Kupiłem TMY RWD - moje wrażenia i życie z EV.

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Widzę ciekawa dyskusja się wywiązała na temat baterii ;) mam Y RWD z drugiej połowy 23r a moj znajomy ma LR z podobnego okresu. Wiec mam jakieś porównanie.

Z naszych obserwacji wynika że rwd po mieście ma latem i jesienią niższe zuzycie energii o jakieś min 10%. Co przy ładowaniu w RWD do 100% a w LR do 80% daje zbliżone zasiegi. Ale to jest bez znaczenia bo i tak nigdy nie robimy więcej jak 250km dziennie, a ładujemy się co dziennie w domu.
Zimą jeszcze nie mamy jakiś miarodajnych pomiarów, bo nie ma jeszcze zimy. Ale bylo kilka dni po -2 i wydaje mi się że u mnie w RWD częściej włącza się podgrzewanie. Na pewno nawet przy -2 zasieg jest mniejszy niż przy +15.
Zimą LR vs RWD powinien dać jeszcze większą różnicę w zużyciu energii.
Podgrzać baterie 58kwh a 75kwh, ile więcej w przypadku LR trzeba nagrzać kilogramów baterii?

No właśnie tego się obawiałem w przypadku rwd. Bo ja wolałbym baterie lfp w wersji long range 😀

Ale zobacz to wlansie pokazuje że to się rozbija o infrastrukture. Bo jak byś miał gęsto ładowarki to byś wpadł na 10 min i spokojnie mógłbys jechać 140 km/h.
Przede wszystkim na mopach musza być ładowarki, a nie w miastach gdzie sam dojazd i powrót na autostradę to 20min
 

grregg

Fachowiec
No właśnie tego się obawiałem w przypadku rwd. Bo ja wolałbym baterie lfp w wersji long range 😀

Ale zobacz to wlansie pokazuje że to się rozbija o infrastrukture. Bo jak byś miał gęsto ładowarki to byś wpadł na 10 min i spokojnie mógłbys jechać 140 km/h.
Tak tylko sie wydaje, że jest to 10min. Żadna z ładowarek tesli o czym pisał wyżej Robur82 na których się ładowałem nie jest po drodze. Zawsze trzeba dodać min 20min na sam dojazd i powrót z trasy a często jest to nawet 30min. Dochodzi jeszcze czas ładowania. Jak to się zsumuje to wychodzi, że jadąc wolniej pokonasz trasę szybciej ;). Greenway ma dobre lokalizacje ale od 6 tygodni czekam na kartę. Orlen ma też dobre lokalizacje, ale przy jednym ccs to nigdy nie wiesz czy po dojechaniu będzie wolne.
 

grregg

Fachowiec
Zimą LR vs RWD powinien dać jeszcze większą różnicę w zużyciu energii.
Podgrzać baterie 58kwh a 75kwh, ile więcej w przypadku LR trzeba nagrzać kilogramów baterii?
Jeszcze czekamy na większe mrozy aby zrobić porównanie. W teorii bateria w LR przy użytkowaniu w niższych temperaturach nie wymaga podgrzania. Nie piszę tu o podgrzaniu do ładowania. W RWD zauważyłem że nawet przy temperaturze około zera jak startuje z parkingu i nie jadę na ładowarkę to włącza się podgrzewanie.
 

inter

Pionier e-mobilności
Jeszcze czekamy na większe mrozy aby zrobić porównanie. W teorii bateria w LR przy użytkowaniu w niższych temperaturach nie wymaga podgrzania. Nie piszę tu o podgrzaniu do ładowania. W RWD zauważyłem że nawet przy temperaturze około zera jak startuje z parkingu i nie jadę na ładowarkę to włącza się podgrzewanie.
Bo to największa wada tych baterii. Aby oddać energię muszą być powyżej 0 stopni.
 

Wasp

Posiadacz elektryka
Tak tylko sie wydaje, że jest to 10min. Żadna z ładowarek tesli o czym pisał wyżej Robur82 na których się ładowałem nie jest po drodze. Zawsze trzeba dodać min 20min na sam dojazd i powrót z trasy a często jest to nawet 30min. Dochodzi jeszcze czas ładowania. Jak to się zsumuje to wychodzi, że jadąc wolniej pokonasz trasę szybciej ;). Greenway ma dobre lokalizacje ale od 6 tygodni czekam na kartę. Orlen ma też dobre lokalizacje, ale przy jednym ccs to nigdy nie wiesz czy po dojechaniu będzie wolne.
Tak. Dlatego pisałem jak by była większa sieć ładowarek. To auto wersi rwd byłoby good enough. Take pewnie bedzie Za 2-3 lata.
 

Bash

Zadomawiam się
Tak. Dlatego pisałem jak by była większa sieć ładowarek. To auto wersi rwd byłoby good enough. Take pewnie bedzie Za 2-3 lata.

100% racji, kiedy przekraczam granice z DE nawet sie nie zastawiam nad tym czy dojade i jak szybko mam jechać. Do Berlina jade 130km/h i robie 280km i zostaje mała rezerwa.

Po Polsce niestety planuje dokładnie przejazdy. Czekam na tą rewolucję ładowarkową :D
 

inter

Pionier e-mobilności

Bash

Zadomawiam się
a mógłbyś rzucić okiem na test MG4 z baterią LFP i napisać co sądzisz? ten na końcu
Czy ja dobrze widzę, że tam zużycie jest powyżej 24kWh? To jakiś kosmos.

Takiego zużycia to nie widzę za często, no i ładowanie też słabiutko. Czyli jednak Tesla umie w elektryki.
Z trasy na autostradzie mam średnio jak kojarzę ok 21,5, ale jak tylko zjadę do miasta to leci w dół.

Latem jak jade z domu do Berlina (trasa 271km) równe 130km/h (wiadomo, że to nigdy nie wychodzi średnie 130km/h) to zostaje mi od 10% do 5% baterii - to zależy od warunków pogodowych.
ABRP mówi, za każdym razem, że nie dojadę na raz. W ogóle nie wiem jak oni prognozują te przejazdy bo mi zawsze wychodzi większy realny zasięg.
Robię tą trasę średnio raz w miesiącu w dwie strony i wynik jest powtarzalny.

Mój rekord to jak była wzorowa pogoda - 310km i jeszcze był zapas 5%. Nie jeżdzę nigdy 110-120km bo mnie to męczy na autostradzie chyba, że warunki to wymuszają. Lubie jeździć na "autopilocie" te 140km.

Średnie mam teraz chyba 17,6kWh z 13tys. Pół na pół autostardy i miasto. W mieście latem normalnie widzie 13-14.

Bez sieci SC w PL nie jest to auto idealne, raczej trzeba umieć godzić się na duże kompromisy, ale to nic odkrywczego większość z nas umie planować trasy.
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-01-27

Gość
Czy ja dobrze widzę, że tam zużycie jest powyżej 24kWh? To jakiś kosmos.

Takiego zużycia to nie widzę za często, no i ładowanie też słabiutko. Czyli jednak Tesla umie w elektryki.
Z trasy na autostradzie mam średnio jak kojarzę ok 21,5, ale jak tylko zjadę do miasta to leci w dół.

Latem jak jade z domu do Berlina (trasa 271km) równe 130km/h (wiadomo, że to nigdy nie wychodzi średnie 130km/h) to zostaje mi od 10% do 5% baterii - to zależy od warunków pogodowych.
ABRP mówi, za każdym razem, że nie dojadę na raz. W ogóle nie wiem jak oni prognozują te przejazdy bo mi zawsze wychodzi większy realny zasięg.
Robię tą trasę średnio raz w miesiącu w dwie strony i wynik jest powtarzalny.

Mój rekord to jak była wzorowa pogoda - 310km i jeszcze był zapas 5%. Nie jeżdzę nigdy 110-120km bo mnie to męczy na autostradzie chyba, że warunki to wymuszają. Lubie jeździć na "autopilocie" te 140km.

Średnie mam teraz chyba 17,6kWh z 13tys. Pół na pół autostardy i miasto. W mieście latem normalnie widzie 13-14.

Bez sieci SC w PL nie jest to auto idealne, raczej trzeba umieć godzić się na duże kompromisy, ale to nic odkrywczego większość z nas umie planować trasy.
ciekawe informacje, dzięki
 
Top