Ładowanie w garażu - Wallbox czy ładowarka mobilna

Arz

Nowy na Forum
Dzień dobry,

szukałem podobnego tematu, ale nie udało mi się znaleźć wątku, w którym znalazłbym odpowiedź na moje pytanie.

Zacznę od tego że jeszcze nie mam swojego elektrycznego auta, ale zamierzam takie nabyć (Tavascan). Zanim to zrobię muszę jednak zamontować ładowarkę przy swoim miejscu parkingowym w bloku (11 kwh).

Jeśli chodzi o sam proces zgody na montaż i znalezienia firmy do montażu - powiedzmy że mam to już zaklepane. Podobnie jest z autem.

Dodam że jeśli będzie to możliwe zamierzam ładować się tylko u siebie.

W czym problem?

Elektryk wycenił mi pociągnięcie i podłączenie gniazda siłowego. Zaznaczył jednak że nie montuje wallboxow.

Zastanawiam się zatem nad jedną z 2 opcji:
1. Kupno wallboxa (ok. 1k brutto za wallbox z seata) + montaż przez innego elektryka (muszę znaleźć innego wykonawcę, cena nieznana) albo
2. Kupno mobilnej ładowarki.

Moje pytania:
1. Czy ładowarka stacjonarna ma jakieś przewagi nad mobilną lub na odwrót?
2. Czy decydując się na ładowarkę mobilną warto iść w greencell habu (ok. 2,5k brutto) czy wystarczy dużo tańszy zencar (lekko ponad 1k brutto)? Czy między nimi są istotne różnice z wyjątkiem designu?

Ogólnie skłaniam się do ładowarki mobilnej, ponieważ nie chce mi się trochę szukać kolejnego wykonawcy i pozwoli mi to na gościnne ładowania. Zamierzam ją trzymać w aucie, ale wiem że musiałbym dodatkowo zamontować w garażu jakieś zabezpieczenie, żeby ktoś jej sobie nie pożyczył, gdy będę ładował się nocą (może macie jakieś sprawdzone rozwiązania?).

Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki oraz uwagi, które pozwolą mi na podjęcie najlepszej decyzji.
 

pompon

Posiadacz elektryka
cześć :)

1. Czy ładowarka stacjonarna ma jakieś przewagi nad mobilną lub na odwrót?
niedawno zadawałem podobne pytanie:
 

Michal

Moderator
szukałem podobnego tematu, ale nie udało mi się znaleźć wątku, w którym znalazłbym odpowiedź na moje pytanie.
Gdzie szukałeś?
 

Arz

Nowy na Forum
Rozumiem, błąd swieżaka a poszukiwania (na forum) były niezbyt wyczerpujące.

@pompon dzięki za link!

W takim razie idę szukać odpowiedzi na pozostałe pytania.
 

Michal

Moderator

Arz

Nowy na Forum
To nie była złośliwość, tylko próba zrozumienia jak nowa osoba na forum się porusza i dlaczego nie może znaleźć tego, czego szuka.

Przykładowo, czy trafiłeś na ten post?
Thread '[Instrukcja i zasady] Jak zacząć przygodę z naszym forum' https://forum.elektrowoz.pl/threads/instrukcja-i-zasady-jak-zaczac-przygode-z-naszym-forum.7956/
Trafiłeś :) Widocznie wpisywałem złe hasła/ uważałem że dany temat nie odpowiada na moje pytania.

Głównie trafiłem na posty związane z uzyskaniem zgody na instalację w bloku.

Obiecuję poprawę na przyszłość i proszę o rozgrzeszenie.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Zastanawiam się zatem nad jedną z 2 opcji:
1. Kupno wallboxa (ok. 1k brutto za wallbox z seata) + montaż przez innego elektryka (muszę znaleźć innego wykonawcę, cena nieznana) albo
2. Kupno mobilnej ładowarki.

Moje pytania:
1. Czy ładowarka stacjonarna ma jakieś przewagi nad mobilną lub na odwrót?
2. Czy decydując się na ładowarkę mobilną warto iść w greencell habu (ok. 2,5k brutto) czy wystarczy dużo tańszy zencar (lekko ponad 1k brutto)? Czy między nimi są istotne różnice z wyjątkiem designu?

Ogólnie skłaniam się do ładowarki mobilnej, ponieważ nie chce mi się trochę szukać kolejnego wykonawcy i pozwoli mi to na gościnne ładowania. Zamierzam ją trzymać w aucie, ale wiem że musiałbym dodatkowo zamontować w garażu jakieś zabezpieczenie, żeby ktoś jej sobie nie pożyczył, gdy będę ładował się nocą (może macie jakieś sprawdzone rozwiązania?).

Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki oraz uwagi, które pozwolą mi na podjęcie najlepszej decyzji.
Merytorycznie:
Jeśli to miejsce w hali garażowej pod budynkiem wielorodzinnym, a nie we własnym garażu, to typowo montuje się Wallbox. Choćby dlatego, żeby ktoś niepowołany nie próbował dołączać się do Twojego gniazda siłowego. No i dochodzi jeszcze kwestia bezpieczeństwa żeby przypadkiem ktoś złośliwy / w innym stanie świadomości / nie rozłączył tego wtyku pod obciążeniem, podczas ładowania. Jeśli jednak wybierzesz gniazdo siłowe, to zabezpiecz je przed rozłączaniem przez osoby niepowołane (duża skrzynka na klucz? gniazdo na kłódkę ?)

Wallbox ma dodatkowe funkcje autoryzacji, taryfikacji ładowania, dostęp przez WiFi / Bloetooth, obsługę kart RFID - czyli funkcje "wyższej warstwy". Niekoniecznie ze wszystkich będziesz korzystał. Im droższy Wallbox tym więcej takich funkcji dodatkowych (np. zarządzanie mocą, negocjacje z sąsiednimi ładowarkami)
Jeśli montujesz tylko na własny użytek, moim zdaniem nie warto iść w koszty i powinno wystarczyć coś za ~1k PLN lub nawet mniej, jeśli dobrze poszukać w sieci.

Elektryk nie chce Ci montować Wallboxa, bo tam oprócz przyłączenia dochodzi kwestia konfiguracji, uruchomienia softu itp. Są różne sposoby konfiguracji, nie każdy to ogarnia (ja np. jeszcze tego nie musiałem robić :) ) Z ładowarką mobilną nie będzie tej kwestii.

Miałem podejście dokładnie jak Twoje. Njpierw kupiłem ładowarkę mobilną Zencar i z niej się ładowałem z gniazda w garażu u rodziców. Potem jak tylko okazyjnie kupiłem Wallbox'a to go zainstalowałem i od tej pory używam. Dużo większy komfort użytkowania! Nie za każdym razem trzeba wpinać tego wielkiego wtyku siłowego, pod nogami nie plącze się "cegła" na kablu (nie ma ryzyka obicia karoserii tą cegłą), wtyczka do samochodu zawsze jest dostępna na ścianie, jak tylko wjeżdżasz na miejsce. Zencara wożę tylko jako rezerwę do ładowania u kogoś innego z rodziny.

Kabel ładowania zatrzaskuje się w aucie jeszcze przed ładowaniem. Aby go odblokować musisz mieć pilota/kluczyki do samochodu, tak więc nikt tego nie ukradnie. Jedyne ryzyko ingerencji kogoś z zewnątrz to rozłączenie wtyku siłowego od str. zasilania (również pod obciążeniem), o czym pisałem.

Ogólnie te ładowarki mobilne mają zasadę działania prostą jak budowa cepa: sterowanie stycznikiem który łączy te 2 grube kable. Do tego dochodzą: zabezpieczenia, zliczanie energii, sterowanie mocą i dogadywanie się z autem, design, interfejs użytkownika i różne dodatki które właśnie windują cenę.
Duży wpływ na cenę ma też typ (przekrój miedzi) i długość kabla (3.5 / 7 / 11 / 22 kW) - zwróć uwagę, jaki typ najlepiej pasuje do Twojego auta :)

Powodzenia w instalacji punktu ładowania!
 
Top