Jaki wallbox do PV + ograniczenie mocy ?

Michal

Moderator
Też racja, chociaż to wprowadza jakiś bałagan w raportowaniu produkcji itp.
 

viallos

Pionier e-mobilności
Trochę o diodach i modułach


Polecam kliknąć Efekty niedopasowania w tablicach

https://www.nrel.gov/docs/fy15osti/63765.pdf - jakieś study przez NREL .. pewnie sponsorowane ;-)
Generalnie konkluzja jest taka że straty przy zacienieniach są zdecydowanie mniejsze aniżeli bez optymalizatorów .. i takie też są moje obserwacje z pierwszych 5 miesięcy gdzie miałem tylko 10 na 22 panele zoptymalizowane.

Generalnie moja instalacja w Wawie jest trudna: wschód / zachód i kominy więc sporo zacienienia i w tym przypadku optymalizacja się sprawdza.
Nad morzem w drugim domu mam piękne południe .. i tam sobie głowy nie zawracałem z optymalizatorami.

A w załączniku jeszcze materiał opisujący różnice pomiędzy mikroinverterami a optymalizatorami .. do mnie przemówiło zdecydowanie mniej elektroniki na dachu.

Też racja, chociaż to wprowadza jakiś bałagan w raportowaniu produkcji itp.

Właśnie szykuję się do rozszerzenia swoich blisko 9kW o kolejne 4 do 5kW w formie Carportu.

Wystarczy kolejny falownik Fronius w wersji light o odpowiedniej mocy połączony z dotychczasowym po Modbusie.
Raportowanie itp .. wszystko pozostaje po staremu .. żadnego bałaganu.

W tym roku z 6,4MWh Tigo raportuje że uzyskał dodatkowo 642kWh .. To jest optymalizacja od maja . i cały kwiecień z kawałkiem system był nieaktywny bo przechodził modernizację wraz z dachem.

Bałagan mają ci którzy od razu nie zaplanowali sobie jak ma ich system wyglądać i nie brali na etapie planowania pod uwagę ewentualnej dalszej rozbudowy.
 

Attachments

  • Tigo_Microinverter Analysis.pdf
    199 KB · Liczba wyświetleń: 4
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Też racja, chociaż to wprowadza jakiś bałagan w raportowaniu produkcji itp.
To już zależy od instalacji. U mnie pomiar odbywa się na przewodach AC, więc bałaganu nie ma mimo połączenia zwykły falownik+mikrofalowniki. Ale w ogólnym przypadku może być tak jak piszesz.
 

Mindive

Posiadacz elektryka
W temacie Wattpilota:
Dziś zrobiłem podsumowanie ładowania w ciągu tego sezonu PV:

Całkowita energia przekazana samochodom od stycznia do listopada 2022: 10,4 MWh
Wattpilot przekazał autom łącznie 7,5 MWh energii, z czego 66% (5 MWh) pochodziło bezpośrednio ze słońca.
Druga ładowarka, EVSE, przekazała 3 MWh ładując głównie w nocy.

Wychodzi z tego, że w moim przypadku w ciągu tego sezonu PV udało się 48% energii pozyskać bezpośrednio ze słońca. Wskaźnik ten oczywiście się jeszcze zmniejszy i do końca roku kalendarzowego spadnie pewnie do poziomu 40%.

post trochę dla ostudzenia zapału, że instalacją PV rzędu np. 5 kWp pokryjemy radośnie 100% naszego zapotrzebowania na prąd

PS: Instalacja 23 kWp, auta pokonały łącznie około 35k km, stary prosument.
 

viallos

Pionier e-mobilności
Całkowita energia przekazana samochodom od stycznia do listopada 2022: 10,4 MWh

auta pokonały łącznie około 35k km, stary prosument.
Super zestawienie ale coś mi tu nie gra. Średnie zużycie blisko 30kW /100 km

Ja pokonuje dwoma samochodami podobne dystanse rocznie i planuje że przy średnim zużyciu 18kW potrzebuje na samochody w okolicach 6MW ... u Ciebie wyszło sporo więcej.
Oczywiście cześć z tych dystansow pokrywa ładowania w drodze albo PV w drugim domu ... ale sumarycznie mi się to jakoś nie schodzi.

Nie ładowałeś wcale w trasie? To by jeszcze spowodowało średnie zużycie na dużo większym poziomie.
 

Mindive

Posiadacz elektryka
93% ładowania Eynaqa były w domu, 7% poza domem. Dla TM3 nie mam dokładnych danych, ale będzie więcej niż 95% w domu, bo nie jeżdżę nią na wakacje.

Moje zestawienie pokazuje zużycie "ze ściany", a nie to, co pokazuje auto na ekranie - Enyaq pokazuje zużycie długookresowe 21kWh/100km. Wskazania samochodu dotyczą zużycia energii "podczas jazdy" i nie uwzględniają (chyba, że jest zaznaczone inaczej): grzania kabiny przed jazdą, strat ładowarki i konwersji AC do DC, (u mnie 5% dla Enyaqa). Dodatkowo liczysz (chyba?) 18kW zużycia przez cały rok (cały dystans 33k km), a zimą auto zużywa lekko dwa razy tyle, co latem - stąd zasięg około 50%. Poprzednim razem, w roku 2021, jak robiłem takie zestawienie zanim miałem dwa auta, Wattpilota i 23kWp na dachu obliczenia pokazywały 28kWh/100 km. Teraz wychodzi podobnie, gdyby wszystko dokładnie liczyć z kalkulatorem. Dla mnie tutaj zaskoczenia nie ma.
 

viallos

Pionier e-mobilności
Dzięki za wyjaśnienia .. wychodzi zatem że może będę potrzebował dodatkowo więcej niż planowane 5kW. Zobaczę po zimie ... poza tym zauważyłem że elektrykiem jeżdżę trochę więcej ... ciekawe jak to wyjdzie w skali roku.
 

zan

Zadomawiam się
Czy ktoś z Was ma może jakieś doświadczenia z taką ładowarką

Wallbox Z-Box 22kW Wifi [...ciach...]​


Ma według opisu regulowaną moc ładowania co 1A od 6A do 32A.
Mam instalacje PV 6,7kW i opcja z regulacją była by bardzo ciekawa. Tym bardziej, że regulacje można zrobić za pomocą aplikacji.
mam taką ładowarkę, ale krótko, bo dopiero 2 tygodnie

jeszcze nie kupowałem modułu do regulacji, ale pewnie niedługo wezmę, tylko muszę znaleźć docelowe miejsce na wallbox i dociagnąć tam kabel od modułu, a ten połączyć rozdzielnią i falownikiem
tak, ma regulowaną moc ładownia z poziomu apki
jedyne co do tej pory mi nie odpowiada, to fakt, że sterować po wifi możesz tylko w sytuacji, gdy telefon i Z-box są połączone do tej samej sieci wifi, więc nie ma możliwości "zdalnego" sterowania przez internet, gdy jesteś poza
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
jedyne co do tej pory mi nie odpowiada, to fakt, że sterować po wifi możesz tylko w sytuacji, gdy telefon i Z-box są połączone do tej samej sieci wifi, więc nie ma możliwości "zdalnego" sterowania przez internet, gdy jesteś poza
dodanie tego do HomeAssistant i wtedy można sterowac z dowolnego miejsca nie będąc w sieci domowej.
 
Top