Prowadzenie highlanda

inter

Pionier e-mobilności
Hej, wczoraj miałem okazję przejechać się nowym Performance i zauważyłem (w porównaniu do nowego LR testowanego wcześniej) dokładnie to o czym mówisz, czyli auto było mniej stabilne w neutralnej pozycji. Miałem wrażenie, że opór jaki stawiał układ kierowniczy się zmieniał od ok. połowy wychylenia jej w lewo bądź w prawo a na środku był dosyć duży luz, który dawał mniejsze poczucie kontroli nawet przy jeździe na wprost.

Zaciekawiło mnie to, bo wcześniej sposób prowadzenia M3 Highland był fantastyczny, auto było niesamowicie pewne nawet przy minimalnych skrętach, a tutaj pozostało takie nieprzyjemne wrażenie.

Teraz zastanawiam się czy to może coś z geometrią, co może być naprawione przez serwis, znalazłem taki wątek gdzie ktoś opisuje bardzo podobny problem, podobno wystarczyła wizyta w serwisie i problem spadł faktycznie do zera: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-highland-steering-issues.325093/

Czy u Ciebie udało się to jakoś zdiagnozować i naprawić?
A wiesz jakie były ustawienia kierownicy
 

xbeyond

Zadomawiam się
Hej, wczoraj miałem okazję przejechać się nowym Performance i zauważyłem (w porównaniu do nowego LR testowanego wcześniej) dokładnie to o czym mówisz, czyli auto było mniej stabilne w neutralnej pozycji. Miałem wrażenie, że opór jaki stawiał układ kierowniczy się zmieniał od ok. połowy wychylenia jej w lewo bądź w prawo a na środku był dosyć duży luz, który dawał mniejsze poczucie kontroli nawet przy jeździe na wprost.

Zaciekawiło mnie to, bo wcześniej sposób prowadzenia M3 Highland był fantastyczny, auto było niesamowicie pewne nawet przy minimalnych skrętach, a tutaj pozostało takie nieprzyjemne wrażenie.

Teraz zastanawiam się czy to może coś z geometrią, co może być naprawione przez serwis, znalazłem taki wątek gdzie ktoś opisuje bardzo podobny problem, podobno wystarczyła wizyta w serwisie i problem spadł faktycznie do zera: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-highland-steering-issues.325093/

Czy u Ciebie udało się to jakoś zdiagnozować i naprawić?
Ja mam taką zasadę. Nie bądź darmowym testerem o nie kupuj nowości wchodzących na rynek. Zawsze decyduję się na sprawdzony produkt.
 

TomRS

Posiadacz elektryka
Sprawdzałem wszystkie 3 opcje - light, medium, heavy i występowało to niezależnie od ustawienia :/
Nie wiem jak się zachowywał egzemplarz którym jeździłeś, ale to że M3P HL jest dużo bardziej czuły na ruchy kierownicy i może sprawiać wrażenie nerwowego, jest jak najbardziej normalne - zakładając oczywiście, że nie ma żadnego fuckupa w geometrii. M3P jest na kołach 20 calowych o niskim profilu, dodatkowo Pirelli P Zero, to opona UHP, czyli ukierunkowana bardziej w stronę sportowych doznań a nie komfortu. Taka opona ma niskie, sztywne boczki które pracują w minimalnym stopniu. To powoduje, że każdy ruch kierownicy przekłada się mocniej na styk opona-nawierzchnia, nic albo niewiele jest pochłaniane przez pracę opony. HL LR z tymi kołami też byłby bardziej czuły na kierownicę niż na 18 calowych kołach o wysokim profilu i ukierunkowanych na komfort. Dodatkowo zawieszenie jest sztywniejsze, co też powoduje mniejsze bujanie się nadwozia, a większe przenoszenie wszystkich sił na koła i asfalt. I wreszcie ostatni punkt - mieszana szerokość ogumienia. Tylne opony sporo szersze niż przednie, a jak wiadomo za stabilną jazdę na wprost odpowiada tylna oś. A tu mamy szerokie koła, które nieustannie „tropią” wszystkie wady nawierzchni (koleiny, uskoki itp) i natychmiast przenoszą je na kierunek jazdy auta, co powoduje konieczność pracy kierownicą, żeby zniwelować te zmiany kierunku jazdy. Natomiast na dobrej jakości nawierzchni M3P zachowuje się bez porównania lepiej niż LR czy SR. To auto miało mieć usportowiony charakter i stąd takie a nie inne zmiany w konstrukcji. Nie ma opcji, żeby mieć komfortowy „tapczan” i jednocześnie „sportowe” auto. Trzeba świadomie wybierać, bo nawet najlepsze zawieszenie adaptacyjne cudów nie zdziała. BTW, prawdziwe wyczynowe auto wyścigowe, to jest dopiero nerwus na słabej nawierzchni, miałbyś dosyć tego auta po 10 minutach. Ale pojechane w swoim środowisku i stosownym tempem wydaje się przesuwać granice fizyki. Swoją drogą, uważam że tryb zawieszenia Standart w M3P jest stosunkowo nieudany, zdecydowanie auto pokazuje swój potencjał w trybie Sport. Ale jest nadzieja w OTA 😜
 
Last edited:

piotrpo

Pionier e-mobilności
Ten brak stabilności przy jeździe na wprost, to kwestia lekko chodzącej kierownicy, która w okolicach 0 ma znikomy moment prostujący. Cokolwiek jestem w stanie wyczuć jedynie w trybie sterowania standard. Tryb comfort tłumi wszelki feedback z kierownicy (normalne), tryb niegdyś sport, daje jedynie chamski opór i sterowanie zamiast bardziej bezpośredniego robi się jedynie "twardsze", ale informacji jest mniej. Natomiast nie mam żadnych zastrzeżeń do precyzji. Samochód jedzie tam gdzie wskazuje kierownica.
W moim (i podejrzewam, nie tylko w moim) przypadku problem leży w tym, że wciąż mam odruchy z FWD, które nie działają w AWD, być może również przez elektronikę. Nie wiem, mam za mało doświadczenia, na razie dziwię się, że zamiast podsterowności samochód wpada w nadsterowność i jest to zaskakująco proste do osiągnięcia, bo akurat momentu na kołach nie brakuje.
Podsumowując, podejrzewam, że większość przypadków poczucia braku stabilności bierze się z tego, że ten samochód zachowuje się inaczej niż większość samochodów, którymi jeździliśmy.
 

dyz

Nowy na Forum
Hej, wczoraj miałem okazję przejechać się nowym Performance i zauważyłem (w porównaniu do nowego LR testowanego wcześniej) dokładnie to o czym mówisz, czyli auto było mniej stabilne w neutralnej pozycji. Miałem wrażenie, że opór jaki stawiał układ kierowniczy się zmieniał od ok. połowy wychylenia jej w lewo bądź w prawo a na środku był dosyć duży luz, który dawał mniejsze poczucie kontroli nawet przy jeździe na wprost.

Zaciekawiło mnie to, bo wcześniej sposób prowadzenia M3 Highland był fantastyczny, auto było niesamowicie pewne nawet przy minimalnych skrętach, a tutaj pozostało takie nieprzyjemne wrażenie.

Teraz zastanawiam się czy to może coś z geometrią, co może być naprawione przez serwis, znalazłem taki wątek gdzie ktoś opisuje bardzo podobny problem, podobno wystarczyła wizyta w serwisie i problem spadł faktycznie do zera: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-highland-steering-issues.325093/

Czy u Ciebie udało się to jakoś zdiagnozować i naprawić?
Jestem umówiony na geometrię w Ząbkach. Będę informował o efektach.
Zapisałem się też na jazdę testową tego samego dnia. Chciałbym porównać prowadzenie z testówką (mam nadzieję, że będę mógł wziąć taką z przebiegiem).
 

dyz

Nowy na Forum
Ten brak stabilności przy jeździe na wprost, to kwestia lekko chodzącej kierownicy, która w okolicach 0 ma znikomy moment prostujący. Cokolwiek jestem w stanie wyczuć jedynie w trybie sterowania standard. Tryb comfort tłumi wszelki feedback z kierownicy (normalne), tryb niegdyś sport, daje jedynie chamski opór i sterowanie zamiast bardziej bezpośredniego robi się jedynie "twardsze", ale informacji jest mniej. Natomiast nie mam żadnych zastrzeżeń do precyzji. Samochód jedzie tam gdzie wskazuje kierownica.
W moim (i podejrzewam, nie tylko w moim) przypadku problem leży w tym, że wciąż mam odruchy z FWD, które nie działają w AWD, być może również przez elektronikę. Nie wiem, mam za mało doświadczenia, na razie dziwię się, że zamiast podsterowności samochód wpada w nadsterowność i jest to zaskakująco proste do osiągnięcia, bo akurat momentu na kołach nie brakuje.
Podsumowując, podejrzewam, że większość przypadków poczucia braku stabilności bierze się z tego, że ten samochód zachowuje się inaczej niż większość samochodów, którymi jeździliśmy.
Zgodziłbym się, gdyby auto od początku się tak prowadziło. Tak jak pisałem efekt niestabilności pojawił się po kilku tysiącach przebiegu.
 

tanczmy

Nowy na Forum
Nie wiem jak się zachowywał egzemplarz którym jeździłeś, ale to że M3P HL jest dużo bardziej czuły na ruchy kierownicy i może sprawiać wrażenie nerwowego, jest jak najbardziej normalne - zakładając oczywiście, że nie ma żadnego fuckupa w geometrii.
Dzięki za wyjaśnienia. W zasadzie mogło być tak jak mówisz - jeździłem po Katowickich nawierzchniach które są jakie są, także możliwe że w innych warunkach te odczucia byłyby inne. Natomiast porównując z Taycanem Turbo S, który również był na P Zero (zupełnie inna półka cenowa, wiadomo) nic takiego tam nie występowało, cały układ kierowniczy dawał odczucie niesamowicie precyzyjnego.
Chciałbym porównać prowadzenie z testówką (mam nadzieję, że będę mógł wziąć taką z przebiegiem).
Właśnie też planuję złapać jeszcze M3P w ząbkach na jazdę nocną żeby rozwiać wątpliwości, najlepiej już z narobionym przebiegiem, wtedy pewnie zapadnie decyzja co dalej :)
 

TomRS

Posiadacz elektryka
Dzięki za wyjaśnienia. W zasadzie mogło być tak jak mówisz - jeździłem po Katowickich nawierzchniach które są jakie są, także możliwe że w innych warunkach te odczucia byłyby inne. Natomiast porównując z Taycanem Turbo S, który również był na P Zero (zupełnie inna półka cenowa, wiadomo) nic takiego tam nie występowało, cały układ kierowniczy dawał odczucie niesamowicie precyzyjnego.

Właśnie też planuję złapać jeszcze M3P w ząbkach na jazdę nocną żeby rozwiać wątpliwości, najlepiej już z narobionym przebiegiem, wtedy pewnie zapadnie decyzja co dalej :)
Porównywanie z Porsche nie ma większego sensu - to są mistrzowie w konstruowaniu i strojeniu zawieszeń, z gigantycznym doświadczeniem z motorsportu, którego Tesla zupełnie nie ma. W Tesli masz auto z mocnym silnikiem i budżetowym zawiasem. W Porsche masz mocny silnik i topowy zawias. Ale za to soft mają gorszy ;)
 

TomRS

Posiadacz elektryka
Jestem umówiony na geometrię w Ząbkach. Będę informował o efektach.
Zapisałem się też na jazdę testową tego samego dnia. Chciałbym porównać prowadzenie z testówką (mam nadzieję, że będę mógł wziąć taką z przebiegiem).
Ciekawe czy dostaniesz protokół z pomiaru i regulacji, bo podobno nie dają. Z ciekawości, wiesz już jaki koszt ? Mi powiedzieli 1,2 tys
 
Last edited:
Top