV"
 

umcus

Pionier e-mobilności
Potwierdzam, naprawdę parę ciekawych rzeczy można się dowiedzieć.
Radar tworzy obraz 4D w celu wykrywania zajętości siedzenia oraz rozmiaru osoby siedzącej i w razie wypadku odpowiednio sterowanie poduszkami. W 3 kwartale mają też uruchomić wykrywanie dzieci w 2 rzędzie. Wykrywa bicie serca i oddech i na tej podstawie ma otworzyć okna, dzwonić na numer alarmowy albo włączenie klimatyzacji jeśli ktoś zostanie w samochodzie i wysłanie powiadomienia o tym na apkę.
Będzie można odpalić sobie jak w klimatyzacji funkcję "swing".
Nie ma ANC, co się gdzieś tutaj chyba przewijało.
 

eimi

Pionier e-mobilności

umcus

Pionier e-mobilności
Z tego co się dowiedzialem, radar jest montowany w Model Y od roku 2022. Źródło poniżej:


Dokładnie. A niektórzy tam sobie montują szufladkę na okulary..

Tak samo podwójne i laminowane szyby z tyłu są od dłuższego czasu w Y.
Cóż, z wypowiedzi można było wnioskować, że dodali teraz. Ja tam nie wiem, oni podobno to projektowali ;)
 

eimi

Pionier e-mobilności
Cóż, z wypowiedzi można było wnioskować, że dodali teraz. Ja tam nie wiem, oni podobno to projektowali ;)
Myślę że wymieniają zmiany względem pierwszego Y, po drodze było tyle zmian + jeszcze różnice między poszczególnymi fabrykami że zaciemniło by to cały obraz sytuacji.
 

CyanAppl16

Posiadacz elektryka
Mam zasadę, że w pewnych kwestiach z żoną nie negocjuję. To była akurat taka sprawa. Więc tak, zamówiłem ;)
Gratulacje! Też bym w takiej kwestii nie dyskutował... ;-)
Gratuluje, to jedyne co mnie powstrzymuje od premiery liftu 3... :( ale moze to i lepiej bo chyba y bardziej mi odpowiada, a tak mialbym juz 3HL :)


Btw. jest juz test Bjorna i narzeka na dzwignie kierunkowskazow, ze slabo wykonana i tylko ma on/off...
 

umcus

Pionier e-mobilności
Gratuluje, to jedyne co mnie powstrzymuje od premiery liftu 3... :( ale moze to i lepiej bo chyba y bardziej mi odpowiada, a tak mialbym juz 3HL :)
No wiesz, trochę mnie kosztowało cierpliwości i czasu (dużo czasu), żeby przekonać ją w ogóle do EV (no bo wiesz, zapali się i stanie, albo na odwrót ;) ).
Btw. jest juz test Bjorna i narzeka na dzwignie kierunkowskazow, ze slabo wykonana i tylko ma on/off...
No fakt, przydało by się mieć jeszcze dwupozycyjny kierunek + długie. Ale jak się nie ma co się lubi...
 

ztsgusz

Pionier e-mobilności
Pełna zgoda. Ja tylko zwróciłem uwagę na różnicę w tematyce różnych Forów o EV: praktycznie ciągła dyskusja o zasięgach tutaj i prawie brak dyskusji (według mojej percepcji) o zasięgu na innych forach w Europie i USA. Więc moje spostrzeżenia w oczywisty sposób dotyczą ludzi którzy już mają EV.
Też zaobserwowałem brak dyskusji o zasięgu/czasie przejazdu na forach w USA/UK i mam wrażenie, że największy wpływ na istnienie/nieistnienie dyskusji o zasięgach mają ograniczenia prędkości/średnie prędkości na autostradach. W USA najwyższe ograniczeniem prędkości, poza jednym wyjątkiem (SH130), to 80 mph (128 km/h). W UK ograniczenie na autostradach to 70 mph (113 km/h), a dodatkowo wydaje mi się, że znacznie rzadziej pokonuje się samochodem trasy 1000km+ np. do Europy kontynentalnej. Przy takich prędkościach jazda EV nie wydłuża znacznie czasu podróży w porównaniu do ICE.

Natomiast nie zgodzę się, że na innych forach w Europie taka dyskusja nie występuje. W Europie ograniczenia prędkości są wyższe i znacznie częściej jeździ się na trasy 1000km+. Dyskusje o zasięgu przy wysokich prędkościach (>140 km/h) np. bardzo często pojawiają się na niemieckich forach, tutaj przykład: https://tff-forum.de/t/verbrauch-160kmh/271826/3.

Przykłady dyskusji dotyczącej zasięgu EV, przetłumaczone z niemieckiego:
Ponieważ przejeżdżasz tylko 90 km, czas ładowania pomiędzy ładowaniami nie ma znaczenia. Więc konsumpcja nie ma znaczenia. Zawsze możesz przejechać 2x90 km przy tym samym obciążeniu. Konieczność doładowywania baterii w międzyczasie (ponieważ wcześniej jechałeś za szybko) zabiera czas. czasami więcej, niż udało Ci się wcześniej zaoszczędzić.
W porównaniu do silnika spalinowego, zużycie paliwa pojazdu BEV jest zawsze niższe.
Przede wszystkim jestem bardzo krytyczny wobec pojazdu po 7 miesiącach użytkowania.

Moje doświadczenia z Modelem 3 Performance: optymalna prędkość podróży wynosi 130–140 km/h. Powyżej 150 km/h zużycie paliwa wyraźnie wzrasta. Jeśli pokonujesz 90 km dwa razy w ciągu jednego dnia, nie ma to znaczenia – możesz to bez problemu zrobić na jednym ładowaniu. Ale to nie jest obszar, w którym jest on najskuteczniejszy.

Co jeszcze może być istotne: TACC działa tylko do 150 km/h, autopilot (TACC + asystent utrzymania pasa ruchu) tylko do 140 km/h. Powyżej tej wartości jeździsz w 100% ręcznie.
Z jednej strony 160 km/h to nie jest szybka jazda. SUV-y jadące lewym pasem z prędkością 160 km na godzinę są irytujące, bo są zbyt wolne.

Z drugiej strony, na autostradzie A3 między Kolonią a Duisburgiem trudno jechać z prędkością 160 km na godzinę, bo jest zbyt tłoczno.
Szczerze mówiąc. Jeśli zależy Ci na szybkości, powinieneś trzymać się silnika spalinowego; zużycie paliwa jest ogromne w porównaniu do tego, które zużywasz przy 120–140.

Zakładam, że ograniczenie prędkości i tak zostanie wprowadzone na niemieckich kolejach.
Może nie za dwa lata, ale za dziesięć. Ale do tego czasu, to już przeszłość.

Cóż, mogę ci powiedzieć, co jest relaksujące: dużo jeżdżę do Duisburga, Frankfurtu itd.
Włącz autopilota. Zaparz filiżankę herbaty i pozwól samochodowi jechać. Opanował nawet wszystkie moje place budowy, oprócz jednego. Ale zabawa trwa tylko do 140.

Ale myślę też, że autopilot to trudna sprawa. W każdym samochodzie działa inaczej, takie jest moje wrażenie. Jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że kalibracja kamery nie jest wykonywana tak profesjonalnie jak w przypadku pozostałych. Jestem całkowicie usatysfakcjonowany.
Prawie nikt na tym forum nie kwestionuje "zbyt szybkiej" jazdy (przynajmniej nie zauważyłem czegoś takiego) - natomiast jest mowa o tym, że jeżeli zależy komuś na szybkim dotarciu do celu, to niestety... musi po prostu wybrać ICE. Mam wrażenie, że właśnie głównie z tego powodu (oprócz likwidacji dopłat i potencjalnego przywrócenia w przyszłości) spadła sprzedaż EV w 2024 roku w Niemczech. EV na tym etapie nie są już niszowym produktem i w związku z tym oczekiwania co do zasięgu są wyższe niż kilka lat temu.

Edit: Mam wrażenie, że ten sam problem zauważyło kilka osób tutaj na forum, np. @cooler i @Grzesiek. Zastanawiam się czy Elon mówiący "range is a solved problem" przypadkiem nie patrzy na to z perspektywy USA i ograniczeń <=80mph.
 
Last edited:

ELuk

Pionier e-mobilności
No fakt, przydało by się mieć jeszcze dwupozycyjny kierunek + długie. Ale jak się nie ma co się lubi...
A to mnie zaskoczyliście, byłem przekonany, że powróciła pełna funkcjonalność tej dźwigni.
Jeżeli to tylko taki bezsensowny „patyk” to już lepsza jest opcja z montażem chińskich dźwigienek jak w TM3 „highland”.
Czyli jednak uparli się, że są mądrzejsi od użytkowników… 🤨
Na szczęście można kupić inne auto…
 
Top