Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

Piernik

Posiadacz elektryka
Taki pytanie zostało zadane na stronie GOV...
Ale odpowiedź jest delikatnie mówiąc, z czapy :D
W ogóle się nie odnosi do pytania, oraz niczego nie wyjaśnia.

View attachment 2754
Pytanie nie do końca precyzyjne.
Powinno być - "Czy przedsiębiorstwo zawodowo zajmująca się leasingiem/najmem które nabywa pojazd będący przedmiotem dofinansowania może być beneficjentem dotacji, oddając go w użytkowanie późniejszemu "korzystającemu"" - wtedy nie było by watpliwości

No bo teraz pojazd może być przedmiotem dofinansowania i może być nabywany przez firmę zajmującą się leasingiem, ale beneficjentem jest (ma być raczej) korzystający.

Ale fakt, oni odpowiedzieli chyba na inne pytanie ;)
 

Gurumotive

Fachowiec
Ja tak tą sytuację trochę postrzegam, że firmy leasingowe boją się angażować czasowo i kapitałowo w projekt, w którym nie masz gwarancji czy druga strona będzie ci poważnie odpowiadać czy nie. Czy i kiedy wypłaci kasę twoim klientom.

Z perspektywy firmy leasingowej jesteś związany umową, terminami, wekslami, zabezpieczeniami, nadmiarem formalności, z kontrolami potencjalnymi itd. Drugiej strony żadne terminy nie wiążą jak się okazuje..

No i chyba największym problemem jest ryzyko biznesowe związane ze współpracą z naszym państwem. Już w tej chwili połowa firmy leasingowych w Polsce, jest znacjonalizowana. W ostatnich latach "upaństwowiło się" Pko z żubrem, Alior leasing, Masterlease,, a najbardziej spektakularnym przejęciem był Ideabank z Leszkiem Czarneckim w 2018 r.

Dzisiaj podpisujesz weksle w dobrej wierze, chcąc finansować elektryczne samochody, a za dwa lata przejmuje Cię Orlen. XD

Podejrzewam, że przy takich wynikach finansowych, trudno jest przekonać zarząd firmy, do elektrycznej rewolucji, opartej o weksle i niewiadome RV :D

1631871224128.png

Jedyni z wyraźnym zarobkiem, to firma, którą udało mi się przyciąć, na dopłatach, do zwrotu auta, za porysowane zaślepki ISOFIX XD

Tak wygląda kosztorys(?) rzeczoznawcy(?), na podstawie której Carefleet planuje wystawić fakturę.​

1628371908-934438-233821663-4278600255592654-5746370513657632565-n.jpeg


Kosztorys, to z definicji szczegółowa specyfikacja naprawy pojazdu, w której znaleźć się powinny następujące elementy:​

  • lista napraw niezbędnych do przywrócenia stanu samochodu sprzed wypadku,
  • lista części zamiennych które są do wymiany, a które do naprawy,
  • cena,
  • producent,
  • dostawca części,
  • (zamiennik/oryginalne),
  • koszt robocizny fachowca/fachowców

Nie byłbym specjalnie czepialski, gdyby nie fakt, że tutaj nie ma nawet wyceny poszczególnych uszkodzeń.​

Dla porównania, tak wygląda rzeczoznawstwo, z innej aukcji poleasingowej: KLIK

Jak wyglądają wskazane uszkodzenia?​

Kratka zderzaka:
1628372250-100796-232956475-4278630662256280-3171395205899116718-n.jpeg


Uszkodzenie mechaniczne (ubytek) w oponie.
1628372250-137555-233732206-4278631302256216-8450515477497891992-n.jpeg


Uszkodzenie mechaniczne zaślepki Isofix
😆

1628372250-182048-224409412-4278611962258150-4501710199580797169-n.jpeg


Link: https://forum.gurumotive.com/d/293-...-z-doplata-2363-zl-za-ponadnormatywne-zuzycie
 
Last edited:

Piernik

Posiadacz elektryka
Ja się z tym dokładnie zgadzam.
Zupełnie nie winie firm leasingowych za ostrożność w podejściu do programu. Po prostu program jest do d.... i w tym problem.
Sam dalej jestem udziałem w programie zainteresowany jako potencjalny klient. Tylko taki co czyta przed podpisaniem;)

Do tej pory w całej "historii" leasingu (poza marginalnym programem POLSEF, w którym brały udział dwie) firmy jeszcze nigdy nie brały udziału w żadnym programie w którym dystrybuowały by środki swoim klientom.
To dla firm zupełna nowość, trzeba "etatów' odpowiednich procesów, rozwiązań informatycznych etc.
Dodatkowo program nakłada naprawdę wiele obowiązków na firmy które musiały by to dźwignąć.
Trzeba robić wiele odnowa. Nawet uproszczonych sprawdzonych procedur do oceny klienta nie będzie można stosować. Żadne OW 20% + zielony BIK nie wystarczy. Raport z oceny zdolności kredytowej leasingodawca będzie musiał przekazać do banku. A skoro w przypadku przedsiębiorstw samodzielnie ubiegających się o dotacje trzeba przedstawić sprawozdania za 3 ostatnie lata to tu raczej też nikt się nie wychyli. Niby proste ale na ułatwienie procesu to nie wpłynie.
Kolejne to nakładanie obowiązku do kontroli przebiegu po 2 latach.
Mogę to mnożyć.
Co do terminów to trochę ustalonych już jest (przy okazji wydaje się całą ścieżka "zdrowia" procesu).
załącznik nr 5 umowa banku z firmą leasingową
Wiele procesów trudnych do zautomatyzowania.
Niedawno pojawiło się też: porozumienie windykacyjne pomiędzy BOŚ a firmą leasingową. Kolejne zobowiązania którym firmy muszą sprostać, cześć niemierzalnych.

I jeszcze na koniec żeby coś na wesoło (chociaż śmiać się tu czy płakać). Coś co mnie najbardziej "frapuje" co tam wymyślą.
Na razie tylko tytuł (bez treści w środku załącznika) ale bardzo zwrócił moją uwagę.
Załącznik nr 9 - Plan Awaryjny Firmy Leasingowej
 

Gurumotive

Fachowiec
****a, mogliby po prostu pozwolić odliczyć cały VAT, bez ewidencji przebiegu i temat byłby załatwiony ad-hoc. 🙄

Nawet jak ktoś nie jest Vatowcem, to mógły wynająć od kogoś, kto by odliczył cały VAT, i wyszłoby na zero.

Proste jak ****nie. 🤦🏻‍♂️

Ale nie ma co się smucić, możemy sobie pooglądać elektromaćka.


Ps. Co to jest Polsef?
 

Gurumotive

Fachowiec
tak,
No zobaczymy jak machina ruszy co Arval ma w umowie, zdecydowalem sie na TM3 SR+ i to po starej cenie bo mam na taki pojazd zamowienie i chce skorzystac u nich z wynajmu z doplata chociazby dlatego, ze za 2k netto miesiecznie mam ubezpieczenie w racie a wyliczenia u kogokolwiek przy moim braku znizek i wieku <30 to lekko 8-9 tys na auto o wartosci 200k.. podzielic na 12 i dodac do dowolnej raty jako miesieczne zobowiazanie robi sie spora sumka a oni maja wlasna ubezpieczalnie wiec te stawki moga regulowac

idealem byloby gdyby salon Tesli oferowal cos jak VW Bank ze znasz kwote wykupu i mozesz albo oddac albo wykupic.. przy minimum formalnosci poczatkowych
vwfs jest git, jesli handlowiec w salonie nie zawali sprawy, to na VWFS zawsze można liczyć
 

Piernik

Posiadacz elektryka
****a, mogliby po prostu pozwolić odliczyć cały VAT, bez ewidencji przebiegu i temat byłby załatwiony ad-hoc. 🙄

Nawet jak ktoś nie jest Vatowcem, to mógły wynająć od kogoś, kto by odliczył cały VAT, i wyszłoby na zero.

Proste jak ****nie. 🤦🏻‍♂️

Ale nie ma co się smucić, możemy sobie pooglądać elektromaćka.


Ps. Co to jest Polsef?
Na wiele sposobów można by to zrobić prościej.

POLSEF był bardzo prostym programem dotacyjnym.
Klient deklarował oszczędność energetyczną inwestycji i dostawał 10% dopłaty do leasingu.
W praktyce dostawał później aneks ze zmniejszoną ratą.
Coś tam jeszcze nawet internet pamięta ;)
 

Gurumotive

Fachowiec
Wow! Coś się nauczyłem dzisiaj.
Patrz jakie to czasy archiwalne. Celem subwencji było oszczędzanie energii w firmach, a nie tylko redukcja CO2 XD

Zrzut ekranu 2021-11-13 o 21.27.18.png

Wówczas Bank Europejski działał bardziej otwarcie, z różnymi dostawcami.

Dzisiaj wygląda to inaczej, działają bezpośrednio z BNP/ Arvalem:


To by mogło wyjaśniać wykupienie Citroenów C4e ze stocku PL, zsumowanie dotacji z EIB, oraz ME, a następnie wystawienie za 999zł netto. XD
Zrzut ekranu 2021-11-13 o 22.06.22.png

"WSZELKIE PODOBIEŃSTWO DO OSÓB I ZDARZEŃ JEST PRZYPADKOWE. IMIONA. I NAZWISKA SĄ FIKCYJNE. WSZELKA ZBIEŻNOŚĆ JEST PRZYPADKOWA."

😆😆
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Wówczas Bank Europejski działał bardziej otwarcie, z różnymi dostawcami.
No ja znam program bo wtedy brało w nim udział Millennium Leasing. I to "chodziło".


Dzisiaj wygląda to inaczej, działają bezpośrednio z BNP/ Arvalem:


To by mogło wyjaśniać wykupienie Citroenów C4e ze stocku PL, zsumowanie dotacji z EIB, oraz ME, a następnie wystawienie za 999zł netto. XD
Nawet nie wiedziałem. Słabe to w cholerę ;(
 

Cav

Pionier e-mobilności
Podsumowując:
Leasing z wysokim wykupem kosztuje 11x% na 5 lat.
Inflację mamy 8% rocznie.
Dzisiaj leasing to lokata.
🤔
Wliczyłeś wszystkie dodatkowe koszty, dopłaty za droższe ubezpieczenia, kary za uszkodzenia przy oddawaniu, zwyżki za ubezpieczenia z których trzeba skorzystać żeby ryski pousuwać (jako alternatywa), dodatkowe opłaty za mandaty, wyjazdy zagraniczne, drugiego kierowcę itd itp?
Ryzyko związane z ew. poważną awarią, która skutkuje odstąpieniem od umowy?

I swój czas na ogarnianie tego wszystkiego i korespondencję z nimi?
Jedyni z wyraźnym zarobkiem, to firma, którą udało mi się przyciąć, na dopłatach, do zwrotu auta, za porysowane zaślepki ISOFIX XD
Odechciewa się jakichkolwiek leasingów po takich akcjach....
 
Top