Porównanie zużycie energii lato/zima lub dystans np 20000 km. Tesla 3 RWD Highland z baterią LFP a Tesla 3 LR Highland

elektromobilny

Zadomawiam się
Witam

planuję zakup pierwszego elektryka proszę o pomoc w rozwianiu kilku wątpliwości.

1. Proszę o pomoc w określeniu różnicy w zużyciu Tesla 3 RWD z baterią LFP a Tesla 3 LR dla określonego dystansu np 20000 km? Ewentualnie podać ile zużywają oba modele zimą? Tesla będzie jeździła codziennie 100-180 km. Zakup samochodu na najbliższe 15 lat więc żywotność baterii i ewentualny spadek wydajności na przestrzeni czasu również warty rozważenia.

2. Przy LFP zużycie prądu na zimowe podgrzewanie baterii (w całkowitym okresie eksploatacji 15 lat) może zużyć więcej energii niż różnica w cenie zakupu wersji LR? Nie planuje specjalnie podgrzewać baterii zimą przed wyjazdem. Samochód będzie parkowany przez cały rok na zewnątrz.

3. Obawiać się większej degradacji LR na przestrzeni 15 lat w porównaniu do LFP?

4. Jakiej degradacji można się spodziewać po 15 latach i przebiegu ok 200000-300000 km ładując auto w 99% przypadków z gniazda siłowego w domu o mocy 7-11 kW?

5. Rozumiem że w niesprzyjających warunkach nawet za 10-15 lat auto z baterią LFP będzie w stanie pokonać na jednym ładowaniu 180 km? Mieszkam w lubuskim więc zimy nie są srogie.

Pozdrawiam
Wkrótce ElektroMobilny
 

Michal

Moderator
Witam

planuję zakup pierwszego elektryka proszę o pomoc w rozwianiu kilku wątpliwości.
Hej, postaram się odpowiedzieć na Twoje wątpliwości.

1. Proszę o pomoc w określeniu różnicy w zużyciu Tesla 3 RWD z baterią LFP a Tesla 3 LR dla określonego dystansu np 20000 km? Ewentualnie podać ile zużywają oba modele zimą? Tesla będzie jeździła codziennie 100-180 km. Zakup samochodu na najbliższe 15 lat więc żywotność baterii i ewentualny spadek wydajności na przestrzeni czasu również warty rozważenia.
Różnice w zużyciu dość dobrze widać w danych EPA, które są prezentowane na stronie ev-database.org - 139/150 Wh/km - LR ma około 8% większe zużycie EPA i pewnie tak wyjdzie średnio. Chociaż zimą LFP weźmie pewnie więcej na grzanie oraz będziesz miał mniejszą rekuperację startując z zimną baterią...
Żywotność baterii niby powinna być większa w LFP ale dane pokazują, że jest podobnie do baterii NCA LG z LR.
Warto pamiętać, że przy modelach RWD masz 160 000 km gwarancji na baterię i silniki, a przy AWD jest 192 000 km, więc to też jakiś bonus - coś jak dodatkowy rok gwarancji.

2. Przy LFP zużycie prądu na zimowe podgrzewanie baterii (w całkowitym okresie eksploatacji 15 lat) może zużyć więcej energii niż różnica w cenie zakupu wersji LR? Nie planuje specjalnie podgrzewać baterii zimą przed wyjazdem. Samochód będzie parkowany przez cały rok na zewnątrz.
Zużycie na podgrzewanie to pewnie jakieś 1-2 kWh dziennie w dni pracy w zimie - można oszacować, że to będzie około 2 MWh w ciągu 15 lat, co powinno kosztować około 2 000 zł (2 kWh x 3 mce x 21 dni x 15 lat x 1 zł/kWh) - moim zdaniem pomijalne w tak długim okresie. Dodatkowo zimy jednak są coraz cieplejsze, ale energia może być droższa - powinno się wyrównać na takim poziomie jak podałem...

3. Obawiać się większej degradacji LR na przestrzeni 15 lat w porównaniu do LFP?
Na tę chwilę nic na to nie wskazuje. Nowe baterie Tesli od LG wydają się mieć podobną trwałość do LFP, a baterie Panasonic też w zasadzie prawie nie degradują poza początkowym 1-3%.

4. Jakiej degradacji można się spodziewać po 15 latach i przebiegu ok 200000-300000 km ładując auto w 99% przypadków z gniazda siłowego w domu o mocy 7-11 kW?
Tesla daje gwarancję, że w AWD bateria nie będzie miała degradacji większej niż 70% po 8 latach albo przebiegu 192 000 km - co nastąpi szybciej. Raczej to jest ich najgorszy scenariusz, czyli ładowanie tylko na DC. Przy ładowaniu głównie AC powinno to postępować znacznie wolniej. Dane Tesli wskazują na degradację 12% po 150 000 mil (240 000 km). Przy czym te dane dotyczą baterii Panasonic (bo takie są wsadzane do modeli S/X), które mają trochę gorszą chemię.
[źródło]

1712682740807.png

5. Rozumiem że w niesprzyjających warunkach nawet za 10-15 lat auto z baterią LFP będzie w stanie pokonać na jednym ładowaniu 180 km? Mieszkam w lubuskim więc zimy nie są srogie.
Zakładając degradację jak wyżej, albo nawet większą, powiedzmy 20%, bo to jednak trochę dłuższy czas, to będziesz miał dostępne w baterii około 55 kWh x 80% = 44 kWh energii. Zakładając zużycie w okolicy
200 Wh/km przejedziesz na takiej baterii 220 km, albo 180km i zostanie Ci około 20%.
Jeśli masz lekką nogę to pewnie zużycie będziesz miał nawet 180 Wh/km, więc powinno być nawet lepiej.

Podsumowanie:
Jeszcze na koniec moje zdanie dotyczące wyboru auta:
Moim zdaniem dla "oszczędności" nie warto brać tańszego auta, bo jeśli planujesz jeździć nim rzeczywiście 15 lat, to oszczędność będzie tylko pozorna. Większa bateria to zawsze mniej cykli - zamiast zużywać codziennie LFP w zakresie 100-27%, będziesz mógł zużywać NCA w zakresie 80-25%, a to powinno dać bardzo małą ilość faktycznych cykli ładowania, które zużyjesz w baterii. Ponadto będziesz miał znacznie większy "bufor" bezpieczeństwa w razie degradacji albo jakiś nagłych wyjazdów.
Dodatkowo AWD, to jednak AWD - na śniegu / lodzie powinno być trochę bezpieczniej.
Takie jest moje zdanie.
 
Last edited:

elektromobilny

Zadomawiam się
Dziękuję bardzo za rzeczową poradę rozwiewającą wszelkie wątpliwości :). Oczywiście skorzystam z linku polecającego ;).
Najbardziej obawiałem się degradacji baterii LR czytałem wiele zachwytów nad LFP.

Decyzja zapada biorę LR w kolorze niebieskim czarny środek.
Jest sens czekać aż pojawią się w zakładce dostępne samochody warianty w niższej cenie niż zakładka zamówienie niestandardowe w cenie 246 790 zł? Może wiadomo jaka były historycznie ceny w kolorze niebieskim? Jeśli łudzę się że było/będzie taniej proszę o wyprowadzenie z błędu.

Detale z zakładki zamówienie niestandardowe:
Model 3 Long Range
Lakier Deep Blue Metallic
Koła Photon 18"
Czarne Wnętrze
246 790 zł

Załapie się na dotację przy jednoosobowej działalności przy cenie 246 790 zł?
Rozliczając 100% VATu w koszty będę musiał się bawić z kilometrówką? Dużo zabawy może jakieś aplikacje ułatwiające generować zestawień? Rozliczam dystans miesięcznie? Przy stałej trasie nie powinno być raczej większego problemu?
 

Michal

Moderator
Jest niezerowa szansa na jakieś rabaty na koniec kwartału, ale to dopiero w czerwcu i może się nawet nie wydarzyć, bo model 3 jest odświeżony z dodaną stertą nowości. Od wprowadzenia zmian nie było jeszcze żadnych obniżek.
Limit dla 50% odliczenia VAT to: 248 205 zł, więc ta cena się łapie.
 

.Kropek.

Zadomawiam się
Pomijając drift mode za pomocą sexy button to RWD na większą frajdę bo pozwala choć trochę pójść bokiem (ruszanie na śliskim włączone), a przy AWD nie daje się 😅
Większa bateria to mniej cykli, AWD to większe zużycie więc jedynie gdzie ta różnice widać to trasa gdzie albo masz postój co 90 albo co 120 minut na ok 20 minut. Zrób sobie trasę w ABRP gdzie zobaczysz na trasie do np Austrii jaka jest różnica.
Przy jeździe wokół komina, ładowaniu na AC (bez znaczenia moc) nic ci nie da większą bateria.
Przy temp poniżej 5 rano czuć że nie ma odzysku energii przy LFP. Stopniowo wraca po 15 minutach jazdy. Przy NCM ten próg temperaturowy jest niżej i szybciej się grzeje ale to różnica nie rewolucyjna.
Ja wybrałem LFP bo cena i spełniało moje wymagania.
Degradacja po pasywacji przy pierwszych 2-3 latach jest niewielka i można przyjąć DO 2% na rok - bliżej 1% ale zależy od eksploatacji.
Tesla S z 2 mln km przebiegu robi na 1 pakiecie powyżej 500k km zanim pojemność nie spadnie poniżej 80% - wymiany na gwarancji. Dużo tras.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Przy parkowaniu na zewnątrz polecam AWD, bo ma większą moc grzania 7kW vs 4kW przy RWD. Jeśli interesuje Cie roczny koszt użytkowania i dlatego chcesz znać zużycie to zakładaj 23-25kWh/100
LFP nie zużywa więcej energii na podgrzewanie, więcej energii samoistnie trwoni się w zimnej baterii z powodu większego oporu niż w w wersji AWD, ale ta energia zamienia się na ciepło. AWD więcej mocy pobierze żeby podgrzać z zewnątrz baterię. RWD będzie oszczędniejsza z powodu braku drugiego silnika te 1-2kWh/100 a zimą obie wersje zużywają z 5kWh/100 więcej( całe zużycie a nie tylko jazda)

Co do trwałości to LFP wytrzymują więcej cykli ale z powodu tego że mają mniejszą pojemność to na ten sam dystans robią więcej cykli, pracują w szerszym zakresie SoC i muszą być regularnie ładowane do 100%. To wszystko spowoduje że degradacją będzie na zbliżonym poziomie. Po 150tys km będzie to rzędu 5% na LFP i z 6.5% na NMCA
 

Hue Zarri

Posiadacz elektryka
Dziękuję bardzo za rzeczową poradę rozwiewającą wszelkie wątpliwości :). Oczywiście skorzystam z linku polecającego ;).
Najbardziej obawiałem się degradacji baterii LR czytałem wiele zachwytów nad LFP.

Decyzja zapada biorę LR w kolorze niebieskim czarny środek.
Jest sens czekać aż pojawią się w zakładce dostępne samochody warianty w niższej cenie niż zakładka zamówienie niestandardowe w cenie 246 790 zł? Może wiadomo jaka były historycznie ceny w kolorze niebieskim? Jeśli łudzę się że było/będzie taniej proszę o wyprowadzenie z błędu.

Detale z zakładki zamówienie niestandardowe:
Model 3 Long Range
Lakier Deep Blue Metallic
Koła Photon 18"
Czarne Wnętrze
246 790 zł

Załapie się na dotację przy jednoosobowej działalności przy cenie 246 790 zł?
Rozliczając 100% VATu w koszty będę musiał się bawić z kilometrówką? Dużo zabawy może jakieś aplikacje ułatwiające generować zestawień? Rozliczam dystans miesięcznie? Przy stałej trasie nie powinno być raczej większego problemu?
Jeżeli rozliczasz auto 100% VAT, limit dodatcji liczysz od kwoty netto, w tym przypadku to jest na oko 190k netto. Czyli łapiesz sie na dotacje. Z resztą przy 50/50 VAT tez się załapiesz.

Tak więc jeżeli tylko chcesz brać auto na 100% vat z powodu wpasowania się w dopłatę, to nie musisz się martwić.
Po drugie, jeżeli nie masz innych powodów niż tylko wyciągnięcie jak największej ilości VATu, wybierając 100% to, jako przedsiębiorca, mogę ci poradzić jednak wybór 50/50. Jak mówisz że auto planujesz używać 15 lat, rozumiem że będziesz go używać do celi prywatnych, prędzej czy później. Prowadzenie kilometrówki i kombinowanie czy przypadkiem nie wypaść autem na weekend z rodziną, przysporzy tobie sporo zmartwień i stresu, które jak dla mnie nie są warte 28k PLN z tych 50% VATu. Zaufaj mi, będziesz chciał autem pojeżdzić, 90% forum może potwierdzić że elektrykiem jeżdzi sie zdecydowanie więcej i chętniej.

Kolejno idąc tym tropem, o ile nie masz już odrębnego licznika energii który jest rozliczany pod firmę, a będziesz używał domowego gniazdka, to rozliczanie faktur za ładowanie nie ma wogóle sensu, a tylko wystawia cię na oczy urzędu skarbowego. Oczywiście będziesz rozliczał każdą FV z ładowarek komercyjnych, ale zastanów się jak na codzień będziesz ładował auto. Naładownie auta w domu to koszt rzędu 50pln z czego VATu tam jest jak kot napłakał, a zabawy z tym by udowodnic urzędowi że w domowym liczniku masz podpięte firmowe auto oraz prywatną lodówke będzie o wiele ciężej.


Co do zużycia baterii moge ci powiedziec ze przy 70tyś km przebiegu zużycie mam na pozomie 3% SOH.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Witam

planuję zakup pierwszego elektryka proszę o pomoc w rozwianiu kilku wątpliwości.

1. Proszę o pomoc w określeniu różnicy w zużyciu Tesla 3 RWD z baterią LFP a Tesla 3 LR dla określonego dystansu np 20000 km? Ewentualnie podać ile zużywają oba modele zimą? Tesla będzie jeździła codziennie 100-180 km. Zakup samochodu na najbliższe 15 lat więc żywotność baterii i ewentualny spadek wydajności na przestrzeni czasu również warty rozważenia.

2. Przy LFP zużycie prądu na zimowe podgrzewanie baterii (w całkowitym okresie eksploatacji 15 lat) może zużyć więcej energii niż różnica w cenie zakupu wersji LR? Nie planuje specjalnie podgrzewać baterii zimą przed wyjazdem. Samochód będzie parkowany przez cały rok na zewnątrz.

3. Obawiać się większej degradacji LR na przestrzeni 15 lat w porównaniu do LFP?

4. Jakiej degradacji można się spodziewać po 15 latach i przebiegu ok 200000-300000 km ładując auto w 99% przypadków z gniazda siłowego w domu o mocy 7-11 kW?

5. Rozumiem że w niesprzyjających warunkach nawet za 10-15 lat auto z baterią LFP będzie w stanie pokonać na jednym ładowaniu 180 km? Mieszkam w lubuskim więc zimy nie są srogie.

Pozdrawiam
Wkrótce ElektroMobilny

Ad 1 - 100-180km codziennie (przyjmijmy że 120) x 365 dni daje 43 tys. km rocznie. Przy 15 latach które zakładasz, będzie to ponad 650 tys. km jak rozumiem. Zakładam że te założenie nie jest precyzyjne i przemyślane wiec dla pewności przyjmijmy, że będzie jeździć dużo.

100-180 km dziennie to przy LFP 25-50% pojemności akumulatora czyli zasięg bez względu pojemność jest pod kontrolą.

AD.2 Różne serwisy podają wyższe zużycie energii w LR niż SR+ co oczywiście wiąże się obiektywnie z wyższą mocą, napędem na 4 koła i 2 silnikami. Stawiam jednak, że zdecydowanie ważniejszym czynnikiem w tych rejestrach sa możliwości. Dla przykładu - z Warszawy do Katowic lub Krakowa w SR+ mogę przejechać bez ładowania poruszając się z prędkością 125km/h lub szybciej ale uwzględniając krótki postój na ładowarce co per saldo będzie oznaczać ten sam czas (ale większe wydatki). Gdybym jechał LR zapewne jechałbym 140 km/h bez potrzeby doładowywania ale to oznacza oczywiście że zużyje więcej na 100km. I o jest chyba podstawowy powód wzrostu zużycia energii a nie bateria i napęd.

Ad. 3 Nie obawiać się - wszak zakładasz 15 lat i ponad 600 tys. km. 3 lata temu 1KWh w produkcji kosztowała 300USD, w tym roku BYD i CATL maja zejść do 40USD przy czym wszyscy pracują nad zwiększeniem gęstości (pojemności) energii. To oczywiście ceny produkcji niemniej to nie jest koniec spadków - pewnie zacznie się to stabilizować w okolicach 15-20USD/1KWh. Ale oznacza to że za 5-6 lat w detalu kupisz oryginalny pakiet BYD czy CATL powiedzmy 80-100KWh . za 10 tys. zł a koszt usługi wymiany w kilkudziesięciu już wtedy punktach serwisowych wyniesie 3-4 tys. zł (mowa oczywiście o dzisiejszej wartości pieniądza nie uwzględniając inflacji). Stawiam więc że po 300 tys. km wymienisz pakiet bateryjny na nowy i większy a stary sprzedaż/ zagospodarujesz jako bazę domowego banku energii.

Stawiając na teslę nie masz przeglądów okresowych w ASO więc przez pierwsze 10 lat (przy dzisiejszych cenach przeglądów aut segmentu D) zaoszczędzisz górką 15 tys. zł - równowartość wymiany baterii za kilka lat.

Ad.4 Po 15 latach i 650 tys. km będzie teoretyczna degradacja baterii (bez względu czy jednej LFP czy zwykłej) będzie na poziomie 50% bo im dalej tym gorzej. Przyjmij wręcz że przy takim przebiegu i wieku niektóre ogniwa ulegną uszkodzeniu ale ... bierzesz pod uwagę dzisiejszą rzeczywistość czy wręcz historię do przyszłości. Do niedawna cena akumulatora to była połowa wartości całego auta a za 5-6 lat to będzie 10-20% max. uwzględniając trendy.

Jeżeli 650 000 km przy przeciętnym spalaniu auta segmentu D (8l/100km) oznacza 52 tys. litrów benzyny to przy obecnej cenie 6,8 zł/l paliwo dla tego dystansu wychodzi w cenie ponad 350 tys. zł. Wskazałeś że 99% prądu będzie pochodziło z gniazda siłowego w domu to przy ostrożnym wyliczeniu zużycia energii na poziomie 16KWh/100km i braku tarczy zużyjesz 104 tys. KWh prądu przy dzisiejszej cenie 0,8 zł co daje 83 tys. zł - chyba że masz panele PV (co aż się prosi przy takim przebiegu) co odpowiednio obniży koszty (może wręcz do zera przy pomyślnych wiatrach - jezail instalacja już jest). Oszczędzając więc 250-300 tys. zł na paliwie wymiana pakietu bateryjnego górka za 15 tys. zł nie będzie stanowiła problemu - wiesz mi.

AD.5 Za 10 lat być może - za 15 nie sądzę ale z powyższych powodów to błędne założenie. Po co mieć kulawe auto skoro niewielkim kosztem modernizacji można mieć pełnowartościowe z normalnym zasięgiem.

I ogólnie moja sugestia - kupiłem Highlanda w wersji SR+ kalkulując, ze zasadniczo 95% moich tras dziennych nie przekroczy pojemności akumulatora a te kilka razy w roku mogę sie podładować i to niewspółmierny wydatek względem tego, co musiałbym dopłacić wybierając wersję LR. Niemniej przy ostatniej podróży z Warszawy do Katowic (gdzie mogę się podładować z WC) naszła mnie refleksja że jadę te 125 km/h a gdybym miał LR to jechałbym ponad 140 - bo mogę. Przyspieszenie nie ma tu znaczenia to w SR+ i tak jest dla mnie kosmiczne. Teraz byłbym bardziej w rozkroku pomiędzy racjonalnością a emocjami.

I ostatnia sugestia - rozważ białe wnętrze - w tesli to niewielka dopłata a wygląd z budżetowego robi się premium a utrzymanie tego w czystości jest łatwe (to nie są skóry). To robi zdecydowanie lepszy efekt niż kolor - zwłaszcza ciemnawy kiedy koła są z czarnymi, aerodynamicznymi kołpakami. Wiem co mówię - całe życie miałem ciemne auta (głównie czarne mercedesy) z czarna tapicerką. W tesli ta czerń wygląda badziewnie i tanio i radzę z tego uciec. Bezkosztowa biel w tesli to nie flotowy szajs ale ładna perła jak w amerykańskich autach a jak się znudzi to zawsze można sobie machnąć połyskowa bądź matowa folie która i tak będzie lepsza niż ta słaba paleta lakierów tesli.
 

nabrU

Moderator
Wygląda na to, że LR RWD to byłby tutaj taki Graal. ;)
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
Wygląda na to, że LR RWD to byłby tutaj taki Graal. ;)
Też tak sadzę - większy zasięg i wystarczająca moc przy umiarkowanej cenie względem SR+
 
Top