Optymalna temperatura w garażu a grzanie baterii przed wyjazdem.

eimi

Pionier e-mobilności
View attachment 22660
U mnie nawet ładowanie z mocą 5 kW podgrzewa baterie o prawie 10 C. Powoduje to nawet podgrzanie wnętrza o 3 C. Tmeperatura w garażu stała 10 - 11 C. Sprawność ładowania 96%
Skąd masz odczyt temperatury baterii? Tessie? Da się to wyciągnąć w teslamate?

@Michal mądrzenie się na podstawie teorii vs praktyka 🤣
"Przy ładowaniu AC bateria praktycznie się nie podgrzewa." - przetestuj u siebie i daj znać bo jednak doświadczenia tu są odmienne. Albo wskaż gdzie robimy błąd.

mhm, w efektywnie ogrzewanej masie popełniamy chyba największy błąd.
I to jest chyba całe clue. Albo sam czujnik oszukuje i cała bateria wcale nie jest aż tak ciepła. Tylko że mierzymy deltę, a odczyt jest z tego samego czujnika.
 
Last edited:

eimi

Pionier e-mobilności
Jeszcze licząc to zupełnie z drugiej strony. Mam 0.7kWh strat, które idzie w ciepło. Wyjeżdżam 10km do pracy z nagrzaną baterią od ładowania i powiedzmy że odzyskuje 0.5kWh w cieple z baterii. Na 10km zużywam niecałe 2kWh energii. Czyli mamy 25% mniejsze zużycie w jedną stronę dzięki temu że opóźniliśmy ładowanie i część tych strat odzyskaliśmy w cieple zamiast dodatkowo grzać. W rzeczywistości mi wychodzi 10-20% i pewnie wyszło by więcej, gdybym od razu po ładowaniu ruszał a nie z 2 godzinnym opóźnieniem.
 

wyrkos

Zadomawiam się
Skąd masz odczyt temperatury baterii? Tessie? Da się to wyciągnąć w teslamate?

@Michal mądrzenie się na podstawie teorii vs praktyka 🤣
"Przy ładowaniu AC bateria praktycznie się nie podgrzewa." - przetestuj u siebie i daj znać bo jednak doświadczenia tu są odmienne. Albo wskaż gdzie robimy błąd.


I to jest chyba całe clue. Albo sam czujnik oszukuje i cała bateria wcale nie jest aż tak ciepła. Tylko że mierzymy deltę, a odczyt jest z tego samego czujnika.
Tak - Tessie. Odczyty pokrywają się idealnie z sexy commander
 

eimi

Pionier e-mobilności
Ciepło właściwe baterii 800-1100 J/kgK

Wychodzi mi że żeby podnieść temperaturę baterii o 1 stopień potrzeba ładować około 10 minut na AC 11kW. Wiadomo że nie całe ciepło idzie w baterię, a w miarę nagrzewania się baterii otoczenie zaczyna ją chłodzić, ale jak najbardziej, ładowanie AC nagrzewa baterię i można to wykorzystać na swoją korzyść.
 

macinowa

Posiadacz elektryka
Ciepło właściwe baterii 800-1100 J/kgK

Wychodzi mi że żeby podnieść temperaturę baterii o 1 stopień potrzeba ładować około 10 minut na AC 11kW. Wiadomo że nie całe ciepło idzie w baterię, a w miarę nagrzewania się baterii otoczenie zaczyna ją chłodzić, ale jak najbardziej, ładowanie AC nagrzewa baterię i można to wykorzystać na swoją korzyść.
Science fits the facts, nice.

Bardzo małe ciepło właściwe - 20-25% wody wiec do obliczeń jak najbardziej stosować 100L wody.
 

swistak

Posiadacz elektryka
Przy okazji - proszę. Wczoraj podpinałem auto do ładowania do WC3 (15-80%).
Dziś rano wsiadam a tu takie temperatury.
Bateria podgrzana. I nawet silniki - to mnie zaskoczyło.
Nie miałem ustawionego przygotowania auta.
Na ok 2-3 minuty włączyłem grzanie kabiny zanim wsiadłem.

20241210_070226.jpg
 

r00tku

Posiadacz elektryka
Przed jazdą w trasę to najlepiej jest ładować jak najpóźniej się da + przygotowanie baterii by podtrzymać temperaturę. Na codzienną jazdę wokół komina samo ładowanie tuż przed wyjazdem wystarcza.
 

free66

Nowy na Forum
Zastanawiam się jaka jest optymalna temperatura w garażu dla Tesli, temperatura, która wykluczałaby przygotowanie auta przed wyjazdem.
Załóżmy, że w garażu mam temperaturę 14C. Wyjazd o 8.00. Na zewnątrz temperatura 0-5C.
Czy jest sens ustawiać przygotowanie auta przed wyjazdem?
Czy Tesla bez przygotowania wyjeżdżając na te 0-5C będzie grzała baterię?
Mam w garażu temperaturę 11 - 12 stopni i wydaje mi się, że jest idealnie. Nigdy nie przygotowywałem samochodu do wyjazdu na dłuższą lub krótszą trasę. Nawet jak parkuje na zewnątrz, to wtedy włączę parę minut przed wyjazdem ogrzewanie wnętrza.
 
Top