Pobożne życzenia sprzedających.
Pół roku temu może byłoby zbliżone do realiów, teraz musieliby to mocno obniżyć oczekiwania....
Ale o czym mowa?
Przecież Arval już ma to auto, więc niczym więcej nie ryzykuje, główną część to auto już straciło.
Porównaj do raty za nówkę, nie jest dwa razy wyższa, a wartość tak.
Czyli wychodzi, że używka nie jest lepszą ofertą.
Za niższą kwotę raty można u nich mieć nowego Ioniqa lub ev6 (nie wiem czy akurat teraz, ale takie oferty widziałem).
W kontekście wartości – całe ryzyko rezydualne nadal pozostaje po stronie Arvala, nie klienta. Nie musisz zamrażać własnych środków na zakup samochodu z rynku wtórnego, a tym bardziej angażować się w leasing nowego egzemplarza, gdzie dochodzą: długi okres umowy, wpłata własna, koszt polisy, GAP, opony zimowe lub wielosezonowe, opłaty rejestracyjne itd.
Co do „pobożnych życzeń sprzedających” – wystarczy wejść na Otomoto, zaznaczyć rocznik 2022–2023, pierwszy właściciel, bezwypadkowe. Nawet jeśli założyć ceny na poziomie 100–110 tys. zł brutto za auta z większym przebiegiem, to rata z Arvala i tak nie odbiega znacząco od całkowitego kosztu posiadania auta zakupionego za gotówkę. A przy tym zyskujesz mniejsze ryzyko, pełne wsparcie serwisowe i – co kluczowe – brak zamrażania kapitału.
Tak jak napisałem wcześniej – wystarczy policzyć: koszt zakupu (czy to gotówką, czy leasingiem), ubezpieczenie (OC/AC/NNW), serwis, spadek wartości, ryzyko rezydualne, finansowanie itd.
Nie porównuję tego do ofert innych producentów czy do Ioniqa/EV6, bo nie o to chodzi – skupiam się wyłącznie na atrakcyjności tej konkretnej oferty
dla kogoś, kto chce rozpocząć lub kontynuować przygodę z Teslą, bez konieczności pakowania się w długoterminowe zobowiązania lub ryzyko związane z posiadaniem auta na własność.
Dla porównania – nowa Tesla Model 3 (leasing z wysokim wykupem):
- Wpłata własna: 30 080 zł (załóżmy, że odzysk z dopłaty – ale najpierw trzeba wyłożyć)
- Umowa: 24 miesiące
- Rata: 2 176 zł netto/mc (limit 20k km/rok, za 30k km – +130 zł/mc → pomińmy dla uproszczenia)
- GAP: ok. 3 000 zł/2 lata, czyli 125 zł/mc
- Polisa: optymistycznie 300 zł/mc
- Opony całoroczne "premium": 2 400 zł → 200 zł/mc
- RAZEM: ok. 2 801 zł netto/mc
Używana Tesla 3 z Arval:
- Wpłata własna: 0 zł
- Limit: 24 000 km/rok
- Umowa: czas nieokreślony, miesięczny okres wypowiedzenia
- Rata: 1 747,15 zł netto/mc
- GAP: w cenie
- Polisa: w cenie
- Opony: w cenie
- RAZEM: 1 747,15 zł netto/mc
Tak – porównujemy samochód nowy (po lifcie) z używanym (przed liftem), ale odejmując sam koszt polisy z oferty Arval (~300 zł/mc), realna wartość tej oferty spada do ok.
1 450–1 500 zł netto/mc. Jak na warunki „all inclusive” i pełną elastyczność, uważam, że to
bardzo dobra oferta.
A że Arval jako firma bywa cholernie problematyczna – zgoda. Ale konkretna oferta broni się tu sama.