Dopłata za złomowanie auta na JDG

mikxo

Zadomawiam się
Mam taką sytuację, że mam JDG 2,5 roku. Czy mogę zrobić tak, że wezmę teraz leasing na elektryka, a spalinówkę zezłomuję za pół roku (wtedy będzie już pełne 3 lata w JDG) i złożę wniosek o dofinansowanie z premią za złomowanie? Nie znalazłem jakichś konkretnych informacji na temat takiego przypadku, ale wg mnie tak to powinno działać. A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Może ktoś już przerabiał podobną sytuację?
 

skoman

Nowy na Forum
W najbliższych wyborach ma być 17 kandydatów, to może jednak kogoś wybierzesz :D Bo chyba wszyscy nie spiskowali razem nad zasadami programu dopłat :)

A tak na poważnie, to moim zdaniem jest w tym jakiś sens. Żeby zapobiec kombinatorstwu, że ktoś kupi sobie gruza za 500 zł, żeby zezłomować go i dostać 10 tys. zł premii, to musi być wymóg bycia właścicielem minimum tyle ile trwa program dopłat (żeby ktoś nie kupił jak program ruszy i zezłomował pod koniec). Podobnie z JDG - to zapobiegnie sytuacją, że ktoś wprowadzi sobie do JDG samochodu, którego nigdy nie użytkował firmowe, żeby kupić samochód do użytku firmowego (przynajmniej częściowo).
Po co 3 lata to jasne, oczywiście aby nie kombinować. Ale tu jest sytuacja że auto mam 4 lata a działalność 1 rok. JDG to ja nie da się inaczej :) więc mam aut 4 lata i nie mogę odstać premii bo nie mam JDG 3 lata. Finał jest taki że zamiast oczyścić planetę z tego auta, sprzedam go za 3 tys zł i dalej będzie truć :) ktoś tu przegapił absurd tego zapisu. 4 lata właścicielem auta jestem, złomowac nie mogę
 

luk49696

Posiadacz elektryka
Mam taką sytuację, że mam JDG 2,5 roku. Czy mogę zrobić tak, że wezmę teraz leasing na elektryka, a spalinówkę zezłomuję za pół roku (wtedy będzie już pełne 3 lata w JDG) i złożę wniosek o dofinansowanie z premią za złomowanie? Nie znalazłem jakichś konkretnych informacji na temat takiego przypadku, ale wg mnie tak to powinno działać. A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Może ktoś już przerabiał podobną sytuację?
Wg mnie tak. W założeniach jest że samochód ma być 3 lata w środkach trwałych, zezłomowanie może nastąpić po zakupie BEV, wniosek o dotację możesz złożyć do czerwca 2026.
Dla pewności wyślij zapytanie do funduszu.
 

Kovalsky

Model Y LFP 2024
Wg mnie tak. W założeniach jest że samochód ma być 3 lata w środkach trwałych, zezłomowanie może nastąpić po zakupie BEV, wniosek o dotację możesz złożyć do czerwca 2026.
Dla pewności wyślij zapytanie do funduszu.
Czyli jeśli ktoś nie ma auta w środkach trwałych (bo nie prowadzi takiej ewidencji, bo prawo tego od niego nie wymaga, bo nie chce mu się robić tego dla idei)), tzn. że nie używa auta dla potrzeb działalności? Sorry, ale taki idiotyzm tylko demokrata mógł stworzyć...
 

luk49696

Posiadacz elektryka
Czyli jeśli ktoś nie ma auta w środkach trwałych (bo nie prowadzi takiej ewidencji, bo prawo tego od niego nie wymaga, bo nie chce mu się robić tego dla idei)), tzn. że nie używa auta dla potrzeb działalności? Sorry, ale taki idiotyzm tylko demokrata mógł stworzyć...
Jak nie używasz auta w JDG to możesz zezłomować przy dotacji do osoby fizycznej. Niestety takie założenia. Poniżej odpowiedź z funduszu - wklejałem to już w wątku o dotacji.

Wnioskodawca, który zawnioskuje o premię za zezłomowanie pojazdu musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu, nie krócej niż 3 lata. Należy również pamiętać, że zezłomowany pojazd musiał być kategorii M1 (osobowy) oraz musiał być to pojazd spalinowy. W przypadku, gdy Wnioskodawcą jest osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), zezłomowany pojazd musiał być wprowadzony do ewidencji środków trwałych od co najmniej 3 lat.

Należy podkreśli, że po zawarciu umowy przeprowadzona zostanie indywidualna kontrola, w trakcie której należy przedłożyć dokumenty dot. potwierdzające własność pojazdu tj. decyzja o rejestracji zezłomowanego pojazdu oraz ewidencję środków trwałych.

Reasumując premia za zezłomowanie pojazdu jest możliwa jeśli Wnioskodawca jest właścicielem/współwłaścicielem pojazdu elektrycznego oraz był od co najmniej 3 lat właścicielem/współwłaścicielem pojazdu zezłomowanego.
 

hevvrajczyk

Zadomawiam się
Jak nie używasz auta w JDG to możesz zezłomować przy dotacji do osoby fizycznej. Niestety takie założenia. Poniżej odpowiedź z funduszu - wklejałem to już w wątku o dotacji.

Wnioskodawca, który zawnioskuje o premię za zezłomowanie pojazdu musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu, nie krócej niż 3 lata. Należy również pamiętać, że zezłomowany pojazd musiał być kategorii M1 (osobowy) oraz musiał być to pojazd spalinowy. W przypadku, gdy Wnioskodawcą jest osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), zezłomowany pojazd musiał być wprowadzony do ewidencji środków trwałych od co najmniej 3 lat.

Należy podkreśli, że po zawarciu umowy przeprowadzona zostanie indywidualna kontrola, w trakcie której należy przedłożyć dokumenty dot. potwierdzające własność pojazdu tj. decyzja o rejestracji zezłomowanego pojazdu oraz ewidencję środków trwałych.

Reasumując premia za zezłomowanie pojazdu jest możliwa jeśli Wnioskodawca jest właścicielem/współwłaścicielem pojazdu elektrycznego oraz był od co najmniej 3 lat właścicielem/współwłaścicielem pojazdu zezłomowanego.
Ciekawe co Fundusz rozumie pod postacią "decyzji o rejestracji zezłomowanego pojazdu" :unsure:

Po primo, ile osób trzyma takowy dokument dla aut, których wartość zależy od wagi w dowodzie :LOL:

Secundo, decyzja o rejestracji nie ma wiele wspólnego z faktem bycia właścicielem. Hipotetycznie ktoś mógł mieć pojazd w leasingu finansowym przez 3 lata, wykupić go na jeden dzień i zezłomować.
Decyzja o rejestracji? Jest.
Ewidencja ŚT przez 3 lata? Proszę bardzo.
Kto jest ostatnim właścicielem? Ja.
(Przykład trochę naciągany, ale warunki są tak napisane, że w sumie nie wiadomo czy wymóg ewidencji ŚT w JDG jest dodatkowy czy zamienny z własnością)

Tertio, co jeśli ktoś ma umowę kupna/FV, ale nie przerejestrował auta? (Zarówno u osób fizycznych jak i JDG)
Nieprzerejestrowanie nie wpływa na własność rzeczy. Wprowadzenie do ŚT to też nie problem.
I tutaj myślę, że będzie to istotna kwestia, bo stare, nieprzerejestrowywane przez lata auta, ze stosem umów od poprzednich właścicieli, to dość powszechne zjawisko.

Trzeba się naprawdę postarać, żeby skomplikować tak prostą sprawę :rolleyes:
 
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
No namieszali strasznie. Decyzje o rejestracji ja np. Trzymam z innymi papierami. Urzad wymaga dowodu ze to firma zakupila ten pojazd. Mogla by byc faktura albo umowa. Ja kupowalem na umowe i mialem wpisane dane firmowe na umowie. To powinno byc dowodem.
 

mikxo

Zadomawiam się
Czyli jeśli ktoś nie ma auta w środkach trwałych (bo nie prowadzi takiej ewidencji, bo prawo tego od niego nie wymaga, bo nie chce mu się robić tego dla idei)), tzn. że nie używa auta dla potrzeb działalności? Sorry, ale taki idiotyzm tylko demokrata mógł stworzyć...
Jeśli faktycznie korzystasz z samochodu w JDG i rozliczasz koszty paliwa, napraw, to brak ewidencji środków trwałych raczej nie będzie problemem. Bo skoro nie ma obowiązku jej prowadzenia, to możesz mieć ją w głowie i jeśli będzie potrzeba fizycznego dokumentu, to po prostu przelewasz myśli na papier :) Gorzej jeśli będą wymagać, aby w polisie OC były dane JDG, albo zapis, że samochód będzie używany w celach firmowych (były tu na forum informacje, że mogą tego wymagać). Choć z drugiej strony w wymaganych dokumentach nie ma żadnej informacji o polisie złomowanego pojazdu.
 

mikxo

Zadomawiam się
Tertio, co jeśli ktoś ma umowę kupna/FV, ale nie przerejestrował auta? (Zarówno u osób fizycznych jak i JDG)
Nieprzerejestrowanie nie wpływa na własność rzeczy. Wprowadzenie do ŚT to też nie problem.
I tutaj myślę, że będzie to istotna kwestia, bo stare, nieprzerejestrowywane przez lata auta, ze stosem umów od poprzednich właścicieli, to dość powszechne zjawisko.

W tej kwestii myślę, że mogą być nieugięci i jak w dowodzie rejestracyjnym nie ma naszych danych, to nie ma szans na premię za złomowanie. Bo jednak jest obowiązek rejestracji w ciągu 30 dni od zakupu. Inna sprawa, że tego nikt nie sprawdza.

Ale ten zapis:
Nie ma możliwości wnioskowania o premię za zezłomowanie pojazdu spalinowego, jeśli był on zarejestrowany na osobę fizyczną, a wniosek o udzielenie wsparcia składa JDG.
jest wg mnie bez sensu i wręcz niemożliwy do zrealizowania. Bo z tego co czytałem to nie ma możliwości, aby w dowodzie rejestracyjnym były dane JDG. Zawsze są osoby fizycznej, która prowadzi JDG. I jeśli prowadzimy JDG w miejscu naszego zamieszkania i nazwa to po prostu imię i nazwisko, to się będzie zgadzać. Ale co jeśli mamy inny adres JDG i inną nazwę?
 

mikxo

Zadomawiam się
No namieszali strasznie. Decyzje o rejestracji ja np. Trzymam z innymi papierami. Urzad wymaga dowodu ze to firma zakupila ten pojazd. Mogla by byc faktura albo umowa. Ja kupowalem na umowe i mialem wpisane dane firmowe na umowie. To powinno byc dowodem.
Urząd - masz na myśli NFOŚiGW przy dotacji? Jeśli tak, to co z sytuacjami, że przekazujemy nasz prywatny samochód na cele działalności. Czy wystarczające będzie wtedy oświadczenie o przekazaniu samochodu na cele działalności?
 
Top