Nierównomierne zużycie tarcz

krzyss

Pionier e-mobilności
Ale te piny podobno trzeba od czasu do czasu przesmarować bo się zapiekają
Trzeba pierwszy raz bo poskladane jest na sucho i bardzo latwo rdzewieje, slaba stal.
Robilem dwa razy ale tarcze wygladaja tak jak tutaj na zdjeciu :(
 

Darkoblues

Zadomawiam się
Trzeba pierwszy raz bo poskladane jest na sucho i bardzo latwo rdzewieje, slaba stal.
Robilem dwa razy ale tarcze wygladaja tak jak tutaj na zdjeciu :(
To jak mam taki stan tarcz to już się nie bawić w to serwisowanie tych pinów itp?
 

Attachments

  • IMG_5318.jpeg
    IMG_5318.jpeg
    2,3 MB · Liczba wyświetleń: 57

krzyss

Pionier e-mobilności
To jak mam taki stan tarcz to już się nie bawić w to serwisowanie tych pinów itp?
Jesli nie zagladales od 20-30kkm to warto.
Ogolnie pierwszy raz warto zroboc szybko, bo fabryka sklada zupelnie na sucho.
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Na początku tak do pół roku od nowości gwałtowne hamowanie raz na jakiś czas w moim przypadku pomagało. Teraz prawie rok od zakupu nawet "katowanie" na torze i liczne awaryjne hamowania na nim nie wyczyściły tarcz. Jedyna pociecha, że nie wydaje się żeby parametry hamowania uległy pogorszeniu - stabilność i efektywność jest zachowana (np. zmierzone 50km - 0 km ok.12,5 m).
 

Norbert

Posiadacz elektryka
Cześć,

Miał ktoś kiedyś taki problem z nierównomiernym zużyciem tarcz? Problem jest na wszystkich 4 tarczach. Nie chce mi się wierzyć że tak ma być :D

Pacjent Model 3 PerformanceView attachment 12604

Co do zasady - czy wszystkie 4 tarcze mają takie głębokie rowki dookoła?
Może to oznaczać niejednorodność klocków lub twarde zabrudzenia.

Jeśli chodzi o nierównomierne wytarcie tarczy to może być to spowodowane dwiema rzeczami:
- powierzchnie nie przylegają równo, skoszone klocki, klocki muszą się dotrzeć lub jeśli to problem z tarczami to będzie to widoczne po oględzinach powierzchni wewnętrznej,
- przyblokowane klocki w zaciskach, to się zdarza rzadko, może być błędem przy montażu lub spowodowane korozją.

W zasadzie w każdym EV podstawową zasadą jest to aby (zwłaszcza kiedy jest duża wilgotność lub opady: deszcz, śnieg...) przed końcem jazdy wykonać hamowanie lub kilka z wyłączoną rekuperacją (tryb N) dotyczy to aut trzymanych pod chmurką jak i w garażu.
W obecnym stanie, osobiście, pomęczyłbym te tarcze z większych prędkości bez rekuperacji, hamując z dużą siłą aby dotrzeć całe powierzchnie. Kilka dłuższych hamowań (mocnych) pokarze czy powierzchnia na zewnątrz się zmniejsza i czy jest to dobry kierunek.
Do tego trzeba sobie "wpoić" nawyk "suszenia" hamulców przed zakończeniem jazdy i powinno wszystko grać. Ja to robię tak, że na ostatniej prostej przed skrętem na osiedle, rozpędzam auto do ok. 60km wrzucam N i hamuję gwałtownie na krótkim odcinku. Chodzi o to aby na układ zadziałała duża siła przez krótki czas. Później na osiedlu także staram się wrzucić N i hamować bez rekuperacji. Powoduje to, że rano nigdy nie mam przyłapanych hamulców.
 

Proxy84

Fachowiec
Cześć,

Miał ktoś kiedyś taki problem z nierównomiernym zużyciem tarcz? Problem jest na wszystkich 4 tarczach. Nie chce mi się wierzyć że tak ma być :D

Pacjent Model 3 PerformanceView attachment 12604
Dokładnie jakbym zdjęcie zrobił moim. TM3P 10.2022, 35 tys km. Problem dotyczy lewego przodu potem lewy tył, najmniej po prawej stronie. Jestem po 3 cyklach “brake burnishing” , raczej bez większych zmian. Jeżdżę dynamicznie i użuwałem hamulców. Jednak zauważyłem gorsze hamowanie ale tak powyżej 120-130 plus buczenie przy hamowaniu. Pytanie czy byłeś z tym w serwisie? Mam daleko i troche srednio jak zrobia to samo, czyli burnishing. Pytanie szy szlifować?
 

Norbert

Posiadacz elektryka
Dokładnie jakbym zdjęcie zrobił moim. TM3P 10.2022, 35 tys km. Problem dotyczy lewego przodu potem lewy tył, najmniej po prawej stronie. Jestem po 3 cyklach “brake burnishing” , raczej bez większych zmian. Jeżdżę dynamicznie i użuwałem hamulców. Jednak zauważyłem gorsze hamowanie ale tak powyżej 120-130 plus buczenie przy hamowaniu. Pytanie czy byłeś z tym w serwisie? Mam daleko i troche srednio jak zrobia to samo, czyli burnishing. Pytanie szy szlifować?

W zasadzie nic nie "szlifować".
Można to ogarnąć samemu, w zasadzie masz do rozłożenia hamulce na części pierwsze.
1. ocena pracy tłoczków,
2. można dodatkowo sprawdzić czy nie ma powietrza w układzie,
3. ocena stanu klocków.

I na klockach bym się skupił, czy przypadkiem nie wisi na nich jakiś twardy "syf". To buczenie wskazuje na problem m.in z przyleganiem.

Można je dokładnie wyczyścić, przelecieć lekko szczotką drucianą i wszystko ładnie poskładać, a następnie ocenić czy doszło do zmian.
 

Darek1

Posiadacz elektryka
Miałem podobne tarcze - wszystkie cztery (po roku jazdy, 30kkm, trzymany pod chmurką). Serwisant chciał robić czyszczenie zacisków, ale umówiliśmy się, że spróbuję ostrego hamowania. Zrobiłem chyba z pięć ostrych hamowań na pustej drodze od 100 do prawie zatrzymania i pomogło. Kasa i czas zaoszczędzone
 
Top