Jak ładujecie swojego Highlanda

piotrpo

Pionier e-mobilności
Potrzebne ci badania na to, czy Tesla podczas ładowania zużywa prąd, czy nie?
To akurat dość łatwo zbadać. Natomiast to "wybudzenie auta", które zawsze zużywa tyle samo energii to już dość mocno hipotetyczne założenie.
Nawet jeżeli jest prawdziwe, to wciąż pozostaje pytanie, czy ktoś woli hipotetycznie mieć stratę 10%, zamiast 15% i równie hipotetycznie przyśpieszyć degradację pojemności baterii.

Osobiście stawiam raczej na to, że ładowarka w samochodzie ma swoje optymalne zakresy pracy i niższą sprawność poza tymi zakresami. Ktoś na forum wrzucał porównanie prądu pobranego z licznika i uzupełnionego w baterii i faktycznie była różnica w sprawności ładowania, ale odpowiedź dlaczego to jedynie hipotezy.
 

Kszychu

Posiadacz elektryka
Potrzebne ci badania na to, czy Tesla podczas ładowania zużywa prąd, czy nie?
Mówie o badaniu dwóch założeń które wysuwasz. Jeżeli chodzi o "taniość" to tak. Ładowanie prądem 11kW wychodz taniej. Znalazłem taką o to tabelkę wg której (i wg tego co sprawdzały chłopaki na forum w innym wątku) wychodzi że mniej prądu zużyjesz ładując 11kW
1720185731807.png

Podajesz też tezę o tym że jest to zdrowsze dla baterii. Mi się osobiście wydaje że dla baterii nie ma to większego znaczenia, bo z punktu widzenia wielkości baterii ładowanie AC jest śmiesznie niskie. A czy wybudzenie auta w czasie ładowania ma na to wpływ? O ile energia na tą pracę jest pobierana z baterii to pewnie jakiś marginalny wpływ to ma.
Koniec końców zgadzam się z @piotrpo. Te baterie są ogrome i maja w sobie wystarczająco życia żeby na mój sposób użytkowania samochodu przeżyć ze mną 16 lat.
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
Tutaj porównanie sprawności w zależności od szybkości ładowania AC dla model 3: https://meintechblog.de/2020/09/22/wie-hoch-ist-der-ac-ladewirkungsgrad-beim-tesla-model-3-wirklich/
U mnie najbardziej efektywnie też jest przy 5 lub 6 kW
ale wg tej tabel;ki
Mówie o badaniu dwóch założeń które wysuwasz. Jeżeli chodzi o "taniość" to tak. Ładowanie prądem 11kW wychodz taniej. Znalazłem taką o to tabelkę wg której (i wg tego co sprawdzały chłopaki na forum w innym wątku) wychodzi że mniej prądu zużyjesz ładując 11kW
View attachment 18988

Podajesz też tezę o tym że jest to zdrowsze dla baterii. Mi się osobiście wydaje że dla baterii nie ma to większego znaczenia, bo z punktu widzenia wielkości baterii ładowanie AC jest śmiesznie niskie. A czy wybudzenie auta w czasie ładowania ma na to wpływ? O ile energia na tą pracę jest pobierana z baterii to pewnie jakiś marginalny wpływ to ma.
Koniec końców zgadzam się z @piotrpo. Te baterie są ogrome i maja w sobie wystarczająco życia żeby na mój sposób użytkowania samochodu przeżyć ze mną 16 lat.
nadal nie zrozumiałeś o czym piszę. Wg tej tabelki, jest chyba od Bjorna, jemu też podobne wyniki wyszły najmniejsze straty są przy ładowaniu 7kw , największa efektywność.
Mnie chodzi o to, że powiedzmy 40kw ładując 7kw będziemy około 5h, przy 11kw będzie to 3h. Te dwie dodatkowe godziny ładowania 7kw auto jest "wzbudzone" , "on", czy jak to nazwać, działają jakieś jego funkcje związane z ładowaniem. Dla baterii jest to "zdrowsze" o tyle, że auto jest krócej ładowanie, przy czym to zdrowsze ma pewnie niewielkie znaczenie. Najlepsze, najbardziej optymalne ładowanie w domu to 3 fazy 16a 11kw, przy czym pewnie różnice między 7kw, a 11kw będą niewielkie.

Tłumaczenie z linku:
"Ponieważ Model 3 nie może zasnąć podczas procesu ładowania , wydajność ładowania prawie zawsze ucierpi z powodu „ciągłego czuwania pojazdu” – im niższa moc ładowania, tym poważniejszy jest negatywny wpływ tego czynnika."
 
Last edited:

Pepek

Posiadacz elektryka
Jednak nie wiem w jaki sposób osiągacie stan, w którym wall connector jest wpięty, Tesla naładowana do limitu i bierze prąd bezpośrednio z wall connectora. Nawet wyłączyłem schedulded charging i i tak gdy dojdzie do limitu ładowania to w apce mam "charging complete", procenty baterii spadają i nie ma opcji do rozpoczęcia ładowania ponownie. Wiec nieosiągalne się wydaje zasilanie z ominięciem baterii :/

Tutaj to nawet opisano, start wątek ale u mnie działa to tak samo https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/after-charging-complete-won’t-start-charging-again-normal.116039/

Tak że nie rozumiem co ma sprawić to zalecane przez Tesle pozostawianie auta z podłączonym wall connectorem na stałe. Chyba że jak spadnie więcej niż kilka % to jednak w końcu samo stwierdzi, że czas doładować.
Nie wiem jak to u mnie działa (nie mam WC, tylko Zencar ładowany z siły 11kW), ale działa na tyle, że auto doładowane do 100% trzyma 100% - nawet jak potem włączę przygotowanie do jazdy, grzeję baterię, grzeję czy chłodzę auto - nie spadają procenty baterii, a widzę po Zencarze i liczniku prądu, że auto pobiera prąd na te rzeczy dalej z kabla. Jedynie kiedy "żre" baterią mimo podłączenia do kabla, to gdy sam ręcznie zatrzymam ładowanie (przed ustawionym limitem) - wtedy każde grzanie/chłodzenie bierze prąd z baterii.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Nie wiem jak to u mnie działa (nie mam WC, tylko Zencar ładowany z siły 11kW), ale działa na tyle, że auto doładowane do 100% trzyma 100% - nawet jak potem włączę przygotowanie do jazdyi, grzeję baterię, grzeję czy chłodzę auto - nie spadają procenty baterii, a widzę po Zencarze i liczniku prądu, że auto pobiera prąd na te rzeczy dalej z kabla. Jedynie kiedy "żre" baterią mimo podłączenia do kabla, to gdy sam ręcznie zatrzymam ładowanie (przed ustawionym limitem) - wtedy każde grzanie/chłodzenie bierze prąd z baterii.
Gdy doładuje do limitu to odłącza baterie i śpi. Jeśli sie wybudzi to podłącza baterie i zaczyna pobierać energie z kabla. Tak to ma działać. Dlatego zaleca sie podłączony kabel żeby w czasie auto gdy jest wybudzone bralo energię z sieci np gdy doładowuje baterie niskiego napięcia. Samo sobie zadecyduje kiedy i która baterie doładować.
 

Pepek

Posiadacz elektryka
Gdy doładuje do limitu to odłącza baterie i śpi. Jeśli sie wybudzi to podłącza baterie i zaczyna pobierać energie z kabla. Tak to ma działać. Dlatego zaleca sie podłączony kabel żeby w czasie auto gdy jest wybudzone bralo energię z sieci np gdy doładowuje baterie niskiego napięcia. Samo sobie zadecyduje kiedy i która baterie doładować.
Tyle to ja wiem, moja wypowiedź była do wcześniejszej wypowiedzi, gdy inna osoba nie wiedziała, dlaczego jej to nie działa poprawnie. Ja tylko odpisywałem, że u mnie to działa poprawnie i w jakich sytuacjach.
 

mart15

Zadomawiam się
ja ładuję do 70% oraz raz w tygodniu do 100%, ale tak żeby 100% osiągać tuż przed wyjazdem. Staram się nie schodzić poniżej 20%. gdy tylko mogę evse wpięte do auta.
 
Top