Przygotowanie instalacji elektr/montaż wallboksa w domu przed zakupem samochodu elektrycznego

Robur82

Fachowiec
Tesla Y daje jednofazową ładowarkę mocy 7,4kw, wieć żeby to wykorzystać musze mieć bezpiecznik 32a (230vx32A)
Jeżeli mam bezpiecznik 16A. x230v=3,7A
Czy ta przejściówka o której piszesz coś pomoże?
Jeżeli nie to taryfa c12n 1h-5h rano nie da rady.
4godziny ładowania x 3,7KW= niecałe 15kwh w taniej stawce
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@Robur82 żeby ładować tą ładowarką co jest w standardzie z tą niebieską wtyczką moca 7,4kW to trzeba mieć bezpiecznik 32A, Ja np na cały dom mam bezpiecznik 3x25A więc takie coś odpada. Moim zdaniem należy mieć na wyposażeniu ładowarkę 3fazową. W samochodzie można ustawić ładowanie w taniej taryfie więc jeśli są to sztywne godziny to wystarczy jakies tanie proste 3 fazowe EVSE
 

KrzysztofFly

Pionier e-mobilności
Tesla Y daje jednofazową ładowarkę mocy 7,4kw, wieć żeby to wykorzystać musze mieć bezpiecznik 32a (230vx32A)
Jeżeli mam bezpiecznik 16A. x230v=3,7A
Czy ta przejściówka o której piszesz coś pomoże?
Jeżeli nie to taryfa c12n 1h-5h rano nie da rady.
4godziny ładowania x 3,7KW= niecałe 15kwh w taniej stawce
EVSE faktycznie jest o mocy maksymalnej 32A, jednak aby z taką mocą ładować musisz zakupić niebieski adapter 32A, o którym wspominałem wcześniej, (i do tego mieć zabezpieczenie minimum 32A). W standardzie jest dołączany adapter do zwykłego gniazdka 230V, który daje maksymalną moc ładowania (z tym adapterem) 13A
Zrzut ekranu 2023-08-06 194756.png
 

Robur82

Fachowiec
żeby na standardowym EVSE osiągnąć 7,4kw
warunek bezpiecznik 32A

Jezeli mamy siłę i bezpiecznik 16A, to EVSE 3 fazowe i mamy 11kw, więcej i tak auta nie przyjmie
Optymalne rozwiązanie

Przez 4h w nocnej taniej teryfie doładuje ponad 40kwh, a jak będe potrzebował więcej to w pozostałych godzinach jest tylko 1gr drożej niż w podstawowej jednolitej taryfie

A tu wyliczenia z innego wątku, że więcej niż 40kwh prądu dziennie nie potrzeba.
TMY SR+ ma baterię 60kwh brutto/57,5 netto
LR/Permomance 82kwh 75kwh netto
Szanując baterie po 100tys km powinno być realnej pojemności przy degradacji jakieś 4%
Podstawowa jakieś 55,2kwh
LR/perf 72,1kwh
realnej pojemności
Ładując do 80% i starając się nie zejść poniżej 10%(sporadycznie, ale jak wyskoczy jakiś dalszy nieplanowany dzienny wyjazd) mam do dyspozycji 70% baterii i troch rezerwy do zera
Podstawowa 55kwh x 70%= 38,6kwh prądu
LR/perf 72,1kwh x 70%= 50,5kwh prądu
podejrzewam, że SR+ ma mniejsze zużycie niż LR
I teraz pytanie
Ile może zużyć na 100km SR+ latem a ile zimą np przy -5C lub około zera i opadach/wietrze przy prędkości 110-120kmh
a ile LR
Czy zimą przejadę jednym i II 80km w jedną i 80km w drugą Autostradą przy 110- 120km/h + 40km po mieście/drogach lokalnych=200km?
Czy jest sens dopłacać do LR, który po osiągnięciu przebiegu 20-25tys km(dotacja) oddam komuś kto jeździ tylko lokalnie, a sobie kupię następne auto. Podejrzewam, że LR więcej zużywa energi(waga, moc- 2 silniki i opory pewnie jakieś z tym związane)
Według wltp jakie Tesla podaje w konfiguratorze SR 455km zasięgu, LR 533km zasięgu, różnica jakieś 17%
Po 100 tys km(nowym jeździ się przez chwile, więc trzeba przyjąć wartość taką jak będzie realnie auto eksploatowane podejrzewam, że jak wszystko do 200-250tys km) jak moje obliczenia są prawidłowe, różnica w pojemności baterii realnie używanych 70% jest pojemności.
Jak nowe
SR 57,5/LR75 to jest ponad 30%, więc wychodzi z tego SR jest oszczędniejsze
po 100km, jadąc zimą 110-120 podejrzewam, że LR weźmie 20KWh według tableta + realnie 10%=22kwh/100km
LR + 17%, to realnie 25,7kwwh

Według tych założeń zimą po 100km uwzględniając degradację i mając do dyspozycji 70% baterii oraz warunki i prędkość podane wyżej przejedziemy
SR + 38,6kwh dzielone 22kwh/100km= 175km
LR 50,5kwh dzielone 25,7kwh/100km= 196kmkm
LR o jakieś 12% więcej zużywa energii
Jeżeli moje wyniki są prawidłowe tyle realnie mają zasięgi TMY
Latem +50%
 
Last edited:

nabrU

Pionier e-mobilności
Jezeli mamy siłę i bezpiecznik 16A, to EVSE 3 fazowe i mamy 11kw, więcej i tak auta nie przyjmie
Optymalne rozwiązanie

Dlatego kup sobie TWC ze sklepu Tesli jak sugerował @KrzysztofFly i to załatwi Ci sprawę na teraz na 3 x 16A. Harmonogram ładowania ustawisz sobie w Tesli. A jak pojawią się taryfy dynamiczne to kupisz nowe EVSE, które będzie kompatybilne i tyle.

Nie zapomnij użyć czyjegoś referalla jak będziesz kupował Tesle (y)
 

6a8

Posiadacz elektryka
@nabrU, powiedz przy okazji jak u Was wyglądają możliwości wykorzystania taryf dynamicznych. Czy jest dostępne i udokumentowane jakieś api od dostawcy, które można wykorzystać do integracji z automatyką domową ?
 

nabrU

Pionier e-mobilności
@nabrU, powiedz przy okazji jak u Was wyglądają możliwości wykorzystania taryf dynamicznych.

Mogę tylko napisać jak to jest u mojego dostawcy Octopus Energy. Innych niestety nie znam. A mianowicie albo masz kompatybilne urządzenia które integrują się z ich taryfami (EVSE, falownik itp) i wtedy oni oferują kompletną ofertę / integrację z ich rozwiązaniami (taryfami) albo jesteś 'kumaty w te klocki' i integrujesz to sam na podstawie dostępnych danych

Czy jest dostępne i udokumentowane jakieś api od dostawcy, które można wykorzystać do integracji z automatyką domową ?

Jako, że jestem w tej pierwszej grupie (mam kompatybilne EVSE, którym zarządzają) to niewiele Ci powiem o API poza podaniem poniższych linków bo moje doświadczenia z tym skończyły się na zdalnym pobraniu danych zużycia energii elektrycznej ze smartmetera poprzez przeglądarkę:


Operator udostępnia też specjalne forum do wymiany idei:

1691358813068.png
 
Last edited:

KrzyCh

Posiadacz elektryka
W II połowie września mam zamiar zakupić autko, pewnie TMY na inwentory, chyba że nie wyrobię się z przygotowaniem instalacji elektrycznej, to będzie to II połowa grudnia.

Ja Ci Brachu powiem tak - jeśli rzeczywiście masz zamiar kupić, to kupuj. Nie są wymagane żadne przygotowania. Kabelki (evse), które dostaniesz z samochodem obsłużą 98% scenariuszy ładowania w domu/pracy. Poznasz nowe zwyczaje, zrozumiesz potrzeby i potem wybierzesz optymalne rozwiązanie. Przed zakupem to spekulacje.
Często tu dzielimy włos na czworo.
TMY kosztuje jakieś 250 tys. A 250 zł to jedna tysięczna tego i wystarczy na jakieś 2000 km kręcenia się po mieście i okolicy (0,80 zł x 16 kWh/km x 2000 km). To wystarczy na miesiąc. „Zainwestuj„ i zobacz co Tobie podpasuje.
Ja po takim okresie kupiłem TWC bo wygodnie. Zwiększyłem tylko moc umowną bo miałem wcześniej 12 kW. Ale i tak - jak sobie pomyślę, że samo urządzenie (2.300 zł) to prawie 20.000 km - to ekonomicznie bez sensu to było.
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
Tak jak wyżej kolega napisał- kup auto naładujesz parę razy i zobaczysz co potrzebujesz. Większość harmonogramu ogarniesz z menu auta. Wall conector to już mega wygoda ale zobaczysz czy ważniejsze jest otwieranie klapki z guzika wtyczki czy inne bajery.
 

Picek7

Zadomawiam się
Mam pytanie odnośnie wallboxa Tesli 3 generacji. Czy po sparowaniu go z telefonem można zobaczyć jaka jest aktualna moc ładowania i ile zostało pobrane energii dla tego cyklu ładowania oraz czy jest dostępne łączne zużycie energii ładowania w danym miesiącu i roku? A jeśli nie to czy inne wallboxy dają takie informacje?
 

Michal

Pionier e-mobilności
Sam wallbox nie daje prawie żadnych informacji. Większość tego o co pytasz masz w aucie/aplikacji Tesla - aktualna moc ładowania, energia doładowana do baterii (niestety nie pobrana) oraz statystyki ładowania po miesiącach i za ostatnie 31 dni.
Niestety te statystyki są trochę słabe, bo ciężko z nich wyciągnąć informację ile naładowałeś w domu, a ile w innych miejscach - nie ma łatwego podziału.
 

Picek7

Zadomawiam się
Al
Sam wallbox nie daje prawie żadnych informacji. Większość tego o co pytasz masz w aucie/aplikacji Tesla - aktualna moc ładowania, energia doładowana do baterii (niestety nie pobrana) oraz statystyki ładowania po miesiącach i za ostatnie 31 dni.
Niestety te statystyki są trochę słabe, bo ciężko z nich wyciągnąć informację ile naładowałeś w domu, a ile w innych miejscach - nie ma łatwego podziału.
Dziękuję za odpowiedź.
To jaki ma sens parowanie wallboxa z telefonem. Co to w praktyce daje?
 

Michal

Pionier e-mobilności
Możesz ustawić jakieś opcje na początku. Np.:
  • tryb ładowania - czy wallbox ma ładować dowolne auto, czy tylko wybrane
  • ustawiasz dostęp do sieci WiFi
  • dzięki dostępowi do wspólnego WiFi możesz uruchomić opcję Power Schering - ustawiasz, że np. 3 Wall Connectory mają sobie poradzić na 16A razem i to powoduje, że one "dzielą się" dostępną mocą
  • będziesz mieć jakieś tam updejty - może w przyszłości się do czegoś przyda.
 

Picek7

Zadomawiam się
Możesz ustawić jakieś opcje na początku. Np.:
  • tryb ładowania - czy wallbox ma ładować dowolne auto, czy tylko wybrane
  • ustawiasz dostęp do sieci WiFi
  • dzięki dostępowi do wspólnego WiFi możesz uruchomić opcję Power Schering - ustawiasz, że np. 3 Wall Connectory mają sobie poradzić na 16A razem i to powoduje, że one "dzielą się" dostępną mocą
  • będziesz mieć jakieś tam updejty - może w przyszłości się do czegoś przyda.
A nie wiesz czy jest jakiś wallbox który podaje faktyczne zużycie ładowania cyklu, miesięczne i roczne?
 

Michal

Pionier e-mobilności
A nie wiesz czy jest jakiś wallbox który podaje faktyczne zużycie ładowania cyklu, miesięczne i roczne?
Nie wiem nie znam innych - nie interesowałem się, bo sam na co dzień do ładowania auta używam UMC Gen 1. Auto mam podpięte do Home Assistant i tam mam wszelkie potrzebne statystyki.
 

6a8

Posiadacz elektryka
A nie wiesz czy jest jakiś wallbox który podaje faktyczne zużycie ładowania cyklu, miesięczne i roczne?
Na forum jest sporo informacji o wallboksach, ładowaniu etc. O ile tego nie czytałeś, to poszukaj. Ja nie pamiętam aby się ktoś takim ficzerem chwalił. Natomiast ( oczywiście nie wszystkie urządzenia ) mają możliwość integracji z systemami HA, i tam można wyciągnąć sporo informacji. Z faktycznym zużyciem energii, to chyba z wallboksa może być ciężko, jeżeli tego potrzebujesz, to chyba nie pozostaje nic innego jak dedykowany licznik przed wallboksem. Ale ostatnio pojawiają się nowe obiecujące konstrukcje, może któryś to będzie miał na pokładzie.
 

viallos

Pionier e-mobilności
A nie wiesz czy jest jakiś wallbox który podaje faktyczne zużycie ładowania cyklu, miesięczne i roczne?
Fronius ... pokazywałem nawet wykresy wraz z innymi danymi typu o ile zwiększyła się autokonsumpcja PV itp.
 

6a8

Posiadacz elektryka
Mogę tylko napisać jak to jest u mojego dostawcy Octopus Energy. Innych niestety nie znam. A mianowicie albo masz kompatybilne urządzenia które integrują się z ich taryfami (EVSE, falownik itp) i wtedy oni oferują kompletną ofertę / integrację z ich rozwiązaniami (taryfami) albo jesteś 'kumaty w te klocki' i integrujesz to sam na podstawie dostępnych danych
Dzięki za informacje. Widać również w tym obszarze zdrowe, normalne podejście do konsumenta.
U nas niestety nawet tak banalna rzecz jak odczyt z licznika nie jest normalnie dostępna i udokumentowana.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Na forum jest sporo informacji o wallboksach, ładowaniu etc. O ile tego nie czytałeś, to poszukaj. Ja nie pamiętam aby się ktoś takim ficzerem chwalił.

Mój Ohme Home Pro podaje mi statystyki każdej sesji. Mogę też podejrzeć statystyki miesięczne i roczne. Słupki są interaktywne więc mozna zobaczyć detale co i jak. Ale to UK...

Screenshot_2023-08-07-11-18-47-61_9cb0f09086f30927a2ccbf7687296e94.jpg Screenshot_2023-08-07-11-18-58-45_9cb0f09086f30927a2ccbf7687296e94.jpg
 
  • Like
Reactions: 6a8

aadamuss

Posiadacz elektryka
Są jakieś statystki ładowania w aplikacji Tesli.
 

Attachments

  • Screenshot_20230807_193453_Tesla.jpg
    Screenshot_20230807_193453_Tesla.jpg
    262,7 KB · Liczba wyświetleń: 7
Top