Przygotowanie instalacji elektr/montaż wallboksa w domu przed zakupem samochodu elektrycznego

nabrU

Moderator
@Robur82
Innym EVSE który ogarnie wszystkie Twoje wymagania i będzie 'future proof' jest MyEnergi Zappi.
Tylko nie wiem czy one w PL dostępne są.

Jak w końcu pojawiają się taryfy dynamiczne i pewnie prąd będzie najtańszy między 00.30 a 3.30, lub latem w południe 13-16 jak panele pracują to żeby w tym czasie ładować

Taryfy dynamiczne tak nie działają. Jak sama nazwa mówi, cena za kWh może się zmieniać nawet co godzinę...
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Prawdopodobnie w dynamicznej taryfie zmiana w nocy będzie dotyczyła kilku groszy, wieć jakaś srędnia cena w danych godzinach będzie porównywalna. Też trzeba chwile pomyslec jaki mamy okres czasu, czy to święta/weekendu gdzie firmy stoją i do tego świeci słońce wieje wiatr, czy pochmurno w tygodniu i bezwietrznie.
 
Last edited:

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Tesla model Y ma ładowarkę pokładową 3 fazową 16A, czyli 11kW. Natomiast EVSE dołączone do samochodu jest 1 fazowe.
Tak więc aby wykorzystać pełną moc ładowania, musisz zaopatrzyć się w EVSE lub Wallbox 3 fazowy, co najmniej 11kW.
Co do mocy i czasu w którym samochód ma się ładować, to bez problemu ustawisz to na ekranie w samochodzie lub w aplikacji.
Jak chcę ładować 3 fazowo, to muszę kupic przewód którego wtyki pasują do gniazda siłowego u mnie w garażu, a z II strony pasujący do gniazda w tesli?
3 fazowa Ładowarka w aucie jest w instalacji auta i potrzebuje tylko jakiś przewód żeby połączyć to z moim gniazdem w garażu?

Czy 3 fazowa ładowarka to jest wallbox osobne urządzenie?
 

KrzysztofFly

Moderator
Jak chcę ładować 3 fazowo, to muszę kupic przewód którego wtyki pasują do gniazda siłowego u mnie w garażu, a z II strony pasujący do gniazda w tesli?
3 fazowa Ładowarka w aucie jest w instalacji auta i potrzebuje tylko jakiś przewód żeby połączyć to z moim gniazdem w garażu?

Czy 3 fazowa ładowarka to jest wallbox osobne urządzenie?
No właśnie, że sam przewód nie wystarczy. Musi być EVSE/Wallbox który z jednej strony połączysz ze swoją instalacją/gniazdem siłowym, z drugiej strony zakończony jest wtyczką (w tym wypadku TYP-2), a pomiędzy zawiera rzecz najważniejszą czyli kontroler ładowania i zabezpieczenia.
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
3 fazowy EVSE brać w Tesli? Czy to zbędnie przepłacone pieniądze i jest na rynku lepszy zamiennik za mniejsze pieniądze, jeżeli tak to jaki?
Jakiej wielkości są to sumy?
 

nabrU

Moderator
EVSE Tesli (zwane Tesla Wall Connector) nie jest wcale takie drogie ale nie będzie wprost kompatybilny z taryfami dynamicznymi oraz nie ogarnie automatycznie poboru z nadmiaru PV czyli de facto nie spełnia Twoich wymagań. Dużo ludzi go kupuje bo na teraz jest OK, ma dobrą cenę i otwiera klapkę przyciskiem, ale nie jest 'future proof' o ile nie masz zdolności informatycznych.

Co do taryf dynamicznych to przebieg dzienny cen może być przykładowo jak ten poniżej.

1691330141000.png


P.S. Jak inni napisali, masz trochę do poczytania na ten temat:

 

Attachments

  • 1691330832151.png
    1691330832151.png
    23,7 KB · Liczba wyświetleń: 2
Last edited:

KrzysztofFly

Moderator
3 fazowy EVSE brać w Tesli? Czy to zbędnie przepłacone pieniądze i jest na rynku lepszy zamiennik za mniejsze pieniądze, jeżeli tak to jaki?
Jakiej wielkości są to sumy?
Wall Connector Tesli, kosztuje w oficjalnym sklepie 2277zł
https://shop.tesla.com/pl_pl/product/wall-connector
Tesla oferuje także EVSE mobilne z wtyczką siłową za 3352zł
https://shop.tesla.com/pl_pl/product/przewodowe-zlacze-mobilne
Ja osobiście dla mojej Tesli (dla Citroena mam osobne urządzenia) zamontowany mam w swoim garażu Wall Connector, dodatkowo posiadam jeszcze dwa urządzenia mobilne 3-fazowe:
Feyree 11kW (kupowałem na alliexpress kosztował coś około 800zł)
Zencar 22kW (no tu już koszt, to bliżej 2 tysięcy zł)
Oba, mają możliwość regulacji prądu z jakim samochód ma się ładować, jednak jeśli masz ładować Teslę, to tym się nie musisz wcale przejmować, bo zrobisz to bez problemu w samochodzie (w Citroenie tak się nie da)
Co do taryf dynamicznych o których wspomina @nabrU , to ja wyszedłem z założenia, że jak się już u nas pojawią, to do tego czasu technologia pójdzie mocno do przodu i wtedy ewentualnie coś wymienię w swoich sprzętach. Bo jak znam życie i nasze ustawodawstwo, to albo do tego czasu i tak stare sprzęty będą się nadawać do wymiany albo nasi wymyślą coś inaczej niż mają wszyscy i dzisiejsze sprzęty naszych standardów nie obsłużą.
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
To na początek chyba trzeba zadowolić się standardową którą dają w zestawie, podejrzewam że założę na firmę bezpiecznik 16a, więc 230Vx16a=3,7kw. Zamontować do fazy z której inne urządzenia pobierające dużo mocy nie korzystają.
Zamontować sobie PV przez mądrą firmę i wtedy razem z PV jakiegoś Froniusa który spełni wszystkie wymagania.
Prawdopodobnie 2 kable na 2 auta, jednocześnie podłączone wiem że 16a jednocześnie nie da rady,
ale może będzie jakaś aplikacja lub inny sposób żeby z domu, albo automatycznie przełączało się to z jednego auta na II po osiągnięciu żądanego pułapu naładowania 1h w nocy start przy 30% i o 3h w nocy osiągnie 70% wyłącza się na I aucie.
Startuje ładowanie na II auto, o 5h rano jak kończy sie tania taryfa kończy ładowanie, ale musi być też możliwość doładowania więcej mimo że 5ta minie, bo potrzebuje więcej baterii danego dnia.
Szukać takich rozwiązań u Froniusa?
 

KrzysztofFly

Moderator
To na początek chyba trzeba zadowolić się standardową którą dają w zestawie, podejrzewam że założę na firmę bezpiecznik 16a, więc 230Vx16a=3,7kw. Zamontować do fazy z której inne urządzenia pobierające dużo mocy nie korzystają.
Zamontować sobie PV przez mądrą firmę i wtedy razem z PV jakiegoś Froniusa który spełni wszystkie wymagania.
Prawdopodobnie 2 kable na 2 auta, jednocześnie podłączone wiem że 16a jednocześnie nie da rady,
ale może będzie jakaś aplikacja lub inny sposób żeby z domu, albo automatycznie przełączało się to z jednego auta na II po osiągnięciu żądanego pułapu naładowania 1h w nocy start przy 30% i o 3h w nocy osiągnie 70% wyłącza się na I aucie.
Startuje ładowanie na II auto, o 5h rano jak kończy sie tania taryfa kończy ładowanie, ale musi być też możliwość doładowania więcej mimo że 5ta minie, bo potrzebuje więcej baterii danego dnia.
Szukać takich rozwiązań u Froniusa?
Myślę, że na początek to musisz najpierw zacząć od tego abyś policzył ile kilometrów dziennie przeciętnie przejeżdżasz oraz ile maksymalnie w ciągu normalnego dnia pracy (pomijam kwestie niespodziewanych wyjazdów, bo wtedy zawsze się możesz doładować w trasie). U mnie np. to wygląda tak, że Citroen robi średnio dziennie 100km, a maksymalnie (tak raz w tygodniu) przejeżdża 200-220km. W przypadku Tesli jest to bardzo podobnie, chociaż raczej troszkę mniej.
Oba samochody ładuję raczej tylko w taryfie nocnej. Wallbox który obsługuje Citroena, jest jednofazowy 32A, moc maksymalna 7,4kW, przy czym raczej zawsze mam go ustawionego na 20A i to mi wystarcza aby zawsze rano samochód był naładowany tak jak tego chcę. Mogę oczywiście z aplikacji (nawet spoza domu) tą moc regulować w zakresie od 6 do 32A, ze skokiem 1A. Mam też na nim ustawiony harmonogram, aby ładowanie odbywało się tylko w taryfie nocnej (2 godziny w dzień i 8 w nocy - bo niestety w e-C4 nie ustawisz mocy ładowania oraz godzin, możesz jedynie zaplanować opóźniony start ładowania). Teslę ładuję Wall Connector-em, na nim mam maksymalną moc ładowania 3x32A czyli 22kW. Wiadomo, że Tesla model Y i tak maksymalnie ładuje się z mocą 11kW na 3 fazach i 7,4kW z jednej fazy. Jednak czasami zdarza mi się ładować samochody odwrotnie i wtedy oba lecą na 1 fazie i maksymalnej mocy 7,4kW. W przypadku Tesli wszystkie ustawienia harmonogramu ładowania mam ustawione w samochodzie i to on pilnuje aby ładować się po 22:00.
Co do Wall Connector-a i Tesli to w sumie, w przypadku spadku napięcia w sieci Tesla sama potrafi chwilowo zmniejszyć moc ładowania, aby napięcie zbyt nisko nie spadło, u mnie jest tak, że na fazie L1 w tym samym czasie ładuje się e-C4, dodatkowo na fazie L2 podłączona jest pompa ciepła i ona tez ma priorytet taniej taryfy, więc czasami po 22-giej na tych fazach jest trochę niższe napięcie niż na L3, jednak Tesla nie ma z tym problemu, czasami obniży odrobinę moc ładowania.
Dodam jeszcze, że moje zabezpieczenie przedlicznikowe to 40A (zmieniłem, po zakupie e-C4, wcześniej miałem 25A)
Wracając do pierwszego wątku mojej wypowiedzi, być może faktycznie dołączone do samochodu EVSE w zupełności Ci wystarczy, wszystko zależy od tego ile tak naprawdę jeździsz. Kolejna rzecz którą musisz uwzględnić, to aby nią ładować samochód z mocą 16A lub nawet 32A, musisz dokupić niebieski adapter w wersji 16A lub 32A https://shop.tesla.com/pl_pl/product/niebieski-adapter-_-16-a-_-32-a
Zrzut ekranu 2023-08-06 191221.png
A także musisz uwzględnić straty które będziesz miał na ładowaniu, teoretycznie w ciągu ośmiu godzin taryfy nocnej, jesteś w stanie doładować 29,6kW i tyle zapewne z sieci pobierzesz, jednak do samochodu doładujesz zapewne około 10 do 20% mniej, w zależności od różnych czynników (straty na przetwornicy AC/DC, grzanie/chłodzenie baterii, zasilanie systemu)
 
Top