Proponuję założyć osobny wątek do tego wątku z trolowaniem. Serio. To nie ten temat.
Również proponuję przestać pisać puste nie zawierające żadne treści posty, a zeby ten taki nie był to wrajcac do baterii NCM i LFP to bardziej szczegółowo
NCM większa pojemność, ale jeśli chcemy jak najbardziej dbać o baterię to NCM ładujemy do 80% i ponieważ rozładowanie do ponizej 20% moze byc dla niej szkodliwe:
"DoD baterii NMC, podobnie jak innych baterii litowo-jonowe, wynosi od 80% do 90%. Jest to znacznie lepszy wynik w porównaniu do akumulatorów kwasowo-ołowiowych (50%), jednak gorszy w porównaniu do LiFePO4.Głębokość rozładowania baterii LFP wynosi aż 100%. Są to tzw.
akumulatory do głębokiego rozładowania. Oznacza to, że można wykorzystać całą zgromadzoną w akumulatorze energię bez obaw o jego uszkodzenie."
to jednak będziemy się starac by ponizej 20% nie spadło, a ze nie uda nam sie zawsze optymalnie ładować przy tych 20% więc w rzeczywistosci będziemy trzymac baterię na poziomie 80-30% czyli wykorzystywac połowę pojemnosci
Z LFP jest tak ze ładujemy do 90%, a czasem nawet do 100%, no ale przyjmijmy ze niech bedzie średnio 90%
Natomiast rozładowanie do prawie zera nie szkodzi, wiec będziemy zjeżdzać bez strachu gdzieś do około 15% (taka założona średnia) w efekcie użytecznie mamy średnio od 90-15%, czyli 75% pojemnosci baterii
Podsumowujac bateria NCM o pojemnosci 60kWh daje przy realnym użytkowaniu 50% z tego czyli kWh30
Bateria LFP przy pojemnosci 40kWh daje przy realnym użytkowaniu 75% z tego a więc w rzeczywistosci również 30kWh.
Oczywiście założenia są "arbitralne/subiektywne" jak choćby maksymalne dbanie o aku. Jeśli ktoś widzi to inaczej chętnie poznam inny punkt widzenia.