Jak ładujecie swojego Highlanda

Pedr

Posiadacz elektryka
U mnie też ostatnio kalibracja robiła się tylko na DC, na AC wcale. Ale na DC do 100% zdarza się mega rzadko (chyba zdarzyło mi się raz umyślnie i ze 2 razy trochę przypadkiem). Na AC za to ładuję do 100% 1-2 razy w m-cu i kalibracji już nie miałem od dawno (na pewno nie w tym roku).
Ok. Dobrze wiedzieć. Od momentu odbioru na początku grudnia, nie przypominam sobie sytuacji aby kalibracja robiła się na AC. A zdarzyło mi się 3-4 razy ładować na SUC do 100% i za każdym razem mialem kalibrację. Ostatnio to jak na infolinii - miało być 5 min. Po 10 - jak już tyle poczekałem, to jeszcze trochę wytrzymam - już jestem następny. Pół godziny później i po 🤬🤬🤬 w końcu się skalibrowała.
 

Pepek

Posiadacz elektryka
Ok. Dobrze wiedzieć. Od momentu odbioru na początku grudnia, nie przypominam sobie sytuacji aby kalibracja robiła się na AC. A zdarzyło mi się 3-4 razy ładować na SUC do 100% i za każdym razem mialem kalibrację. Ostatnio to jak na infolinii - miało być 5 min. Po 10 - jak już tyle poczekałem, to jeszcze trochę wytrzymam - już jestem następny. Pół godziny później i po 🤬🤬🤬 w końcu się skalibrowała.
Taa, to sporo trwa. Mi na szczęście pierwszy raz się zdarzyło jak miałem w DE po raz pierwszy spać w aucie - wtedy przed noclegiem chciałem mieć na wszelki wypadek 100% na odjeździe z SuC, a że mi się nie spieszyło (i tak mieliśmy sobie oglądać serial na Netflix czy to przed noclegiem czy to na SuC), to mi nie robiło, ale długi czas mnie zdziwił. Potem już wiedziałem. :)
 

eugtor

Posiadacz elektryka
Chyba jeszcze tego nie było.
Chciałbym wykonać ekspertyzę dopuszczalności punktu ładowania samochodu dla przyszłej ładowarki na moim miejscu postojowym, mam więc pytanie do Was.
Czy ktoś ma taki dokument , bo chciałbym się powzorować i coś podobnego sporządzić dla siebie.
Czy chodzi o podziemny garaż wielostanowiskowy w bloku? Jesli tak, to przerabiałem temat z firmą dokonującą instalacje elektryczne (w tym ładowarki) - przy podłączeniu punkta (gniazda) o mocy nie więcej 11kW nie trzeba uzyskiwać zgody wspólnoty, wystarczy zgody od zarządcy. W moim przypadku uzyskałem zgodę zarządcy, wszelkie inne formalności bierze na siebie wykonawca.
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
Czy jeżeli mam opcję ładowania w evse 11kw i 22kw to dla zdrowia baterii lepsze będzie 11kw?
Czytam te internety i nie mogę wykminić, wyczytałem, że na 22kw będę miał mniejsze straty podczas ładowania.
Tylko czy dla baterii zdrowsze jest ładowanie dłuższe 11kw, czy krótsze 22kw?
 

danielm

Pionier e-mobilności
Czy jeżeli mam opcję ładowania w evse 11kw i 22kw to dla zdrowia baterii lepsze będzie 11kw?
Czytam te internety i nie mogę wykminić, wyczytałem, że na 22kw będę miał mniejsze straty podczas ładowania.
Tylko czy dla baterii zdrowsze jest ładowanie dłuższe 11kw, czy krótsze 22kw?
nie wiem jakie masz auto ale to auto zarządza ładowaniem a człowiek niech się nie wtrąca :) 22KW w porównaniu z 250KW na ładowarkach publicznych i się zastanawiasz nad różnicą? :) pozatym niewiele aut przyjmie 22KW z AC
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Czy jeżeli mam opcję ładowania w evse 11kw i 22kw to dla zdrowia baterii lepsze będzie 11kw?
Czytam te internety i nie mogę wykminić, wyczytałem, że na 22kw będę miał mniejsze straty podczas ładowania.
Tylko czy dla baterii zdrowsze jest ładowanie dłuższe 11kw, czy krótsze 22kw?
Mimo że już sam sobie dopowiedziałeś że auto z AC przyjmie max 11kW (zakładając że masz Teslę) to przyszłościowo jest racjonalny temat dla kolejnych modeli. 11 czy 22 kW praktycznie jest bez różnicy dla baterii zdolnej przyjmować prąd rzędu 150kW - praktycznie nie wpływa to na temperatury czy inne czynniki przekładające się na szybszą czy wolniejsza degradację.
Mniejszy prad będzie wiązał się z większa stratą niemniej np. jeżeli masz fotowoltaikę, a ta dostarcza prąd limitowany do 10kW (w porywach) to mimo tej straty lepiej ustawić na te 4-5kW (zaleznie od nasłonecznienia) i wtedy maksymalnie wykorzystasz słońce dla naładowania akumulatora - minimalizujac pobór z sieci. To jednak dotyczy domów z FV.

No i oczywiście instalacja - zarówno przydział mocy dla domu jak i wewnątrz. 22kW nie będzie częstym przypadkiem w domach jednorodzinnych (biorąc pod uwagę że pracują tez inne urządzenia typu klima, pralka czy płyta indukcyjna) - to częściej będzie możliwe do uwolnienia w usługach typu warsztaty, hale, itp.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
Nie ma sensu ograniczać mocy ładowania AC ze względu na "oszczędzanie baterii". Jeżeli już, to możesz ograniczyć poziom ładowania "codziennego" do 70%, czy 60%, tak, żeby w codziennej eksploatacji kręcić się możliwie blisko 50% naładowania. Dodatkowo, dobrą praktyką jest podłączanie samochodu pod domem zawsze kiedy pod nim stoi, bo po co puszczać te niby niewielkie, ale zawsze jakieś codzienne zużycie przez baterię, jak samochód może sobie wziąć prąd bezpośrednio z sieci. Podobnie warto używać przygotowania samochodu do jazdy, bo znowu to jakieś tam procenty, które można pobrać bezpośrednio z kabla, przy okazji wydłużając zasięg.
Posiadanie możliwie dużej mocy w kabelku pomaga, bo:
1. Możesz złapać te parę dodatkowych kWh w krótszym czasie.
2. Prądu z gniazdka wystarczy na całą obsługę przygotowania samochodu do jazdy.
 

Jeffero

Zadomawiam się
bo po co puszczać te niby niewielkie, ale zawsze jakieś codzienne zużycie przez baterię
Myślałem, że to opcja jedynie w gamingowych laptopach, ale poczytałem że Tesla faktycznie też tak robi. Zastanawiam się, czy da się to połączyć z "schedulded charging", które mam ustawione na 22:00, żeby korzystać z taryfy nocnej. Aktualnie odpala ładowanie o tej 22:00, ładuje się do ustawionego limitu i ponownie ładowanie włącza dopiero o kolejnej 22:00. Tak że w praktyce w ciągu dnia kabel podpięty, ale taki sentry zżera swoje 5-6% z baterii, zamiast ładowarki.

Kombinował ktoś może pod tym kątem? Żeby na przykład zamiast zacząć ładowanie o wyznaczonej godzine i przerywać gdy osiągnie limit, to cały czas ładowała już po zaczęciu? Bo wolę te kilka kwh zużytych na podtrzymanie w ciągu dnia zapłacić po dziennej stawce, niż męczyć baterię.
 
Top