Cybertruck - wątek ogólny

pmlody

Pionier e-mobilności
Po kiego grzyba jakiś producent miałby robić routerki do tego jak nikt na świecie nie miałby nawet okablowania do takiej sieci, a żaden producent podzespołów nie robiłby żadnej części gadającej w takim formacie, a żaden producent samochodów nie używałby takiego standardu.
Bosch jakoś się nie kwapił, żeby coś nowego zrobić, tak jak kiedyś zrobili CAN...
No niemcy to raczej niechętnie idą w nowe ;)
 

p0li

Pionier e-mobilności
Podobnie większość producentów by chciała gotowe routerki z homologacją podane na tacy, dlatego technologie sprzed dekad są wciąż w użyciu :)
bo producent moze do auta wsadzic cos z homologacja, jak nie ma tego na rynku a stare dziala - to po co zmieniac i szukac problemow i dodatkowych kosztow na sile?
podobnie jest z instalacja 48V - to nie jest nowosc, znam ciezarowki z przed 7 lat z taka instalacja ale projekt upadl bo nie bylo zainteresowania
nikt nie chcial kupowac bo to stwarzalo gore potencjalnych problemow i kosztow
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Do, tego każdy ma w d... tzw dobro ogólne. Dlatego jedna butelka Pet w piecu szkody nie czyni jak i reklamówka śmieci w lesie.
Tak co "mnie" obchodzi że oślepiem Matirixami innych jak je mam i nie muszę tym sterować? One w instrukcji mają napisane że są cudowne i tego się "będę Ja" trzymał i to problem producenta, by były dobre a, że nie są? Ch z tym, mam mieć bo są ponoć super?
Tak są dobre , tylko nie u wszystkich i nie zawsze. To jak z FSD Tesli, jak dali to wg, wielu można spać za kierownicą i ludzie się, dziwią że jednak nie można
Teraz będą jaja z tym 5x i zonk na 7mdni. Jak to zapłaciłem.
Ps wiem mam ciężarek ale nie marudzę jak mnie Tesla złapie na tym że nie patrzę tam gdzie trzeba. :)
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
bo producent moze do auta wsadzic cos z homologacja, jak nie ma tego na rynku a stare dziala - to po co zmieniac i szukac problemow i dodatkowych kosztow na sile?
Chyba to oczywiste, ale napiszę: inwestycja w przyszłe oszczędności
podobnie jest z instalacja 48V - to nie jest nowosc, znam ciezarowki z przed 7 lat z taka instalacja ale projekt upadl bo nie bylo zainteresowania
Podobnie samochody na baterie były już dawno, ale "projekt upadl bo nie bylo zainteresowania". Dopiero ktoś musiał je potraktować na poważnie, żeby się okazało, że jednak jest zainteresowanie
 
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Zamykanie drzwi jak w zapalniczce Zippo, co tak przeszkadzało, niektórym w, Tesli, chyba zostawią?
Jak we wszystkim czy to Mini itp Gelenda już nie taka jak te kultowe. Się ucywilizowaly
Tak to jest Harley też ulegl zmianą i zawsze jak miłośnicy ICE będziemy tęsknić za..... młodością.
Gela przynajmniej kształt kiosku ruchu chyba zachowa? Rozważę bo to moje najlepsze wg mnie auto jakie miałem i fajnie rdzewialo :)

 

Olecki

Pionier e-mobilności
Wydaje mi się, że dlatego że wtyczka Tesli jest o wiele mniejsza i lżejsza niż CCS.
Wtyczka CCS z powodu ciężaru potrafi się wypiąć i nie stykać dobrze. Trzeba ją czasem podtrzymywać aż do momentu uzyskania dobrej komunikacji. Do tego CCS1 ma blokadę na wtyczce i zdarzało się, że ułamała się, bo ktoś rzucił kablem o ziemię. To pozwalało odpiąć wtyczkę przy płynących setkach Amperów.

Wtyczka CCS1 ma pewne niedociągnięcia względem NACS ale obie są dalekie od ideału. Zresztą nie przez przypadek nikt poza NA nie chce korzystać ze standardu NACS - Europa, Azja ani Australia. W Afryce ani Ameryce Południowej na razie też i nie zapowiada się żeby coś się miało zmienić w tym temacie choć tam rynek pojazdów BEV jest jeszcze mały

Wydaje mi się, że kompatybilność ma być z CCSem. Nie słyszałem żeby ktoś wspominał pług&charge. Raczej Tesla udostępnia swoje API Fordowi i reszcie, żeby wpuścić ich na Superchargery.
Szczerze mówiąc to nie wiem jak NACS definiuje protokół komunikacyjny.
Możesz dać jakieś źródła na temat wymuszenia przez władze federalne implementacji P&C w NACS?

Nie słyszałeś bo większość źródeł z USA wypowiadających się na temat Tesli i jest bardziej stronnicza niż był TVP przez ostatnie 8 lat. Panuje tylko jeden obowiązujący przekaz a jeśli jest on niezgodny z faktami to tym gorzej dla faktów.
NACS komunikuje się z samochodem protokołem zgodnym z CCS. P&C to osobny temat. Na tą chwilę jako rozwiązanie tymczasowe będą apki i przejściówki ale zgodnie z przepisami od 2025 roku musi być wdrożone P&C zgodne ze standardem ISO 15118 czyli autoryzacją sesji poprzez klucze publiczne a nie bezpośrednie połączenie samochód-operator. Po to żeby żaden operator (np. Tesla) nie mogła sztucznie ograniczać możliwości ładowania lub korzystania z P&C konkretnym producentom.

  • Charger to EV: Chargers must conform to ISO 15118-3 and must have hardware capable of implementing both ISO 15118-2 and ISO 15118-20.
  • By 2025 Charger software must conform to ISO 15118-2 and be capable of Plug and Charge. Conformance testing for charger software and hardware should follow ISO 15118-4 and ISO 15118-5, respectively.
Całość zasad nazywa się National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI) Formula Program a szczegóły możesz znaleźć np. tutaj:
 

daniel

Señor Meme Officer
Wtyczka CCS1 ma pewne niedociągnięcia względem NACS ale obie są dalekie od ideału. Zresztą nie przez przypadek nikt poza NA nie chce korzystać ze standardu NACS - Europa, Azja ani Australia. W Afryce ani Ameryce Południowej na razie też i nie zapowiada się żeby coś się miało zmienić w tym temacie choć tam rynek pojazdów BEV jest jeszcze mały
Nikt też nie chciał CCS1 poza Ameryką Północną. Obsługuje tylko jedną fazę. Może UK by tego używało, ale pewnie blisko do Europy i trzeba by było używać adapterów, jeśli by się dało.
To była obiektywnie gorsza wtyczka i gorszy standard niż NACS i to kwestia czasu aż NACS go całkowicie zastąpi.
Nie słyszałeś bo większość źródeł z USA wypowiadających się na temat Tesli i jest bardziej stronnicza niż był TVP przez ostatnie 8 lat. Panuje tylko jeden obowiązujący przekaz a jeśli jest on niezgodny z faktami to tym gorzej dla faktów.
To chyba żyjemy w innych bańkach, bo ja słyszałem wiele negatywnych rzeczy o Tesli z USA. Głównie media, ale YT też.
NACS komunikuje się z samochodem protokołem zgodnym z CCS. P&C to osobny temat. Na tą chwilę jako rozwiązanie tymczasowe będą apki i przejściówki ale zgodnie z przepisami od 2025 roku musi być wdrożone P&C zgodne ze standardem ISO 15118 czyli autoryzacją sesji poprzez klucze publiczne a nie bezpośrednie połączenie samochód-operator. Po to żeby żaden operator (np. Tesla) nie mogła sztucznie ograniczać możliwości ładowania lub korzystania z P&C konkretnym producentom.

  • Charger to EV: Chargers must conform to ISO 15118-3 and must have hardware capable of implementing both ISO 15118-2 and ISO 15118-20.
  • By 2025 Charger software must conform to ISO 15118-2 and be capable of Plug and Charge. Conformance testing for charger software and hardware should follow ISO 15118-4 and ISO 15118-5, respectively.
Całość zasad nazywa się National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI) Formula Program a szczegóły możesz znaleźć np. tutaj:
To jeszcze dwa lata do wprowadzenia. Myślę, że możemy spać spokojnie i zdążą to zaimplementować. Pisałeś to jakby Tesla dostała za karę nakaz implementacji. "Rząd ich zmusił". Teraz to sprawa nabiera bardziej technicznego wydźwięku, a na początku brzmiało to jakby Tesla łamała jakieś przepisy o P&C.
Nie widzę logicznego związku P&C z przejściem na NACS.

Prawdziwy powód jest taki, że Volkswagen aka Electrify America dał dupy z budowaniem sieci ładowania w USA. Jest tak okropna, że nikt nie chce jej używać. Skopali tę sprawę tak dokumentnie, że ktoś tam powinien mieć odebrany majątek za działanie na szkodę firmy. Za pieniądze z kary mogli mieć największą sieć ładowania w USA. Praktycznie za darmo, jako zadośćuczynienie za dieselgate. Tak to spieprzyć...
W końcu Ford ogłosił przejście, żeby klienci mogli korzystać z Superchargerów - jedynej sieci, która działa i można na niej polegać. W ten sposób pociągnął za sobą resztę branży. Teraz nawet Volkswagen przechodzi na ten standard.
 

Najnowsze dyskusje

Top