Tesla Y / VW ID.4 / Kia Niro EV, co wybrać?

pawcjo

Posiadacz elektryka
Doradźcie, co wybrać z tej trójki.
Mam zamówione Niro EV XL za 202 tys. na marzec. Zalety to dość bogate wyposażenie za najniższą w stawce cenę, jako jedyne ma wentylowane fotele i szyberdach. Wady to brak napędu 4x4 i świateł Matrix lub chociaż dynamicznych ledów.
Tesla Y, ewentualnie 3 bo Y tak średnio mi się podoba, ale jest praktyczniejsza. Wady: brak wentylacji, HUD, android auto, czujników, matriksów. Napęd 4x4 jest ale trzeba już dać z 70 tys. więcej niż za Kia. Zalety: planowanie, ładowanie, przy LR wrażenia z jazdy, "to Tesla". Mam obawy, czy jeżeli Tesla, to czy nie poczekać ma grudniowy lifting.
ID.4 jest najlepszy z tej trójki ale drogi bo z 270 za 4x4 trzeba dać. Nie ma jednak powyższych wad, jeździło nim mi się bardzo komfortowo. Wady to jest to, że Niemcy tak o umieją w elektryki. Nie wiem, czy będzie go łatwo odsprzedać.
Robię dzienne trasy od 80 km do 200 km. Sporadycznie dłuższe wyjazdy, więc ładowanie nie będzie najważniejsze. Mam fotowolataikę. Mieszkam na górce, stąd akcent na 4x4 i sporo jeżdżę po lasach świtem i wieczorem, dlatego akcent na światła. Zazwyczaj jeżdżę sam.
Pozostać przy Kia z powodu ceny, czy się szarpnąć na Teslę/ID.4? Jak na Tesla to SR, czy dopłacić do LR? Cena 200 tys. to jest dla mnie optymalna i jak nie muszę, to wolałbym przy niej pozostać.
Może pojezdzić 2 lata Niro i zobaczyć? Będę żałował? Co radzicie?
 

Michal

Moderator
z Tesla jest taki "problem" ze nie ma jakis raportow dot. awaryjnosci/problematycznosci, bo wszystkie zgloszenia trafiaja do Tesli , a ci moga je potem przetwarzac jak im bedzie pasowalo ;)
ale jak juz cos sie pojawia


to sie okazuje, ze taka "S", to poziom Daci Dustera, troche daje to do myslenia.
Hmmm... A mnie zastanawia, skąd oni biorą te dane, bo opis danych:
"Für den TÜV-Report 2022 sind rund 9,6 Millionen Hauptuntersuchungen von Pkw ausgewertet worden"
Przetłumaczony na angielski:
"Around 9.6 million main inspections of passenger cars were evaluated for the TÜV Report 2022 ."

W DE widzę, że jest tak jak u nas i pierwszy przegląd po 36 miesiącach. Pewnie trzeba też robić taki przegląd po sprowadzeniu rozbitka z US, albo może w ogóle z dowolnego kraju poza EU (np. Norwegia).

W PL w 2022 roku zarejestrowanych zostało 136 Tesli Model S sprowadzonych z zagranicy.
Pisałem [tutaj], że w DE sprzedanych było około 60x więcej Tesli niż w PL, więc jeśli przyjąć takie założenie też do sprowadzanych, to oni sprowadzili ~8000 TMS... Tesle Model S prawie nie miały sprzedaży nowych aut w 2022 w EU (jeden statek z TMS/TMX Plaid na koniec roku, 41 rejestracji TMSP w 2022), więc można chyba przypuszczać, że import mógł być dość duży.

Żeby auto nie przeszło przeglądu głównego, to musi się z nim dziać coś naprawdę poważnego. Zwykle pewnie są to problemy z zawieszeniem albo światłami, bo przecież w EV nie będzie to silnik, wydech itp...
 

vwir

Pionier e-mobilności
Dane oparli na 812 sztukach Tesli model S.
Grundlage der Angaben sind 1142 Hauptuntersuchungen des BMW i3, 1939 des Renault Zoe, 1645 des Smart Fortwo Electric Drive und 812 des Tesla Model S.

Niebardzo rozumiem co Ty liczyłeś - przecież Tesle S są sprzedawane w Niemczech od 10 lat.
 

mALEK

Pionier e-mobilności
Dane oparli na 812 sztukach Tesli model S.
Niebardzo rozumiem co Ty liczyłeś - przecież Tesle S są sprzedawane w Niemczech od 10 lat.
wlasnie o to chodzi. Tesla jest specyficznym producentem, trudno weryfikowac pewne dane tak ze wzgledu na ilosc aut, ale tez na dostepnosc samych danych wynikajacych z takiego, a nie innego modelu biznesowego. Ale ponad 10% , jakie podaje ADAC, nawet na tak malej probie. nie wiem, ale dla mnie slabo to wyglada. nie jest sztuka dawac "nastoletnia" gwarancje i swietny serwis, sztuka jest aby klient nie musial z tego korzystac. Tak wiec szanuje wybor innych, ale produkty Tesli nie wzbudzaja we mnie zadnych emocji.
 

vwir

Pionier e-mobilności
wlasnie o to chodzi. Tesla jest specyficznym producentem, trudno weryfikowac pewne dane tak ze wzgledu na ilosc aut, ale tez na dostepnosc samych danych wynikajacych z takiego, a nie innego modelu biznesowego. Ale ponad 10% , jakie podaje ADAC, nawet na tak malej probie. nie wiem, ale dla mnie slabo to wyglada. nie jest sztuka dawac "nastoletnia" gwarancje i swietny serwis, sztuka jest aby klient nie musial z tego korzystac. Tak wiec szanuje wybor innych, ale produkty Tesli nie wzbudzaja we mnie zadnych emocji.
Pisałem do Michała - że nie rozumiem co on próbował liczyć. Natomiast odnośnie tego co piszesz - TUV to są obowiązkowe przeglądy. Nie ma za bardzo znaczenia czy masz krótką czy długą gwarancję, czy klient z niej korzysta czy nie. To zupełnie inna bajka. Na TUV najczęściej uwalają samochody za rzeczy, które i tak nie podlegają gwarancji. Czyli jakieś luzy w zawieszeniu, problemy z hamulcami, wylane amortyzatory, etc. Takich rzeczy nie naprawią Ci w ramach gwarancji.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Na TUV najczęściej uwalają samochody za rzeczy, które i tak nie podlegają gwarancji.
Ale podlegają (powinny podlegać) sprawdzeniu i ew. naprawie na przeglądach gwarancyjnych.
A Tesli ich nie ma, więc nikt tego nie sprawdza.
Co wcale nie oznacza, że de facto jest gorzej, po prostu nie jest naprawiane na czas.
 

mALEK

Pionier e-mobilności
Pisałem do Michała - że nie rozumiem co on próbował liczyć. Natomiast odnośnie tego co piszesz - TUV to są obowiązkowe przeglądy. Nie ma za bardzo znaczenia czy masz krótką czy długą gwarancję, czy klient z niej korzysta czy nie. To zupełnie inna bajka. Na TUV najczęściej uwalają samochody za rzeczy, które i tak nie podlegają gwarancji. Czyli jakieś luzy w zawieszeniu, problemy z hamulcami, wylane amortyzatory, etc. Takich rzeczy nie naprawią Ci w ramach gwarancji.
oczywsice, ze nie i nie dotyczy to tylko Tesli. uwazam tylko, ze dlugosc gwarancji i jakosc serwisu nie definiuje jakosci samego produktu. tylko tyle.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
Wszelkie dywagacje dywagacjami ale przede wszystkim proponuję przejechać się Teslą (jeśli to dotąd nie było zrobione). To jest zupełnie inne podejście do obsługi auta. Znam sporo osób, którym byłoby ciężko się przestawić i w takim przypadku Tesla od razu odpadnie. Albo odwrotnie, po przejażdżce pozostałe auta w założonym budżecie zbledną. W moim przypadku była ta druga opcja ale ja jestem "komputerowy" ;-)
 

Michal

Moderator
Dane oparli na 812 sztukach Tesli model S.


Niebardzo rozumiem co Ty liczyłeś - przecież Tesle S są sprzedawane w Niemczech od 10 lat.
Jakich 10 lat? Wszystkie dane jakie ja podawałem były z 2022.
Podnoszę, że duża część tych 812 badanych TMS mogła być sprowadzana, ale nie mamy o tym danych, więc na podstawie dostępnych informacji próbuję szacować ile w DE mogli sprowadzać TMS i sugeruję, że to te sprowadzane mogły nie przejść badań, bo np. miały czerwone światła kierunkowskazów, albo niezgodne światła mijania, bo były z US.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Jakich 10 lat? Wszystkie dane jakie ja podawałem były z 2022.
Podnoszę, że duża część tych 812 badanych TMS mogła być sprowadzana, ale nie mamy o tym danych, więc na podstawie dostępnych informacji próbuję szacować ile w DE mogli sprowadzać TMS i sugeruję, że to te sprowadzane mogły nie przejść badań, bo np. miały czerwone światła kierunkowskazów, albo niezgodne światła mijania, bo były z US.
Jeszcze raz: statystyki są zrobione na przeglądzie TUV wykonywanym w 2022 roku. Przegląd w 2022 roku, a nie auta z 2022 roku. Więc nie do końca rozumiem co Ty liczysz patrząc na to ile Tesli Niemcy sprzedali/sprowadzili w 2022 roku. W porównaniu z tym ile w Niemczech jeździ Tesli model S (zarejestrowanych przez 10 lat, od 2013 roku) to te sprowadzone z USA w 2022 roku to jakaś kropla w morzu.
 
Top