Dzisiejsza produkcja PV była super!

kruszon

Zadomawiam się
Witam wszystkich forumowiczów
Użytkuje od roku z hakiem instalacje fotowoltaiczną 5 kWp.
Jej bilans po tym czasie wygląda nastepująco:
Screenshot_20240401_084437_solarman.jpg
Widać że jest nadprodukcja i moje pytanie jest czy jest to wystarczające żeby naładować jakiegoś "melexa"? To ładowanie i rozładowanie w diagramie to magazyn energii 5kWh przypięty do systemu czyli do falownika hybrydowego.
Zastanawiam się nad zakupem auta elektrycznego które ładowane by było w garażu i krążyło wokół komina. W ostatnie dni jak piszecie powyżej jest sporo tego prądu tylko co z zimą?
Na razie dostałem dwa rachunki za prąd (rozliczenia półroczne) i w obu była nadwyżka na depozycie konsumenckim. Za okres lipiec- grudzień zeszłego roku wyszło jakoś 240 pln.
Pewnie jakby kupić tego elektryka i go ładować to trzeba by było coś dopłacić ale pytanie ile???
Da się to jakoś oszacować ??? Na razie jeszcze nie mam nic konkretnego na myśli jeśli chodzi o elektryka, coś małego.
pozdrawiam wszystkich w lany poniedziałek :)
 

viallos

Pionier e-mobilności
Prosta sprawa. Z nadwyżki z instalacji 5kW za dużo nie pojedziesz. Zobacz ile masz nadwyżki w kW i podziel przez 20 bo tyle zużywa Melex na 100km I tyle. Zimą wcale, latem trochę kilometrów zrobisz.
 

kruszon

Zadomawiam się
Prosta sprawa. Z nadwyżki z instalacji 5kW za dużo nie pojedziesz. Zobacz ile masz nadwyżki w kW i podziel przez 20 bo tyle zużywa Melex na 100km I tyle. Zimą wcale, latem trochę kilometrów zrobisz.
No to 3710kWh minus 2750 kwh wychodzi 960 kWh nadwyżki
i teraz to podzielić na 20kWh wychodzi że około 4800 km w roku mogę zrobić na prądzie z paneli.
Jeżeli to auto (spalinowe które teraz użytkuje) robi jakieś 12 000 km w roku to musiałbym dokupić około 1500kW h przez rok.
Oczywiście liczymy że całą nadwyżkę uda się wykorzystać na ładowanie elektryka a pewnie w rzeczywistości nigdy tak nie będzie.
Czy mając auto elektryczne stojące w garażu powiedzmy przez weekend da się go tak podłączyć do ładowarki
żeby ta ładowarka ładowała tego elektryka tylko z nadwyżki z produkcji z paneli??
Chodzi mi o to żeby ładowarka "gadała" z falownikiem hybrydowym i powiedzmy falownik sterował ładowarką kiedy ma ładować?
Falownik ma drugie wyjście BMS
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Nawet jak dokupisz i to warto w tanim prądzie, o ile będą w końcu działały te tańsze taryfy? Bo na razie powyżej limitu za zrównane.
Zawsze będzie taniej niż na benzynie. Szacunkowo gdy przyjmę że ładuje w domu to moja produkcja pozwala na ładowanie za darmo i jeszcze zostaje na PC dla domu.
Np gaz choć tańszy nawet to i tak na nim nie pojadę i jego nie produkuję.
Zawsze będzie taniej niż na benzynie
No niestety tylko robienie horroru z korzystania z prądu możesz dać niemal 100% efektywność lub posiadanie sporego magazynu.
To sie skończy jak w przypadku walki o dziecko, gdzie kobieta dzwoni bo jajeczkuje i facet zwalnia się z pracy, to tu będzie leciał do domu bo słońce w zenicie.
 

viallos

Pionier e-mobilności
Panowie z tego co ja widzę to mimo nadwyżki i tak kupił 1.3MWh. Zdaję się że to jest instalacja z aku. Czyli jak załaduje do auta nie będzie w aku. Czyli będzie musiał kupić jeszcze więcej. Sami wiecie że instalacja 5kW to jest niewiele na elektryka.
 

kruszon

Zadomawiam się
Tak mam magazyn energii o pojemności 5 kWh i wiem że to jest niewiele.
Założenia są takie że ten magazyn ładował by się jak auta elektrycznego nie będzie w domu.
Ogólnie jak jest słoneczny dzień to ten magazyn naładuje się do 100% już około godziny 10 - 11 przed południem a potem falownik pcha cały nadmiar w sieć.
A znowu na pochmurnym i krótkim dniu ta instalacja nie jest w stanie w ogóle go naładować przez dzień albo w niewielkim procencie.
Rozbudowa tego magazynu o moduł bateryjny to koszt około 9 000 pln.
Dwa można dołożyć więc powiększył bym go do 15 kWh za 18 000 pln.
Więc kombinuje tak żeby dokupić taki magazyn na kołach . Oczywiście to będzie dużo więcej kosztowało ale będzie miało dodatkową funkcjonalność w postaci urządzenia służącego do przemieszczania się z punktu A do punktu B.
 

nabrU

Moderator
Jak już wspomniano, instalacją FV 5kWp będzie dość trudno naładować EV bo:
- ładowanie zaczyna się od 1,4kW, więc jakakolwiek chmurka i ładowanie się zatrzymuje,
- czas takiego ładowania (pewnie o średniej mocy ok. 3kW przy niezłym słońcu) to będą wieki,
- trzeba być w domu w środku dnia, więc rozwiązanie raczej dla pracujących z domu,
- trzeba mieć EVSE które 'umie' brać prąd z nadwyżki FV, a takich jest niewiele,

Osobiście mam 4,8kWp i 9,5kWh magazyn i nie biorę tego setupu w ogóle pod uwagę przy ładowaniu EV (t.j. coś tam ze słońca wpadnie, ale to niejako przypadkiem).
 

kruszon

Zadomawiam się
Chciałbym ożywić dyskusje po publikacji cen RCEM za marzec 249,12 zł za MWh.
Widać w jakim kierunku to idzie a nie wiadomo co będzie w drugim półroczu i jak to będzie liczone.
Najlepiej by było zwiększać autokonsumcję tylko jak?
Grzanie wody grzałką odpada bo mam panele na glikol i zbiornik 500 l z wężownią więc w słoneczne dni ciepłej wody to mam nadmiar.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Basen Jakuzzy?
Akurat grzałki w lecie to średni pomysł lepiej PC bo COP jest duży. Efektywność większa. Więc może bufor ciepłej wody uzytkowej większy i jakieś w/w atrakcje ale tu problem jak to podłączyć do tego bufora lub PC? Można hydralulką się pobawić.
Można też podnieść temp wody Uzytkowej i grzać ją tylko jak słońce świeci. Czyli jak jest duży zbiornik to przetrzyma odp temp przez ciemne godziny aby znów tylko w dzień się nagrzać.
 
Top