Mercedes CLA a ładowarki w Polsce. Orlen: tylko 15 proc. niekompatybilnych

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
Komuś w Orlenie chyba się pomyliły opisy do %, a ludzie łykają to bez zastanowienia. Orlen bazuje na ładowarkach dość starych… a tych powyżej 150kw naliczyłem w całej Polsce całe 7 sztuk. Tak że tak…. Hmmm

Ładowarka 100 kW też może obsługiwać napięcie do 1 000 V. Pod Lidlem w Chojnowie jest ładowarka 60 kW, która na wyjściu potrafi dać właśnie 1 000 V.

Gdzieś obilo mi się o uszy, że wersja na Norwegię ma mieć przetwornice, więc może jednak się złamią lub będzie jako opcja. Inaczej dokładnie jak powiedział @qb4hkm

Na razie kraje DACH i Norwegia. Może być ich więcej z czasem, Mercedes wyraźnie sonduje rynek.
 

boa

Posiadacz elektryka
Ładowarka 100 kW też może obsługiwać napięcie do 1 000 V. Pod Lidlem w Chojnowie jest ładowarka 60 kW, która na wyjściu potrafi dać właśnie 1 000 V.



Na razie kraje DACH i Norwegia. Może być ich więcej z czasem, Mercedes wyraźnie sonduje rynek.
To brzmi nawet dość optymistycznie :)
 

Ev3

Pionier e-mobilności
2 wtyczki po 360kW na jednej stacji
i w 7 lokalizacjach jest 180kW

Jakbyscie mieli auto które może się ładować do 320kW z zasiegiem relanym pewnie 400km+ które np na ładowarce 400V ładuje max ~100kW to czy takie ładowarki bralibyscie pod uwage przy planowaniu podróży?
Zależy jakiej.
Jak brakuje 50 km do uzupełnienia, to tak.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Zależy jakiej.
Jak brakuje 50 km do uzupełnienia, to tak.
Albo jak się zatrzymuje na godzinkę na obiad, to ładowarka ~100 kW jest jak najbardziej OK.
 

to_masz

Posiadacz elektryka
ja nie mam problemu z tym 800V 🙃 jakby mnie było stać, to już bym zamówił 😅

tak w sumie to tylko 2% energii z 6.2MWh załadowałem poza SUC i słupkami AC 🤔
za to zamiast tego DC-DC wziąłbym ładowarkę 22kW
 
Last edited:

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
W artykule o Mercedesie CLA wykorzystałem procenty a tutaj kompletna odpowiedź od agencji PR obsługującej GreenWay Polska:

Rzeczywiście, w przeciwieństwie do innych pojazdów elektrycznych z architekturą 800 V, takich jak Porsche Taycan czy Hyundai Ioniq 5, nowy Mercedes CLA nie posiada wbudowanego przetwornika DC/DC, co oznacza, że auto nie jest w stanie ładować się na stacjach DC o napięciu 400 V. A takich urządzeń jest w Polsce i Europie bardzo wiele.

W przypadku GreenWay, około 70% stacji ładowania DC w publicznej sieci umożliwia ładowanie w napięciu minimum 800V. Pozostałe 30% to starsze urządzenia ładujące z napięciem 500 V.
 
Last edited:

to_masz

Posiadacz elektryka
@Łukasz Bigo a wiesz może skąd nawigacja CLA ma wiedzieć, na które stacje może podjechać, jak wygląda, że wiedza czy stacja jest 500V, czy 1000V jest wiedzą tajemną póki co? 🤔 znalazłem tylko informację, że MBUX będzie preferował stacje 300kW+ ... ale zakładam, że będzie to działać lepiej niż w Tesli, która nie umie wyznaczyć trasy uwzględniając coś poza SUC.
 

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
Zaktualizowałem tekst o wypowiedź Ekoenu Powerdota. Tutaj niemal kompletna treść maila:

Panie Łukaszu, naszym zdaniem stacje zbudowane po 2020 r. działają do 1000 VDC, problematyczne sa stare Efacec i stare ABB Terra. U nas 100% stacji spełnia wymogi, o które Pan pyta.
 
Last edited:
Top