Kiedy i jak ładujesz swojego elektryka? Jesteś „codziennym ładowaczem”, „łowcą słońca”, a może „nocnym taryfiarzem”? 😄

Kiedy i jak ładujesz swojego elektryka?

  • 🔋 Podłączam auto zawsze po powrocie do domu, niezależnie od poziomu baterii

    Votes: 17 17,7%
  • 📉 Czekam z ładowaniem, aż poziom baterii spadnie poniżej określonego progu (np. 20–30%)

    Votes: 48 50,0%
  • ☀️ Podłączam auto gdy świeci słońce i produkuję prąd z paneli PV (albo jest tanio w Pstryku)

    Votes: 34 35,4%
  • 🔌 Gdy podłączę auto, ładuje się od razu

    Votes: 12 12,5%
  • 📅 Ładowanie startuje według harmonogramu (np. tylko w taniej taryfie)

    Votes: 40 41,7%
  • 🕒 Ustawiam/dostosowuję godziny ładowania w aucie lub aplikacji za każdym razem gdy podłączam

    Votes: 6 6,3%
  • 📱Włączam/wyłączam ładowanie auta przez aplikację niezależnie od momentu podłączenia

    Votes: 7 7,3%
  • ⚡ Mam inteligentną ładowarkę/system, który ładuje z nadwyżki z PV

    Votes: 9 9,4%
  • 🧠 Mam inteligentny system, który planuje najtańsze ładowanie do następnego dnia rano

    Votes: 1 1,0%
  • 🚗 Zawsze chcę mieć rano co najmniej określony poziom baterii (np. 60%)

    Votes: 10 10,4%

  • Total voters
    96

to_masz

Posiadacz elektryka
Ja w domu podłączam auto jak poziom baterii spadnie poniżej 30% i ładuje wtedy do 80%.
Ale ja mam taryfę Octopus Intelligent Go więc podłączam po prostu i wiem, że będzie naładowane tanio.
Coś tam zaznaczyłem (druga opcja od dołu), ale jako expat jestem mało reprezentatywny z moim rozwiązaniem
To działa tak, że obojętnie jaki masz samochód i ładowarkę (widzę na ich stronie sprawdzenie kompatybilności) - to wiesz, że w nocy możesz załadować 6h (np. 6h x 11kW = 66kW) w tej niskiej cenie? Ciekawi mnie technologicznie jak to ogarniają - musicie jakiś licznik od nich zamontować + przekładniki na przyłącze do ładowarki? Czy oni bardziej programowo się integrują z wallboxem albo samochodem? 🤔
 

MarcinIKS

Fachowiec
Ja mając PV na starych zasadach podłączam auto i ładuję głównie po to, żeby obniżyć napięcie w sieci :)
Bardzo często wyłącza mi się falownik z powodu wysokiego napięcia, więc sporo z tego co naładuję do auta jest "uratowane". Jak pogoda do bani to ładuję w niskiej taryfie tyle, ile mi potrzeba
 

nabrU

Moderator
To działa tak, że obojętnie jaki masz samochód i ładowarkę (widzę na ich stronie sprawdzenie kompatybilności) - to wiesz, że w nocy możesz załadować 6h (np. 6h x 11kW = 66kW) w tej niskiej cenie? Ciekawi mnie technologicznie jak to ogarniają - musicie jakiś licznik od nich zamontować + przekładniki na przyłącze do ładowarki? Czy oni bardziej programowo się integrują z wallboxem albo samochodem? 🤔

IOG to nie tylko sztywne 6h taniej taryfy w nocy (między 23:30 a 05:30) ale także dynamiczne sloty w innych godzinach. Aby to osiągnąć są 2 sposoby:
- samochód musi być kompatybilny (stąd lista BEV na stronie Octopusa) i EVSE może wtedy być nie-smart
lub
- musisz posiadać kompatybilne EVSE (a BEV może nie być kompatybilny)

Odbywa się to poprzez integrację API (jak wyżej samochodu lub EVSE) z Octopusem i wtedy nie są potrzebne żadne dodatkowe liczniki (poza standardowym smart meterem od Octopusa) czy przekładniki bo Octopus 'gada' bezpośrednio albo z BEV, albo z EVSE.

Ja, ponieważ mam jeden BEV kompatybliny (TM3) a drugi nie (Mii), musiałem zakupić jedno z kompatybilnych EVSE (Ohme Home Pro) i integrację mam poprzez EVSE. Więc niezależnie jaki BEV podepnę wszystko działa i operator steruje ładowaniem (włączając / wyłączając EVSE, a także sterując prądem ładowania).

1753348977160.png
1753348995698.png
 

rogeer

Fachowiec
Ja mając PV na starych zasadach podłączam auto i ładuję głównie po to, żeby obniżyć napięcie w sieci :)
Bardzo często wyłącza mi się falownik z powodu wysokiego napięcia, więc sporo z tego co naładuję do auta jest "uratowane". Jak pogoda do bani to ładuję w niskiej taryfie tyle, ile mi potrzeba
Choć nie mam problemów z napięciem to podobnie robię. PV na starych zasadach + G12w więc tak mniej więcej raz w tygodniu w weekend podpinam i do 80% ładuje tyle ile potrzeba. Zawszę te 20% prądu z PV trafi do auta a nie do Taurona a jak do tego jeszcze Energetyczny Kompas pokazuje żeby używać to człowiek się lepiej czuje, że wspomaga system energetyczny kraju 😂
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
Zbyt skomplikowane, nie wiem co zaznaczyć.
Tzn. u mnie jest prosto: ABC: parkuję = podłączam.
Ale, tak, mam sprytdom co mi ładuje ze słońca, preferuje tanią taryfę (G12W) itp. ale czasem kliknę, że chcę inaczej. Tylko nie chcę by to ktoś odebrał, że trzeba się doktoryzować, bo to raczej sztuka dla sztuki, ja produkuję tyle, że mogę ładować w drogiej bo i tak mi się zbilansuje do zera.
 

pompon

Posiadacz elektryka
Na co dzień wpinam jak podjeżdżam pod dom, limit 50%.
Przed trasą doładowuję tak żeby było gotowe w momencie wyjazdu.

Instalacja PV na starych zasadach, wymiarowana pod dwa elektryki, na razie jest jeden więc prądu i tak mam nadmiar.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Mam ustawione ładowanie do 70% i ładuję codziennie po powrocie z pracy.
Doładowuje codziennie średnio ok. 12-18kWh
Czemu tak? Jak dobrze rozumiem użytkujesz auto na co dzień 40-70%, a czemu nie np. 20-50%?

Ja stosuje dwie zasady:
- ładuje nie więcej niż potrzebuje na co dzień (zwykle mój użytkowy przedział to 20-55%) z taryfy G12 (harmonogram -> auto gotowe na 6.00 do jazdy więc ładowanie zwykle zaczyna ok. 4 rano)
- jak muszę naładować 100% przed trasą, to auto stoi z tym poziomem naładowania góra 3 godziny.

Mój średni SoC z ostatniego pół roku to 46%. Staram się żeby był poniżej 50%.
1753356018928.png


Limit 55% jest też dla mnie o tyle wygodny, że w domu w niecałe dwie godziny jestem w stanie doładować do 80% jak zajdzie taka potrzeba.

Nie mam fotowoltaiki. Na G12 wychodzi mnie 0,74zł/kWh całość z przesyłem i opłatami stałymi.
 
Last edited:

kurozukin

Zadomawiam się
To działa tak, że obojętnie jaki masz samochód i ładowarkę (widzę na ich stronie sprawdzenie kompatybilności) - to wiesz, że w nocy możesz załadować 6h (np. 6h x 11kW = 66kW) w tej niskiej cenie? Ciekawi mnie technologicznie jak to ogarniają - musicie jakiś licznik od nich zamontować + przekładniki na przyłącze do ładowarki? Czy oni bardziej programowo się integrują z wallboxem albo samochodem? 🤔
Masz 6h stałych z niską taryfą i wtedy wszystko jest w tej cenie. Czyli możesz ładować auto, ładować magazyn energii, robić pranie w nocy itp.
A dodatkowo jeśli masz auto i/lub ładowarkę kompatybilną, to wtedy ci zdalnie uruchamiają sesję ładowania kiedy im pasuje.
 
Top