Pomidor.io - mapa ładowarek EV, podgląd zajętości, statystyki

sh95

Entuzjasta elektromobilności
Tak dla porównania / punktu odniesienia: na tzw. Zachodzie przyjmuje się 6 ładowarek (nie stanowisk) za hub. Tak więc (jak dla mnie) trochę przesadą będzie nazywania hubem miejsca z dwoma ładowarkami i 4 przyłączami. Moim zdanie 4 ŁADOWARKI będzie OK.
To może skomplikujmy. Chodzi ci zapewne o współdzielenie mocy, jeśli jedna ładowarka obsługuje dwa stanowiska, to teoretycznie kicha. Chyba, że mamy Alpitronic HYC400, gdzie nawet przy współdzieleniu każdy Ev dostaje 200kW minimum. W takim przypadku jak te nowe miejscówki GreenWaya powiedziałbym, że jest tam 8 pełnoprawnych stanowisk, mimo że tylko 4 ładowarki. Analogicznie 6 stanowisk przy 3 ładowarkach nazwałbym Hubem.
Nie chciałbym tu faworyzować takiego Ekoenu Okęcie, gdzie są 4 "ładowarki" (satelity?) 350kW, względem wspomnianego GreenWaya z 3 ładowarkami 400kW, gdzie na raz realnie zadowoli 6 Ev.

Tak więc schodząc mocą w dół, myślę, że jeśli ładowarka da na każde stanowisko 100kW, to bym zaliczył to jako 2.

Może od tego zaczniemy, na 2026 rok podkręcę wymagania :) Z minimalną mocą per stanowisko jeszcze zobaczę ile tego wyjdzie oraz czy uda mi się liczbę dobrze z automatu (skryptem) określić.
 

nabrU

Moderator
Nie nazywajmy hubem, co hubem nie jest bez względu na moc ładowarki, dzielenie mocy czy nie. Oczywiście zrobisz jak będziesz chciał i ja staram się zrozumieć polskie realia stąd moja wskazówka, że 4 ładowarki można nazwać (z przymrużeniem oka) hubem na miarę PL bez względu na ilość stanowsik czy złączy (a np. HYC 400 potrafi mieć nawet 3 złącza).

Hub wg. Google AI:

An EV charging hub is a location, often publicly accessible, that offers multiple electric vehicle (EV) charging stations, typically six or more, with rapid or ultra-rapid charging capabilities. These hubs aim to provide convenient and efficient charging options, especially for drivers on longer journeys or at destinations with high EV usage.

1750963075801.png
 

sh95

Entuzjasta elektromobilności
Problem w tym, że moc jest przypisana do wtyczki, a nie do ładowarki.

Licząc SuC nawet ten V2 z Ciechocinka, mam 114 miejscówek w PL z 4 DC o mocy min 100kW. SuC V2 jak wiadomo dzieli na stanowisko po 75kW i wtedy nie spełni założeń. Bez znajomości modeli ładowarek tego dobrze nie zliczę.
Mogę za to sprawdzić, czy jest więcej niż jeden kabel do ładowarki i wtedy ignorować pozostałe. Wyjdzie na wersję nabrU, ale trochę zakrzywi rzeczywistość, jeśli potem tę liczbę wykorzystać i pokazać.

Aa, też odpada. Ekoen ma wszystkie satelity jako jedną ładowarkę, a tam moc nie jest współdzielona. Wszystkie mają to samo ID ładowarki (stacji/station):

1750965179914.png
Hmmm.. trzeba kombinować
 
Last edited:

wxwx78

Fachowiec
A da się sprawdzać moc aktualnego ładowania ? Np Elocity pokazuje moc ładowania dla stanowisk aktualnie używanych i to pomogło by też stwierdzać czy moc jest per stanowisko (jak w Ionity) czy współdzielona (GW ). Dziś byłem na Ekoen Reduta i pierwsze minuty leciały na mocy 1 kW.... Zadzwoniłem do wsparcia i tam mi powiedzieli, że to 350 kW jest dzielone na stacje a algorytm podziału tych 350 kW jest w procesie zmiany.
 

sh95

Entuzjasta elektromobilności
A da się sprawdzać moc aktualnego ładowania ? Np Elocity pokazuje moc ładowania dla stanowisk aktualnie używanych i to pomogło by też stwierdzać czy moc jest per stanowisko (jak w Ionity) czy współdzielona (GW ). Dziś byłem na Ekoen Reduta i pierwsze minuty leciały na mocy 1 kW.... Zadzwoniłem do wsparcia i tam mi powiedzieli, że to 350 kW jest dzielone na stacje a algorytm podziału tych 350 kW jest w procesie zmiany.
Hmm, to ciekawe co powiedzieli. Z tego co pamiętam na Reducie mają przyłącze 2MW. 6x350 daje 2.1MW, ale w praktyce chyba nie zdarzy się, by równocześnie sześć aut tyle pociągnęło. Wydaje się, że to te 2MW są do podziału, ale trzeba by się dowiedzieć, jaki konkretnie tam sprzęt jest zainstalowany i jak działa. Mogą być inne podziały.

Niestety nie widzę możliwości wpięcia się legalnie do jakiegokolwiek operatora, żeby odczytać bieżące wartości mocy. Można akurat w Ekoen to podglądać na aplikacji, ale to zamknięte dane. W Elocity też widzę moc, ale tylko w apce na telefonie, nie na stronie.
 

wxwx78

Fachowiec
Hmm, to ciekawe co powiedzieli. Z tego co pamiętam na Reducie mają przyłącze 2MW. 6x350 daje 2.1MW, ale w praktyce chyba nie zdarzy się, by równocześnie sześć aut tyle pociągnęło. Wydaje się, że to te 2MW są do podziału, ale trzeba by się dowiedzieć, jaki konkretnie tam sprzęt jest zainstalowany i jak działa. Mogą być inne podziały.

Niestety nie widzę możliwości wpięcia się legalnie do jakiegokolwiek operatora, żeby odczytać bieżące wartości mocy. Można akurat w Ekoen to podglądać na aplikacji, ale to zamknięte dane. W Elocity też widzę moc, ale tylko w apce na telefonie, nie na stronie.
fidiller classic na kompie/vm z windows + proxy w ustawieniach wifi telefonie przekierowujesz na kompa i masz wszystko co trzeba ;-)
Co do Reduty to sam się mocno zdziwiłem tym, co mi techline powiedział.
 

sh95

Entuzjasta elektromobilności
Redutę chyba rozpracowałem na podstawie dostępnych zdjęć i porównałem wizualnie z ofertą Ekoenergetyki. No i trochę nie rozumiem, bo wyglada, że tam nie powinno być żadnego podziału mocy.

A więc:
Stoi tam 6 satelit z wyglądu zbieżnych z SAT600, poważny sprzęt, przewody chłodzone cieczą, moc max 600kW (z myślą o ciężarówkach przy 1000V - taki jest max możliwe napięcie). Dla samochodów 400V przy max amperażu 600A dostaniemy 240kW, a przy 800V ograniczenie lokalne Reduty, czyli moc max 350kW.
Taki satelita wymaga zasilania z szafy. Wg zdjęć każdy satelita ma swoją szafę, jest ich tam sześć:
1751201510504.png

Są to albo Axon Side 400 albo Axon Side 360 DLBS. DLBS oznacza dynamiczny podział mocy - jedna szafa może zasilić do 6 satelit, ale tam jest 6 szaf. Obstawiam więc, że szafy to Axon Side 400. One mają moc max 400kW, ale amperaż znacznie wyższy niż satelity, więc nie powodują tu ograniczeń.

Tak więc z dużym prawdopodobieństwem nie ma podziału mocy na ładowarki, lub jest na jakimś wyższym poziomie. Jakby ktoś techniczny od Ekoenu mógł się wypowiedzieć, było by milo :)

------

W związku z tym, że planuję oznaczyć największe huby na mapie, szukam informacji o tych stacjach, musze je niestety ręcznie wprowadzać. Te informacje będę mógł zaprezentować w opisie poszczególnych ładowarek, np dla MOPów Bolimów/Mogiły na A2:

1751201326480.png

Na razie będzie to jednostkowo, tylko dla największych miejscówek. Chyba, że uda się potwierdzić, że np 200 stacji Lidla/Kafulanda ma ten sam model (chyba ma), to wtedy też postaram się sukcesywnie tak ustawiać.
 
Last edited:

wxwx78

Fachowiec
Redutę chyba rozpracowałem na podstawie dostępnych zdjęć i porównałem wizualnie z ofertą Ekoenergetyki. No i trochę nie rozumiem, bo wyglada, że tam nie powinno być żadnego podziału mocy.

A więc:
Stoi tam 6 satelit z wyglądu zbieżnych z SAT600, poważny sprzęt, przewody chłodzone cieczą, moc max 600kW (z myślą ciężarówkach). Dla samochodów 400V przy max amperażu 600A dostaniemy 240kW, a przy 800V ograniczenie lokalne Reduty, czyli moc max 350kW.
Taki satelita wymaga zasilania z szafy. Wg zdjęć każdy satelita ma swoją szafę, jest ich tam sześć:
View attachment 29588

Są to albo Axon Side 400 albo Axon Side 360 DLBS. DLBS oznacza dynamiczny podział mocy - jedna szafa może zasilić do 6 satelit, ale tam jest 6 szaf. Obstawiam więc, że szafy to Axon Side 400. One mają moc max 400kW, ale amperaż znacznie wyższy niż satelity, więc nie powodują tu ograniczeń.

Tak więc z dużym prawdopodobieństwem nie ma podziału mocy na ładowarki, lub jest na jakimś wyższym poziomie. Jakby ktoś techniczny od Ekoenu mógł się wypowiedzieć, było by milo :)

------

W związku z tym, że planuję oznaczyć największe huby na mapie, szukam informacji o tych stacjach, musze je niestety ręcznie wprowadzać. Te informacje będę mógł zaprezentować w opisie poszczególnych ładowarek, np dla MOPów Bolimów/Mogiły na A2:

View attachment 29587

Na razie będzie to jednostkowo, tylko dla największych miejscówek. Chyba, że uda się potwierdzić, że np 200 stacji Lidla/Kafulanda ma ten sam model (chyba ma), to wtedy też postaram się sukcesywnie tak ustawiać.
Sam się zdziwiłem tym co mi techline powiedział wczoraj. Fakt, że jak tam się ładuje lub zerkam w aplikacji Elocity, to rzadko widzę wyższą moc ładowania niż 100 kW . Może te 350 kW to bardziej 350 kW "Ready" . Dlatego też zapodałem ten pomysł z zczytywaniem mocy sesji z Elocity (i dla innych sieci, z których da się takie info wyciągnąć) . Średni czas sesji też może być ciekawym info . Np Ekoen na Postępu prezentuje w apce Elocity wyższą moc ładowania dla sesji, niż Reduta. Więc mogą mieć tam większa rotację
 
Top