Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

solik

Pionier e-mobilności
A to nie sprawdzaja w bazach czasem? Ja mialem uzywane auto 6 lat temu przez 2 lata i od tamtego czasu bazuje na pakietach dealerskich m.in od VW Banku wiec pewnie historia zerowa :)
 

solik

Pionier e-mobilności
Na UFG w przebiegu historii AC/OC widnieje tylko polisa z auta sprzed leasingu, te dealerskie nie sa widoczne.. maja tez opcje konta firmowego ale trzeba sie rejestrowac osobno, przez epuap nie przechodzi

polisy z netowych porownywarek
 

Cav

Pionier e-mobilności
Chodzi o wycenę wykupu pojazdu. Ar*al wycenia samochód na prośbę klienta, na trzy miesiące przed końcem umowy.
Ty użytkujesz samochód, a potem wykupujesz za wartość rynkową.. więc to nie Ty jesteś beneficjentem dopłaty. Więc kto jest? 🤔
Wiadomo kto, przecież tego nie neguję.
I to był główny powód, dla którego jednak zrezygnowałem z wynajmu Ioniqa5 w Arvalu, oraz zdecydowałem się na zakup e-Soula.
Wolę po tych 3 latach coś jednak mieć z tego płacenia.
A jak znam życie to cena rynkowa takiego 3 letniego Ioniqa5 może wyjść w cenie NOWEGO soula, a nie soula 3 letniego.
Obstawiam że nawet wykup w obu przypadkach z Arvala byłby minimum 2 razy droższy.
 
Last edited:

Cav

Pionier e-mobilności
Bonus moze zamyka, ale czemu odliczyc moge tylko 50% vat a oddac mam caly ze sprzedazy ?
Nie do końca tak jest.
Odliczyć możesz 50% za okres w którym auto używasz, oraz 100% za okres w którym auto nie będzie już używane, bo zostało sprzedane.
Ograniczeniem jest jednak 5 lat, więc jeśli sprzedasz po np. 3 latach, to odliczasz vat 50% od 3/5 ceny i 100% od 2/5 ceny (mowa o cenach początkowych).

A jako że wartość auta przez ten czas zapewne spadnie i to niemało, więc vat przy sprzedaży będzie naliczony od dużo niższej ceny, to de facto na interesie zapewne nie stracisz.

Wyjątek to leasing - tu się można na vat przejechać i dlatego podatkowo już się to nie opłaca.
Lepiej wziąć kredyt i sobie drogi do wstecznych odliczeń nie zamykać.

Za to jak leasing jest promocyjny, to opłaty mogą wyjść taniej, niż odsetki od kredytu.
Coś za coś - trzeba przekalkulować.
 

Gurumotive

Fachowiec
Na UFG w przebiegu historii AC/OC widnieje tylko polisa z auta sprzed leasingu, te dealerskie nie sa widoczne.. maja tez opcje konta firmowego ale trzeba sie rejestrowac osobno, przez epuap nie przechodzi

polisy z netowych porownywarek
To pisz do VWSU, powinny być widoczne https://www.vwfs.pl/informacje-korporacyjne/o-nas-volkswagen-serwis-ubezpieczeniowy.html

Wiadomo kto, przecież tego nie neguję.
I to był główny powód, dla którego jednak zrezygnowałem z wynajmu Ioniqa5 w Arvalu, oraz zdecydowałem się na zakup e-Soula.
Wolę po tych 3 latach coś jednak mieć z tego płacenia.
A jak znam życie to cena rynkowa takiego 3 letniego Ioniqa5 może wyjść w cenie NOWEGO soula, a nie soula 3 letniego.
Obstawiam że nawet wykup w obu przypadkach z Arvala byłby minimum 2 razy droższy.
IMO najlepiej jest brać na 2 lata, a potem ew. wykupić.. Chuwi co będzie za 2 lata. Może taniej. Może drożej. Może będą dopłaty. Może nie.

MOŻE IZERE SE KUPIMY XD

mBank umozliwia tez w formie ze np 5 lat i wykup 30% lub rozlozenie wykupu, ich oferte kojarzysz @iwo ?

Tak, mam ich u mnie na stronie. Nic nie płacą prowizji. Ale handlowiec nawet ogarnięty, to jakoś to toleruje :D
Muszę na Gap'y sprzedawać moje do tych leasingów żeby mieć na chleb.

(wiem, że wychwyci to ich monitorowanie sieci, może dadzą podwyżkę, po dwóch latach pracy za darmo :D )

Nie do końca tak jest.
Odliczyć możesz 50% za okres w którym auto używasz, oraz 100% za okres w którym auto nie będzie już używane, bo zostało sprzedane.
Ograniczeniem jest jednak 5 lat, więc jeśli sprzedasz po np. 3 latach, to odliczasz vat 50% od 3/5 ceny i 100% od 2/5 ceny (mowa o cenach początkowych).

No wiadomo, że podatki się płaci od zysku ze sprzedaży. Jak jesteś na liniówce, to 1/3 z zysku oddajesz, na kampanie influencerskie.

Np. Wykupujesz za 10k, sprzedajesz za 110k, to masz 100k, ale ca. 35k musisz oddać, więc ze 100k zostaje Ci 65k.

A jako że wartość auta przez ten czas zapewne spadnie i to niemało, więc vat przy sprzedaży będzie naliczony od dużo niższej ceny, to de facto na interesie zapewne nie stracisz.

Jak nie stracisz? Najpierw angażujesz kapitał, a potem fiskus Ci zabiera 11.5% od zysku ze sprzedaży. Po co takie coś robić? Nie wiem.

IMO lepiej mieć finansowanie skorelowane z utratą wartości, a jak zechcesz jeździć tym autem dłużej, to wtedy kombinujesz.
Np. najem na 6 miesięcy innej firmie, żeby skrócić okres amortyzacji, po wykupieniu.

Wyjątek to leasing - tu się można na vat przejechać i dlatego podatkowo już się to nie opłaca.
Lepiej wziąć kredyt i sobie drogi do wstecznych odliczeń nie zamykać.

Kredyt to ten sam problem z VATem.
Co do odliczeń, to się zgadzam.

Za to jak leasing jest promocyjny, to opłaty mogą wyjść taniej, niż odsetki od kredytu.
Coś za coś - trzeba przekalkulować.

Od kredytu tańsza będzie pożyczka leasingowa.
Tu i tu jest rozpier*ol z podatkami.
Auto zarejestrowane na Ciebie.
Vat odliczasz na strzała przy zakupie (50% jeśli nie prowadzisz kilometrówki)
Amortyzujesz je w 5 lat.
W koszty wrzucasz odsetki.

W praktyce to chu*owo się spłaca, jak jest porozjeżdżany okres finansowania, z okresem amortyzacji itd.
To jest dobre rozwiązanie na auta bez FV, które chcesz kupić na firmę.
Jak masz nówkę z FV23%, to jeszcze się nie spotkałem, żeby ktoś tak kupił świadomie auto.

Mogłoby to też mieć sens, jak byś chciał pośmigać pół roku i pogonić dalej.
Ale z dotacją, to też bez sensu. W leasingu, to się może nawet nie kapną, że cesje zrobiłeś.
Ale jak rejestracja jest na beneficjenta, to od razu będzie widać, że odsprzedany.

Podsumowując:
Leasing z wysokim wykupem kosztuje 11x% na 5 lat.
Inflację mamy 8% rocznie.
Dzisiaj leasing to lokata.
Inwestycja. :D

Nie wiem czy to aby na pewno dobrze świadczy, o kondycji gospodarki :D
Zdaje się, że za Gierka było podobnie 🤔
 
Last edited:

Piernik

Posiadacz elektryka
To ja się cofne do tego czy Arval może brać dotacje "na siebie"
Do swoich umów wprowadzić wszystkie obowiązki i sankcje z tym związane. Do tej pory naliczali tylko opłaty za dodatkowe kilometry.
Teraz musili by zobowiązać najmującego do minimalnego przebiegu w przeciągu 2 lat to jest 30 tys. km.
Sprawa błacha, ale za brak naklejki też poważne konsekwencje.
I co też dodatkowy weksel na 27 tys. + 25% wartości ?
Taki jaki sami by musieli złożyć do NFOŚ

Co do naboru to musieli by pójść ścieżką:
 
Top