PiotrS

Posiadacz elektryka
Mi akurat wydaje się, że samochody będą w przyszłości bardziej dostępne cenowo niż teraz.
Droższy może być za to prąd.
 

Trapp

Zadomawiam się
Nie bez powodu Producenci EV próbują otwierać własne fabryki baterii , a najlepiej kopalnie litu...
Jeśli nie będzie znaczącego przełomu w bateriach to raczej nie będzie taniej
 

Michal

Moderator
$87 / kWh nieźle ;)
Gdzieś na forum było jakieś gadanie o tym jak drogie mogą być wymiany baterii w elektrykach, no to mamy dobry przykład jak tanie to może być... Cała bateria do nowiutkiego auta (z tego rocznika)...
 

Olecki

Pionier e-mobilności
https://allegro.pl/oferta/kia-niro-ii-2022-bateria-akumulator-64-8-kwh-12435081901

Jak ktoś chce to może już baterie na allegro kupić do auta zapasowa :D
Do auta to jeszcze długo nikt nie będzie potrzebował ale do przeróbki na domowy magazyn energii to bardzo fajny temat.

$87 / kWh nieźle ;)
Gdzieś na forum było jakieś gadanie o tym jak drogie mogą być wymiany baterii w elektrykach, no to mamy dobry przykład jak tanie to może być... Cała bateria do nowiutkiego auta (z tego rocznika)...
Gdyby to była nówka to może tak... Ta jest albo z samochodu używanego do crashtestów albo z takiego co już zdążył zmienić właściciela. Ale zakładając że pochodzi z legalnego źródła to stanowi doskonały przykład że naprawy baterii (nie wymiany) w przyszłości mogą być tanie. Wklejony wcześniej film z rozbiórki pokazuje jak prosta jest jej konstrukcja. Jeśli dochodzi do uszkodzenia baterii to zazwyczaj albo zawiedzie któryś z modułów albo coś z elektroniki. Taka jedna bateria po demontażu może dostarczyć części nawet do 20-30 napraw innych baterii. Do tego kilkanaście roboczogodzin i okazuje się że naprawa baterii będzie mogła być tańsza od remontu silnika lub nawet grubszego osprzętu w ICE.

I jeszcze parę słów co do cen samochodów EV.
Obecnie największą składową ceny są koszty R&D które dla większości producentów są gigantyczne a sprzedaż jak na razie niewielka więc nie ma jak tego rozłożyć. Samo zaprojektowanie nowej platformy (płyty podłogowej) szacuje się na kilka miliardów dolarów. A przemyślcie jakie jest ciśnienie na nowe platformy zaprojektowane specjalnie pod elektryki.
Z pozostałych kosztów zdecydowanie największą jest cena baterii i ona rzeczywiści mogła dochodzić do połowy ceny materiałów użytych do produkcji auta. Ostatnio już się to poprawiało ponieważ ceny baterii systematycznie spadały jednak szacuje się że w tym roku cena za kWh pierwszy raz pójdzie do góry ze względu na znaczną podwyżkę cen litu, kobaltu i niklu.
 

JareG

Pionier e-mobilności
Do auta to jeszcze długo nikt nie będzie potrzebował ale do przeróbki na domowy magazyn energii to bardzo fajny temat.
A ile mogłaby kosztować taka przeróbka? Są miejsca, gdzie takie rzeczy robią? No i do czego taką przeróbkę podpiąć - do falownika off-grid, czy może np. do Victrona Multiplus..?

Pozdrawiam
 

Olecki

Pionier e-mobilności
A ile mogłaby kosztować taka przeróbka? Są miejsca, gdzie takie rzeczy robią? No i do czego taką przeróbkę podpiąć - do falownika off-grid, czy może np. do Victrona Multiplus..?

Pozdrawiam
Ja specjalnie tematem się nie interesuję ale co chwila przeglądając jakieś dziwne fora widzę takie pomysły. Głównie to DIY ale jestem pewien że są jakieś firmy które by się tego podjęły. Dla systemu off-grid niedużej instalacji takie 60+ kWh to już całkiem zacna pojemność.

Na początek można by poczytać lub się popytać na forum typu elektroda, na pewno znajdzie się tam ktoś zorientowany.
 

JareG

Pionier e-mobilności
(...) ale jestem pewien że są jakieś firmy które by się tego podjęły.
Czyli trzeba byłoby poszukać..
Dla systemu off-grid niedużej instalacji takie 60+ kWh to już całkiem zacna pojemność.
Nawet 2x zacna, bo pewnie 30kWh by już było całkiem OK :)

Pozdrawiam
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Czyli trzeba byłoby poszukać..

Nawet 2x zacna, bo pewnie 30kWh by już było całkiem OK :)

Pozdrawiam

I taki mały cytat z innego forum:
Baterię HV (np. tą jeżdżącą w samochodzie) można podłaczyć wprost pod wejście PV falownika off-grid albo hybrydowego. W przypadku hybrydowego z możliwością wyniesienia cewki pomiarowej tuż za licznik (jak np. Sofar HYD3000-ES) mamy dużą swobodę działania bez prucia instalacji - możemy magazynować z PV, możemy oddawać nadmiar do sieci w dzień, możemy korzystać z magazynu nocą na własne potrzeby, mamy backup przy zaniku zasilania, można też oddawać duże ilości energii cała dobę z magazynu do sieci w przypadku dużego magazynu i tańszego 1-fazowego falownika, który w zgodzie z prawem nie może oddawać do sieci więcej niż 3,7kW. W przypadku baterii wyjętej z samochodu najlepiej jest ją podzielić na moduły 7s/48V i podłączyć pod wejście bateryjne off-grida lub hybrydy.
 

Najnowsze dyskusje

Top