Infrastruktura EV w Wielkiej Brytanii

nabrU

Moderator
Ja bym się na Orlen nie oglądał z ładowarkami, bo w UK firmy takie jak BP czy Shell owszem oferują ładowarki, ale nie są liderami rynku w tej dziedzinie (chyba z wiadomych powodów ;)).
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Ja bym się na Orlen nie oglądał z ładowarkami, bo w UK firmy takie jak BP czy Shell owszem oferują ładowarki, ale nie są liderami rynku w tej dziedzinie (chyba z wiadomych powodów ;)).
Tu jest Polska, tu nawet Orlen jest czasem potrzebny ;)
 

nabrU

Moderator
Jasne, że przyda się każda ładowarka, szczególnie jak ich jest niewiele.
Moja uwaga była do 'tempa' rozwoju w tej dziedzinie w przypadku bądź co bądź koncernów z drugiej strony barykady (Orlen, BP, Shell).
 

nabrU

Moderator
Szykują mi się dwie podróże służbowe i ponieważ jest tu wiele tematów (czy nawet sprzeczek) na temat użycia EV vs ICE myślę, że to dobry pomysł pokazać jak to jest na moim "podwórku" czyli w kraju, który ma ponad 10 razy więcej ładowarek niż Polska.

Pierwsza podróż (w nadchodzący czwartek) to trasa Southampton - Deeside. Według Google Maps do pokonania jest ok. 234 mile (czyli coś kole 376km) i najszybsza trasa to obecnie (biorąc ruch po uwagę) 3h 51 min.

Te 234 mile powinno się teoretycznie udać zrobić w ID.3 z baterią 58kWh na jeden raz. Ale praktycznie trzeba będzie się raz zatrzymać, bo temperatury jeszcze relatywnie niskie i trasa praktycznie w całości po autostradach. Ja też nie mam ciśnienia na jazdę 4 h bez zatrzymywania się na np. kawę czy odwiedzenie toalety.

Zaprzęgam więc ABRP i aby nie było tak prosto limituję tylko postoje w miejscach gdzie są minimum 4 szybkie ładowarki ;). Założenie jest też takie aby mieć ciągle ok. 35% SOC w miejscu docelowym, jako że śpię w hotelu w Chester, który nie ma ładowarek. Są jakieś w pobliżu, ale jest spore prawdopodobieństwo, że nie będę miał czasu po przyjeździe z nich skorzystać, więc ładowanie będzie na drugi dzień w drodze powrotnej na jakieś szybkiej ładowarce, do której jakoś trzeba dotrzeć.

ABRP "wypluwa" więc taką traskę, która ma 220 mil (krócej) i zajmie mi ok 4h 15 minut (z jednym 25-minutowym ładowaniem na ładowarce 150kW). Jako, że ABRP nie uwzględnia ruchu (w darmowej wersji, którą mam), więc zapewne będzie to coś ciutkę więcej.

Jak widać różnica ICE vs EV w trasie niewielka, sporo ładowarek po drodze w razie jakiegoś planu B (choć przy założeniu ładowania w miejscu gdzie są min. 4 ładowarki, plan B jest raczej mało prawdopodobny).

P.S. Będzie tu pewnie jakiś "real update" jak wróce z trasy w piątek...
 
Last edited:

nabrU

Moderator
No i wyjazd odwołany po jeden z uczestników ma COVID... Ale drugi trip się chyba odbędzie. Cel: zachodnia Walia.
 

nabrU

Moderator
Będzie post pod postem, to prawie jak blog :ROFLMAO:

Ładowarkowe podsumowanie marca w UK: zainstalowano 152 szybkie ładowarki (y) w tym parę niezłych hub'ów z 'maszynkami' po 350kW:
Moto Exeter hub - 12 x 350kW,
Burton-In-Kendal hub - 6 x 350kW,
Stroud Park, Banbury hub - 8 x 150kW,

Interaktywna mapka poniżej:


A z ciekawostek lokalnych (dla mnie): projekt huba z 12x SuC i 12 x HPC (pewnie min. 150kW), który ma powstać obok mojego miasta na MOPie lokalnej autostrady:

FOofBLmWUAExKx2
 

ELuk

Pionier e-mobilności
A wiesz może odnośnie BEV w GB
1. Ile jest zarejestrowanych/jeździ ?
2. Ile ich sprzedano/zarejestrowano w ostatnich latach ?
3. Ile jest szybkich ładowarek (ile BEV przypada na ładowarkę)?
🧐✌️
 

nabrU

Moderator
A wiesz może odnośnie BEV w GB
1. Ile jest zarejestrowanych/jeździ ?
Na dzień dzisiejszy zarejestrowanych jest 421 347 BEV i w zeszłym roku liczba BEV przekroczyła liczbę zarejstrowanych PHEV
2. Ile ich sprzedano/zarejestrowano w ostatnich latach ?
2020 - 108 205
2021 - 190 727 (wzrost 76,3%)
3. Ile jest szybkich ładowarek (ile BEV przypada na ładowarkę)?
🧐✌️
Jest 4072 ładowarki szybkie (rapid tj. 25 - 99kW) i 1434 ładowarki ultra-szybkie (ultra-rapid 100kW+)
Ponadto 16989 ładowarek 7-22kW i 7958 ładowarek 3-5kW

Czyli przypada (średnio) 35 BEV na jedną szybką lub ultraszybką ładowarkę.

Oczywiście powyższe statystyki ładowarkowe nie uwzględniają ładowarek domowych.

Źródło: https://www.zap-map.com/statistics/
 

nabrU

Moderator
Mamy maj więc ładowarkowy update za kwiecień 2022. Tym razem uruchomionych 150 szybkich ładowarek:

FRhjnt0WYAAXlkH

A jak ktoś woli mapkę to link poniżej:

 
Top