Tesla kamery vs lidar - test

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
Dorzuciłbym do tej kamery możliwość interpretacji sygnałów dźwiękowych:
Zgoda - to bardzo przydatne. Jednak osoby całkowicie niesłyszące mogą normalnie robić prawo jazdy
Tesla się uparła że skoro człowiekowi do prowadzenia samochodu wystarczają tylko oczy to im też wystarczą tylko kamery.
Akurat słuch już jest w FSD

Nie oceniam czy to dobrze czy nie. Taką drogę postanowiła wybrać Tesla i OK. Ważne jest żeby kierowcy w pełni rozumieli ograniczenia takiego systemu ( dotyczy to każdego samochodu) a z tym bywa różnie.
Nie rozmawiamy o obecnych systemach jeżdżących na wizji, tylko o docelowej autonomii - prawda?
Więc - jacy kierowcy? Pasażerowie mają rozumieć ograniczenia systemu? Nie. Autonomia na tym polega, że właśnie nic nie muszą rozumieć :)
 
Last edited:

matros

Fachowiec
Nie rozmawiamy o obecnych systemach jeżdżących na wizji, tylko o docelowej autonomii - prawda?
Więc - jacy kierowcy? Pasażerowie mają rozumieć ograniczenia systemu? Nie. Autonomia na tym polega, że właśnie nic nie muszą rozumieć :)
Jako użytkownik (nawet użytkujący tylko jako pasażer) warto znać ograniczenia swojego samochodu.
 

UseYbrain

Posiadacz elektryka
Juz wiadomo ze "tester" oszukiwał. Posiada sam Akce firmy od lidarów. Podobno , podobno.
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
Jako użytkownik (nawet użytkujący tylko jako pasażer) warto znać ograniczenia swojego samochodu.
Jak z telefonem. Możesz znać pełną specyfikację telefonu i warianty oprogramowania i mieć z tego jakiś pożytek. Większość osób wie tylko, jaką końcówkę ładowarki potrzebują

Podobnie mało kto będzie wnikał, jak działa homologowana autonomia
 

matros

Fachowiec
Podobnie mało kto będzie wnikał, jak działa homologowana autonomia
Już mało kto wnika jak działają te systemy pomimo że wymagają nadzoru. Prawdopodobnie dlatego że ludzie nie znają ich ograniczeń i żyją w błogiej nieświadomości wierząc w bełkot z broszur producenta.

Jak z telefonem. Możesz znać pełną specyfikację telefonu i warianty oprogramowania i mieć z tego jakiś pożytek. Większość osób wie tylko, jaką końcówkę ładowarki potrzebują

Widzę różnicę pomiędzy telefonem a dwoma tonami stali pędzącymi autostradą z moją rodziną na pokładzie ;)

Kiedyś pewnie przyjdzie czas że faktycznie nie będę się nad tym zastanawiał i zaufam technologii. Podobnie jak wsiadając dzisiaj do automatycznej kolejki miejskiej czy lotniskowej. Jednak zanim to nastąpi to jeszcze trochę wody w Wiśle upłynie.
Do tego czasu wolę znać ograniczenia tych systemów i “ufać ale kontrolować” :)
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
Już mało kto wnika jak działają te systemy pomimo że wymagają nadzoru. Prawdopodobnie dlatego że ludzie nie znają ich ograniczeń i żyją w błogiej nieświadomości wierząc w bełkot z broszur producenta.
Bełkot w broszurach jest dla producenta wiążący prawnie, więc zazwyczaj jest dokładny. Większym problemem jest, jak ludzie potrafią ten bełkot ignorować lub kreatywnie interpretować. Do takich nieporozumień sprowadzają się prawie wszystkie wypadki z udziałem zaawansowanych ADAS
Widzę różnicę pomiędzy telefonem a dwoma tonami stali pędzącymi autostradą z moją rodziną na pokładzie ;)

Kiedyś pewnie przyjdzie czas że faktycznie nie będę się nad tym zastanawiał i zaufam technologii. Podobnie jak wsiadając dzisiaj do automatycznej kolejki miejskiej czy lotniskowej. Jednak zanim to nastąpi to jeszcze trochę wody w Wiśle upłynie.
Do tego czasu wolę znać ograniczenia tych systemów i “ufać ale kontrolować” :)
Słusznie. Chyba, że nie będzie kierownicy :)
 

matros

Fachowiec
Wyjątkowo ciekawe nagranie jazdy FSD w Chinach
Ciekawe jak ten filmik wygląda w normalnej prędkości. Pod koniec widać dobrze kilka zniecierpliwionych samochodów i szybszych skuterów.

Jazda po Chinach jest bardzo specyficzna. Przepisy sobie a kierowcy samochodów, skuterów i piesi sobie. Jednak razem jakoś to wszystko „płynie”. Trochę jak na nartach, martwisz się głównie o tych przed sobą. Lusterka są tam głównie dla ozdoby samochodu bo „nikt” z nich nie korzysta.

Imponujące jest to że system ogarnia ten chaos. Natomiast jeżeli robi to w irytująco wolnym tempie, spowalniając płynność tego ruchu, to jeszcze długa droga żeby taki system zastąpił kierowcę.

Mieszkałem z rodziną w Chinach przez kilka lat. To był moment w którym powoli tam zaczynał się bum na samochody elektryczne a Tesla właśnie otworzyła Giga Szanghaj. To wtedy zacząłem się przyglądać Tesli i dumać nad jej zakupem. Wtedy też zainteresowałem się FSD i powiedziałem sobie że zaufam jemu i podobnym systemom jeżeli dorównają normalnemu kierowcy właśnie na drogach w Chinach. Dalej to podtrzymuję. Filmiki spływające z Chin są optymistyczne, jednak to ewidentnie dopiero początki i do pełnej autonomii jeszcze daleka droga.

Czekam na podobne filmiki w deszczu, nocy i w godzinach szczytu ;)
 
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Myślę , że w założeniach swoich aby nie marudzić do konca świata i jeden dzień dłużej..., trzeba przyjąć iż ten system nie będzie działać tak, jak teraz nie działa nawet aktywny tempomat gdy warunki pogodowe będą złe. Ulewa , mgła, syf z blota czy śnieg itp ...
To jak z niewidomymi , jedni mają laseczkę i specjalne chodniki , psa czy ptrafiaą jak nietoperze wydawać dźwięki i na tej podstawie analizować otoczenie ... Ale w ekstrmalnych sytuacjach nie wychodzą sami ...
Oślepiona Tesla czy to Taxicub czy zwykla nie pojedzie na tym systemie i tyle .
Taryfy mnie nie interesują , bo dla mnie wsio rybka kto prowadzi byleby dojechała itd ...
Natomiast FSD w cywilnym aucie jak najbardziej , ale wystarczy że ogarnie 80% sytuacji z warunkiem nie popełniania podstawowych błędów jak np znaki , itp .
Jak będzie działać w takich warunkach w jakich nam ludziom się najlepiej prowadzi , bo nie wiem czy chciałbym aby jechała 140 na śniegu z lodem itd ...albo po kałużach po deszczu?
Nazwa byla i jest niefortunna a o narracja Muska też dolala oliwy i ci co widzą wszystko zero jedynkowo najwiecej marudzą . Ma być bomtak obiecano ! .Ile to innych rzeczy wyszlo na 100%? Bo obiecano...

Cieszmy sie tym co jest
 
Last edited:

Najnowsze dyskusje

Top