Evse / wallbox

Kierowca23

Posiadacz elektryka
No to teraz ja, odbieram Elroka za ok. 2 tygodnie, trzeba ogarnąć punkt ładowania :)

Potrzebuję zapewne EVSE, ale wstawię fotkę, może ktoś doradzi lepszy układ.

Miejsce postojowe naziemne, zadaszone jedynie, akurat skrajne (więc jak zacina to ośnieżona fura trochę) w dłuższym ciągu takich miejsc. Jestem też właścicielem miejsca po prawej, przy nim nie ma jednak żadnego słupka z żadnej strony. Całość na terenie skromnego osiedla niby-zamkniętego i mam już jak widać wystający kabel z siłą. Raczej nie obawiam się o kradzieże prądu przez sąsiadów, ale o samo EVSE już trochę tak, brama często stoi otwarta, zza płotu widać przegląd miejsc postojowych...

Na bazie postów z tego forum wymyśliłem, że kabel pociągnę "wszerz" miejsca i postawię skrzynkę elektryczną tam, gdzie na foci są opony, między słupem trzymającym dach a skrajem miejsca postojowego , wzdłuż (dalej jest metalowa kratownica i rów robiący za ogród deszczowy) - parkowanie tyłem akurat pod Elroka. W skrzynce złącze siły i przydałoby mi się też 230V, i tam chciałbym zamknąć EVSE na klucz, przez dziurę jedynie wyciągnąć trochę kabla od ładowarki, który bym sobie zawieszał gdzieś wyżej na tym słupku. Nie planuję jeździć z EVSE, samochód będzie codziennie tu nocował. Nie mam paneli, ale zaprogramuję na ładowanie wyłącznie w nocy (taryfa już jest, od zawsze była), planuję wyrobić nawyk "podłączania do dystrybutora" przy wysiadaniu zawsze, i zlimitowaniu ofc 80%.

Może jest jakiś lepszy układ? Miejsce po prawej lepiej ochronione przed śniegiem, ale jest "środkowe", żadnych słupów podtrzymujących dach, skrzynka albo by skracała będąc na czole i tak dość krótkie miejsce, albo zwężała przeszkadzając obu... I nie ma opcji "dystrybutora" ;)

Z racji ciągłych rozjazdów zapewne chętnie bym się posłużył doświadczonym w temacie fachowcem, EVSE (bo i po co mi wallbox?) sam mógłbym już zamówić, to podstawa
Gratuluję zakupu świetnego auta!
Z mechanicznego punktu widzenia, Twoja koncepcja wygląda OK. Z tego co pisali w ekspertyzach, trzeba uważać aby uchronić EVSE i kabel przed kolizją / najechaniem autem. Musi też być "zabezpieczone przed dostępem osób postronnych", cokolwiek przez to rozumieją.

Z tym EVSE zamykanym w skrzynce na klucz - jak to jest na powietrzu, to będziesz potrzebował dość dużej skrzynki z odpowiednią klasą szczelności (IP54? IP67?) żeby tam nigdy wilgoć nie wnikała. Jak to ma być zamykane na klucz i otwierane przed ładowaniem (autoryzacja?), to wybór takich skrzynek bardzo się zawęża...

Wydaje mi się że mechanicznie prościej byłoby postawienie na słupku prostego Wallboxa z odpowiednią klasą szczelności, aktywowanego kartą RFID (żeby inni się nie ładowali pod nieobecność ;) ). Może być bez kabla ładującego - żeby ktoś zza płotu nie odciął go w nocy diaxem dla pozyskania miedzi - ale to Twoja decyzja (komfort użytkowania vs analiza ryzyka).

Mogę Ci polecić dobrą firmę, która robi projekty i instalacje takich rzeczy we wspólnotach mieszkaniowych, i u mnie całkiem dobrze się spisali. Tylko w jakiej to jest lokalizacji ?
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Po czym wnosisz, że RCD "B" musi mieć zawsze czułość 30 mA ?
Przecież wyłączniki RCD są produkowane w różnych czułościach, a 30 mA to tylko jedna z opcji ...

BTW. Ciekawy temat się pojawił z tymi różnicówkami w EVSE!
W sumie to nie można mieć żadnej pewności, co producent w Chinach tam wkłada do środka, bo najczęściej obudowa zaklejona i nawet nie ma opcji zajrzeć i skontrolować.
Na naklejkach i w papierach mogą obiecywać co im tylko wygodnie, drukarka wszystko przyjmie ;)

Nawet wykonać test takiego RCD będzie ciężko. Mam porządny tester instalacji, ale on nie wystarczy, bo EVSE jeszcze trzeba aktywować od strony auta żeby wystawiło napięcie na styki (np. w celu wykonania testu).

Czy ktoś z Was może odstąpić w szczytnym celu badawczym jakieś stare / niepotrzebne gniazdo Type 2 z jakiegoś szrotu ? :unsure:
Chcesz gniazdo od tesli 3 ?
Mam z uszkodzona blokada ale to chyba nie przeszkadza… moge ci wyslac. Zaplac tylko za przesylke.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Chcesz gniazdo od tesli 3 ?
Mam z uszkodzona blokada ale to chyba nie przeszkadza… moge ci wyslac. Zaplac tylko za przesylke.
Dzięki za ofertę - takie gniazdo bardzo mi się przyda!
Będzie można zrobić bardzo porządny adapter do testowania EVSE i Wallboxów 3F i 1F.
Do sprawdzania zabezpieczeń RCD oraz pomiarów rezystancji izolacji, jeśli komuś Wallbox zgłasza upływność i przerywa ładowanie.
Brak blokady jest tu nawet zaletą :)
Szczegóły wysyłki dogadamy na priv :)
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Dzięki za ofertę - takie gniazdo bardzo mi się przyda!
Będzie można zrobić bardzo porządny adapter do testowania EVSE i Wallboxów 3F i 1F.
Do sprawdzania zabezpieczeń RCD oraz pomiarów rezystancji izolacji, jeśli komuś Wallbox zgłasza upływność i przerywa ładowanie.
Brak blokady jest tu nawet zaletą :)
Szczegóły wysyłki dogadamy na priv :)
Blokada jest ale sie zacina. Ale to sobie odlaczysz.
 

nocomment

Zadomawiam się
Gratuluję zakupu świetnego auta!
Z mechanicznego punktu widzenia, Twoja koncepcja wygląda OK. Z tego co pisali w ekspertyzach, trzeba uważać aby uchronić EVSE i kabel przed kolizją / najechaniem autem. Musi też być "zabezpieczone przed dostępem osób postronnych", cokolwiek przez to rozumieją.

Z tym EVSE zamykanym w skrzynce na klucz - jak to jest na powietrzu, to będziesz potrzebował dość dużej skrzynki z odpowiednią klasą szczelności (IP54? IP67?) żeby tam nigdy wilgoć nie wnikała. Jak to ma być zamykane na klucz i otwierane przed ładowaniem (autoryzacja?), to wybór takich skrzynek bardzo się zawęża...

Wydaje mi się że mechanicznie prościej byłoby postawienie na słupku prostego Wallboxa z odpowiednią klasą szczelności, aktywowanego kartą RFID (żeby inni się nie ładowali pod nieobecność ;) ). Może być bez kabla ładującego - żeby ktoś zza płotu nie odciął go w nocy diaxem dla pozyskania miedzi - ale to Twoja decyzja (komfort użytkowania vs analiza ryzyka).

Mogę Ci polecić dobrą firmę, która robi projekty i instalacje takich rzeczy we wspólnotach mieszkaniowych, i u mnie całkiem dobrze się spisali. Tylko w jakiej to jest lokalizacji ?

Kabel byłby schowany pod ziemią i z niej wychodził w okolicy słupka, od razu wchodził do skrzynki. Ta zamknięta na klucz, w środku EVSE z kostką i przez jakąś ekstra dziurę wystaje jedynie ze 2m kabla ze złączem, tego nigdy nie chowam tylko wieszam "na haku" czy co tam dorobię na słupku. Elrok zaparkowany tyłem ma "wlew" własnie przy słupku, w linii prostej będzie z 1m od złącza w samochodzie do złącza siły (wew. skrzynki zapewne).

Czasem pewnie EVSE będę potrzebował wyjąć, choć generalnie nie planuję, to raczej ma być zawsze dostępne miejsce stacjonarne. O podpinanie się sąsiadów nie podejrzewam, mamy małą społeczność, a i okamerowaną ;) Bardziej się boję przechodniów za płotem, okolica się jeszcze rozbudowuje i zniknięcia EVSE przyczepionego na strap do słupka to bym się spodziewał. Zresztą innym sąsiadom z metrowym kablem wystającym z ziemi poucinano je którejś nocy (tak jak u mnie, ale mój się ostał, bo chyba naabardziej okamerowany :) )

Wallbox jest jednak nieportable i od razu złącze siły przejmie, a w skrzynce zrobiłbym sobie alternatywne 230V (nie musi działać równolegle z siłą), choć 97% czasu będzie tam siedziało EVSE wprost do siły.

Zostaje mi chyba wybór EVSE bez bajerów, bo w opcji z klockiem po środku ten i tak będzie schowany wew. skrzynki. Elroka można ustawić na ładowanie jedynie w jakichś godzinach, nim będę ewentualnie zmieniał (w praktyce pewnie zdejmował limit 80% pod następny dzień, samochód na kablu non-top).

Wybór padł na Green Celle, zapewne mają bezpieczniki po obu stronach (vide rozmowa powyżej), ale może wersja SE bez zbędnego dostępu zdalnego? Jakimś jednak dla mnie minusem okazuje się być brak kości i umieszczenie "sterowania"/wyświetlacza w uchwycie do ładowania - chyba wolałbym zwykły czarny kabel z czarnym wtykiem i bez informowania postronnych, a i mniej kuszący.

Chciałbym wpierw kupić EVSE, potem przed faktem postawić montażystę, potrzebna jeszcze dość płytka skrzynka, idealnie gdyby mieściła się w grubości słupa (czyli ok. 8-10 cm... zapewne będzie większa), za to może mieć sporą płaszczyznę, w końcu musi pomieścić EVSE i zwój nadmiarowego kabla. Przy okazji trochę osłoni miejsce przed śniegiem ;) Polecenie wykonawcy przyjmę równie chętnie, co modelu EVSE, w zasięgu Trójmiasta
 
Top