Tesla Y / VW ID.4 / Kia Niro EV, co wybrać?

pawcjo

Posiadacz elektryka
Doradźcie, co wybrać z tej trójki.
Mam zamówione Niro EV XL za 202 tys. na marzec. Zalety to dość bogate wyposażenie za najniższą w stawce cenę, jako jedyne ma wentylowane fotele i szyberdach. Wady to brak napędu 4x4 i świateł Matrix lub chociaż dynamicznych ledów.
Tesla Y, ewentualnie 3 bo Y tak średnio mi się podoba, ale jest praktyczniejsza. Wady: brak wentylacji, HUD, android auto, czujników, matriksów. Napęd 4x4 jest ale trzeba już dać z 70 tys. więcej niż za Kia. Zalety: planowanie, ładowanie, przy LR wrażenia z jazdy, "to Tesla". Mam obawy, czy jeżeli Tesla, to czy nie poczekać ma grudniowy lifting.
ID.4 jest najlepszy z tej trójki ale drogi bo z 270 za 4x4 trzeba dać. Nie ma jednak powyższych wad, jeździło nim mi się bardzo komfortowo. Wady to jest to, że Niemcy tak o umieją w elektryki. Nie wiem, czy będzie go łatwo odsprzedać.
Robię dzienne trasy od 80 km do 200 km. Sporadycznie dłuższe wyjazdy, więc ładowanie nie będzie najważniejsze. Mam fotowolataikę. Mieszkam na górce, stąd akcent na 4x4 i sporo jeżdżę po lasach świtem i wieczorem, dlatego akcent na światła. Zazwyczaj jeżdżę sam.
Pozostać przy Kia z powodu ceny, czy się szarpnąć na Teslę/ID.4? Jak na Tesla to SR, czy dopłacić do LR? Cena 200 tys. to jest dla mnie optymalna i jak nie muszę, to wolałbym przy niej pozostać.
Może pojezdzić 2 lata Niro i zobaczyć? Będę żałował? Co radzicie?
 

LukW

Nowy na Forum
Dzisiaj jechałem Niro EV oraz ID.4. Tesli żadnej nie biorę pod uwagę z racji osobistych preferencji - wygląd obłej bryły i wnętrza mi przeszkadza. Choć wiem że softowo najlepszy wybór.

Zielonym oznaczam aktualizacje w moim poście.

Tutaj muszę zaznaczyć że jestem kierowcą który
- ma lekką stopę lubiącym oszczędną jazdę
- potrzebuje przewieźć czasami trochę więcej (dzieci + osprzęt, znajomych, zawsze jakiś kartonik albo kilka z rupieciami się trafi do przewiezienia)
- samochodu kierowanego również przez żonę tym samym posiadającą kamerkę cofania
- lubiącym patrzeć na jezdnię a nie wyświetlacze (head's up display mile widziany)

Pomiędzy Niro i ID.4 również mam zagwozdkę.

Wygląd - subiektywne
Niro
+ w środku wygląda spooooczko, ma czytelna infografikę, ale...
- ...jego tyłek z zewnątrz to lata 2000
+/- miałem wrażenie że charakter samochodu jest bardziej kompaktowy

ID.4
+ wygląda spoczko z zewnątrz ale środek...
- jest nieco bez emocji w moim odczuciu, zbyt konserwatywny, bezpieczny.
+/- miałem wrażenie że samochód jest pełnoprawnym suvem z wszystkimi plusami i minusami

Obydwa posiadają koszmarne plastiki fortepianowe które po chwili są wypalcowane. Czyszczenie obydwu w środku nie będzie wesołym sobotnim popołudniem.


Warunki jezdne
Niro EV:
+ Wydaje się bardziej czuć w nim prędkość i przyspieszenie ale...
- również każda nierówność wydaje się być uwypuklona przez nieco twardsze zawieszenie.
+ z tego co się orientuję można pociągnąć 750kg przyczepkę

ID.4
+/- Nie odczuwasz takiego zrywu i prędkości (nie miałem w ogóle wrażenia że zamula) ale ....
+ trzyma się niesamowicie jezdni, na co wpływa oczywiście również masa samochodu.
+ z tego co się orientuję można pociągnąć 1000kg przyczepkę

W moim odczuciu kierowca Niro jest mieszczuchem lubiący poczuć dreszczyk, ID to bezpieczeństwo i pewność podczas dłużnych wypadów.

Wygoda
Niro EV:
+/- tarcze i wyświetlacze są czytelniejsze niż w ID.4 ale ilość opcji potrafi trochę przytłoczyć.
- fotele nie ok na krótkie przejażdżki, ale w dłuższej trasie będą niewygodne. Zagłówki wyglądają bajerancko ale pchają mi głowę w przód, co mnie irytowało. Z tyły miejsca jest mało jak na 3 osoby. Zmieszczą się ale o komforcie można zapomnieć. 2 osoby komfortowo ale jak w przypadku przednich foteli, są tylko ok, i zagłówki również bez rewelacji.
+ głośność spoczko ale z ID nie może się równać
+ pakowność na poziomie hatchbacka

ID.4
+/- tarcze są mniej czytelne niż w Niro ale ilość dodatkowych opcji została przystępnie podana.
+ wygoda rewelacyjna poza środkowym podłokietnikiem. Dlaczego zrobili 2 a nie jeden szeroki jak w Niro tego nie wiem. Z tyłu mniejsca więcej, ale 3 osoby będą oczuwać delikatny ścisk.
+ mega cisza, nawet przy dużych predkościach.
+ mega skrętny
+ pakowny!

Tech
Niro EV:
+ systemy wspomagania spoczko działają. Head-up display fajosko pokazuje najważniejsze parametry a informowanie o przejeżdżającym samochodzie jest wyświetlane na lusterku jest super czytelne.
+/- miałem problemy z uruchomieniem pojazdu. Nie umiałem wrzucić biegu, co się okazało że ponoć nie uruchomiłęm silnika. Jestem techniczny więc dziwie się że coś takiego się wydarzyło. Okazuje się że trzeba wcisnąć hamulec > uruchomić silnik > wtedy wrzucać bieg. Gdy uruchamiałem samochód > wciskałem hamulec > nie mogłem wrzucić innego biegu poza N. W ID.4 wsiadałem i jechałem!
- V2coś tam, ale jako bank energii wątpię że kiedyś mi posłuży (mam panele więc taką myśl zawsze mam z tyłu głowy)
+ One pedal driving!

ID.4
- miałem wrażenie UX nie jest jeszcze do końca ostatecznie przemyślany, albo zbyt delikatne. Informowanie o przejeżdżającym samochodzie w lusterku jest mało widoczne
+ V2G
- brakuje mi informacji na wierzchu o statsach jazdy, energii etc.
+ D/B dający funcjonalność one pedal driving!

W przypadku ID.4 nie zauważyłem problemów softowych, ale pewnie dlatego że za krótko użytkowałem samochód.

Cena - oriantacyjnie bo jeszcze nie potwierdziłem tego w salonie
NIro EV:
+/- cena podstawowa okazuje się być delikatnie wyższa - 198 900 a nie 191 900.
+ kamera cofania w wersji podstawowe
- cena z head's upem:
wersja XL (230 900)
wersja L z pakietem technologicznym 6000 (218,900)
według stalonu KIA "cennikowo między 221 000 zł brutto, a 230 000 zł brutto"
W przypadku wersji XL nie mieszcze sie na dopłaty oraz cena jest baaardzo zbliżóna do ID.4
- trzeba czekać 10 mcy na nowy samochód, a jesli w tym czasie cena się zmienia, również będe musiał dopłacić albo zrezygnować
+ 7 lat gwarancji, ale diabeł tkwi pewnie w szczegółach

Przeglądy orientacyjne wg salonu KIA:
W NIRO EV przeglądy występują co 2 lata lub 30 000 km:
Przegląd 30 000 km / 24 miesiące - 1350 zł brutto
Przegląd 60 000 km / 48 miesięcy - 1350 zł brutto
Przegląd 90 000 km / 72 miesięcy - 1350 zł brutto
Przegląd 120 000 km / 96 miesięcy - 1350 zł brutto
Przegląd po 150 000 km / 120 miesięcy - Jeżeli przegląd jest wykonywany w oparciu o czas, czyli 10 lat to 2020 zł brutto, jeżeli w oparciu o km to 1350 zł brutto.


Jakie są warunki finansowe?

ID.4
+/- cena podstawowa ID.4 219000zł
- pakiet assistance z kamera cofania: 5 470 zł (224,470)
- pakiet infotainment plus z head's up display: 7 550 zł (232,020) Tutaj już się nie łapię na dopłaty ;(
+ tutaj trzeba czekać ok pół roku na samochód. VW stosuje gwarancje ceny!
- 2 lata, na akumulator 8, ale trzeba się zapoznać ze szczegółami

Jakie są koszty przeglądów?
Jakie są warunki finansowe?


Ogólnie
ID.4 jest samochodem o klasę wyżej jeśli chodzi o warunki jezdne i wygodę. Cenowo wypada gorzej i mam wrażenie że odstaje jeszcze UX/technologicznie od Niro.

Nie wiem co jeszcze kupię. Wysłałem zapytania do salonów. Będę informować.
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Dzięki za porównanie (y)
Jako użytkownik ID.3 napiszę trochę komentarza do Twoich wrażeń z ID.4
ID.4
+/- Nie odczuwasz takiego zrywu i prędkości (nie miałem w ogóle wrażenia że zamula) ale ....

Jaką wersją 'silnikową' jeździłeś bo są takie od 148KM do 299KM?

ID.4
- brakuje mi informacji na wierzchu o statsach jazdy, energii etc.

Informacja taka jest wyświetlana zarówno na ekranie centralnym jak i tym przed kierowcą. Trzeba tylko takie opcje sobie ustawić (przykładowa fotka poniżej)

1676749798136.png


Zapomniałeś w porównaniu dodać dość ważnego parametry jakim jest szybkość ładowania DC:
ID.4 (w zależności od wersji) to 118 do 175kW
Niro EV to max 80kW

Plus wymiarówka:

1676751536876.png
 
Last edited:

LukW

Nowy na Forum
To chyba by
Dzięki za porównanie (y)
Jako użytkownik ID.3 napiszę trochę komentarza do Twoich wrażeń z ID.4


Jaką wersją 'silnikową' jeździłeś bo są takie od 148KM do 299KM?
To chyba byl 1st Edit - 150 kW/204 KM. Przyspieszenie było idollo, lubię gdy pojazd przyspiesza płynnie niż wbija w fotel podczas gdy koła zrywają przyczepność.
Informacja taka jest wyświetlana zarówno na ekranie centralnym jak i tym przed kierowcą. Trzeba tylko takie opcje sobie ustawić (przykładowa fotka poniżej)

View attachment 8971
Właśnie chciałem skupić się na jeździe niż ustawianiu preferencji. Niro załapałem dlatego że używa schematów dwóch tarcze ze spalinowców.

Zapomniałeś w porównaniu dodać dość ważnego parametry jakim jest szybkość ładowania DC:
ID.4 (w zależności od wersji) to 118 do 175kW
Niro EV to max 80kW

Racja! Choć w zaciszu domowym będzie siorbał elektrony z siły powolutku jeden i drugi z podobną prędkością.

 

art

Zadomawiam się
Dzisiaj jechałem Niro EV oraz ID.4. Tesli żadnej nie biorę pod uwagę z racji osobistych preferencji - wygląd obłej bryły i wnętrza mi przeszkadza. Choć wiem że softowo najlepszy wybór.

Tutaj muszę zaznaczyć że jestem kierowcą który
- ma lekką stopę lubiącym oszczędną jazdę
- potrzebuje przewieźć czasami trochę więcej (dzieci + osprzęt, znajomych, zawsze jakiś kartonik albo kilka z rupieciami się trafi do przewiezienia)
- samochodu kierowanego również przez żonę tym samym posiadającą kamerkę cofania
- lubiącym patrzeć na jezdnię a nie wyświetlacze (head's up display mile widziany)

Pomiędzy Niro i ID.4 również mam zagwozdkę.

Wygląd - subiektywne
Niro
+ w środku wygląda spooooczko, ma czytelna infografikę, ale...
- ...jego tyłek z zewnątrz to lata 2000
+/- miałem wrażenie że charakter samochodu jest bardziej kompaktowy

ID.4
+ wygląda spoczko z zewnątrz ale środek...
- jest nieco bez emocji w moim odczuciu, zbyt konserwatywny, bezpieczny.
+/- miałem wrażenie że samochód jest pełnoprawnym suvem z wszystkimi plusami i minusami

Obydwa posiadają koszmarne plastiki fortepianowe które po chwili są wypalcowane. Czyszczenie obydwu w środku nie będzie wesołym sobotnim popołudniem.


Warunki jezdne
Niro EV:
+ Wydaje się bardziej czuć w nim prędkość i przyspieszenie ale...
- również każda nierówność wydaje się być uwypuklona przez nieco twardsze zawieszenie.
+ z tego co się orientuję można pociągnąć 750kg przyczepkę

ID.4
+/- Nie odczuwasz takiego zrywu i prędkości (nie miałem w ogóle wrażenia że zamula) ale ....
+ trzyma się niesamowicie jezdni, na co wpływa oczywiście również masa samochodu.
+ z tego co się orientuję można pociągnąć 1000kg przyczepkę

W moim odczuciu kierowca Niro jest mieszczuchem lubiący poczuć dreszczyk, ID to bezpieczeństwo i pewność podczas dłużnych wypadów.

Wygoda
Niro EV:
+/- tarcze i wyświetlacze są czytelniejsze niż w ID.4 ale ilość opcji potrafi trochę przytłoczyć.
- fotele nie ok na krótkie przejażdżki, ale w dłuższej trasie będą niewygodne. Zagłówki wyglądają bajerancko ale pchają mi głowę w przód, co mnie irytowało. Z tyły miejsca jest mało jak na 3 osoby. Zmieszczą się ale o komforcie można zapomnieć. 2 osoby komfortowo ale jak w przypadku przednich foteli, są tylko ok, i zagłówki również bez rewelacji.
+ głośność spoczko ale z ID nie może się równać
+ pakowność na poziomie hatchbacka

ID.4
+/- tarcze są mniej czytelne niż w Niro ale ilość dodatkowych opcji została przystępnie podana.
+ wygoda rewelacyjna poza środkowym podłokietnikiem. Dlaczego zrobili 2 a nie jeden szeroki jak w Niro tego nie wiem. Z tyłu mniejsca więcej, ale 3 osoby będą oczuwać delikatny ścisk.
+ mega cisza, nawet przy dużych predkościach.
+ mega skrętny
+ pakowny!

Tech
Niro EV:
+ systemy wspomagania spoczko działają. Head-up display fajosko pokazuje najważniejsze parametry a informowanie o przejeżdżającym samochodzie jest wyświetlane na lusterku jest super czytelne.
+/- miałem problemy z uruchomieniem pojazdu. Nie umiałem wrzucić biegu, co się okazało że ponoć nie uruchomiłęm silnika. Jestem techniczny więc dziwie się że coś takiego się wydarzyło. Okazuje się że trzeba wcisnąć hamulec > uruchomić silnik > wtedy wrzucać bieg. Gdy uruchamiałem samochód > wciskałem hamulec > nie mogłem wrzucić innego biegu poza N. W ID.4 wsiadałem i jechałem!
- V2coś tam, ale jako bank energii wątpię że kiedyś mi posłuży (mam panele więc taką myśl zawsze mam z tyłu głowy)
+ One pedal driving!

ID.4
- miałem wrażenie UX nie jest jeszcze do końca ostatecznie przemyślany, albo zbyt delikatne. Informowanie o przejeżdżającym samochodzie w lusterku jest mało widoczne
+ V2G
- brakuje mi informacji na wierzchu o statsach jazdy, energii etc.

W przypadku ID.4 nie zauważyłem problemów softowych, ale pewnie dlatego że za krótko użytkowałem samochód.

Cena - oriantacyjnie bo jeszcze nie potwierdziłem tego w salonie
NIro EV:
+/- cena podstawowa 191 900
+ kamera cofania w wersji podstawowe
- cena z head's upem:
wersja XL (230 900)
wersja L z pakietem technologicznym 6000 (218,900)
W przypadku wersji XL nie mieszcze sie na dopłaty oraz cena jest baaardzo zbliżóna do ID.4
- trzeba czekać 10 mcy na nowy samochód, a jesli w tym czasie cena się zmienia, również będe musiał dopłacić albo zrezygnować
+ 7 lat gwarancji, ale diabeł tkwi pewnie w szczegółach

ID.4
+/- cena podstawowa ID.4 219000zł
- pakiet assistance z kamera cofania: 5 470 zł (224,470)
- pakiet infotainment plus z head's up display: 7 550 zł (232,020) Tutaj już się nie łapię na dopłaty ;(
- tutaj trzeba czekać ok pół roku na samochód. Pewnie polityka cenowa jest taka sama
- 2 lata, na akumulator 8, ale trzeba się zapoznać ze szczegółami

Ogólnie
ID.4 jest samochodem o klasę wyżej jeśli chodzi o warunki jezdne i wygodę. Cenowo wypada gorzej i mam wrażenie że odstaje jeszcze UX/technologicznie od Niro.

Nie wiem co jeszcze kupię. Wysłałem zapytania do salonów. Będę informować.
Zgadzam się z większością uwag odnośnie ID szczególnie, że: "
+/- miałem wrażenie że samochód jest pełnoprawnym suvem z wszystkimi plusami i minusami" - dlatego lubię Id - chcesz "płaszczaka" z wczołgiwaniem się do wnętrza, bierz TM3, wersja dla wysportowanych;
KIA - przeglądy - znasz koszty? bo w ID pierwszy po 2 latach; pomnij na mityczne wymiany płynu chłodniczego i chyba 15k km pomiędzy jak to azjaci (miałem 2 japońce)
one pedal - w moim ID jeżdżę praktycznie cały czas n "B" i zwalnia prawie do 0, a ponieważ zawsze używam ubogiego krewnego teslowego autopilota, to sam się zatrzymuje i rusza wszędzie;
zbyt słabo informuje o przejeżdżających pojazdach - włącz owego"autopilota" to pilnuje również pasa obok;
2 podłokietniki - pomyśl o komforcie pasażera, bo właśnie temu to służy;
Podsumowując - wiem, że decyzja nie jest łatwa, bo chodzi o kasę "wstępną", ale również o późniejsze koszty użytkowania. Jeśli chcesz zminimalizować koszty nabycia to Kia, pewnie również spożycie będzie za nią przemawiało, ale jak weźmiesz GTX, to nie ma takiej Kii, ja wybierałem między EV6 i Id, no i jak moja żona zobaczyła plastki na ówcześnie najwyższej wersji EV, to już nie miałem wyboru.
Dla uczciwoćci - brałem pod uwagę nawet TMy i przez sekundę TM3, ale TM3 - patrz wyżej a TMY 50 k pln powyżej GTX. Teraz proporcje się zmieniły i kto wie co by było...
 

nabrU

Moderator
Racja! Choć w zaciszu domowym będzie siorbał elektrony z siły powolutku jeden i drugi z podobną prędkością.

W domu ładowanie AC wielkiej różnicy nie robi bo ty wybierasz czas ładowania (pewnie w nocy). Ładowanie DC czyli w trasie nigdy nie jest za szybkie więc takie 80kW vs 135 to spora różnica.
ID.4 przy SOC 80% może prawie tyle co Niro na starcie przy niskim SOC

1676755846138.png
1676755861408.png
 

Lupus

Posiadacz elektryka
V2G w ID.4 już działa? Czy jest dopiero w planie? Obecnie sprzedawane samochody będą to miały?

KIA - przeglądy - znasz koszty? bo w ID pierwszy po 2 latach; pomnij na mityczne wymiany płynu chłodniczego i chyba 15k km pomiędzy jak to azjaci
Niro EV ma przeglądy co 2 lata / 30kkm. Koszt wg ASO to ok 1000 zł za każdy z pierwszych dwóch przeglądów, plus ~500zł za wymianę baterii SOS po 4 latach, czyli w sumie ok 2500 zł. Pakiet serwisowy który to obejmuje kosztuje 2777 zł.
 
Top