Jaki wallbox do PV + ograniczenie mocy ?

viallos

Pionier e-mobilności
Podzielę się przykładem jak działają optymalizatory podczas topniejącego śniegu. Śnieg jeszcze zalega nie niektórych dolnych panelach od strony wschodniej co widać na zdjęciu i tak to jest wizualizowane przez Tigo
1671621414626.png

1671621308058.png

oraz teoretyczne zyski dzięki Tigo

1671621504451.png
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
W temacie Wattpilota:
Dziś zrobiłem podsumowanie ładowania w ciągu tego sezonu PV:

Całkowita energia przekazana samochodom od stycznia do listopada 2022: 10,4 MWh
Wattpilot przekazał autom łącznie 7,5 MWh energii, z czego 66% (5 MWh) pochodziło bezpośrednio ze słońca.
Druga ładowarka, EVSE, przekazała 3 MWh ładując głównie w nocy.

Wychodzi z tego, że w moim przypadku w ciągu tego sezonu PV udało się 48% energii pozyskać bezpośrednio ze słońca. Wskaźnik ten oczywiście się jeszcze zmniejszy i do końca roku kalendarzowego spadnie pewnie do poziomu 40%.

post trochę dla ostudzenia zapału, że instalacją PV rzędu np. 5 kWp pokryjemy radośnie 100% naszego zapotrzebowania na prąd

PS: Instalacja 23 kWp, auta pokonały łącznie około 35k km, stary prosument.
Niestety nie ma takich szczegółowych wyliczeń (różne powody), ale jak uważasz czy mogę wysnuć taki wniosek :
1. Instalacja 10 kWp
2. Zużycie roczne na dom około 3500 - 4000 kW
3. Rocznie pokonuję około 20 000 - 23 000 km
4. Auto ma być Tesla Model Y Standart
5. Liczę, że wobec tego z fotowoltaiki zapewnię 70 -75 % zapotrzebowania auta na prąd.
Czy mogę (wiem wiele zmiennych) przyjąć takie szacunki ?
 

Cav

Pionier e-mobilności
5. Liczę, że wobec tego z fotowoltaiki zapewnię 70 -75 % zapotrzebowania auta na prąd.
Czy mogę (wiem wiele zmiennych) przyjąć takie szacunki ?
Będzie ciężko, a jeśli pracujesz poza domem i do pracy dojeżdżałbyś tym elektrykiem, to raczej jest to całkowicie niemożliwe.
Pamiętaj, że realnie masz do dyspozycji tylko 8 MWh rocznie, plus ew. oszczędności na autokonsumpcji.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Miałem dokładnie taką samą sytuację: dwa auta elektryczne, w sumie 20-25tys rocznie, dom ok. 4tys kWh rocznie, instalacja 9,9kW. Dopłacałem do rachunku kwoty rzędu 100-200pln na pół roku (nie licząc opłat stałych). Tutaj sytuacja zależy jeszcze od tego jaką będziesz miał autokonsumpcję. Jeśli wyższą niż ja to może nie będziesz nic dopłacał.
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
Miałem dokładnie taką samą sytuację: dwa auta elektryczne, w sumie 20-25tys rocznie, dom ok. 4tys kWh rocznie, instalacja 9,9kW. Dopłacałem do rachunku kwoty rzędu 100-200pln na pół roku (nie licząc opłat stałych). Tutaj sytuacja zależy jeszcze od tego jaką będziesz miał autokonsumpcję. Jeśli wyższą niż ja to może nie będziesz nic dopłacał.
Pewnie nie będę miał za dobrej. Dojeżdżam głównie autostradą i DTŚ'ką. Jak będę musiał dopłacić tak jak piszesz około 100-200 zł na pół roku to i tak będę bardzo zadowolony.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Średnie roczne zużycie w aucie licz na poziomie 20-25kWh/100km. Autostradą mniej nie łykniesz, a do tego dolicz 10% strat w czasie ładowania. Ponadto przy małej autokonsumpcji odlicz od produkcji -20%. Pewnie wyjdzie tak jak liczysz - pokrycie na poziomie 70-75% z fotowoltaiki. Przy czym jeśli zrobisz trasę to naładujesz się na publicznej stacji ładowania. U mnie to sporadyczne sytuacje, ale 1-2 razy w miesiącu się zdarzają. A to znowu wypadałoby odjąć od zapotrzebowania na prąd domowy.
 

Pabloss

Posiadacz elektryka
no tak ale w lecie liczę na zużycie na poziomie 15-18 kWh/100 km bo nie da się szybciej jechać jak 90 -110 km/h. Jest bardzo duży ruch.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
no tak ale w lecie liczę na zużycie na poziomie 15-18 kWh/100 km bo nie da się szybciej jechać jak 90 -110 km/h. Jest bardzo duży ruch.
W lecie mam 24kWh bo jade szybciej bo zasiegi mam wieksze 😛
 

Mindive

Posiadacz elektryka
Niestety nie ma takich szczegółowych wyliczeń (różne powody), ale jak uważasz czy mogę wysnuć taki wniosek :
1. Instalacja 10 kWp
2. Zużycie roczne na dom około 3500 - 4000 kW
3. Rocznie pokonuję około 20 000 - 23 000 km
4. Auto ma być Tesla Model Y Standart
5. Liczę, że wobec tego z fotowoltaiki zapewnię 70 -75 % zapotrzebowania auta na prąd.
Czy mogę (wiem wiele zmiennych) przyjąć takie szacunki ?
tak, myślę że można przyjąć takie szacunki. Mi wychodziło wcześniej około 8MWh na 30kkm, więc powinieneś się zmieścić.
 
Top