Porównanie Tesli Model Y i Volkswagen ID.4

rogeer

Zadomawiam się
Witam,

Czytam to forum od dłuższego czasu ale dopiero teraz nadszedł moment, że postanowiłem się zarejestrować ponieważ potrzebuję konsultacji.
Od dawna marzyłem o aucie elektrycznym ale zawsze te samochody były za drogie albo nie nadawały się na jedyne auto w rodzinie albo były pilniejsze potrzeby typu dom, dzieci itp.
Teraz nastała wreszcie ta chwila gdzie ceny samochodów są akceptowalne, zasięgi odpowiednie a ja akurat mogę sobie na taki zakup pozwolić.
Ale do meritum.
Warunki wstępne:
  • jedyne auto w rodzinie (2+2+pies)
  • WLTP 500-600 km - stawać na trasach i tak stajemy bo dzieci i pies
  • nie chcę więcej mocy, nie potrzebuję, chce zasięgów więc patrzę tylko na LR RWD
  • na codzień prawie nie jeździmy, głównie miasto i też nie za dużo. Rocznie do tej pory robiliśmy jakieś 10-12k km.
  • bagażnik > 470L - teraz taki mam i żona na nic mniejszego się nie zgadza a wręcz ma być większy
  • auto kupuję prywatnie (oboje UoP) wspomagając się kredytem
  • nienawidzę kupować samochodów i chce kupić raz, dobrze i na 10 lat mieć spokój
Po długich analizach (tak dobre pół roku albo i więcej) wybór padł na dwa auta: Nową Teslę Model Y LR RWD oraz VW ID.4 Plus 77 kWh .
Pod koniec zeszłego roku zdecydowałem sie na Teslę ale chciałem zaczekać na facelift Tesli, jak już nadszedł i wyglądał dobrze to zaczeła się burza wokół Elona więc zacząłem się przyglądać bardziej ID.4. Ogólnie kupno Tesli teraz by mi troszkę ciążyło na sumieniu ale zawsze można sumienie zagłuszyć odpowiednią ilością oszczędzonych pieniędzy.
Ceny w konfiguratorach wyraźnie wskazywały na przewagę Tesli. Po wyrównaniu wyposażenia (pompa ciepła, panoramiczny dach itp. Tesla jest tańsza o jakieś 30k pln. Pojechałem do salonu VW, dostałem ofertę i się okazuję, że od ceny z konfiguratora na dzień dobry jest 25k rabatu do tego kredyt z VW jest na RRSO 6.34% gdzie na stronie Tesli jest RRSO 11.5%. Przy tej samej wpłacie własnej po 4 latach robi się z tego coś koło 22k PLN na korzyść VW.

Z analizy samych samochodów na papierze wyszło mi, że Tesla ma przewagę technologiczną ale nie aż taką jakby się mogło zdawać.
ID.4 w zeszłym roku został mocno poprawiony i wg. ev-database.org rzeczy typu zasięgi, moc są już porównywalne z Teslą. ID.4 2021 a 2024 to w zasadzie inne auto. Jazd testowych nie odbyłem ale się umawiam się na weekend.

To co ma Tesla Model Y a nie ma ID.4
  • minimalnie lepszy zasięg
  • fotele przednie wentylowane
  • tylne fotele podgrzewane
  • elektrycznie składane tylne oparcia
  • sentry mode
  • ekran z tyłu
  • brak kosztów przeglądów
  • większy bagażnik
  • jest gadżetem
To co ma ID.4 a nie ma Tesla Model Y
  • asystent parkowania (Tesla ma ale za dodatkowe 19k pln)
  • zdalne parkowanie (j.w.)
  • kamera 360
  • android auto/car play
  • bardziej standardowe auto
  • bardziej komfortowe zawieszenie (ale przy nowym Modelu Y chyba jest podobnie)
  • jest mniejszym autem a mam nieduży garaż więc u mnie to akurat na plus
  • mogę zrezygnować z niektórych opcji typu panoramiczny dach, 3 strefa klimatyzacji i uzyskać niższą cenę
Ogólnie ze względu na finansowanie skłaniam się ku VW ID.4 ale tutaj chciałem zapytać szanowne grono ekspertów o opinię.
Czego ze wspomnianych rzeczy w samochodach używacie? Czy coś z tych różnic warte jest różnicy w cenie?
Coś o czym zapomniałem? Przeoczyłem?

Będę bardzo wdzięczy za wszelkie podpowiedzi, sugestie i opinie.
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Oczywiscie ze wszystko jest aktualizowane, czasem (zwlaszcza windows w tym kontekscie) nie idzie to w dobra strone. Te urzadzenia nie sa jednak az tak krytyczne. Mam nadzieje ze auta maja jakis system rollbackow, w razie czego.
" (zwlaszcza windows w tym kontekscie) " całe szczęście że nie wiesz na czym działają szpitale albo bankomaty w tym kontekście bo byś osiwiał :) Ale tak, mają rollbacki :)
 

rogeer

Zadomawiam się
Dziękuję wszystkim za opinie i rady.
Po wielu namysłach, oglądaniu aut, czytaniu, oglądaniu filmików z testów i rozmowach zdecydowaliśmy się zamówić VW ID.4.
O wyborze zdecydowały przede wszystkim ciut mniejszy rozmiar auta oraz finansowanie z VW. Choć sam samochód wyszedł ciut drożej niż Tesla Model Y to VW dorzucił wallboxa i ceramikę na lakier więc w sumie zrobiło się bardzo podobnie.
Obecnie produkcja ID.4 jest na Maj i dostawy w Czerwcu.
Także nie mogę się doczekać aż spotkamy się gdzieś pod ładowarką!
 

Bandtio83

Posiadacz elektryka
Dziękuję wszystkim za opinie i rady.
Po wielu namysłach, oglądaniu aut, czytaniu, oglądaniu filmików z testów i rozmowach zdecydowaliśmy się zamówić VW ID.4.
O wyborze zdecydowały przede wszystkim ciut mniejszy rozmiar auta oraz finansowanie z VW. Choć sam samochód wyszedł ciut drożej niż Tesla Model Y to VW dorzucił wallboxa i ceramikę na lakier więc w sumie zrobiło się bardzo podobnie.
Obecnie produkcja ID.4 jest na Maj i dostawy w Czerwcu.
Także nie mogę się doczekać aż spotkamy się gdzieś pod ładowarką!
Jak właściciel Cupry ( a to jest ta sama grupa VW) powiem ci że VW coraz bardziej rozwija możliwość ładowania przy użyciu abonamentów dostępnych na koncie VW, na zachodzie w sumie można jeździć ładując na zasadzie "wkładasz wtyczkę i działa", w Polsce tylko Ionity ale to ogólnie pokazuje 2 rzeczy, jak daleko byli w tyle i jak wielki postęp zrobili, ty kupując ID4 w 2025 zbierasz benefity odrazu
 

AndrzejKulig

Fachowiec
A to ma do tego, że nie lubię wspierać swoimi pieniędzmi ludzi z którymi się fundamentalnie nie zgadzam a to tego uważam, że działają na szkodę mojego kraju. Dla różnych osób ten argument ma różną wagę. U mnie też ma znaczenie ale gdybym miał zapłacić pełną cenę za VW to brałbym Teslę pomimo Muska. Wtedy bym nie odmrażał sobie uszu na złość. Natomiast jak są to samochody porównywalne cenowo i jakościowo ale jeden ma tą zaletę że jest produkowany przez europejski koncern (pewnie przy dużym współudziale kooperantów z Polski) a drugi jest w jakiś sposób obciążony moralnie osobą CEO no to biorę pierwszy.
I rozumiem, że dla Ciebie to może nie mieć żadnego znaczenia i spoko. Dla mnie jednak jakieś ma i jeśli wybiorę Teslę to niestety ale częściowo radość z kupna nowego świetnego auta zabierze mi Elon swoimi szaleństwami.
Do tego pomijając kwestię mojego sumienia to z tyłu głowy gdzieś siedzi taka myśl, a co będzie jak trafię na jakiegoś idiotę, który uzna fakt jazdy Teslą za niezgodny z jego sumieniem i wybije mi szybę czy porysuje auto. W Polsce takie rzeczy jeszcze nie mają miejsca ale teoretycznie by mogły i owszem miałbym nagranie z sentry z gębą idioty ale z naprawami bym się sam musiał męczyć.

Tutaj właśnie chciałem się upewnić, że te samochody faktycznie są porównywalne cenowo/jakościowo i jakie są subiektywne odczucia osób posiadających te samochody, żeby biorąc jako jeden z aspektów moralne obiążenie wybrać najbardziej optymalnie.
Serio, czyli VW to taki kolorowy misio? To zapytaj się swojego pradziadka/dziadka czy "fundamentalnie się zgadza z ówczesnym CEO VW". Pamiętaj, oni MORDOWALI ludzi. Ja nie mam pojęcia jak można być takim ignorantem. Albo wybrać BYD, bo lepiej w głowie mi się układają komunistyczne chiny niż wstrętny Elon. BTW, jak UE nałożyła cła na Chiny to jest cacy, jak US nałożyło cła na EU to już be - w istocie w obu przypadkach chodzi o to samo.
 

rogeer

Zadomawiam się
Jak właściciel Cupry ( a to jest ta sama grupa VW) powiem ci że VW coraz bardziej rozwija możliwość ładowania przy użyciu abonamentów dostępnych na koncie VW, na zachodzie w sumie można jeździć ładując na zasadzie "wkładasz wtyczkę i działa", w Polsce tylko Ionity ale to ogólnie pokazuje 2 rzeczy, jak daleko byli w tyle i jak wielki postęp zrobili, ty kupując ID4 w 2025 zbierasz benefity odrazu
O tym postępie to wiedziałem. Oglądałem wiele testów ID.4 z 2024 z nowym infotainment, nowym silnikiem i w porównaniu do tego z początku produkcji to olbrzymia różnica. Gdyby nie ten 'refresh' to nie zastanawiałbym się w ogóle nad VW. Tak jak piszesz zrobili naprawdę spory postęp i teraz to są bardzo dobre auta.
Abonamentów jeszcze nie analizowałem, widziałem tylko że to We Charge ma jakieś progi i chyba to jest to samo co Ionity ale w Polsce chyba lepsze ceny da się uzyskać bezpośrednio w apkach właścicieli stacji ładowania.
Jeździsz na tym We Charge?
 

Bandtio83

Posiadacz elektryka
O tym postępie to wiedziałem. Oglądałem wiele testów ID.4 z 2024 z nowym infotainment, nowym silnikiem i w porównaniu do tego z początku produkcji to olbrzymia różnica. Gdyby nie ten 'refresh' to nie zastanawiałbym się w ogóle nad VW. Tak jak piszesz zrobili naprawdę spory postęp i teraz to są bardzo dobre auta.
Abonamentów jeszcze nie analizowałem, widziałem tylko że to We Charge ma jakieś progi i chyba to jest to samo co Ionity ale w Polsce chyba lepsze ceny da się uzyskać bezpośrednio w apkach właścicieli stacji ładowania.
Jeździsz na tym We Charge?
ja w cuprze mam inne plany, ale analizowaliśmy We Charge i ma trochę lepsze, ogólnie to są wbudowane plany Ionity, które mogą być trochę tańsze niż bezpośrednio Ionity i też integracja z Ionity powinna być już wbudowana, do tego masz "selected partners" - defacto w każdym kraju europy jakiś spory dostawca... Ogólnie ciekawe... Nie testowałem tego wiec nie wiem jak działa, nie znam osób co to testowały chociaż by mogły, moi znajomi co mają EV to osoby z doświadczeniem i w naszych głowach zakodowało się że "VW ma słaby soft i nic nie daję.." wiec nikt na to nie patrzyła... Ty z świeżym podejściejem jak widać wiedziałeś lepiej :)
 

less

Posiadacz elektryka
To ja się wtrącę. Właśnie dziś pożegnałem moją KIA NIRO i zapłaciłem za id.4 z wyprzedaży rocznika 2024. Jutro bedę pewnie miał papiery, w poniedziałek rejestracja i jak dobrze pójdzie to we wtorek odbieram (mam 300 km do dealera).
Chciałem 2-ego VW id w domu bo łatwiej się przesiadać z auta do auta. Z przyczyn głównie pryncypialnych nie rozważałem Tesli, choć to fajne auta.
Autorze wątku nie jesteś sam z takim wyborem😁
 

Bandtio83

Posiadacz elektryka
To ja się wtrącę. Właśnie dziś pożegnałem moją KIA NIRO i zapłaciłem za id.4 z wyprzedaży rocznika 2024. Jutro bedę pewnie miał papiery, w poniedziałek rejestracja i jak dobrze pójdzie to we wtorek odbieram (mam 300 km do dealera).
Chciałem 2-ego VW id w domu bo łatwiej się przesiadać z auta do auta. Z przyczyn głównie pryncypialnych nie rozważałem Tesli, choć to fajne auta.
Autorze wątku nie jesteś sam z takim wyborem😁
I to jest prawdziwy powód spadku sprzedaży Tesli w 2025, konkurencja po kilku latach w końcu dowozi dobre produkty i a Tesla przestała... Musk nie żył w komunizmie więc nie wie że ludzie nie chcą produktów robionych latami i które mało się od siebie różnią...
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Serio, czyli VW to taki kolorowy misio? To zapytaj się swojego pradziadka/dziadka czy "fundamentalnie się zgadza z ówczesnym CEO VW". Pamiętaj, oni MORDOWALI ludzi. Ja nie mam pojęcia jak można być takim ignorantem. Albo wybrać BYD, bo lepiej w głowie mi się układają komunistyczne chiny niż wstrętny Elon. BTW, jak UE nałożyła cła na Chiny to jest cacy, jak US nałożyło cła na EU to już be - w istocie w obu przypadkach chodzi o to samo.
kto? obecny ceo VW??
czy co najwyżej wtedy w pieluchy strzelał jego ojciec.
 
Top