Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Współczesne normy nakazują, żeby do mieszkania były doprowadzone dwie skrętki. Na pewno nie masz jakiegoś węzła teletechnicznego w garażu? Ja mam jedną skrętką doprowadzony internet, a drugą doprowadzam sobie LAN z domowego routera do access pointa w skrzynce bezpiecznikowej z gniazdami 230 V nad wallboksem. Gdyby węzeł był bliżej, to AP mógłby być w węźle teletechnicznym zasilany z domu przez PoE.
W sumie to świetny pomysł - do skrzynki MM w mieszkaniu wchodzą jakieś skrętki i wiszą w powietrzu, bo teraz wszystko po światłowodzie :cool:. A skrzynki teletechniczne faktycznie są na ścianach w garażu. Zasilanie PoE jest genialnym rozwiązaniem bo wtedy nie trzeba się pierdzielić z doprowadzeniem 230V (formalności, bezpieczeństwo, ekspertyzy, zgody, itd...)

Może jak kurz trochę opadnie po mojej inwestycji, to podejdę do tej miłej Pani z administracji, żeby zobaczyć schematy instalacji "skrętkowej" Od czegoś trzeba zacząć :) Albo niech da namiar do operatora sieci budynkowej, który trzęsie tymi skrzynkami.
 

PrL

Fachowiec
W sumie to świetny pomysł - do skrzynki MM w mieszkaniu wchodzą jakieś skrętki i wiszą w powietrzu, bo teraz wszystko po światłowodzie :cool:. A skrzynki teletechniczne faktycznie są na ścianach w garażu. Zasilanie PoE jest genialnym rozwiązaniem bo wtedy nie trzeba się pierdzielić z doprowadzeniem 230V (formalności, bezpieczeństwo, ekspertyzy, zgody, itd...)

Może jak kurz trochę opadnie po mojej inwestycji, to podejdę do tej miłej Pani z administracji, żeby zobaczyć schematy instalacji "skrętkowej" Od czegoś trzeba zacząć :) Albo niech da namiar do operatora sieci budynkowej, który trzęsie tymi skrzynkami.
Zgodnie z warunkami technicznymi masz doprowadzona UTP od skrzynki w mieszkaniu do tej skrzynki. Kable musiały być bo tego wymaga prawo. Wiadomo że teraz rządzi światło, ale ustawodawca nie nadąża za zmianami w technologi. Jeśli twoja skrzynka klatkowa jest na hali garażowej, to spokojnie da radę to wykonać bo ta skrętka przeznaczona jest na usługi internetu jeśli w budynku jest jakiś operator który świadczy usługi na UTP. Na kablach powinieneś znaleść kodowanie kabla które pokrywa się z oznaczeniem w twojej skrzynce multimedialnej.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Rozważam instalację Wallboxa w kolejnej lokalizacji w hali garażowej. A co tam, jak Wspólnota ustaliła reguły to trzeba korzystać póki jeszcze Moc jest z nami :ROFLMAO:
Jako że w tamtym miejscu przewiduję tylko sporadyczne ładowanie, trochę myślę o optymalizacji kosztów i mocy przyłączeniowej, bo sąsiedzi mogą jej bardziej potrzebować ode mnie, a zasoby są ograniczone.

Już teraz widzę, że np. moc ładowania 5-6 kW w zupełności wystarcza do codziennego korzystania, wcale nie musi być te 11kW. Auto w kilka godzin w nocy ładuje się do pełna, po dniu jazdy po mieście.

Takie pytanie techniczne - czy np. Tesla M3 przy ładowaniu z jednej fazy jest w stanie pociągnąć więcej niż 16A ? Np. 20 lub 25 A.
Czy ktoś próbował takie auto (z ładowarką pokładową 3F) podłączać do EVSE 1-fazowego (7,2 kW) ?
 

PrL

Fachowiec
Rozważam instalację Wallboxa w kolejnej lokalizacji w hali garażowej. A co tam, jak Wspólnota ustaliła reguły to trzeba korzystać póki jeszcze Moc jest z nami :ROFLMAO:
Jako że w tamtym miejscu przewiduję tylko sporadyczne ładowanie, trochę myślę o optymalizacji kosztów i mocy przyłączeniowej, bo sąsiedzi mogą jej bardziej potrzebować ode mnie, a zasoby są ograniczone.

Już teraz widzę, że np. moc ładowania 5-6 kW w zupełności wystarcza do codziennego korzystania, wcale nie musi być te 11kW. Auto w kilka godzin w nocy ładuje się do pełna, po dniu jazdy po mieście.

Takie pytanie techniczne - czy np. Tesla M3 przy ładowaniu z jednej fazy jest w stanie pociągnąć więcej niż 16A ? Np. 20 lub 25 A.
Czy ktoś próbował takie auto (z ładowarką pokładową 3F) podłączać do EVSE 1-fazowego (7,2 kW) ?
Masz w 100% racje. 3,7kW na codzienne jazdy samochodem po mieście również wystarczy. Stąd takie przepisy prawa.
Oczywiście że wallboxa możesz zasilić 1f i przepuścić 32A co daje 7,4kW.
Patrząc na trendy wszyscy chcą teraz być w Pstryk bo ceny ujemne w słoneczne weekendy, a w takim przypadku chcesz pobrać tanio jak najwięcej więc tylko 11kW
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Masz w 100% racje. 3,7kW na codzienne jazdy samochodem po mieście również wystarczy. Stąd takie przepisy prawa.
Oczywiście że wallboxa możesz zasilić 1f i przepuścić 32A co daje 7,4kW.
Patrząc na trendy wszyscy chcą teraz być w Pstryk bo ceny ujemne w słoneczne weekendy, a w takim przypadku chcesz pobrać tanio jak najwięcej więc tylko 11kW
Tak, mam już teraz takiego wallboxa 7,4kW, dopasowanego do auta. Ale chodziło mi, czy auto ze "współczesną" ładowarką pokładową 11kW/3F będzie chciało w ogóle pobrać więcej niż 16A przy ładowaniu z 1 fazy?
Może zaproszę jakiegoś sąsiada z TM3 na darmowe ładowanko (i mały eksperyment ;) )

"Pstryka" nie biorę pod uwagę. W moich realiach zbyt dużo kombinowania, a czasu mało na wszystko... Może w przyszłości dzieci będą miały chęci i czas żeby to wdrożyć :)
Jak dla mnie, auto ma się ładować kiedy tego wymagają plany osobiste, a nie tylko przy sprzyjającej pogodzie ;) Już samo ładowanie w taryfie nocnej (G12) jest jakimś ograniczeniem swobody, ale jednak nie robi problemów: wtyk do auta + timer ładowania, na rano gotowe :)
 

vwir

Pionier e-mobilności
Rozważam instalację Wallboxa w kolejnej lokalizacji w hali garażowej. A co tam, jak Wspólnota ustaliła reguły to trzeba korzystać póki jeszcze Moc jest z nami :ROFLMAO:
Jako że w tamtym miejscu przewiduję tylko sporadyczne ładowanie, trochę myślę o optymalizacji kosztów i mocy przyłączeniowej, bo sąsiedzi mogą jej bardziej potrzebować ode mnie, a zasoby są ograniczone.

Już teraz widzę, że np. moc ładowania 5-6 kW w zupełności wystarcza do codziennego korzystania, wcale nie musi być te 11kW. Auto w kilka godzin w nocy ładuje się do pełna, po dniu jazdy po mieście.

Takie pytanie techniczne - czy np. Tesla M3 przy ładowaniu z jednej fazy jest w stanie pociągnąć więcej niż 16A ? Np. 20 lub 25 A.
Czy ktoś próbował takie auto (z ładowarką pokładową 3F) podłączać do EVSE 1-fazowego (7,2 kW) ?
Wszystkie samochody z trójfazową łądowarką pokładową 11kW potrafią ładować się z jednej fazy 7kW. Ba - czasami potrafią nawet łykać więcej niż 32A na jednej fazie (ale to już zależy od modelu).
 

PrL

Fachowiec
Tak, mam już teraz takiego wallboxa 7,4kW, dopasowanego do auta. Ale chodziło mi, czy auto ze "współczesną" ładowarką pokładową 11kW/3F będzie chciało w ogóle pobrać więcej niż 16A przy ładowaniu z 1 fazy?
Może zaproszę jakiegoś sąsiada z TM3 na darmowe ładowanko (i mały eksperyment ;) )

"Pstryka" nie biorę pod uwagę. W moich realiach zbyt dużo kombinowania, a czasu mało na wszystko... Może w przyszłości dzieci będą miały chęci i czas żeby to wdrożyć :)
Jak dla mnie, auto ma się ładować kiedy tego wymagają plany osobiste, a nie tylko przy sprzyjającej pogodzie ;) Już samo ładowanie w taryfie nocnej (G12) jest jakimś ograniczeniem swobody, ale jednak nie robi problemów: wtyk do auta + timer ładowania, na rano gotowe :)
 

Attachments

  • IMG_3465.jpeg
    IMG_3465.jpeg
    376,2 KB · Liczba wyświetleń: 26

Electro_one

Nowy na Forum
Cześć!

Jestem na starcie swojej drogi posiadania ładowarki do 11kW na miejscu postojowym w hali garażowej wspólnoty mieszkaniowej. Troszkę już tutaj posiedziałem na forum i poczytałem, ale chyba nie znalazłem takiego przypadku. PS. Podziwiam jak niektórzy są wytrwali ;)

Jestem właścicielem lokalu mieszkalnego w bloku wielorodzinnym(> niz 3 lokali). W bloku jest hala garażowa z miejscami postojowymi. Jestem właścicielem miejsca postojowego, które ma swoją księgę wieczystą.

Szkopuł w tym, że każdy właściciel miejsca postojowego w hali garażowej ma udział w samej hali garażowej jako lokal. Jest to 16 współwłaścicieli.

Biorąc pod uwagę jak będzie przebiegać istalacja elektryczna do mojegou punku ładowania EV, to oczywiście będzie przechodzić przez cześć wspólną.

Zarządca wspólnoty wymaga ode mnie zebrania podpisów wszystkich współwłaścicieli hali garażowej czyli inaczej mówiąc osób, które posiadają prawo własności do miejsc postojowych.

Na logikę ma to sens, pytanie czy ustawa o elektromobilności uproszcza tą kwestie.

Pozdrawiam,
Mateusz
 
Last edited:

Sliszue

Zadomawiam się
Hmm, może poczekaj az nowy projekt ustawy wejdzie w zycie i wtedy bedzie prościej?

Z jednej strony wyglada to jakby specjalnie szukali wymówki zeby cie zablokowac. U mnie miejsca garażowe nie miały osobnej księgi wieczystej, ale wiadomo, że garaż to część wspólna, a nikt nie kazał zbierać mi podpisów od 300 wspolwlascicieli. =]
 
Top