Koszty jazdy samochodem (koszty paliwa) - dane Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Robsonics

Posiadacz elektryka

Attachments

  • Messenger_creation_d9ec851e-57a0-40c5-9b20-4020ed80afa2.jpg
    Messenger_creation_d9ec851e-57a0-40c5-9b20-4020ed80afa2.jpg
    75,6 KB · Liczba wyświetleń: 233

vwir

Pionier e-mobilności
Co do PV to nie wszędzie ten problem występuje
Nikt nie pisze, że wszędzie. U mnie na dachu fotowoltaika od 2018 roku. Do 2022 problemu nie było. W 2023 sporadycznie, kilka razy w ciągu całego roku. W 2024 zdarzało się już w marcu i kwietniu a od maja praktycznie codziennie.
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Nikt nie pisze, że wszędzie. U mnie na dachu fotowoltaika od 2018 roku. Do 2022 problemu nie było. W 2023 sporadycznie, kilka razy w ciągu całego roku. W 2024 zdarzało się już w marcu i kwietniu a od maja praktycznie codziennie.
pora rozważyć jakiś nieduży magazyn energii ;-) lub automatykę grzania wody. Ojciec już 2 rok zakłada bufor cieplny z 3 fazowa grzałka(3 grzałki w 1 obudowie), sterowanie będzie przez falownik fronius, sekwencyjnie zapinane kolejne fazy w wypadku dużej nadprodukcji w godzinach szczytu.
 

daniel

Señor Meme Officer
pora rozważyć jakiś nieduży magazyn energii ;-) lub automatykę grzania wody. Ojciec już 2 rok zakłada bufor cieplny z 3 fazowa grzałka(3 grzałki w 1 obudowie), sterowanie będzie przez falownik fronius, sekwencyjnie zapinane kolejne fazy w wypadku dużej nadprodukcji w godzinach szczytu.
Akurat w domu to średnio przydatne, bo ma się dużo ciepłej wody w zbiorniku z którego ucieka ciepło i ogrzewa dom. Ustawiłem 45 stopni i to tylko dlatego, że jest lato. Zimą pewnie dam niżej 42-43. Starcza na kąpiele i prysznice. Mając pompę ciepła do grzania to bez sensu grzać mocno na zapas.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
No widzisz. Średnio 30-40%. A wśród posiadaczy EV? Bo przecież o tym cały czas rozmawiamy.
Studies indicate that a substantial portion of EV owners opt for these dynamic tariffs
Overall, a notable percentage of EV owners prefer dynamic tariffs for the economic and environmental benefits they offer.
Raczje własciiele EV wcale nie częściej decydują się na dynamiczne. Taryfy dynamiczne wcale nie są takie fajne dla odbiorców. Fajne są dla systemu energetycznego, dlatego ludzie wolą korzystac z taryf podobnych do naszych dwustrefowych i takie też są popularne na zachodzie, np taryfy do ładowania EV gdzie przez 7godzin w nocy prąd jest tańszy, niezależnie czy akurat wieje czy nie wieje. Łatwiej sobie życie poukładać niż w dynamiczny sposób. Tak jak pisałem nawet jeśli będzie wychodziło w kalkulatorach specjalnie przygotowanych zgodnie z ustawą przez zakłady energetyczne że historycznie dynamiczna byłaby tańsza to i tak mniejszosć bedzie wybierała dynamiczną, choc bedzie to znaczna część.
 

vwir

Pionier e-mobilności
pora rozważyć jakiś nieduży magazyn energii ;-) lub automatykę grzania wody. Ojciec już 2 rok zakłada bufor cieplny z 3 fazowa grzałka(3 grzałki w 1 obudowie), sterowanie będzie przez falownik fronius, sekwencyjnie zapinane kolejne fazy w wypadku dużej nadprodukcji w godzinach szczytu.
Ale ja nie szukam rozwiązania, tylko sygnalizuję że problem może pojawiać się w niejednym miejscu. U siebie automatyką załatwiłem co się dało, reszta idzie w baterię samochodu. Ale większość posiadaczy fotowoltaiki nie ma tego komfortu, bo na przykład nie ma samochodu.

Swoją drogą - sekwencyjne zapinanie kolejnych faz tylko pogłębi problem. To zdecydowanie nie jest dobry pomysł. Piszę jako praktyk. Chyba, że nie chodzi o zbicie napięcia.
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
A tak nawiasem mówiąc, dlaczego taryfy G12, G13 są skonstruowane tak, że prąd jest tańszy w nocy (kiedy nie ma nadprodukcji, i udział OZE jest niski), a droższe w dzień? Hurtowo, jest dokładnie na odwrót: prąd tańszy w dzień, a droższy w nocy.

Jaki jest zamysł ekonomiczny takich taryf?
Bo te taryfy były wymyślane gdy profil cen był inny i był ściśle powiązany z zapotrzebowaniem na moc:
1722863261105.png


Dziś w Polsce latem już mamy krzywą kaczki:
1722863327628.png

źródło

W połowie czerwca została zrobiona reforma rynku bilansującego przez co mocniej bedzie odziałwywał mechanizm cenowy, gdy energii będzie za mało będzie jeszcze droższa a gdy będzie za dużo będzie jeszcze bardziej ujemna
 
Last edited:
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
bufor cieplny z 3 fazowa grzałka(3 grzałki w 1 obudowie),
Ja to zrobiłem kilka lat temu, grzałka mała bo 3 X 1 KW ale dzięki temu koszę już niską produkcję. Wodę grzeje do ponad 70 st C, mam zawór mieszający na wylocie - antyoparzeniowy. Nawet przy sporym zużyciu grzałka nie włącza mi się pod Taurona. Jeżeli słońce nie świeci grzeje z Taurona od 45 do 50 stopni. Mam mikro inwertery więc dałem modułowe mierniki prądu z ustawionym progiem pobudzenia
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Ja to zrobiłem kilka lat temu, grzałka mała bo 3 X 1 KW ale dzięki temu koszę już niską produkcję. Wodę grzeje do ponad 70 st C, mam zawór mieszający na wylocie - antyoparzeniowy. Nawet przy sporym zużyciu grzałka nie włącza mi się pod Taurona. Jeżeli słońce nie świeci grzeje z Taurona od 45 do 50 stopni. Mam mikro inwertery więc dałem modułowe mierniki prądu z ustawionym progiem pobudzenia
U niego będzie bufor ciepła, bardzo dobrze zaizolowany, a w zasadzie 2 bufory. Będzie grzało zarówno CWU jak i CO.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności

zibizz1

Pionier e-mobilności
A tutaj praca naukowa! w których takie wnioski da prezentowane:
1722872628717.png


No i człowiek posiłkujący się tym badaniem twierdzi że z tej ropy w ziemi mamy podobną ilość energi na kołach ICE (19%) co w przypadku węgla który przepuscimy przez elektrownię, system przesyłowy, baterie aż do kół.(20%) A okazuje sie że badanie polegało na tym aby wziąć wszystkie sprawności różnych procesów i przeliczyć na jeden %. W efekcie jeśli odniesiemy to do prawdziwego świata to porównano ICE który porusza się na 5 biegu przy prędkosci zapewniającej maksymalny moment obrotowy z BEV. Temat zupełnie pomija takie coć jak rekuperację i to że energia w BEV może wielokrotnie krążyć miedzy kołami a baterią, tak jakby saplinowe auto nigdy nie hamowało. Na dodatek nie wiem co robi tam PV i Wind Farm bo jak to się ma do Well to Wheels, gdzie pod ziemią mamy słońce albo wiatr? Ale to przynajmniej pokazuje dlaczego w porównaniu z benzyną BEV tak słabo wyszło bo panowie wybrali jako sprawność bateria-koła zakres 50-80%, całkiem szeroki:) no i mimo że nikt nigdzie w przypadku mocy PV czy wiatru nie uwzględnia sprawności inwertera (oprócz chwili zakupu) to jednak uwzględnili. Oczywiście w przypadku farm PV i wiatrowych mamy tez straty na dystrybucji i ładowarkę, mimo że operujemy cały czas na 100% zielonej energii. Wszystkoi sie zgadza bo badanie jest o całkoiwtej sprawności przetwarzania energiii. No i na końcu przychodzi amator popularyzacji nauki, patrzy na powyższy obrazek i widzi że:
53-57% BEV zasilany słońcem wiatrem
20% BEV zaislany weglem
19% ICE
Czyli BEV zasilany OZE jest prawie 3x lepszy, a taki zasilany energią Bełchatowa podobnie zielony jak ICE
:ROFLMAO:
 
Top