Chińczyk z polską nalepką
Chińczyk z polską nalepką
Po czym wnosisz, że RCD "B" musi mieć zawsze czułość 30 mA ?Dodatkowy hint to RCD typu B będzie miało czułość 30mA a nie 6mA jak RDC-DD.
Ponieważ zazwyczaj tak jest, najczulsze RCD typu B jakie widziałem miały 15mA, natomiast RDC-DD zawsze ma te 6mA(realnie reagują już na 3mA czasem). Niższa czułość RCD-B to w tym wypadku zaleta ponieważ prądy poniżej 30mA nie są groźne i nie wymagają przerywania procesu ładowania.Po czym wnosisz, że RCD "B" musi mieć zawsze czułość 30 mA ?
Przecież wyłączniki RCD są produkowane w różnych czułościach, a 30 mA to tylko jedna z opcji ...
Jeżeli dobrze zrozumiałem to reasumując: sprzedawcy podają "chińskie" oznaczenia zabezpieczeń wprowadzając w błąd europejskich klientów ponieważ to co tam jest oznaczone jako "RCD typu B" w rzeczywistości nie oznacza parametrów zabezpieczenia różnicowoprądowego określonego jako "RCD typ B" w normie PN-EN 61008-1. Takie zabezpieczenie "RCD typ B" 30mA, pomijając kwestię wysokiej ceny, nie jest stosowane także dlatego, że nie zadziała w przypadku prądu zwarciowego DC w zakresie 6mA-15mA, które może osłabić działanie różnicówki A. Dlatego w rzeczywistości tam gdzie dają niezbędne zabezpieczenie przeciwupływowe DC montują tak naprawdę RCD typu A (20-30mA) + RCD-DD podtyp RDC-MD (6mA) i opisują to jako "RCD typ A + DC", "RCD AC + DC", albo tak jak Zencar, Akyga czy inne chińczyki pisząc tylko "RCD typu B".Ogólnie RDC-DD ma jeszcze 2 podtypy z których jeden wykrywa upływ AC, a drugi nie. Brak jakiejkolwiek detekcji upływu DC jest bardzo niebezpieczny ponieważ nie zadziała nam również różnicówka typu A która zawsze powinna być w obwodzie używanym do ładowania auta.
To co chińczyk podaje to można sobie wiecie... ;-) klient chce, klient ma, jak z przebiegiem w komisie. Nie oznacza to absolutnie nic, równie dobrze takie evse z aliexpress może nie mieć żadnych zabezpieczeń.Jeżeli dobrze zrozumiałem to reasumując: sprzedawcy podają "chińskie" oznaczenia zabezpieczeń wprowadzając w błąd europejskich klientów ponieważ to co tam jest oznaczone jako "RCD typu B" w rzeczywistości nie oznacza parametrów zabezpieczenia różnicowoprądowego określonego jako "RCD typ B" w normie PN-EN 61008-1. Takie zabezpieczenie "RCD typ B" 30mA, pomijając kwestię wysokiej ceny, nie jest stosowane także dlatego, że nie zadziała w przypadku prądu zwarciowego DC w zakresie 6mA-15mA, które może osłabić działanie różnicówki A. Dlatego w rzeczywistości tam gdzie dają niezbędne zabezpieczenie przeciwupływowe DC montują tak naprawdę RCD typu A (20-30mA) + RCD-DD podtyp RDC-MD (6mA) i opisują to jako "RCD typ A + DC", "RCD AC + DC", albo tak jak Zencar, Akyga czy inne chińczyki pisząc tylko "RCD typu B".
Brak jakiejkolwiek detekcji upływu DC jest bardzo niebezpieczny ponieważ nie zadziała nam również różnicówka typu A która zawsze powinna być w obwodzie używanym do ładowania auta. I teraz uwaga, evse/wb sprzedawana na rynku UE musi mieć jedno z tych zabezpieczeń, ładowarki z rynku chińskiego, UK, Norweskiego mogą taki układ mieć, ale nie muszą.
Jasne tylko jeżeli mówimy o tych przenośnych EVSE a nie Wallboxach mocowanych na stałe, to gniazdo 3F w ścianie do którego je podłączamy (i w każdej chwili możemy podłączyć coś innego) i tak przecież będzie zabezpieczone już wcześniej np. typem A (bo raczej nie B), a nikt też nie przełączy takiego gniazda bezpośrednio do listwy (i całe szczęście).RCD typu B samo w sobie jest wystarczającym zabezpieczeniem i nie wymaga już różnicówki typu A, ponieważ wykrywa upływ AC.
Zazwyczaj jak jest różnicówka to AC XD.Jasne tylko jeżeli mówimy o tych przenośnych EVSE a nie Wallboxach mocowanych na stałe, to gniazdo 3F w ścianie do którego je podłączamy (i w każdej chwili możemy podłączyć coś innego) i tak przecież będzie zabezpieczone już wcześniej np. typem A (bo raczej nie B), a nikt też nie przełączy takiego gniazda bezpośrednio do listwy (i całe szczęście).