Degradacja Leaf Spy

Ronin78

Posiadacz elektryka
Zasięg lepszy jak w salonie 😆
 

Attachments

  • Screenshot_20240520-164430.png
    Screenshot_20240520-164430.png
    800,8 KB · Liczba wyświetleń: 22
  • Screenshot_20240520-064135.png
    Screenshot_20240520-064135.png
    123,8 KB · Liczba wyświetleń: 21

Ronin78

Posiadacz elektryka
Wyparowało mi kilka % SOH i 1 kWh w te upały, tzw drop Leaf'a 🙆 aczkolwiek zasięgi przy 100% i spokojnej jeździe zacne.
 

Attachments

  • Screenshot_20240720-071347.png
    Screenshot_20240720-071347.png
    135,8 KB · Liczba wyświetleń: 8
  • Screenshot_20240720-071339.png
    Screenshot_20240720-071339.png
    89,8 KB · Liczba wyświetleń: 8
  • Screenshot_20240720-120018.png
    Screenshot_20240720-120018.png
    638,6 KB · Liczba wyświetleń: 8

Ronin78

Posiadacz elektryka
Aktualizacja na 25kkm / 16 miesięcy

Pierwsze dwa odczyty (kiedy nie posługiwałem się LS wziąłem z czapy), pierwszy "ideał", drugi podglądnięty gdzieś w necie. Zastanawia mnie natomiast przewodność/opór baterii Hx, u mnie cały czas powoli rośnie, podczas gdy najbardziej niepożądanym i wręcz nieuniknionym trendem jest jego spadek. Nie wiem jak mam to tłumaczyć. Generalnie znaczna część, ma wysoki Hx na poziomie 100-110 i on poprostu maleje z biegiem czasu. Mam wrażenie, że to jest powiązane z ładowaniem tylko cegłą, która nie jest w stanie "rozruszać" baterii w taki sposób jak QC. Z drugiej strony nie odmawiam sobie szybkiego jeżdżenia co też ma wpływ na baterię, mimo to Hx jest jaki jest. Mimo wszystko fajnie, że w sposób ciągły wzrasta nie maleje.

Poniżej ciekawy zbiór do analiz:
 

Attachments

  • ŚredniaSOHNissan.jpg
    ŚredniaSOHNissan.jpg
    210,4 KB · Liczba wyświetleń: 15
  • LS.jpg
    LS.jpg
    190,1 KB · Liczba wyświetleń: 15
Last edited:

nabrU

Moderator
Coś to SOH spada tak 'schodkowo': długo nic a potem spadek :unsure: Wygląda że za parę tysięcy może być znowu gwałtowny spadek do jakichś 88%
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
Coś to SOH spada tak 'schodkowo': długo nic a potem spadek :unsure: Wygląda że za parę tysięcy może być znowu gwałtowny spadek do jakichś 88%
Z tego co czytałem to są schodki niemal jak zaprogramowane w czasie i później się stabilizują. Zresztą to samo pokazuje liniowy wykres średniej dla L40.
10kkm - 95%
40kkm - 90%
130kkm - 85%

Leaf praktycznie nie ma bufora u góry więc nijak nie oszukasz użytkownika, że bateria nie traci SOH. Im wyższy bufor tym łatwiej to zrobić i wtedy bateria w kilkuletnim aucie i przy 100kkm może dawać "złudzenie" np. 98% SOH, ja nawet wiem po co producenci w to grają, ano wyższy bufor to mniejsze ryzyko, że ktoś wpadnie na gwarancyjną wymianę. Dla przykładu Hyundai czy Kia ma do 5% (ile naprawdę nie wie nikt) pojemności baterii więcej niż wskazuje to homologacja. Wiadomix po co.

(wystarczy przeczytać pierwszy komentarz pod postem, dokładnie to o czym wspominam)
Mistrzowski ruch producenta win-win
- klient wniebowzięty brakiem degradacji (na wskaźnikach bo fizycznie ona występuje)
- producent śpi spokojnie bo zadbał by oszukać w/w wskazania i oddalić od siebie widmo reklamacji
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Bufor to tak jak piszesz jeśli chodzi o pojemności i gwarancję itp.
Ale jest też to jakaś ochrona baterii przy ładowaniu. Np. ID.3 miał nominalnie 62kWh baterię z dostępnymi 58 kWh (bufor 2 kWh na dole i 2 kWh u góry). Więc tak na prawdę bateria nigdy nie jest rozładowana do zera i naładowana na max (dwa stany dla niej najgorsze). Więc bufor to nie tylko same 'zuo' ale i pewne plusy także.
 

nabrU

Moderator
Ale o jakim 'ukrywaniu' mowa, jak dane o wielkości bufora znajdziesz np. w EV Database (np. taki Merc EQE ma bufor 10kWh, tyle co mój magazyn w domu ;)).
 

Ronin78

Posiadacz elektryka
W wolnych chwilkach czytam wyniki różnych badań dot. degradacji, ciekawsze po translatorze poniżej (w Nissanach mamy NMC):

Zależność od temperatury

Szybkość zaniku pojemności wzrastała wraz ze wzrostem temperatury w przypadku ogniw LFP, ale malała w przypadku ogniw NMC. Ogniwa NCA nie wykazywały silnej zależności od temperatury w badanym zakresie. Różne zależności temperaturowe sugerują różne dominujące mechanizmy degradacji.


Zależność od głębokości rozładowania

W przypadku wszystkich ogniw w tym badaniu, szybkość zaniku pojemności wzrastała wraz ze wzrostem głębokości rozładowania. Większa zmiana objętości grafitu podczas (de)interkalacji zwiększa naprężenie i mikropęknięcia. Nowo utworzone pęknięcia umożliwiają dalszą reakcję między elektrolitem a Li, co prowadzi do większego tworzenia się SEI, utraty zapasów Li i zaniku pojemności.

Niezależnie od chemii, w badaniach starzenia kalendarzowego zanik pojemności stale wzrastał wraz ze stanem naładowania (SOC), ponieważ niższe potencjały anody zwiększają redukcję elektrolitu i włączanie Li do rosnącego SEI. Podobnie jak w badaniach starzenia cyklicznego, ogniwa NCA i NMC wykazywały szczególnie szybki zanik pojemności przy 100% stanie naładowania (SOC).


Zależność od szybkości rozładowania

Wyższe szybkości rozładowania przyspieszą zanik pojemności z powodu zwiększonego naprężenia elektrod spowodowanego szybką zmianą objętości. Zależność szybkości rozładowania dla ogniw NMC i LFP wydaje się niska. Jednak w przypadku ogniw NCA zanik pojemności zmniejszał się wraz ze wzrostem szybkości rozładowania. Wei i in. zaobserwowali tę samą tendencję i przypisali ją zwiększonej impedancji dla ogniw cyklowanych przy niższych szybkościach rozładowania (nie przedstawiono fizycznego wyjaśnienia tego zjawiska). 42 Możliwe jest, że wyższa szybkość rozładowania może zwiększyć samonagrzewanie się ogniwa (tabela SII), co prowadzi do poprawy wydajności; jednak ogniwa NCA nie wykazywały szczególnie silnej zależności od temperatury.

Czyli dla naszych NMC cieplej (badania określają cieplej jako 25st. znaczy lepiej), im niżej rozładujemy tym gorzej, wysoce niekorzystne jest te 90-100% SOC, szybka jazda jakoś specjalnie nie przyśpiesza degradacji. https://iopscience.iop.org/article/10.1149/1945-7111/abae37

NCA natomiast z tego co ja rozumiem wręcz lubi szybką jazdę (pierwsze Tesle?)
 
Top