Mercedes CLA a ładowarki w Polsce. Orlen: tylko 15 proc. niekompatybilnych

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
@Łukasz Bigo a wiesz może skąd nawigacja CLA ma wiedzieć, na które stacje może podjechać, jak wygląda, że wiedza czy stacja jest 500V, czy 1000V jest wiedzą tajemną póki co? 🤔 znalazłem tylko informację, że MBUX będzie preferował stacje 300kW+ ... ale zakładam, że będzie to działać lepiej niż w Tesli, która nie umie wyznaczyć trasy uwzględniając coś poza SUC.

W sieciach roamingowych takich informacji nie ma, ale jest wzmianka o mocy, która jest jakąś tam wskazówką. Jakąś tam wskazówką może być też czas oddania ładowarki do użytku (stara = ryzykowna) lub nagłego skoku mocy na urządzeniu (modernizacja).

No i nie zapominajmy, że Mercedes "trochę" już tych elektryków sprzedał, więc samochody mogły od lat zbierać dokładne dane z ładowarek, po czym przekazywać je na serwery producenta.
 

nabrU

Moderator
Widzę, że @to_masz ma chrapkę na tego CLA, a znając jego dociekliwość i analityczny umysł, będzie dobrym 'beta-testerem' tego samochodu(y). Szybko się więc okaże czy PR i % polskich operatorów zgadzają się z realiami oraz jak to Merc rozwiązał po swojej stronie.
 

to_masz

Posiadacz elektryka
No i nie zapominajmy, że Mercedes "trochę" już tych elektryków sprzedał, więc samochody mogły od lat zbierać dokładne dane z ładowarek, po czym przekazywać je na serwery producenta.
dobra, to mnie przekonuje .... niby ładowarka wysyła, więc można zapisać (https://www.typhoon-hil.com/documen...ware-manual/References/iso15118_protocol.html)
EVSEMaximumVoltage - Defined as a floating point value.


będzie dobrym 'beta-testerem' tego samochodu(y)
chyba tylko jak @Łukasz Bigo mi załatwi go na tydzień/weekend 😅 inaczej do lutego spłacam inne przedsięwzięcie 🙃 co ma też swoją zaletę bo będę musiał spojrzeć jeszcze na Neue Klasse po wrześniu
 

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
(...)
chyba tylko jak @Łukasz Bigo mi załatwi go na tydzień/weekend 😅 inaczej do lutego spłacam inne przedsięwzięcie 🙃 co ma też swoją zaletę bo będę musiał spojrzeć jeszcze na Neue Klasse po wrześniu

W parku prasowym mają być od lipca. Raczej nie jesteśmy redakcją pierwszego wyboru, gdy chodzi o zasięgi, chociaż ostatnio kilka firm bardzo pozytywnie nas zaskoczyło, bo zapraszano nas na prezentacje dla bardzo wąskiego grona. Mercedesa też to dotyczyło, co zresztą sygnalizowaliśmy w artykule.

Ponoć - to słyszałem już od innej marki - mnóstwo redakcji nas czytuje i jak coś jest napisane tak-a-tak na Elektrowozie, to znaczy, że tak właśnie jest :)

Ps. Tylko że jak będę miał czwórkę dzieci na głowie w tym półtorarocznego malucha, to u mnie z czasem na testowanie słabo będzie :/
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Ps. Tylko że jak będę miał czwórkę dzieci na głowie w tym półtorarocznego malucha, to u mnie z czasem na testowanie słabo będzie :/

No to jest dobra okazja aby 'zaufać' Forumowiczowi i załatwić Merca Tomaszowi na testy w zamian za recenzję od Forumowicza :sneaky:. Patrząc jak pisze na Forum, będzie Naczelny miał dokładny i rzetelny artykuł ;)
 

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
No to jest dobra okazja aby 'zaufać' Forumowiczowi i załatwić Merca Tomaszowi na testy w zamian za recenzję od Forumowicza :sneaky:. Patrząc jak pisze na Forum, będzie Naczelny miał dokładny i rzetelny artykuł ;)

To bardzo fajna propozycja, nie mówię nie. Zobaczymy, jak to się wszystko poukłada. Z punktu widzenia popularyzacji samochodu chyba wolałbym, żeby trafiał on najpierw do wielkich redakcji, bo zapowiada się fajnie.

@to_masz a ma Pan dzieci, wozi je Pan z tyłu?
 

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
Jeszcze jedna aktualizacja, tym razem Tomasz Mucha wprost z samiuśkiego Mercedesa:

Według naszych wyliczeń w Polsce zintegrowaliśmy w ekosystemie MB ponad 1 500 ładowarek DC, które charakteryzują się napięciem ładowania co najmniej 800 V. Liczba ta rośnie z każdym dniem. Stacje kompatybilne z 800 V mają poziomy mocy od 25 kW do ładowarek o dużej mocy firmy IONITY & Co. o mocy 400 kW. Klienci są bezpiecznie kierowani przez nakładki MB tylko do kompatybilnych stacji.

Oprócz ładowarek DC kompatybilnych z napięciem 800 V, oferujemy w Polsce ponad 5 000 ładowarek AC, które są zawsze kompatybilne z nowym CLA.

Czyli licząc, że mamy dziś 8965 ladowarek w Polsce, to w MB Public Charge jest około 6 500, na których można ładować CLA (jakieś 72 proc.).


Ps. Przeedytowałem starsze wypowiedzi, żeby cytaty były italikiem plus podzieliłem akapit w jednym ze swoim komentarzy, żeby nie było, że Mercedes powiedział coś, czego nie powiedział :)
 

nabrU

Moderator
Podoba mi się to DC 25kW w samochodzie z architekturą 800V :ROFLMAO:
Mogli chociaż podać ile z tych obsługiwanych 1500 ładowarek DC będzie powyżej powiedzmy 150kW. Bo realnie mniejsze moce to śmiech na sali w trasie (bo tu raczej może potencjalnie być problem, bo wokół komina to większość z AC w domu podładuje).

Po drugie Licznik Elektromobilności pokazuje 2997 'punktów ładowania'. Jeśli przyjąć punkt za złącze i 2 złącza na ładowarkę DC, to nam daje ok 1500 ładowarek DC w PL. Czyli według Mercedesa wszystkie czy ja źle rozumuję określenie 'punkt ładowania' z Licznika PSNM?
 

to_masz

Posiadacz elektryka
To bardzo fajna propozycja, nie mówię nie. Zobaczymy, jak to się wszystko poukłada. Z punktu widzenia popularyzacji samochodu chyba wolałbym, żeby trafiał on najpierw do wielkich redakcji, bo zapowiada się fajnie.

@to_masz a ma Pan dzieci, wozi je Pan z tyłu?
Oczywiście z mojej strony jestem otwarty na różne opcje ... szczególnie, że zapowiada się fajnie, a przecieranie szlaków daje zawsze sporo satysfkacji. Niemniej jednak jak zawsze u mnie - bez spiny - kiedyś i tak demówki trafią do delearów 🙃

Dzieciaki jeżdżą u mnie głównie z tyłu ... niemniej jednak ciekawi mnie bardzo to pytanie - tak mało miejsca jest na tylnej kanapie CLA? 😉
 

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
Podoba mi się to DC 25kW w samochodzie z architekturą 800V :ROFLMAO:

To kwestia operatorów. Mam kapcia w rowerze, ale załatam go i wybiorę się do znanej mi ładowarki 20 kW DC przy Lidlu. Idę o zakład, że to będzie Ekoenergetyka obsługująca napięcia do 1 000 V.

Dzieciaki jeżdżą u mnie głównie z tyłu ... niemniej jednak ciekawi mnie bardzo to pytanie - tak mało miejsca jest na tylnej kanapie CLA? 😉

Zależy, jak na to patrzeć. Odkopię film z pomiarów na tylnej kanapie :)
 
Top