Czy warto dopłacić do SR i kupić LR?

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Ale tak jak kiedyś powstały auta ICE z zasięgiem 1200km, bo ktoś odkrył że są ludzie którzy ich potrzebują, to może jakiś producent też stwierdzi że np jego niszą jest te 10% ludzi robiących trasę częściej niż raz w miesiącu i zrobi auto które zaoferuje dużo większy zasięg.
Ja bym chętnie w M3 LR dopłacił np 60tys żeby mieć dodatkowe 60kWh baterii.
Ba, ja bym nawet wolał M3 RWD z jego wydajnością i z baterią 120kWh.
Myślę że producent który wypuści dobry produkt z takimi zasięgami wygra sporą część rynku.
Dla większości do przeżycia byłoby auto które w widełkach 20%-80% przejedzie 3h przy prędkości 140-150km/h, i w 20min naładuje się od 20% do 80%. Więc ci śpieszący się , jeszcze z 10lat pojeżdżą spaliniakami
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Jeszcze mało osób jeździ TMY RWD aby podzielić się swoimi spostrzeżeniami (większość nawiązuje do odczuć z innych modeli) ale w Tesli może być różnie.
Myślę że po pierwszym kwartale tego roku jak osoby odbiorą wersje RWD pojawią się opinie z pierwszej ręki jak radzi sobie te auto i czy warto dopłacić.
Sam jestem ciekaw bo miałem wersję Y LR AWD a teraz zamówiłem RWD więc będę miał porównanie 1:1.
Odebrałeś już TMY SR i masz porównanie?
Też, mam podobny dylemat tyle, że zamówiłem LR
Przemyślenia, co do zasięgu przy normalnym użytkowaniu.
RWD = LR ma taki sam, bo.
60KWh używane w 20-100 ma dokładnie tę samą wielkość co 80KWh 20-80
pozostaje kwestia czy 4x2 czy 4x4 i finansowa.
LR możesz naładować czasami do 100 % I masz trochę więcej. Czasami te trochę robi różnicę przy dalszych wyjazdach.
JA
Bardzo mnie interesuje technologia baterii i jak się te różne pojemności sprawdzają na co dzień. W SR jest bateria CALT LFP 57,5 kWh, LR to NMC 75 kWh.

Korzyści z baterii LFP​

  • Więcej materiałów dostępnych w kraju
  • Niższy koszt
  • Wyższy punkt zapłonu
  • Dłuższe życie
  • Mniejsza degradacja w wyższych temperaturach i szybkościach ładowania/rozładowania

Korzyści z baterii NMC​

  • Wyższa gęstość energii
  • Lepsza wydajność ładowania w niskich temperaturach
Źródło: Engineering.com
W życiu codziennym LFP zawsze możesz naładować do100% w przeciwieństwie do NMC 80-90%. Czyli na co dzień, zasięgi robią się podobne.
Różnica tak naprawdę pojawia się w długich trasach, ponad 500km. Wtedy czas podróży w SR zaczyna się wydłużać. Sprawdziłem w ABRP typową trasę 1000km, którą robię 1-2 razy w roku i różnica to nawet 2h Ale czy warto dopłacać, żeby zaoszczędzić te 2h kilka razy do roku... ? (poprawiłem ABRP ustawienia dodając możliwość ładowania na innych stacjach niż Tesla) 45min. Tak więc z 9,5h wydłuży się do 10h 15min... Całkowicie do zaakceptowania.
Podsumowująć baterrię
TMY SR ma starą LFP którą można ładować od 0 do pełna codziennie z gniazdka 3 fazowego
TMY ma nową baterię NMC bez litu czy tam kobaltu i powinno się pilnować ładowania w zakresach 20-80%, nie zależnie czy ładujemy z gniazdka 1 czy 3 fazy, czy po trasie DC.
Jest gdzieś do sprawdzenia ile cykli ladowania wytrzymuje LFP a ile NMC. Tesla ma jakieś oficjalne zalecenia jak powinna być ładowana LFP a jak NMC?
Ile gwarancji dają na poszczególną baterię?
Może jest użytkownik TMY LR z baterią NMC, który olał te zalecenia i regularnie ładuje w domu do pełna, przejechał ze 100k i może podać jaka jest degradacja baterii?
Podejrzewam że TMY LR z baterią NMC ma jednego producenta(nie tak jak LFP Panasonic lub LG).
TMY P jaką ma baterię?
 

ciastek

Pionier e-mobilności
Może jest użytkownik TMY LR z baterią NMC, który olał te zalecenia i regularnie ładuje w domu do pełna, przejechał ze 100k i może podać jaka jest degradacja baterii?
Pierwsze Modele Y z polskiej dystrybucji wyszły w 2021Q3, więc ciężko będzie znaleźć egzemplarz z przebiegiem 100 kkm.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Dla samego napędu na obie osie moim zdaniem warto dopłacić, ja odkąd kupiłem pierwszą furę z AWD, teraz już tylko AWD. No ale wiadomo, mieć tesle RWD lub nie mieć wcale bo brakuje na tesle AWD to brałbym RWD.
 

broz_tito

Zadomawiam się
Ja jestem dobrym przykładem.
Miałem brać SR w Arval i nawet miałem przełknąć brak lepszego audio i napędu na 4. Po 5 przesunięciu odbioru zrezygnowałem i wziąłem LR. Teraz zastanawiam się jak mogłem się zastanawiać w ogóle nad SR tylko chociażby ze względu na ponad 100km różnicy w zasięgu. Nawet jeżdżąc wkolo komina. Myślę że nawet 50km różnicy między LR a P, może boleć.
Poza tym wnętrze premium i nagłośnienie to jak zupełnie inne auta.
Nie zastanawiaj się bo różnica nawet kilku stówek na racie nie będzie boleć.
 

Frunek

Fachowiec
Nawet jeżdżąc wkolo komina. Myślę że nawet 50km różnicy między LR a P, może boleć.
Mam problem z interpunkcją w tych zdaniach, ale jeśli chodziło o to że "nawet przy jeździe wokół komina 50km różnicy LR a P może boleć", to zapewniam Cię że taki ból możesz odczuć ekstremalnie rzadko. A objawi się on np. koniecznością podładowania się o 5 min dłużej na szybkiej ładowarce jeśli postanowisz spontanicznie pojechać w trasie nienaładowanym autem.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Teraz zastanawiam się jak mogłem się zastanawiać w ogóle nad SR tylko chociażby ze względu na ponad 100km różnicy w zasięgu. Nawet jeżdżąc wkolo komina. Myślę że nawet 50km różnicy między LR a P, może boleć.
W koło komina to zasięg prawie że nie ma znaczenia, no chyba że regularnie robisz ponad 300 kilometrów dziennie. Podobnie jak z ładowaniem smartfona codziennie wieczorem - co za różnica czy na koniec dnia zostanie Ci 15 czy 30% jak i tak trzeba doładować.
 

broz_tito

Zadomawiam się
Nie zgodzę sie chyba, ze masz ładowarkę w domu.
Te 5 minut dłużej na szybkiej w przypadku jak już jesteś to rzeczywiście nie ma znaczenia. Znaczenie ma jak zostaję Ci 150km, a nie masz gdzie albo nie masz siły ładować się na wieczór.
Mówię o praktyce, a nie o teorii. Zresztą zmiana na EV i tak wiąże się ze zmianą myślenia o trasach i jeździe i jednak wyprzedzania konieczności ładowania wtedy kiedy możesz, a nie wtedy kiedy musisz.
Tak czy inaczej z szybkimi ładowarkami przynajmniej w Warszawie jest tak, że pp pierwsze musisz dojechać (przeważnie specjalnie zmienić trasę) pp drugie musi być wolna i po trzecie koszt za kWh to ok 3pln.

Przykład z teras. Ładowanie na szybkiej we środę na 100%. Dziś do dyspozycji mam 140km (nie miałem czasu, aby dobić), a jutro mam 2 kursy z dzieciakami na koniec miasta. Zrobię bez problemu. Przy mniejszym zasięgu musiałbym się dziś ładować.
I nagle okazuje się, że takie sytuacje są co chwila.
 
Top