Dynamiczne taryfy vs Tesla

nabrU

Moderator
W UK ceny w taryfach dynamicznych zmieniają się co 30 minut więc wątpię aby w PL to było co 15 minut, choć wszystko możliwe. Jeśli operator zapewni API takiej taryfy (jak u mnie) to da się takie ładowanie ogarnąć i to nie tylko dla Tesli, ale innych EV także.
 

Michal

Moderator
Teoretycznie masz rację i chyba mają być 15 minutowe ale taki rozliczenie wymaga przejścia na nie kompletnie, a to psuje rozliczenia generacji PV i w sumie to nie wiadomo jakie będą te stawki, więc chyba nikomu się nie opłaca ;)
 

Relevant

Fachowiec
@nabrU
API taryfy nie jest konieczne, można przecież crawlować stronkę.
Napisałem o Tesli, bo ona ma chyba gotowe API do sterowania samochodem.

@Michal rozumiem problem z fotowoltaiką, ale są też osoby ładujące samochody bez fotowoltaiki.

Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach, czyli czy taryfa będzie tańsza od zwykłej nocnej.
 

Michal

Moderator
Myślę, że raczej spokojnie można zakładać, że ceny będą się kształtowały podobnie do obecnych RCE:
Dane miesięczne:
1711737374080.png
Grupowane po godzinach:
1711737552697.png
(dane z PSE, za ten miesiąc)

Widać, że jak świeci słońce i powieje jeszcze wiatr, to energia darmowa, ale ogólnie dość dużo czasu spędza też wysoko, szczególnie w szczycie wieczornym. Widać już u nawet u nas "wykres kaczki".
 

Relevant

Fachowiec
Jeśli dobrze czytam moją fakturę za prąd, to w taryfie nocnej płacę 260.4zł za MWh, PSE wskazuje, że wczoraj o 13:00 płacono 100.81zł. Gdyby ustawić ładowanie na te kwadranse, gdy cena jest niższa od 260zł, to samochód ładowałby się w sumie 6h. Brzmi dobrze.
 

Michal

Moderator
Nie wiem skąd bierzesz 260,4 zł/MWh bo w PGE do limitu w nocy miałem 342,9 zł/MWh, a później po przekroczeniu zamrożenie cen było na poziomie 698 zł/MWh i obowiązuje niezależnie od czasu :p
Do tego dochodzi dodatkowo około 50% więcej za inne koszty.
W bloku pewnie się opłaci, w domu, zwłaszcza z pompą ciepła, pewnie nie ma szans.
 

to_masz

Posiadacz elektryka
Wszystko zależy jakie będą opłaty za dystrybucję...
 

Relevant

Fachowiec
@Michal zgodnie z https://polenergia-dystrybucja.pl/zamrozenie-cen-energii-elektrycznej-w-2024-roku/

Powinienem płacić 326.4zł brutto, czyli to odpowiada mniej więcej tym moim 260zł netto. Owszem, to jedynie połowa faktury, założyłem pozostałe elementy faktury bez zmian.

Skoro przeprowadzić operację należy co kwadrans, daje to 100 obliczeń na dobę. Może to by się w ogóle zmieściło w darmowej comiesięcznej quocie Amazona/Azura/GCP...
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Tesla ma API do zarządzania ładowaniem
Starsza wersja (endo of life dla komend wysyłanych do samochodu) to fleet API

Tutaj Vehicle communication Protocol: https://github.com/teslamotors/vehicle-command/blob/main/cmd/tesla-control/commands.go
Niestety GoLang.

Masz tam możliwość zatrzymania, uruchomienia ładowania, ustawienia prądu ładowania, określenia limitów.
Taryfy dynamiczne z tego co rozumiem, mają się pokazywać z jakimś wyprzedzeniem.

Dostęp do API może dostać chyba każdy, wypełniasz wniosek, pisze ci, że ileś tam business days u mnie przyszło potwierdzenie po 5 minutach. Jako powód podałem, że chcę się pobawić ich API i sprawdzić możliwości.

Co do samego mechanizmu, to w najprostszej postaci można by ustawiać maksymalną cenę kupowania prądu do ładowania. W bardziej skomplikowanej wersji już bardziej zakręcona funkcjonalność, której celem jest osiągnięcie konkretnego SoC w do konkretnej godziny + skup prądu jak jest za pół darmo, jeżeli się pokaże. Czyli upraszczając takie cele:
- Zawsze utrzymuj poziom 30% (żeby jak coś, można było po fajki do żabki pojechać)
- Do godziny 7:00 następnego dnia osiągnij 50% najmniejszym kosztem, żeby na dojazd i powrót z pracy wystarczyło
- W miarę możliwości uzupełniaj SoC do 80%, jeżeli cena prądu jest niższa niż 70% średniej ceny z ostatnich X dni, a prognozy wskazują, że nie będzie jakiejś istotnie lepszej okazji przed weekendem (bo wyjazd gdzieś tam)

Można do tego dołożyć odczyt parametrów z falownika PV - część ma jakieś swoje API do odczytu parametrów, można też uniwersalnie - przekładniki prądowe na podłączeniu instalacji domowej do sieci + jakieś RaspberyPi, które wyśle aktualny status ile prądu i w którą stronę idzie i dostosowywanie prądu ładowania, tak, żeby utrzymać się gdzieś w okolicy 100% autokonsumpcji.

Uniwersalnie, nie tylko dla Tesli też się pewnie da, bo główne zadanie EVSE, jak to rozumiem, to mówienie podłączonemu samochodowi ile może brać w baterię, ale bez wiedzy o SoC optymalizacja byłaby nieco większym problemem. No i nie wiem na ile prosto da się sterować EVSE - sporo pewnie zależy od konkretnego modelu.
 
Last edited:
Top