Jak ładujecie swojego Highlanda

danielm

Pionier e-mobilności
@danielm Li-Ion nie lubią być głęboko rozładowane i nie lubią być długo trzymane w stanie maksymalnego naładowania. Gdzieś widziałem wyniki badań, że najzdrowiej dla nich wychodzi oscylowanie w okolicach 50% + ładowanie niskim prądem. Z drugiej strony, samochód jest do używania.
z trzeciej strony tesla nawet zaleca wyłączenie wartownika by bateria była trzymana w 100%
@danielm Li-Ion nie lubią być głęboko rozładowane i nie lubią być długo trzymane w stanie maksymalnego naładowania. Gdzieś widziałem wyniki badań, że najzdrowiej dla nich wychodzi oscylowanie w okolicach 50% + ładowanie niskim prądem. Z drugiej strony, samochód jest do używania.
ładowanie niskim prądem? jak niskim i dlaczego? bo badania wskazują że nadużywanie superchargerów nie ma znaczącego wpływu na degradacje. to auto ma zarządzać baterią a nie człowiek, jeśli chłodzenie i grzanie doprowadzi baterie do optymalnej temperatury to "wysokość" prądu nie ma znaczenia
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
z trzeciej strony tesla nawet zaleca wyłączenie wartownika by bateria była trzymana w 100%
Bo jeżeli chcesz mieć maksymalizację zasięgu, to ładujesz na 100% baterię + wrzucasz jeszcze energię w postaci ciepła w kabinę i baterię. Coś za coś.

ładowanie niskim prądem? jak niskim i dlaczego? bo badania wskazują że nadużywanie superchargerów nie ma znaczącego wpływu na degradacje. to auto ma zarządzać baterią a nie człowiek, jeśli chłodzenie i grzanie doprowadzi baterie do optymalnej temperatury to "wysokość" prądu nie ma znaczenia
Trochę nie pamiętam gdzie, ale np. tutaj są "jakieś" dane https://batteryuniversity.com/article/bu-401a-fast-and-ultra-fast-chargers

Z drugiej strony nie wiem, czy to nie jest kwestia wpływu wyższej temperatury przy wyższym prądzie.
 

danielm

Pionier e-mobilności
Bo jeżeli chcesz mieć maksymalizację zasięgu, to ładujesz na 100% baterię + wrzucasz jeszcze energię w postaci ciepła w kabinę i baterię. Coś za coś.


Trochę nie pamiętam gdzie, ale np. tutaj są "jakieś" dane https://batteryuniversity.com/article/bu-401a-fast-and-ultra-fast-chargers

Z drugiej strony nie wiem, czy to nie jest kwestia wpływu wyższej temperatury przy wyższym prądzie.
linkujesz do badań o bardzo wysokim prądzie dlatego pytam co to oznacza niskim prądem. przez wiele lat sądziło się że max prąd to 1C czyli 50kw dla baterii 50kwh. potem okazało się że można ładować prądem nawet 3C pod warunkami które masz określone w artykule. a tymczasem wiele osób twierdzi że ładowanie 11kw to ładowanie zbyt szybkie i trzeba ładować "niskim prądem" czyli poniżej 11kw co od dekad nie jest prawdą.
 

piotrpo

Pionier e-mobilności
linkujesz do badań o bardzo wysokim prądzie dlatego pytam co to oznacza niskim prądem. przez wiele lat sądziło się że max prąd to 1C czyli 50kw dla baterii 50kwh. potem okazało się że można ładować prądem nawet 3C pod warunkami które masz określone w artykule. a tymczasem wiele osób twierdzi że ładowanie 11kw to ładowanie zbyt szybkie i trzeba ładować "niskim prądem" czyli poniżej 11kw co od dekad nie jest prawdą.
Jak pisałem, ciężko mi w tej chwili znaleźć to co czytałem. Nie twierdzę nawet, że jest jakaś istotna różnica pomiędzy 1C a 3C. Jedynie tyle, że jest "jakaś". Różnice pomiędzy 0.2C a 0.05C jeżeli nawet występują, to są pomijalne.
Kojarzę film Bjorna, o jakiejś Tesli - taksówce, która faktycznie miała zniszczoną baterię i ładowała się na SuC, ale raczej była to kwestia dobijania regularnie do 100%
 

danielm

Pionier e-mobilności
Jak pisałem, ciężko mi w tej chwili znaleźć to co czytałem. Nie twierdzę nawet, że jest jakaś istotna różnica pomiędzy 1C a 3C. Jedynie tyle, że jest "jakaś". Różnice pomiędzy 0.2C a 0.05C jeżeli nawet występują, to są pomijalne.
Kojarzę film Bjorna, o jakiejś Tesli - taksówce, która faktycznie miała zniszczoną baterię i ładowała się na SuC, ale raczej była to kwestia dobijania regularnie do 100%
S/X to troche osobna historia, inna chemia baterii oraz co najważniejsze zupełnie inne, mniej wydajne chłodzenie baterii
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
S/X to troche osobna historia, inna chemia baterii oraz co najważniejsze zupełnie inne, mniej wydajne chłodzenie baterii
Tak jak pisałem- jest wiele szkół obchodzenia sie z ogniwami - ja staram się nie ładować do 100% jak nie muszę i nie ładuje dużym prądem ponad 50KW jak nie jestem w trasie. Nie upieram się że mam rację - nie jestem fizykiem specjalizującym sie w tym obszarze ale to co czytałem mnie przekonuję.
Ale czy to prawda - wyjdzie za kilka lat o ile będę miał jak i co z czym porównać. Zaznaczę ze nie należę do osób szczególnie dbałych o takie kwestie- w aucie spalinowym po gwarancji potrafiłem przekroczyć resurs wymiany oleju o 20-30% mimo że znam takich co robili to znacznie częściej niż wymagał producent
 

ciastek

Pionier e-mobilności
tesla nawet zaleca wyłączenie wartownika by bateria była trzymana w 100%
Nie wierzę. Gdzie tak zaleca?
badania wskazują że nadużywanie superchargerów nie ma znaczącego wpływu na degradacje
 

flawn

Zadomawiam się
Na moim mobile connectorze wyciągam tylko 13 amperów przy 240 V a powinno być 16 (gniazdo w garażu ma napis 16amperów max). Czy Wy też tak macie? Czy to może być kwestia bezpiecznika?
 

inter

Pionier e-mobilności
Na moim mobile connectorze wyciągam tylko 13 amperów przy 240 V a powinno być 16 (gniazdo w garażu ma napis 16amperów max). Czy Wy też tak macie? Czy to może być kwestia bezpiecznika?
Bezpiecznik nie ma nic do tego, masz 240V a nie 230V, pewnie włączyło się zabezpieczenie.
 

danielm

Pionier e-mobilności
Na moim mobile connectorze wyciągam tylko 13 amperów przy 240 V a powinno być 16 (gniazdo w garażu ma napis 16amperów max). Czy Wy też tak macie? Czy to może być kwestia bezpiecznika?
zależy od connectora, teslowy ma 13A max, innych producentów nawet 10A. większość gniazdek nie jest przystosowana do poboru 16A
 
Top