Kupiłem TMY RWD - moje wrażenia i życie z EV.

miksell

Posiadacz elektryka
Kolejna trasa za mną. 1040km
Trasa: Kraków-Bytom-Gliwice-Łódź-Toruń-Częstochowa-Kraków


Trasa podzielona na 2 dni. Generalnie wyjechałem z Krakowa naładowany na 100%. Pierwsze ładowanie na orlenie pod Częstochową - 14,5kWH. Później już tylko na SUC w Lućmierzu i w Ciechocinku.
łącznie przejechałem 1040 km. Średnie zużycie 16,7kWh/100km. Temperatury przeróżne od 15 do 5 stopni. Generalnie jechałem A4, A1, przez wioski. Odcinek Lućmierz Toruń jechałem przez Łęczyce i Krośniewice.

Łączine wydałem na energie EV na SUC+Orlen w w domu: ok 280 zł, co daje ok 0,28zł/km. A to jest porównywalne z jazda samochodem który spala ok 4,3l/100km.

Tą sama trasę porównywałem różnymi samochodami gdzie koszty paliwa wynosiły:
Ford Fiesta: (1,5diesel) - 380 zł
Toyota CHR (hybryda) - 425 zł
Toyota Rav4 (hybryda 200km) - 550 zł
TMY - 280 zł

WNIOSKI - nie jest tak różowo ;-)
TMY jeździ się tanio. W moim przypadku przy założeniu ładowania na SUC, jeździmy taniej jak Fiestą w dieslu. A mamy większe auto i zdecydowanie lepszy komfort jazdy.
Z uwagi n fakt iż wraz ze wzrostem prędkości wzrasta zużycie energii TMY jeżdżę wolniej, tzn. do 130 km/h. Generalnie pilnuję się. w Innych autach aż tak na to nie zwracałem uwagi.

Szczerze musze przyznać:
W TMY trasę pokonuje się dłużej i wynika to z konieczności ładowania i dojechania do ładowarki. Przykładowo - odcinek Toruń - Częstochowa przeważnie pokonywałem w czasie ok 3 godzin.
Teraz wyszło mi 4. Najpierw musiałem z Torunia podjechać do Ciechocinka by uzupełnić baterię - ok 15 minut. Potem w Lućmierzu doładowanie ok 20 minut. Pozostały czas to dojazd do ładowarek ;-)

Kto odpowiada za dłuższy czasp przejazdu?
Gdybym kupił większą baterię to pewnie mniej czasu zeszłoby na ładowarkach ;-)
Gdyby infrastruktura TESLI była przy autostradach to z ww. czasu do urwania byłoby z 20-30 minut.

bonus:
Z Krakowa do Lućmierza da się dojechać TMY SR na jednym ładowaniu. (Kraków - Olkusz - Dąbrowa Górnicza - Siewierz - Częstochowa - Bełchatów. Ale wybrałem trasę najkrótszą (takie miałem przystanki) nie po autostradzie.
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-01-27

Gość
Kolejna trasa za mną. 1040km
Trasa: Kraków-Bytom-Gliwice-Łódź-Toruń-Częstochowa-Kraków


Trasa podzielona na 2 dni. Generalnie wyjechałem z Krakowa naładowany na 100%. Pierwsze ładowanie na orlenie pod Częstochową - 14,5kWH. Później już tylko na SUC w Lućmierzu i w Ciechocinku.
łącznie przejechałem 1040 km. Średnie zużycie 16,7kWh/100km. Temperatury przeróżne od 15 do 5 stopni. Generalnie jechałem A4, A1, przez wioski. Odcinek Lućmierz Toruń jechałem przez Łęczyce i Krośniewice.

Łączine wydałem na energie EV na SUC+Orlen w w domu: ok 280 zł, co daje ok 0,28zł/km. A to jest porównywalne z jazda samochodem który spala ok 4,3l/100km.

Tą sama trasę porównywałem różnymi samochodami gdzie koszty paliwa wynosiły:
Ford Fiesta: (1,5diesel) - 380 zł
Toyota CHR (hybryda) - 425 zł
Toyota Rav4 (hybryda 200km) - 550 zł
TMY - 280 zł

WNIOSKI - nie jest tak różowo ;-)
TMY jeździ się tanio. W moim przypadku przy założeniu ładowania na SUC, jeździmy taniej jak Fiestą w dieslu. A mamy większe auto i zdecydowanie lepszy komfort jazdy.
Z uwagi n fakt iż wraz ze wzrostem prędkości wzrasta zużycie energii TMY jeżdżę wolniej, tzn. do 130 km/h. Generalnie pilnuję się. w Innych autach aż tak na to nie zwracałem uwagi.

Szczerze musze przyznać:
W TMY trasę pokonuje się dłużej i wynika to z konieczności ładowania i dojechania do ładowarki. Przykładowo - odcinek Toruń - Częstochowa przeważnie pokonywałem w czasie ok 3 godzin.
Teraz wyszło mi 4. Najpierw musiałem z Torunia podjechać do Ciechocinka by uzupełnić baterię - ok 15 minut. Potem w Lućmierzu doładowanie ok 20 minut. Pozostały czas to dojazd do ładowarek ;-)

Kto odpowiada za dłuższy czasp przejazdu?
Gdybym kupił większą baterię to pewnie mniej czasu zeszłoby na ładowarkach ;-)
Gdyby infrastruktura TESLI była przy autostradach to z ww. czasu do urwania byłoby z 20-30 minut.

bonus:
Z Krakowa do Lućmierza da się dojechać TMY SR na jednym ładowaniu. (Kraków - Olkusz - Dąbrowa Górnicza - Siewierz - Częstochowa - Bełchatów. Ale wybrałem trasę najkrótszą (takie miałem przystanki) nie po autostradzie.
po doświadczeniach z podróży, wolisz jechać w trasę EV czy hybrydą lub ICE? i dlaczego?
 

miksell

Posiadacz elektryka
Gdybym pod moim domem były zaparkowane 3 samochody w cenie ok 200 tyś zł:
- Hybryda np. Rav4
- Diesl np. Bmw x1
- TMY

To gdybym miał szybko przejechać z Krakowa do Gdańska i czas były priorytetem, a ja miałbym jechać na "jeden strzał" to bym wsiadł do Diesla.
W każdym innym wypadku brałbym TMY.

Myślę że w cenie w okolicach 200 tys. zł nie kupimy żadnego diesla z takim wyposażeniem i tej wielkości.
 

ypl

Pionier e-mobilności
elegancko podsumowane ;)
Dlatego ja miałem sprzedać piątkę kombi w benzynie ale jak przepracowałem w głowie podróż zimą z dachboxem z trójką jęczących dzieci "ile jeszcze", na trasie warszawa Zakopane, to narazie piątka zostaje, dzieci z czasem podrosną, a infrastruktura za rok czy dwa będzie dużo lepsza. Chociażby standardem będzie na prywatnych kwaterach jakiś słupek do podładowania auta w nocy.
 

miksell

Posiadacz elektryka
Ale popatrzmy na to tak:

Przeciętny diesel ma bak ok 60l. Na trasie spali ok 6,5 litrów. więc ma zasięg: 920 km ;-)
By TMY miała zasięg jak Diesel... to musi mieć baterie o pojemności 150 kwh ;-) Nie wiem czy przy obecnej technologii taka bateria zmieści się do TMY.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Ale popatrzmy na to tak:

Przeciętny diesel ma bak ok 60l. Na trasie spali ok 6,5 litrów. więc ma zasięg: 920 km ;-)
By TMY miała zasięg jak Diesel... to musi mieć baterie o pojemności 150 kwh ;-) Nie wiem czy przy obecnej technologii taka bateria zmieści się do TMY.
Ja myślę, że to nie tędy droga, nie będziemy mieli takich aut elektrycznych z takimi zasięgami raczej przez najbliższe 20 czy 30 lat, dopóki się jakiś przełom nie dokona. Dla mnie wystarczy jak będzie więcej ładowarek przy trasach, najlepiej suc, no i infrastruktura obok tych ładowarek, toalety i coś do jedzenia jakiś fast food. Dobry przykładem dlaczego teraz jest kiepsko jest np. Suc kostomłoty, musiałem przez cały czas ładowania tłumaczyć dzieciom dlaczego nie możemy iść do KFC, które widziały przez okno. Tam poprostu nie ma jak bezpiecznie przejść przez ulicę.
 

miksell

Posiadacz elektryka
Pierwsze Leafy miały baterie 24 kWh. Po 14 latach średnia pojemność baterii wzrosła do 60 kWh. Prawdopodobnie z uwagi na gabaryty przy obecnej technologii baterie zatrzymają się w okolicach 100 kWh. Resztę załatwią zasięgów ładowarki i prędkość ładowania....
Na zasięgi rzędu 1000 km, rzeczywiście musimy poczekać na nowa technologię baterii.

Ciekawostka:
Podczas ostatniej podróży na SUC moja TMY spędzała najmniej czasu na ładowaniu. Kilkukrotnie podjeżdżałem na SUC podczas gdy ładowały się tam TMY LR i TMS i odjeżdżałem jak jeszcze się ładowały.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Ta ciekawostka, taką nie musi być jak nie wiesz do ilu inny pakowali prądu i od ilu zaczynali itp.
No dokładnie, ja jak tylko kupiłem ygreka to miałem lekki "range anxiety" i zajeżdżałem na ładowarkę mając około 30 procent, a teraz zjeżdżam jak mam 7 albo 4 procent.
 

Najnowsze dyskusje

Top