Juniper - czy warto czekać?

cwireq

Posiadacz elektryka
Może to nie na temat, ale widzę, że tutaj już dyskusje wszelakie na temat Y są w wątku. Zahaczę o te zasięgi.

Ktoś kojarzy jakieś rzetelne testy zasięgu LR RWD vs LR AWD? Bo u Bjorna ostatnio wyszło, że zasięg jest praktycznie taki sam przy prędkościach stałych 90/120. Przy WLPT na stronie Tesli niby pokazuje różnicę 67km (600km vs 533km) ale wygląda jakby dla RWD był test na 19", a dla AWD na 20", bo pod felgami 19" jest dla AWD dopisek "Szacowany zasięg zgodnie z konfiguracją: 565 km".
Wg WLTP LR RWD ma większy zasięg o 35km
Wg EPA LR RWD ma większy zasięg o 41km (26mil)

Fizycznie dla RWD LR srednio -1kWh/100km według średniego zuzycia dlugodystansowo. Generalnie wyższa masa + opory silników indukcyjnych z przodu.
 

cwireq

Posiadacz elektryka
W trasie przy stałej prędkości przedni napęd jest odłączony. Z przodu nie ma silnika o magnesach stałych, więc po rozłączeniu nie stawia żadnego dodatkowego oporu. Jedyna różnica może wynikać z masy auta, ale to będzie pomijalne. Co innego jak już jest dużo przyspieszeń, wtedy faktycznie RWD może wyjść ekonomiczniej, ale czy to jest różnica warta poświęcenia napędu na 4 koła? Moim zdaniem nie.

W elektryku jeszcze oprócz kwestii napędu na 4 koła dochodzi kwestia rekuperacji na 4 koła. AWD w zimę przy hamowaniu rekuperacją jest bezpieczniejszy.

Zwróć uwagę że Tesla podaje WLTP dla 20" w przypadku AWD i 19" w przypadku RWD - w rzeczywistości te różnice będą o połowe mniejsze w WLTP niż podane na stronie.

Dla mnie RWD ma jedną istotną różnicę na plus - przy mocniejszym przyspieszaniu nie słychać silnika z przodu. Niektórzy na ten dźwięk są wyczuleni.
Potrzebne źródło w temacie, że silniki indukcyjne nie stawiają oporu jak są wyłączone.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Potrzebne źródło w temacie, że silniki indukcyjne nie stawiają oporu jak są wyłączone.
Nie widziałem takich badań, pewnie to zależy od danego rozwiazania. Gdzieś widziałem filmik jak w trybie N Niemiec kręcił przednim kołem w wersji LR i w wersji RWD, to na co zwrócił uwagę że ciężej jest zakręcić kołem ale po zakręceniu już tak samo długo się kręciły do zatrzymania. Nie mogę teraz tego znaleźć ale znajdę to wkleje.

Testy zużycia Bjorna tez potwierdzają niemal identyczne zużycie przy stałej predkosci 90-120kmh, więc jeżeli te różnice są i jakiś opór dodatkowy występuje to jest to na granicy błędu pomiarowego i zupełnie olalbym tą kwestię w przypadku liczenia że RWD w trasie przy stałej prędkości będzie ekonomiczniejszy.
 

cooler

Pionier e-mobilności
Nie widziałem takich badań, pewnie to zależy od danego rozwiazania. Gdzieś widziałem filmik jak w trybie N Niemiec kręcił przednim kołem w wersji LR i w wersji RWD, to na co zwrócił uwagę że ciężej jest zakręcić kołem ale po zakręceniu już tak samo długo się kręciły do zatrzymania. Nie mogę teraz tego znaleźć ale znajdę to wkleje.

Testy zużycia Bjorna tez potwierdzają niemal identyczne zużycie przy stałej predkosci 90-120kmh, więc jeżeli te różnice są i jakiś opór dodatkowy występuje to jest to na granicy błędu pomiarowego i zupełnie olalbym tą kwestię w przypadku liczenia że RWD w trasie przy stałej prędkości będzie ekonomiczniejszy.
Słowo klucz - przy stałej prędkości. W przypadku dynamicznej jazdy jak to u nas drugi silnik z jego bezwładnością będzie miał znaczenie. Hamowanie regeneracyjne nie odzyska 100% energii zużytej na rozpędzenie dodatkowej masy silnika i jego przekładni.
Więc w przypadku Bjorna - ma rację, ale też mają rację ci którzy w naszych warunkach zakładają większe zużycie w AWD.
 
Last edited:

eimi

Pionier e-mobilności
Słowo klucz - przy stałej prędkości. W przypadku dynamicznej jazdy jak to u nas drugi silnik z jego bezwładnością będzie miał znaczenie. Hamowanie regeneracyjne nie odzyska 100% energii zużytej na rozpędzenie dodatkowej masy silnika i jego przekładni.
Więc w przypadku Bjorna - ma rację, ale też mają rację ci którzy w naszych warunkach zakładają większe zużycie w AWD.
Zgadza się. Pisałem tylko o stałej prędkości. Przez to rozpędzanie/hamowanie wynika pewnie ta różnica kilku % w WLTP. W samej trasie różnica w zużyciu będzie zależala od stylu jazdy i natężenia ruchu, jednym wyjdzie 1% a innym 5. To jest różnica założonych/zdjętych kołpaków.
 

blazej

Pionier e-mobilności
Jeszcze wracając do tematu. Właśnie bookuję sobie hotel i jest destination charger, w Krakowie:
Parking - 99 zł za noc
Parking z ładowaniem BEV - 229 zł za noc
To już czwarty raz, kiedy płacę 100-150 zł za ładowanie BEV na destination charger w hotelu. Jeszcze ani razu nie trafiłem do miejsca, gdzie było to za darmo.
Czuję się zobowiązany sprostować. Ostatecznie 229 zł z noc było dla kierowców innych BEV. Właściciele Tesli w cenie parkingu (99 zł). Hotel INX Design w Krakowie.
 

Twenty

Fachowiec
W końcu zebrałem siędo Ząbek na jazdę testową. Wziełem Y-ka RWD LFP na godzine i trójkę RWD LFP na noc.
Moje spostrzeżenia na temat obecnego Y-ka, na co dzień jeżdżę Mondeo mk5 z pakietem "sportowe zawieszenie" (czytaj: twarde jak wuj i nie wiadomo po co w takim samochodzie):

- po Wawie zawieszenie nie jest jakieś specjalnie nieprzyjemne, trochę faktycznie tłucze ale do wytrzymania podobnie jak w moim Mondku
- dziwnie głośno pracuje pompa ciepła (chyba), słychać nieprzyjemny dźwięk "spod maski" we wnętrzu auta. Być może to kwestia tego egzemplarza, trudno powiedzieć bo innym nie jeździłem
- wyciszenie jest akceptowalne przy 120km/h w moim Mondku pomijalnie odrobine lepiej
- ogólnie Y-k w porównaniu do trójki jest trochę taki "siermiężniejszy" w prowadzeniu, niektórzy pewnie powiedzą że zwarty i sztywny ale mi to średnio pasuje
- dźwięk zamykanych drzwi faktycznie nieprzyjemny ale to detal

Plusy to wiadomo przestronność, bagażnik i dźwignia kierunkowskazów :)

Trójka dla mnie na dziś jest przyjemniejszym w prowadzeniu samochodem, jest bardziej komfortowa. Zawieszenie pracuje lepiej niż w moim Mondeo, wyciszenie lepsze zarówno w mieście jak i przy 120km/h
Kierunkowskazy to jest po prostu głupie i niepotrzebne utrudnianie życia, pewnie z czasem byłby lepiej ale nie widzę możliwości aby do końca opanować to na tyle żeby włączać kierunkowskazy bez spoglądania na kierownicę.
Pomijając już ronda to kilka razy próbowałem włączyć prawy kierunek bez spoglądania na kierownice i w połowie przypadków kończyło się mruganiem długimi światłami :) NCAP powinno zabierać gwiazdkę za te kierunkowskazy może poszliby po rozum do głowy.
Sterowanie wycieraczkami i multimediami za pomocą tych pokrętełek też jest średnio wygodne ale do przeżycia.

Biorąc całość "do kupy", zakładając że większość plusów i minusów zostanie skopiowana z trójki do Junipera to na dziś chyba bym poczekał na nowy model i nie brał starego Y-ka.
Nowa trójka jest jednak dużo przyjemniejszym samochodem.
mialem na noc Y AWD LR z przebiegiem 1200km i obecnie jezdze bmw g20 ze sportowym zawieszeniem na profilu 35mm, dla mnie Y prowadzi sie bardzo dobrze, w zakretach nie czuc ze ma sie zaraz przewrocic a mam porowaniue do auta ktore slynie z zakretow etc czasem czulem ze prowadzeie jest troche balonowe ale to wkoncu suv o masie prawie 2000kg, natomiast pozycja za kierownica jest o niebo przyjemniejnejsza niz TM3, wyciszenie jest bardzo ok do 120 powyzej bylo dosc glosno ale na szczescie audio daje rade :)

nie mam jeszcze dzieci ale planuje miec w ciagu roku pierwsze i wiem ze z TM3 to bedzie meczarnia, jakis wozek, gondola, rowerek etc przeciez upchac to w bagazniku TM3 bedzie bardzo ciezko. No i dodatkowo w Y mamy swietny dostep do auta, zeby wejsc albo np wlozyc dziecko etc nie trzeba sie schylac, po kilku latach w bmw i mimo mlodego wieku <30 mam juz czasami dosc takiego niskiego auta na daily. jedyne co mnie martwi to wlasnie ta zwrotnosc bo nie wiem jak bedzie kiedys na jakis ciasnych zakretach etc..

Dlatego ja wybralem Y no i nie czekam na lift bo szanuje pieniadze i miec lub nie miec 40 tys brutto w ciagu 5 lat robi roznice a taka jest aktualnie midzy leasingiem w tesla calkowity 102% a zewnetrznym EFL (120%) z wykupem 1% i wplata 35k brutto pod dotacje. Dodam jeszcze ze nie mam gdzie ladowac w domu auta bo w garazu podziemnym nie ma ladowarki i korzystam z publicznych ale przeanalizowalem wszyskto i raz na tydzien podjechac na SUC na 15-30 min i w trakcie zakupy albo spacer z psem nie stanowi zadnego problemu. Obawialem sie tylko wplywu na zuzycie baterii ladujac na SuC caly czas ale juz zostalo mi to wyjasnione ze ladujac do 80/90% krzywa pozwala na zachowanie dobre kondycji.
 

Szynkus

Zadomawiam się
mialem na noc Y AWD LR z przebiegiem 1200km i obecnie jezdze bmw g20 ze sportowym zawieszeniem na profilu 35mm, dla mnie Y prowadzi sie bardzo dobrze, w zakretach nie czuc ze ma sie zaraz przewrocic a mam porowaniue do auta ktore slynie z zakretow etc czasem czulem ze prowadzeie jest troche balonowe ale to wkoncu suv o masie prawie 2000kg, natomiast pozycja za kierownica jest o niebo przyjemniejnejsza niz TM3, wyciszenie jest bardzo ok do 120 powyzej bylo dosc glosno ale na szczescie audio daje rade :)

nie mam jeszcze dzieci ale planuje miec w ciagu roku pierwsze i wiem ze z TM3 to bedzie meczarnia, jakis wozek, gondola, rowerek etc przeciez upchac to w bagazniku TM3 bedzie bardzo ciezko. No i dodatkowo w Y mamy swietny dostep do auta, zeby wejsc albo np wlozyc dziecko etc nie trzeba sie schylac, po kilku latach w bmw i mimo mlodego wieku <30 mam juz czasami dosc takiego niskiego auta na daily. jedyne co mnie martwi to wlasnie ta zwrotnosc bo nie wiem jak bedzie kiedys na jakis ciasnych zakretach etc..

Dlatego ja wybralem Y no i nie czekam na lift bo szanuje pieniadze i miec lub nie miec 40 tys brutto w ciagu 5 lat robi roznice a taka jest aktualnie midzy leasingiem w tesla calkowity 102% a zewnetrznym EFL (120%) z wykupem 1% i wplata 35k brutto pod dotacje. Dodam jeszcze ze nie mam gdzie ladowac w domu auta bo w garazu podziemnym nie ma ladowarki i korzystam z publicznych ale przeanalizowalem wszyskto i raz na tydzien podjechac na SUC na 15-30 min i w trakcie zakupy albo spacer z psem nie stanowi zadnego problemu. Obawialem sie tylko wplywu na zuzycie baterii ladujac na SuC caly czas ale juz zostalo mi to wyjasnione ze ladujac do 80/90% krzywa pozwala na zachowanie dobre kondycji.
Prawie jakbym ja to pisał, poza wiekiem i leasingiem wszystko się zgadza ;). No, BMW miałem inne, ale z tych roczników :D
Badam temat ładowarki w garażu, mieszkanie będę zmieniał pewnie w ciągu dwóch lat, ale wygoda jest nieziemska..
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Czuję się zobowiązany sprostować. Ostatecznie 229 zł z noc było dla kierowców innych BEV. Właściciele Tesli w cenie parkingu (99 zł). Hotel INX Design w Krakowie.
Ale sami to Ci zglosili, czy spytales czy wlasciciele tesli tez placa ?
 

krzyss

Pionier e-mobilności
mialem na noc Y AWD LR z przebiegiem 1200km i obecnie jezdze bmw g20 ze sportowym zawieszeniem na profilu 35mm, dla mnie Y prowadzi sie bardzo dobrze, w zakretach nie czuc ze ma sie zaraz przewrocic a mam porowaniue do auta ktore slynie z zakretow etc czasem czulem ze prowadzeie jest troche balonowe ale to wkoncu suv o masie prawie 2000kg, natomiast pozycja za kierownica jest o niebo przyjemniejnejsza niz TM3, wyciszenie jest bardzo ok do 120 powyzej bylo dosc glosno ale na szczescie audio daje rade :)

nie mam jeszcze dzieci ale planuje miec w ciagu roku pierwsze i wiem ze z TM3 to bedzie meczarnia, jakis wozek, gondola, rowerek etc przeciez upchac to w bagazniku TM3 bedzie bardzo ciezko. No i dodatkowo w Y mamy swietny dostep do auta, zeby wejsc albo np wlozyc dziecko etc nie trzeba sie schylac, po kilku latach w bmw i mimo mlodego wieku <30 mam juz czasami dosc takiego niskiego auta na daily. jedyne co mnie martwi to wlasnie ta zwrotnosc bo nie wiem jak bedzie kiedys na jakis ciasnych zakretach etc..

Dlatego ja wybralem Y no i nie czekam na lift bo szanuje pieniadze i miec lub nie miec 40 tys brutto w ciagu 5 lat robi roznice a taka jest aktualnie midzy leasingiem w tesla calkowity 102% a zewnetrznym EFL (120%) z wykupem 1% i wplata 35k brutto pod dotacje. Dodam jeszcze ze nie mam gdzie ladowac w domu auta bo w garazu podziemnym nie ma ladowarki i korzystam z publicznych ale przeanalizowalem wszyskto i raz na tydzien podjechac na SUC na 15-30 min i w trakcie zakupy albo spacer z psem nie stanowi zadnego problemu. Obawialem sie tylko wplywu na zuzycie baterii ladujac na SuC caly czas ale juz zostalo mi to wyjasnione ze ladujac do 80/90% krzywa pozwala na zachowanie dobre kondycji.
Montuj ladowarke w garazu, bez tego to tylko na poczatku sie wydaje ze jest tak fajnie.
Podam Ci taki przyklad, wracasz sobie z nad morza do Warszawy po drodze miales ladowanie wiec juz jedziesz 4h i zmeczony z dzieckiem masz dwie opcje… albo stajesz na drugie ladowanie na 15minut zeby miec auto pod blokiem z bateria na 50% albo dojezdzasz do domu na 10% wypakowujesz sie i zamiast odpalac browara, siadasz do auta i jeszcze jedziesz ladowac sie, na co tracisz kolejne 45minut z dojazdami…
A jak masz ladowarke… dojezdzam do domu na 2% wpinam i mam w nosie :)
 
Top