Jak wasze zużycie opon?

Hej, jak tam wasze zużycie opon w Model Y?

Dziś byłem u wulkanizatora na zmianę z letnich na zimowe bo w październiku nie będę miał takiej możliwości ze względu na różne wyjazdy. Letni komplet mam Hancook Ventus, a zimowy to Pirelli Sottozero i obydwa są homologowane przez Teslę (T0). Tak patrzyłem z wulkanizatorem na moje letnie i zimowe opony i doszliśmy do wniosku, że dla obydwu kompletów to został już tylko jeden sezon w zapasie. Czyli teoretycznie na jesień 2024 mam kupić komplet zimówek i na wiosnę 2025 komplet letnich.

Przebiegi mam udokumentowane następująco:
Hancook lato 2021 - 5300km
Pirelli zima 2021/2023 - 12300km
Hancook lato 2022 - 9700km
Pirelli zima 2021/2023 - 13000km
Hancook lato 2023 - 8300km

Łącznie przebiegi na dzień dzisiejszy:
Hancook - 5300+9700+8300 = 23 300km
Pirelli - 12300+13000 = 25300 km

Poprzednich aut nie miałem na tyle długo, żeby przejeździć dwa komplety opon więc nie wiem z własnego doświadczenia mało czy dużo ale tak przeczuwam że komplet opon na 30 tys. km to dość mały przebieg. I ogólnie to zastanawiam się czy to wynika trochę z masy samochodu, czy z mocy bo mam wersję Long Range AWD i jazdy ma trybie Standard zamiast na Chill? Nie powiedziałbym, że użytkuję auto w jakoś szczególnie wysilony sposób.

PS: Taki mały komentarz jeszcze to tych Pirelli to chyba tam nieźle na głowę upadli bo ten fabryczny końcowy znacznik bieżnika to ledwo wystaje z "dna" bieżnika i mam spore obawy czy one jakkolwiek porównywalnie dobrze odprowadzają wodę przy takim zużyciu w porównaniu do zupełnie nowych.

PS2: Czy ktoś ma listę wszystkich letnich opon homologowanych do Model Y? Następny komplet preferowałbym kupić od Bridgestone ale nie upieram się jakoś szczególnie przy tym. Te Pirelli jako zimówki mi pasują więc tutaj chyba pozostanę bez zmian.
 

radioaktywny

Pionier e-mobilności
Może nie model Y, bo mam zbyt krótko, ale mój poprzedni samochód Peugeot 3008 plug-in z napędem na 4 koła zużywał podobnie. Tam miałem opony całoroczne, które po 50 tys zmuszały do myślenia o nowym komplecie. Sądzę że przy 60 tys wymagały wymiany, ale wcześniej sprzedałem auto. Peugeot miał podobną wagę.
 
Może nie model Y, bo mam zbyt krótko, ale mój poprzedni samochód Peugeot 3008 plug-in z napędem na 4 koła zużywał podobnie. Tam miałem opony całoroczne, które po 50 tys zmuszały do myślenia o nowym komplecie. Sądzę że przy 60 tys wymagały wymiany, ale wcześniej sprzedałem auto. Peugeot miał podobną wagę.
Tylko że u mnie wychodzi wymiana po 30 tys na każdy komplet. Teoretycznie dwa razy krócej niż to co miałeś w Peugeotcie 🤔
 

STMS

Pionier e-mobilności
ja mam na letnich już 22 000 km od marca - jak będę zmieniał to ciekawi mnie co mi powiedzą :ROFLMAO:
 
ja mam na letnich już 22 000 km od marca - jak będę zmieniał to ciekawi mnie co mi powiedzą :ROFLMAO:
A masz suwmiarkę? Ja postaram się znaleźć chwilę i pomierzę swoje obydwa komplety opon. Żałuję, że przy każdej zmianie nie mierzyłem to byłoby mi łatwiej teraz oszacować zużycie.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Tylko że u mnie wychodzi wymiana po 30 tys na każdy komplet. Teoretycznie dwa razy krócej niż to co miałeś w Peugeotcie 🤔
No cóż, z tego co wzmiankują w wielu miejscach Amerykanie to zazwyczaj opony w Teslach (i innych ciężkich BEV) nie przeżywają dłużej niż 20k mil, tak więc zdaje się że nie odbiegasz zbytnio od średniej.
 

KrzysztofFly

Moderator
Zacząłbym od tego, aby ustalić jaka jest wyjściowa głębokość bieżnika nowej opony.
Do niedawna takim rynkowym standardem dla opon była całkowita głębokość bieżnika w okolicy 8mm. Należy przy tym pamiętać, że opon nie zużywamy do poziomu slick, minimalna dopuszczalna prawem głębokość bieżnika opony to 1,6mm (TWI), przy czym producenci, ze względu na parametry pracy i odprowadzanie wody i błota pośniegowego, zalecają wymianę opon przy głębokości bieżnika 3mm dla opon letnich i 4mm dla opon zimowych.
Wracając do początkowej myśli o głębokości wyjściowej, korzystając z okazji, że posiadam w zapasie komplet nowych oryginalnie montowanych przez Teslę w modelu Y opon letnich 255/45R19 Hankook, dokonałem pomiaru głębokości bieżnika. Uzyskany wynik wynosi 6,6mm w miejscu gdzie bieżnik jest najgłębszy (w cienkim rowku przy rancie jest to tylko 6mm). Krótkie wyliczenia dają więc wynik do zużycia maksymalnie 5mm, a zalecane zaledwie 3,6mm.
Przy okazji zmierzyłem także głębokość moich nowych opon zimowych, u mnie są to 255/45R19 GOODYEAR UltraGrip Performance+, wynik w odróżnieniu od opon letnich zaskakujący, ponieważ pomiar wskazuje na 9,8mm, co daje w wyliczeniach do maksimum 6,2mm, a do zalecanego poziomu całe 5,8mm.
 
Zacząłbym od tego, aby ustalić jaka jest wyjściowa głębokość bieżnika nowej opony.
Do niedawna takim rynkowym standardem dla opon była całkowita głębokość bieżnika w okolicy 8mm. Należy przy tym pamiętać, że opon nie zużywamy do poziomu slick, minimalna dopuszczalna prawem głębokość bieżnika opony to 1,6mm (TWI), przy czym producenci, ze względu na parametry pracy i odprowadzanie wody i błota pośniegowego, zalecają wymianę opon przy głębokości bieżnika 3mm dla opon letnich i 4mm dla opon zimowych.
Wracając do początkowej myśli o głębokości wyjściowej, korzystając z okazji, że posiadam w zapasie komplet nowych oryginalnie montowanych przez Teslę w modelu Y opon letnich 255/45R19 Hankook, dokonałem pomiaru głębokości bieżnika. Uzyskany wynik wynosi 6,6mm w miejscu gdzie bieżnik jest najgłębszy (w cienkim rowku przy rancie jest to tylko 6mm). Krótkie wyliczenia dają więc wynik do zużycia maksymalnie 5mm, a zalecane zaledwie 3,6mm.
Przy okazji zmierzyłem także głębokość moich nowych opon zimowych, u mnie są to 255/45R19 GOODYEAR UltraGrip Performance+, wynik w odróżnieniu od opon letnich zaskakujący, ponieważ pomiar wskazuje na 9,8mm, co daje w wyliczeniach do maksimum 6,2mm, a do zalecanego poziomu całe 5,8mm.
No i mi wjechał na ambicje i biegnę z suwmiarką do garażu. Wiem, że komplet nowy ale prośba jedynie z mojej strony, jeżeli masz możliwość to zrobić pomiar na wszystkich 4 sztukach. Pozwala to uśrednić błąd pomiarowy oraz różnice pomiędzy konkretnymi egzemplarzami opon.
 

KrzysztofFly

Moderator
No i mi wjechał na ambicje i biegnę z suwmiarką do garażu. Wiem, że komplet nowy ale prośba jedynie z mojej strony, jeżeli masz możliwość to zrobić pomiar na wszystkich 4 sztukach. Pozwala to uśrednić błąd pomiarowy oraz różnice pomiędzy konkretnymi egzemplarzami opon.
Sprawdzałem na wszystkich oponach letnich i zimowych. Chciałem także sprawdzić jaki mam aktualnie bieżnik na tych w samochodzie mam ponad 20kkm przebiegu, jednak moja domowa suwmiarka nie chciała się ze mną w tą grę bawić i zabawiła się w chowanego. Tak więc ewentualnie jutro w pracy zmierzę jaką mam głębokość przy tym przebiegu.
 
Top