Będziem (chyba) instalować magazyn energii

nabrU

Moderator
Kilka tygodni temu wpłaciliśmy zaliczkę na nowy dom i jak deweloper wszystko pozakańcza, prawnicy obu stron i bank pozałatwiają 'papiery', to może za jakiś miesiąc czy dwa będzie przeprowadzka. I jak to w takich chwilach bywa, żona myśli co na podłogę dać itp., a ja z kolei 'jak ładować dwa elektryki' plus 'czy iść w PV, magazyn energii czy obie rzeczy na raz bo tania energia to przeszłość’.

Kasy jak to w takiej chwili nigdy nie za dużo, więc padło, że chyba pójdziemy w magazyn energii na razie bez solarów. To pewnie dość nietypowe podejście z Waszego punktu widzenia, ale chętnie przeczytam co o tym myślicie. A dlaczego tak, o tym poniżej.

Gwoli wyjaśnienia dom to taki dość typowy angielski 3-kondygnacyjny 'townhouse' tym razem bez podjazdu z przodu (jak widać na zdjęciu), więc przed domem ładowania nie będzie, choć skrzynka z przyłączem 1F 100A i smartmeterem jest zaraz obok drzwi wejściowych). Mamy też z tyłu garaż (bez prądu na razie), który niejako przylega do ogródka więc padło, że ok 25 metrów kabla zbrojonego SWA 10mm2 wystarczy, aby podciągnąć prąd na około domu do garażu i mieć tam zainstalowaną ładowarkę 32A/7kW plus światło/prad. Czyli jedna sprawa prawie z głowy.

IMG-20221203-115950.jpg


Dach jak widać jest dwuspadowy z jedną połacią idealnie patrzącą na południe (no tak naprawdę to jakoś tak na azymut 190 stopni) i ze względu na wysokość i umieszczenie domu jako ostatni w szeregu - bez żadnego zacienienia. Można by rzec, że ideał do PV tyle, że powierzchnia tej połaci to jakieś 3 x 9 metrów. A to kokosów w kWp nie da, bo wymiar okazuje się nietypowy do typowych solarów, które mierzą zazwyczaj ok. 170 x 110cm, a te nietypowe (jak np. Perlight PLM-295MB-54 czyli 150x100cm) też jakoś na styk na ten dach włażą dając max. 5,3 kWp. (bo każdy panel tego typu to max. 295W).

Przy mojej lokalizacji i parametrach dachu/potencjalnej instalacji PV kalkulator PVGIS-5 wylicza, że rocznie powinienem uzyskać ciutke ponad 5900 kWh energii. Z tym, że to średnio jakieś 700kWh/m-c w maju, czerwcu i lipcu i trochę ponad 200kWh/m-c w grudniu czy styczniu. I to wszystko oczywiście średnio, bo pogodę ciężko przewidzieć, choć dewiację pogodową kalkulator też wylicza.

PVGIS-5_GridConnectedPV_50.890_-1.256_undefined_crystSi_5.3kWp_14_45deg_10deg.jpg

Zużycie energii w dotychczasowym domu za 2022 rok wyniosło 6558 kWh z tego w taniej taryfie (czyli w nocy) zużyliśmy 4525kWh, więc w droższej (dziennej) taryfie było to 2033kWh. Czyli 69% naszego zużycia to noc, gdzie ładowane są EV czy nastawiana pralka/suszarka czy zmywarka, aby obniżyć koszty Z tego według danych EVSE na ładowanie EV poszło 3744kWh czyli 82% zużycia w tańszej nocnej taryfie. Gdy nie ładujemy EV to dzienne zużycie energii to ok 8-9 kWh.

Co do mojej taryfy elektrycznej to w godzinach 21:30 – 02:30 (czyli przez 5h) płacę 8,25p/kWh, poza tymi godzinami 34,86p/kWh. Taryfa podpisana do połowy lipca 2023 potem będzie (jak znam życie) tylko drożej (choć zazwyczaj sporo drożeją ceny w szczycie).

Koszt tradycyjnie popularnego tutaj rozwiązania, czyli PV rzędu 5,3kWp to mniej więcej:

Panele PV: 18 x 295W Perlight Delta Mono PERC Triple Black – 2700 GBP
Inwerter hybrydowy 5kW to ok. 1500 GBP
Akcesoria, mocowania, kable, dodatki pewnie jakieś 750 GBP
Instalacja/robocizna pewnie ok 1000 GBP (u nas wymagane jest np. rusztowanie do takich prac więc na 3 kondygnacje tanio nie będzie)
Co daje prawie 6000 GBP.

Mam niestety wrażenie, że same solary nie mają sensu przy moim ‘use case’ (samochody ładowane w nocy lub za darmo w pracy) albo bez magazynu energii (baterii), ponieważ mój ZE nie ma wirtualnego magazynu energii w ofercie (jak w PL), tylko płaci (na dzisiaj) 4,1 pensa za każdy wyeksportowany kilowat (a przypomnę, że jego koszt w szczycie to dla mnie obecnie 35 pensów). Wygląda, że w lecie z solarów będę miał (średnio) dziennie ok 20kWh, których nie wykorzystam w pełni, a zimą wygląda, że średnio będzie to 8kWh dziennie (jak pogoda pozwoli, bo może być i zero)

Weźmy więc pod uwagę wyłącznie instalację magazynu energii o pojemności załóżmy 10kWh z inwerterem hybrydowym 5kWh gdzie koszt materiałów to jakieś 5800 GBP (przykłady poniżej):

https://www.bimblesolar.com/ongrid/hybrid-inverter-bundle-storage?product_id=2944

https://www.itstechnologies.shop/co...ter-complete-kit-to-charge-from-grid-or-solar

Dodajmy tańszy montaż (załóżmy 500 GBP) więc przy cenie 6300 GBP mam system, który w teorii powinien mi zapewnić ładowanie baterii w ciągu kilku godzin taniej taryfy (przy równoległym ładowaniu EV jeśli trzeba), a potem rozładowanie tych 8 czy 9 kWh na potrzeby domu po cenie taniej taryfy. W razie co zawsze można zainstalować solary później (lub dodać więcej baterii) i spiąć to wszystko do ‘kupy’.

Oczywiście mam zamiar uzyskać trochę wycen wszystkich rozwiązań i okaże się na ile moje wyliczenia są OK i na co mnie stać, ale zapraszam do dyskusji ;)
 

JareG

Pionier e-mobilności
Czy stary prosument po rozbudowie instalacji powyzej 10kWp dalej jest prosumentem czy wchodzi się na nowe zasady ?
Dalej będziesz prosumentem na starych zasadach, ino będą Ci brali 30% prundu wpakowanego do sieci/magazynu (tak jest u mnie, tzn. w Enerdze). Ale - a propos rozbudowy - jeśli np. chciałbyś sobie pyknąć magazyn energii z dofinansowaniem, to Cię skonwertują już na nowe zasady..

Pozdrawiam
 

Mindive

Posiadacz elektryka
Wszystko zależy właśnie ile się jeździ i ile wynosi roczne zapotrzebowanie energii domu. Liczyłem zużycie roczne domu + zużycie samochodu (tylko ładowanie w domu) + 10% i wychodzi potrzebna moc w kWp paneli. Sprawdza się od 2 lat.
Mam na myśli ładowanie bezpośrednie z PV - nie przy pomocy magazynów fizycznych czy wirtualnych. U mnie, pomimo dość sporej instalacji, ładowanie z mocą 11kW z PV następowało max przez 50% słonecznych dni. Średnio moc ładowania oscyluje między 5 a 10 kW i stąd mój wniosek - instalacja poniżej pewnej wielkości po prostu generuje zbyt małą moc do bezpośredniego ładowania auta co skutkuje ładowaniem z dużymi stratami, co mija się z celem inwestycji.
 

JareG

Pionier e-mobilności
Mam na myśli ładowanie bezpośrednie z PV - nie przy pomocy magazynów fizycznych czy wirtualnych.
Ja tak ładuję, ale nie z mocą 11kW tylko dużo niższą - nie mam potrzeby turboładowania ;)
U mnie, pomimo dość sporej instalacji, ładowanie z mocą 11kW z PV następowało max przez 50% słonecznych dni. Średnio moc ładowania oscyluje między 5 a 10 kW i stąd mój wniosek - instalacja poniżej pewnej wielkości po prostu generuje zbyt małą moc do bezpośredniego ładowania auta co skutkuje ładowaniem z dużymi stratami, co mija się z celem inwestycji.
U siebie używam tego ładowania ze słońca jako 'zbijacza' napięcia w sieci - i wtedy większość prundu ze słońca idzie w magazyn wirtualny, 'nadwyżka' do baterii auta, a falownik mi się nie wyłącza. Tak więc nieco inne podejście :)
Ale po rozbudowie o 10kWp ta 10 będzie do ładowania auta, i doładowywania magazynu wirtualnego.

Pozdrawiam
 

nabrU

Moderator
stąd mój wniosek - instalacja poniżej pewnej wielkości po prostu generuje zbyt małą moc do bezpośredniego ładowania auta co skutkuje ładowaniem z dużymi stratami, co mija się z celem inwestycji.

Jeśli założyłeś PV tylko do ładowania samochodu i to z mocą 11kW to pewnie taki wniosek można wysnuć. Dla mnie (i w kraju którym mieszkam) PV czy magazyn energii jest przede wszystkim po to aby, obniżyć / wyzerować koszty energii w domu. Ładowanie EV (nawet jeśli będzie to wolne 1,5 czy 2kW) to dodatkowa zaleta, bo mam (na razie) inne, darmowe źródła na ładowanie EV.

Innym problemem PV jest to, że generuje najwięcej prądu wtedy, gdy większość ludzi (a co za tym idzie i samochodów EV) jest w pracy (zakładając, że pracują poza domem). Cóż więc z tego że 'Smith' ma 20kWp na dachu jak go prawie cały dzień w domu nie ma, a za eksport płacą 'bidne' 4 pensy.

Punkt widzenia jest więc inny dla każdego. Jeśli spojrzysz ponownie na moje arkusze wyżej to zauważysz, że przy PV 5kWp bez taryfy eksportowej będę oddawał za friko do sieci ok. 14kWh dziennie w lecie, jakies 5kW jesienią i wiosną, a zimą zabraknie mi jakieś 5kWh dziennie. Zwiększenia PV do 10kWp spowoduje oddawanie ponad 30kWh dziennie w lecie, ponad 20kWh dziennie jesienią i wiosną, za to zimą potencjalnie wyjdę na zero.

Każdy więc szuka rozwiązanie 'pod siebie' i nie da się wszystkiego załatwić stwierdzeniem: najlepsze rozwiązanie to największe możliwe PV
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Zasadniczo to chciałbym mieć magazyn, ale raczej się na to nie zanosi w najbliższym czasie. Jedyne co mogę teraz napisać że nasza instalacja mogłaby przyjąć jakiś dodatkowy odbiornik. Bo po poprzednim półroczu zostało nam w magazynie 1700 kWh do wykorzystania a teraz będzie bardzo podobnie, nawet powinno być trochę więcej. Biorąc pod uwagę że produkcja w tym roku chyba do rekordowych nie należała, bo z naszych prawie 10 kW uzyskaliśmy 11.04 MWh. Zużycie utrzymaliśmy na poziomie poniżej 7 MWh łącznie z ładowaniem samochodu.
 

nabrU

Moderator
Dziękuję za info, ale w ten sposób rozumując to można się wstrzymywać, aż do śmierci ;)
Idąc Twoim tokiem rozumowania, po co kupować EV dzisiaj jak na pewno za jakiś czas będą lepsze...

Za bogatego się nie uważam, więc jedyne co mnie może powstrzymać to albo rachunek ekonomiczny albo brak kasy na tą inwestycję.
 

nabrU

Moderator
Przedstawiam poniżej parę detali z wyceny na PV 4,8kWp (12 paneli Eurener 400W) + falownik GivEnergy Gen3 5kW + 9,5kWh bateria LFP GivEnergy od firmy, która z wielu ofert wydaje mi się najlepszą i najuczciwiej zrobioną:

1685785940574.png

1685786138723.png
1685786166113.png
1685786418226.png
1685786512191.png
1685786570474.png
1685786656489.png
1685786687099.png

Oczywiście analiza finansowa jest dość uproszczona, bo nie uwzględnia ładowania dwóch naszych EV więc szacuję, że eksport energii do sieci będzie mniejszy.

Ta sama oferta bez baterii to £6672,35
 

luki

Pionier e-mobilności
Ładnie zrobiona oferta. W PL dostajesz: "xx kWp za yy tys PLN". "Bierze Pan czy nie?" Czasem jakiś model panela rzucą który zalega na magazynie bez analizy wielkości. A może zmieści się 5 małych zamiast 4 dużych i dzięki temu lepiej miejsce na dachu zostanie zagospodarowane
 

Najnowsze dyskusje

Top