Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Z tego co mi mówił projektant, ograniczenie mocy (jeśli już) to musi być wyraźnie widoczne - sprzętowe (na zabezpieczeniach). Gdzie można kupić wyłączniki B15A ? ;)
Z tego powodu nie mogę np. zainstalować Wallboxa 22kW i ograniczyć mu moc w ustawieniach do 11 kW, tak żeby ładował i Leafa na 1F 6.5kW, i cokolwiek nowszego na 3F. To nie przejdzie :(
A jeśli to jest ograniczenie sprzętowe w wallboxie? Na przykład w Deltach ustawienie aperażu jest fizycznie zworkami w środku na plytce.

A odpowiadając na pytanie: https://www.tim.pl/wylacznik-nadpradowy-1p-b-15a-15ka-ac-faz-b151-278534/p/0001-00011-53299
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
A jeśli to jest ograniczenie sprzętowe w wallboxie? Na przykład w Deltach ustawienie aperażu jest fizycznie zworkami w środku na plytce.

A odpowiadając na pytanie: https://www.tim.pl/wylacznik-nadpradowy-1p-b-15a-15ka-ac-faz-b151-278534/p/0001-00011-53299
Dzięki za link ! Na co dzień się tego nie montuje w instalacjach, ale człowiek uczy się całe życie :)

Wallboxy 11kW jakimś sposobem są rutynowo montowane w garażach podziemnych. Trudno powiedzieć czy przez ograniczenie zworką, czy inaczej.

Ale jestem przekonany że jakbym chciał powiesić na ścianie pudełko na którym pisze więcej niż 11 kW, to Zarząd będzie miał obiekcje, niezależnie czy ograniczam zworkami czy jakkolwiek.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Zakładając, że nie ma w hali 32A, to wchodzi w grę tylko 1f-3,4kW(16A), albo 3f-6,4kW(10A)?

Szału nie ma, na dzień dzisiejszy brałbym nawet tą 1f-3,4kW. :)
Bez przesady. Możesz sobie dać zabezpieczenie 12A, 13A, 15A, trochę tego jest:
 

testowy

Zadomawiam się

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Bez przesady. Możesz sobie dać zabezpieczenie 12A, 13A, 15A, trochę tego jest:
Dyskusja na Forum przyniosła cenne wnioski! :LOL:

Moim zdaniem aby wszystko było de iure, ten ustawowy przypadek "mniej niż 11kW" należy obejść tak:
1) piszemy wniosek do Wspólnoty o zgodę na punkt ładowania o mocy mniejszej niż 11kW.
2) w projekcie i w instalacji wstawiamy zabezpieczenie: B15A/3 , czyli ograniczenie mocy do: 10,35 kVA.
3) w warunkach przyłączeniowych występujemy o 10..13 kVA czy ile tam chcemy / ile pozwoli ekspertyza i obliczenia (można uzasadnić np. dodatkowym gniazdem gospodarczym 230V do okresowego dołączania odkurzacza, zawsze pracującego pod nadzorem mieszkańca). W Ustawie jest mowa o ograniczeniu mocy EVSE, a nie mocy przyłączeniowej.
4) ten rodzaj wyłącznika B15A będzie wybijał termicznie przy przetężeniu x1,3...x1,4 (czyli realnie: ~19A). Mniejsze przetężenia musi ignorować, zgodnie z charakterystyką.
Prąd 15A i 16A to dla tego zabezpieczenia praktycznie to samo (przetężenie 7%).
A więc formalny problem P<11kW mamy już z głowy :)
 
Last edited:

testowy

Zadomawiam się
Dyskusja na Forum przyniosła cenne wnioski! :LOL:

Moim zdaniem aby wszystko było de iure, ten ustawowy przypadek "mniej niż 11kW" należy obejść tak:
1) piszemy wniosek do Wspólnoty o zgodę na punkt ładowania o mocy mniejszej niż 11kW.
2) w projekcie i w instalacji wstawiamy zabezpieczenie: B15A/3 , czyli ograniczenie mocy do: 10,35 kVA.
3) w warunkach przyłączeniowych występujemy o 10..13 kVA czy ile tam chcemy / ile pozwoli ekspertyza i obliczenia (można uzasadnić np. dodatkowym gniazdem gospodarczym 230V do okresowego dołączania odkurzacza, zawsze pracującego pod nadzorem mieszkańca). W Ustawie jest mowa o ograniczeniu mocy EVSE, a nie mocy przyłączeniowej.
4) ten rodzaj wyłącznika B15A będzie wybijał termicznie przy przetężeniu x1,3...x1,4 (czyli realnie: ~19A). Mniejsze przetężenia musi ignorować, zgodnie z charakterystyką.
Prąd 15A i 16A to dla tego zabezpieczenia praktycznie to samo (przetężenie 7%).
A więc formalny problem P<11kW mamy już z głowy :)
Do praktyków:
1. Rozumiem, że ustawienie wg powyższego powoduje, że dajemy zabezpieczenie 15A, a wallbox i tak jest 11kW i jest ustawiony na 11kW-16A, a działać to ma przy założeniu przeciążenia? Ile czasu taki bezpiecznik może być przeciążany? Wytrzyma tak kilka godzin? Czy przepisy dopuszczają taki sposób zabezpieczania? W jaki sposób wpływa to na żywotność wyłącznika?

2. Widzę np. wallboxa ABB, który ma możliwość ustawienia ograniczenia mocy wyjściowej na np. 9kW. To rozumiem, że zabezpieczenie wcześniejsze 15A nie powinno zadziałać w normalnych warunkach.

3. Czy każde auto ma możliwość ograniczania mocy? Np. w pierwszym układzie - 11kW zabezp. B15A, można w każdym aucie ustawić, żeby ładował się z mocą max np. 10 kW? Czy auto z ładowarką 3f bierze po prostu tyle ile wallbox przepuści?

4. Jeżeli auto ma 1-f to wyciągnie maksymalnie 3,7kW z takiego układu (?). Więc dodatkowe pytanie: Czy przy wallboxie 3f-11kW zabezpieczonym B15A, po podłączeniu auta z ładowarką 1f, powinna polecieć moc 3,7kW (16A) - więc znowu polegać trzeba na tym, że B15A na 3fazach, nie strzeli, gdy tylko na jednej fazie będzie przeciążony?
 

Rozwrot

Fachowiec
Tak czytam i strasznie kombinujecie z tym "do 11kW".
Przecież cała instalacja jest robiona na podstawie (w kolejności): wniosku-ekspertyzy-zgody-projektu- umowy z dystrybutorem - a na koniec wykonania. Każdy kolejny krok jest następstwem poprzedniego. A wszędzie jest wpisane do 11kW.
Ja w umowie z dystrybutorem (Stoen) mam takie zdanie:
"Moc przyłączeniowa (moc czynna planowana) do dostarczenia do obiektu wynosić będzie: 11 kW." To samo jest w warunkach przyłączenia. I do 11kW jest zrobiona cała instalacja.
Żeby wallbox był i 100kW to moc dostarczona będzie 11kW.

A jak ktoś ma problem ze zgodą wspólnoty to najlepiej wejść do Zarządu (ja tak zrobiłem) i wtedy wystarczą dwa podpisy (zgodnie z ustawą o własności lokali). Jeden jest mój:)
 
Last edited:

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Do praktyków:
1. Rozumiem, że ustawienie wg powyższego powoduje, że dajemy zabezpieczenie 15A, a wallbox i tak jest 11kW i jest ustawiony na 11kW-16A, a działać to ma przy założeniu przeciążenia? Ile czasu taki bezpiecznik może być przeciążany? Wytrzyma tak kilka godzin? Czy przepisy dopuszczają taki sposób zabezpieczania? W jaki sposób wpływa to na żywotność wyłącznika?

2. Widzę np. wallboxa ABB, który ma możliwość ustawienia ograniczenia mocy wyjściowej na np. 9kW. To rozumiem, że zabezpieczenie wcześniejsze 15A nie powinno zadziałać w normalnych warunkach.

3. Czy każde auto ma możliwość ograniczania mocy? Np. w pierwszym układzie - 11kW zabezp. B15A, można w każdym aucie ustawić, żeby ładował się z mocą max np. 10 kW? Czy auto z ładowarką 3f bierze po prostu tyle ile wallbox przepuści?

4. Jeżeli auto ma 1-f to wyciągnie maksymalnie 3,7kW z takiego układu (?). Więc dodatkowe pytanie: Czy przy wallboxie 3f-11kW zabezpieczonym B15A, po podłączeniu auta z ładowarką 1f, powinna polecieć moc 3,7kW (16A) - więc znowu polegać trzeba na tym, że B15A na 3fazach, nie strzeli, gdy tylko na jednej fazie będzie przeciążony?

1. Zakładamy przeciążenie o 7%. Najważniejsze aby przekroje przewodów były dobrane jak dla 16A. Od ponad roku ładuję przy zabezpieczeniu 25A (pobierając 28A) i nic się nie dzieje z wyłącznikami. Przekroje przewodów mam odpowiednio grubsze. Ładowanie pełną mocą trwa max. 6h i wyłącznik to wytrzyma, chyba że będzie to jakaś chińska marka po taniości. Aparaty elektryczne są projektowane z założenia tak, aby wytrzymywały niewielkie przeciążenia.

2. Jeśli to jest 9kW/3 fazy to tak, B15A nie ma prawy zadziałać. Ładowarki 9kW/1F nie istnieją (muszę sprawdzić, czy w ogóle norma takie dopuszcza).

3. nie każde, w moim nie ma wyboru mocy z kokpitu czy z aplikacji. Auto bierze tyle ile Wallbox / EVSE pozwoli.

4. tak, 3,7 kW max. Prąd ogranicza EVSE. Jak nastawisz w EVSE prąd 13,15,16A to będzie OK. Ale jak wybierzesz 20A, tu już wywali po minucie czy dwóch.
Przy wallboxie 3f-11kW prąd jest ograniczany do 16A, więcej się nie nastawi chociażby ze względu na przekrój kabla z wtyką Type2. Więc niestety, 3,7 kW max :(

Pożenienie ładowania 3F/11kW i 1F/7kW (na dwóch różnych EVSE) w jednej rozdzielnicy to jest koszmar projektowy - próbuję z tym walczyć u siebie.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Tak czytam i strasznie kombinujecie z tym "do 11kW".
Przecież cała instalacja jest robiona na podstawie (w kolejności): wniosku-ekspertyzy-zgody-projektu- umowy z dystrybutorem - a na koniec wykonania. Każdy kolejny krok jest następstwem poprzedniego. A wszędzie jest wpisane do 11kW.
Ja w umowie z dystrybutorem (Stoen) mam takie zdanie:
"Moc przyłączeniowa (moc czynna planowana) do dostarczenia do obiektu wynosić będzie: 11 kW." i pod taką moc była zrobiona cała instalacja.
Żeby wallbox był i 100kW to moc dostarczona to będzie 11kW.
A jak ktoś ma problem ze zgodą wspólnoty to najlepiej wejść do Zarządu (ja tak zrobiłem) i wtedy wystarczą dwa podpisy (zgodnie z ustawą o własności lokali). Jeden jest mój:)

Z pierwszą częścią Twojej wypowiedzi się zgadzam. Problem "do 11 kW" jest trochę sztucznie wykreowany, ale czasem nurtuje. U mnie np. nie mają z tym problemu, że będzie "do 11kW" a nie "mniej niż 11 kW".

A jak ktoś ma problem ze zgodą wspólnoty to najlepiej wejść do Zarządu (ja tak zrobiłem) i wtedy wystarczą dwa podpisy (zgodnie z ustawą o własności lokali). Jeden jest mój

Z tym też się w pewnym sensie zgadzam, tzn. jak ktoś ma dobre dojście do Zarządu, to wiele ścieżek się od razu prostuje, rozwiązania są łatwiejsze, a pewne problemy znikają ;) Z tym że nie każdy może poświecić czas na dodatkowe obowiązki.
Poza tym "wejść" to sobie można ... musi być oficjalnie przegłosowana Uchwała wspólnoty, "Niewarta skórka wyprawki" :)
 
Top