Jakie EVSE / Wallbox dla TM3?

Bronek

Pionier e-mobilności
W Tesli i aplikacji masz ustawienia .Wiec tylko gdyby chcieć zgrać to z nadprodukcją z paneli to warto kombinować z wifi itp .A tak to po kiego ? Tanio i prosto. Resztę zrobi Tesla i telefon
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Sorry że nie przebrnąłem przez całe 60 stron (tylko przez pierwsze 15), ale jakie są teraz dostępne w PL EVSE 11kW w przystępnej cenie czyli 2-2.5k PLN?
Od ręki w polskich sklepach widzę:
- Khons (2450 PLN)
- Zencar (2300 PLN)
Juice Booster 2 też chyba jest w polskiej dystrybucji, ale nie znalazłem za mniej niż 4k.

Fajnie by było gdyby miał WiFi i jakieś API przez które można byłoby ustawić ładowanie na czas produkcji z fotowoltaiki, ale to pewnie tylko takie z wyższej półki mają (NRGkick?).
Edit: Widzę że Zencar ma chyba jakiś podstawowy harmonogram ładowania do ustawienia. To w sumie wystarczy.
Zaczynasz miec wymagania, wtedy musisz szykowac sie na 5000.-pln
Zwroty z urzadzen ktore beda sie komunikowac z falownikiem to 5-10lat…
 

Frunek

Fachowiec
Zaczynasz miec wymagania, wtedy musisz szykowac sie na 5000.-pln
Zwroty z urzadzen ktore beda sie komunikowac z falownikiem to 5-10lat…
To tylko gadżeciarstwo. Gdyby był akurat model z takim bajerem w podobnej cenie, to bym dopłacił 200zł. Ale nie 2500zł.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
To tylko gadżeciarstwo. Gdyby był akurat model z takim bajerem w podobnej cenie, to bym dopłacił 200zł. Ale nie 2500zł.
To trzymaj podlaczone auto pod zwykle evse… a jak jest slonce to uruchamiaj ladowanie :)
 

Michal

Moderator
Ja mam tylko trójfazową cegłę Tesli i właśnie zaczynam klepać sobie automatyzację do Home Assistant, która będzie sterować ładowaniem ze słońca. Nie wiem czy dziś skończę, ale jak zacznie działać to dam znać i podrzucę jak mam to rozwiązane.
Gruby plan jest taki:
  1. Sprawdzam czy auto jest w domu, kabel podpięty i naładowanie poniżej 90%.
  2. Sprawdzam czy zużycie energii na wszystkich fazach
    Code:
    < -1 * (napięcie[1]+napięcie[2]+napięcie[3]) * 5
    (mniejsze niż minus * napięcie na każdej z faz * minimalny prąd jaki zakładam = 5A) = wychodzi mniej więcej produkcja z PV ~3450W.
  3. Jeśli powyższe warunki są spełnione to uruchamiam ładowanie i aktualizuję, co minutę prąd ładowania w taki sposób żeby zużycie z ostatniej godziny kręciło się w okolicy zera.
  4. Jeśli zużycie energii przekracza 10kW, to wyłączam natychmiast.
Dane o zużyciu mam z miernika wifi Shelly EM3 zapiętego na całą instalację domową.
Co wyjdzie zobaczymy - na razie dodaję sobie helpery.
 
Last edited:

Jaceq

Pionier e-mobilności
Sorry że nie przebrnąłem przez całe 60 stron (tylko przez pierwsze 15), ale jakie są teraz dostępne w PL EVSE 11kW w przystępnej cenie czyli 2-2.5k PLN?
Od ręki w polskich sklepach widzę:
- Khons (2450 PLN)
- Zencar (2300 PLN)
Juice Booster 2 też chyba jest w polskiej dystrybucji, ale nie znalazłem za mniej niż 4k.

Fajnie by było gdyby miał WiFi i jakieś API przez które można byłoby ustawić ładowanie na czas produkcji z fotowoltaiki, ale to pewnie tylko takie z wyższej półki mają (NRGkick?).
Edit: Widzę że Zencar ma chyba jakiś podstawowy harmonogram ładowania do ustawienia. To w sumie wystarczy.
Zencar-a kupisz w niezłej cenie w Evston.com - link . Obecnie za nieco ponad 1600 zł (!). Masz tam też od razu w opcji przejściówki na gniazdo trójfazowe 32A oraz zwykłe 230V. Jest tylko opóźnienie startu ładowania, ustawiane przez "klikanie" na obudowie. W podobny sposób ustawia się moc ładowania w zakresie 6-8-10-12-16A. Z tego co wiem tańsze rozwiązanie trudno znaleźć. Wszystko co ma WiFi, BT i zaawansowane ustawienia to już dużo wyższy koszt. Wg mnie bez sensu dopłacać.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Ja mam tylko trójfazową cegłę Tesli i właśnie zaczynam klepać sobie automatyzację do Home Assistant, która będzie sterować ładowaniem ze słońca. Nie wiem czy dziś skończę, ale jak zacznie działać to dam znać i podrzucę jak mam to rozwiązane.
Gruby plan jest taki:
  1. Sprawdzam czy auto jest w domu, kabel podpięty i naładowanie poniżej 90%.
  2. Sprawdzam czy zużycie energii na wszystkich fazach
    Code:
    < -1 * (napięcie[1]+napięcie[2]+napięcie[3]) * 5
    (mniejsze niż minus * napięcie na każdej z faz * minimalny prąd jaki zakładam = 5A) = wychodzi mniej więcej produkcja z PV ~3450W.
  3. Jeśli powyższe warunki są spełnione to uruchamiam ładowanie i aktualizuję, co minutę prąd ładowania w taki sposób żeby zużycie z ostatniej godziny kręciło się w okolicy zera.
  4. Jeśli zużycie energii przekracza 10kW, to wyłączam natychmiast.
Dane o zużyciu mam z miernika wifi Shelly EM3 zapiętego na całą instalację domową.
Co wyjdzie zobaczymy - na razie dodaję sobie helpery.
Ale bedziesz wlaczal i wylaczal ladowanie ?
 

Michal

Moderator
Ale bedziesz wlaczal i wylaczal ladowanie ?
W jakiś głupich sytuacjach oczywiście, że tak wyjdzie. Muszę jeszcze pomyśleć ale ogólnie mam plan uruchamiać ładowanie na minimum 30 minut i zmieniać prąd ładowania w zakresie 3-10A w ten sposób regulując moc ładowania.
Jako, że rozliczenie jest godzinowe, to chyba rozpocznę kiedy nadwyżka w danej godzinie przekroczy jakąś wartość (powiedzmy 1kWh), żeby dała mi zapas i będę cisnął ładowanie do czasu jej zużycia (minimum 30 minut). Jeszcze nie wiem jak do tego dokładnie podejdę, na tę chwilę mam dane jak z wykresu Froniusa (produkcja PV, albo raczej nadwyżka vs ładowanie).
To co jeszcze przychodzi mi do głowy, to regulowanie maksymalnego stopnia naładowania w zależności od nasłonecznienia. Tzn. Minimalny stopień naładowania o poranku ustawie chyba na 60%, a w dzień jeśli będzie świeciło słońce, to będę dobijał do 90%. Może 50/80%... Muszę sprawdzić na wykresach ile % zużywam dziennie. To zrealizuje chyba w taki sposób, że kończąc ładowanie że słońca będę ustawiał to mniejsze.
Niestety tutaj widzę wiele potencjalnych pułapek typu:
Będę jednak potrzebował naładowania 90% i ładując się że słońca tyle będę miał ustawione, ale po chwili przyjdą chmury, ładowanie przestawi się na 60% i będzie lipa. Muszę pomyśleć czy da się to jakoś obejść / wymusić / wykryć że ustawienie wyższego stopnia naładowania było ręczne i celowe.
Wstępnie mogę ręcznie ustawiać zawsze wartość inną niż 90% (np. 91%) i wtedy nie obniżać jeśli była inna...
Wymyślam na bieżąco :D
 
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Ja tam ....jak mogę to timer na 13.00 i na tyle zakres , by skończyło o 16.00 .
Moja taryfa w tych godzinach jest tania a do tego często wt ym samym czasie "Git Planeta żarem kopsa po psnelach", a jak za mało lub jest zima itp , to z sieci prąd idzie w tych godzinach "po taniości " (Energa G12R).
3 godzinki dziennego ładowania na ogół w codzienności mi wystarczają .
Niestety Tesla nie ma timera prostego , od - do , co jest głupie ale cóż, jest jak jest .
Prosto i skutecznie bez napinania
 
Top