Przygotowanie instalacji elektr/montaż wallboksa w domu przed zakupem samochodu elektrycznego

Michal

Pionier e-mobilności
Niestety po dotknięciu słupka pojawia się tylko informacja o jego sumarycznej wartości - nie da się sprawdzić dokładnie ilości naładowanych kWh w podziale na poszczególne źródła i w związku z tym określić ile naładowaliśmy danego miesiąca / dnia z Wall Chargera..
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Ilu to tak doklaenie analizuje ? Znam kilku posiadaczy elektryków, dosyć blisko... I nikt z nich, po za ogolnymi danymi, nie drąży tematu . C
Więc te dane są dla pasjonatów i dla nich niektóre z walboksy je oferują. Też sami zainteresowani sobie coś rzeźbią.
To jak z paliwem zawsze są tacy co prowadzą zeszyty tankowań, lub bawią się w jazdę super oszczedną. OK to fajne i nic mi do tego. Ale naprawdę to niewielu interesuje, aż tak dokładnie.

Wracając do tematu, przygotowania instalacji, zawsze polecam. ZRÓB SOBIE GNIAZDO SIŁOWE Minimum 3x 16A lub lepiej 3x32A ( to rozwojowo), a resztę się zobaczy jak auto stanie obok.
Evese Tesli i inne tu polecane można kupić szukając jak najtaniej, reszta to jak z funkcjami mikrofalówki. Jest ich wiele a korzystamy najczęściej z jednego przycisku. I kilku ustawień Pstryczek na kablu jest przydatny, ale są i kable z pryczkami i ekstra breloki itp. Niemniej Teslowskiej evse ma to w dobrej cenie, jeśli tym autem ma być Tesla

Tesla ma sredni timer ale dobre ustawianie mocy . Do tego apke, która zawsze załatwi sprawę Idzie to ogarnąć a tylko dla super ciekawskich przyda się rozbudowane evse..
Gdy się nie da to zwykle mocne dobrze skręcone dla 230cv, najlepiej natynkowe, z grubymi kablami
 
Last edited:
  • Like
Reactions: 6a8

KrzysztofFly

Pionier e-mobilności
Mam pytanie odnośnie wallboxa Tesli 3 generacji. Czy po sparowaniu go z telefonem można zobaczyć jaka jest aktualna moc ładowania i ile zostało pobrane energii dla tego cyklu ładowania oraz czy jest dostępne łączne zużycie energii ładowania w danym miesiącu i roku? A jeśli nie to czy inne wallboxy dają takie informacje?
W sumie po sparowaniu WC ze swoją siecią WiFi, zyskujesz dostęp do danych statystycznych oraz parametrów zasilania. Są to niestety podstawowe dane, takie jak: ilość energii zużyta podczas ostatniej sesji ładowania, całkowita ilość cykli ładowania od początku użytkowania, całkowita ilość energii doładowana przez WC, całkowity czas ładowań, temperatura WC i wtyczki, całkowity czas pracy, oraz napięcia i amperaż na poszczególnych fazach.
365385125_1340039663561405_1919273876359530074_n.jpg365402225_1014635429898030_5118703172312514372_n.jpg

Oczywiście aby podejrzeć te dane, musisz skorzystać z aplikacji na telefon, np. dla Androida będą to WallConnector Plus oraz Wall-e Wall Connector. Temat obu aplikacji poruszany był tu na forum, o ile mnie pamięć nie myli, to autor tego drugiego jest tu obecny na forum.
Zapewne są także inne aplikacje na Androida i Iphona, które maja zapewne zbliżone funkcje.
Więc jeśli ktoś bardzo chce, to może sobie np. raz w miesiącu spisać stan licznika w aplikacji i użyć go do swoich statystyk.
Fakt jest taki, że w Tesli olali całkowicie temat statystyk, mój poprzedni Wallbox BS20, w wersji z WiFi przechowywał zdecydowanie więcej informacji o każdej poszczególnej sesji ładowania.
 

Attachments

  • 365385125_1340039663561405_1919273876359530074_n.jpg
    365385125_1340039663561405_1919273876359530074_n.jpg
    64,9 KB · Liczba wyświetleń: 0
  • 365402225_1014635429898030_5118703172312514372_n.jpg
    365402225_1014635429898030_5118703172312514372_n.jpg
    62,9 KB · Liczba wyświetleń: 1

Robur82

Fachowiec
Nie chcą pewnie żeby użytkownicy wiedzieli ile faktycznie energii idzie z licznika do auta, bo pewnie rozjechały by sie rachunki z tym ile zuzycia pokazuje tesla na tablecie
typu przejachane 400km, zyżycie na tablecie 15kwh/100, a ze słupka w garażu zeszło 72kwh
Pewnie teraz latem nie ma tragedii, dopiero zimą będą rozbieżności
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
Nawet jak policzysz ze stratami to niech będzie 25 kWh. Za możliwość zdalnego ogrzewania/klimatyzowania w zamkniętym garażu i tak warto :)
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Nie chcą pewnie żeby użytkownicy wiedzieli ile faktycznie energii idzie z licznika do auta, bo pewnie rozjechały by sie rachunki z tym ile zuzycia pokazuje tesla na tablecie
typu przejachane 400km, zyżycie na tablecie 15kwh/100, a ze słupka w garażu zeszło 72kwh
Pewnie teraz latem nie ma tragedii, dopiero zimą będą rozbieżności
Badałem, sprawdzałem na "przedliczniku ", ładując różnymi mocami gdzie w garażu było ok 10 st C i strat u mnie nie było. Samochód nie po jeździe a stojący normwlnie. Oczywiście nie stosując przygotowania i klimatyzacji gdy jest podłączony. Ale nawet wtedy chyba Tesla pokazuje że bierze?

Gdzie tu są o tym posty.
 

EPI Energia Invest

Nowy na Forum
kupują TMY, mam w garażu gniazda 3 fazowe 16a, potrzebuje jeszcze coś? Czy wszystko jest na wyposażeniu auta, bo gdzieś czytałem że tesla ma tylko ładowarkę 1 fazą.
W garażu mam załóżmy to 3 fazowe gniazdo 16a, biorę nocną taryfę c12n w godzinach 1h-5h za 1,05 brutto, w tym czasie prąd pobierają 2 lampy 165w, mogę jakoś obniżyć prąd ładowania z poziomu tableta tesli lub jakieś aplikacji np na 15a, żeby korków nie wywaliło?
Podejrzewam, że muszę kupić jakiś kabel którym podłącze teslę z 3 fazowym gniazdem.
Najpierw sprawdź jakim przewodem jest zasilane to gniazdo 3f ,jak jest zabezpieczone i długość tej trasy kablowej .
Przy ładowaniu elektryka punkt zasilania będzie obciążony przez wiele godzin to nie jest chwilowe obciążenie twojej sieci tylko długotrwałe i dużą mocą.
 

EPI Energia Invest

Nowy na Forum
Tesla Y daje jednofazową ładowarkę mocy 7,4kw, wieć żeby to wykorzystać musze mieć bezpiecznik 32a (230vx32A)
Jeżeli mam bezpiecznik 16A. x230v=3,7A
Czy ta przejściówka o której piszesz coś pomoże?
Jeżeli nie to taryfa c12n 1h-5h rano nie da rady.
4godziny ładowania x 3,7KW= niecałe 15kwh w taniej stawce
Tak jak pisałem wcześniej sam bezpiecznik(odpowiednio większy) nie załatwi sprawy był na elektrowozie nawet ost. artykuł o ładowaniu i minimalnej mocy ładowania. Upewnij się jaki jest stan instalacji ,jakie przekroje i jakie długotrwałe obciążenie takim prądem jest dla niej bezpieczne .
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Mam podobnie, dom wybudowany w 2019/20, wprowadzałem zmiany, rozmawiałem z wykonawcą, że bedzie fotowoltaika że będzie EV, że gniazdo 32A siłowe potrzebuję. Wszystko pięknie tylko na jakich kablach ta duża siła? Na 2.5mm2.... Dobrze że nie odpaliłem ładowania z pełną mocą. Dorzuciłem drugie gniazdo na 32A i przewodzie 6mm2.
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Mam podobnie, dom wybudowany w 2019/20, wprowadzałem zmiany, rozmawiałem z wykonawcą, że bedzie fotowoltaika że będzie EV, że gniazdo 32A siłowe potrzebuję. Wszystko pięknie tylko na jakich kablach ta duża siła? Na 2.5mm2.... Dobrze że nie odpaliłem ładowania z pełną mocą. Dorzuciłem drugie gniazdo na 32A i przewodzie 6mm2.

Wszystko zależy jaka jest długość kabla z rozdzielni do gniazda / EVSE. Ja mam jakieś 25m kabla z rozdzielni za licznikiem głównym do wolnostojącego garażu i mam to zrobione na kablu zbrojonym SWA o przekroju żył 10mm2 + Cat6.
 

elveh

Posiadacz elektryka
Prawdopodobnie w dynamicznej taryfie zmiana w nocy będzie dotyczyła kilku groszy, wieć jakaś srędnia cena w danych godzinach będzie porównywalna. Też trzeba chwile pomyslec jaki mamy okres czasu, czy to święta/weekendu gdzie firmy stoją i do tego świeci słońce wieje wiatr, czy pochmurno w tygodniu i bezwietrznie.
Tak wyglądają taryfy dynamiczne w praktyce. Dane z realnego systemu. Około godziny 16:eek:o są publikowane stawki na kolejny dzień. Na tej podstawie algorytm optymalizacyjny ma dane jak zaplanować ładowanie. Różnice są jak widzisz spore - 17ore vs. 33 (dzisiaj). To są dane dla regionu Sztokholmu.

1692102840015.png


A tutaj dane dla Polski :) Fajnie widać efekt dnia wolnego od pracy:

1692103147923.png
 

elveh

Posiadacz elektryka
To na początek chyba trzeba zadowolić się standardową którą dają w zestawie, podejrzewam że założę na firmę bezpiecznik 16a, więc 230Vx16a=3,7kw. Zamontować do fazy z której inne urządzenia pobierające dużo mocy nie korzystają.
Zamontować sobie PV przez mądrą firmę i wtedy razem z PV jakiegoś Froniusa który spełni wszystkie wymagania.
Prawdopodobnie 2 kable na 2 auta, jednocześnie podłączone wiem że 16a jednocześnie nie da rady,
ale może będzie jakaś aplikacja lub inny sposób żeby z domu, albo automatycznie przełączało się to z jednego auta na II po osiągnięciu żądanego pułapu naładowania 1h w nocy start przy 30% i o 3h w nocy osiągnie 70% wyłącza się na I aucie.
Startuje ładowanie na II auto, o 5h rano jak kończy sie tania taryfa kończy ładowanie, ale musi być też możliwość doładowania więcej mimo że 5ta minie, bo potrzebuje więcej baterii danego dnia.
Szukać takich rozwiązań u Froniusa?

O wiele lepiej i bezproblemowo po prostu zaopatrzyć się w rozwiązania które fabrycznie dzielą budżet mocy pomiędzy siebie i robią to dynamicznie. Robienie samodzielnych interfejsów, aplikacji, inntych tego typu jest dobre dla majsterkowiczów i pasjonatów którzy robią to dla własnej satysfakcji i przyjemności - nie ma w tym nic złego. Jeśli jednak nie jesteś elektronikiem / automatykiem / informatykiem to zdecydowanie polecam wdrożenie odpowiedniego systemu. To jak kupienie klimatyzatora do firmy vs. złożenie go z części - np. starej lodówki i wentylatora kanałowego :)
 

elveh

Posiadacz elektryka
Tak jak pisałem wcześniej sam bezpiecznik(odpowiednio większy) nie załatwi sprawy był na elektrowozie nawet ost. artykuł o ładowaniu i minimalnej mocy ładowania. Upewnij się jaki jest stan instalacji ,jakie przekroje i jakie długotrwałe obciążenie takim prądem jest dla niej bezpieczne .
Święte słowa.

Sam bezpiecznik i to powiększony bez wiedzy i zrozumienia zagadnienia może wręcz być SZKODLIWY. Jeśli impedancja pętli zwarciowej będzie za duża to taki "upgrade" może wręcz doprowadzić do pożaru, w przypadku zwarcia zabezpieczenie po prostu nie zadziała.


Właśnie z takich powodów w Szwecji samodzielne przeróbki instalacji elektrycznej bez stosownych uprawnień i kompetencji są traktowane jako przestępstwo kryminalne (nie wykroczenie). Jeśli ktoś nie wierzy - to zapraszam na stronę szwedzkiego urzędu ds. bezpieczeństwa produktów elektrycznych: https://www.elsakerhetsverket.se/en/consumers/electrical-work-you-can-do-yourself/
 

Robur82

Fachowiec
Tak wyglądają taryfy dynamiczne w praktyce. Dane z realnego systemu. Około godziny 16:eek:o są publikowane stawki na kolejny dzień. Na tej podstawie algorytm optymalizacyjny ma dane jak zaplanować ładowanie. Różnice są jak widzisz spore - 17ore vs. 33 (dzisiaj). To są dane dla regionu Sztokholmu.

View attachment 12636


A tutaj dane dla Polski :) Fajnie widać efekt dnia wolnego od pracy:

View attachment 12637
Ewidentnie widać, ze elektryki będą ładować się w taryfach dynamicznych, gdyby nie koszty przesyłu instalacja PV miałaby mały sens ekonomiczny, biorąc pod uwagę ryzyko pożarów
 

rychuu24

Nowy na Forum
Witam, podepnę się do tematu z pytaniem czy ładowarka scienna (wallbox) jest potrzebna jeżeli mamy ładowarke pokładową?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Możesz mieć zamiast tego kabel i gniazdo siłowe.
?!
Witam, podepnę się do tematu z pytaniem czy ładowarka scienna (wallbox) jest potrzebna jeżeli mamy ładowarke pokładową?
Ładowarka pokładowa to urządzenie wbudowane w auto, które zamienia prąd zmienny (AC) na stały (DC), który to prąd stały może zostać podany do baterii.
Wallbox to urzadzenie, które umożliwia dostarczenie prądu zmiennego (AC) do ładowarki pokładowej w samochodzie. Jedno i drugie jest wymagane, żebyś mógł ładować z prądu przemiennego. Przy czym wallbox to może być mała cegła na kablu, może to być urządzenie wiszące na ścianie, może to być wreszcie urządzenie zabudowane w publicznym słupku, do którego wpinasz się jedynie kablem type2.
Zadaniem wallboxa jest głównie bezpieczeństwo - zarówno użytkownika, samochodu jak i instalacji elektrycznej. Wallbox również informuje auto o tym, jaka może być maksymalna moc pobrana z gniazdka.
 
Last edited:

rychuu24

Nowy na Forum
?!

Ładowarka pokładowa to urządzenie wbudowane w auto, które zamienia prąd zmienny (AC) na stały (DC), który to prąd stały może zostać podany do baterii.
Wallbox to urzadzenie, które umożliwia dostarczenie prądu zmiennego (AC) do ładowarki pokładowej w samochodzie. Jedno i drugie jest wymagane, żebyś mógł ładować z prądu przemiennego. Przy czym wallbox to może być mała cegła na kablu, może to być urządzenie wiszące na ścianie, może to być wreszcie urządzenie zabudowane w publicznym słupku, do którego wpinasz się jedynie kablem type2.
Zadaniem wallboxa jest głównie bezpieczeństwo - zarówno użytkownika, samochodu jak i instalacji elektrycznej. Wallbox również informuje auto o tym, jaka może być maksymalna moc pobrana z gniazdka.
Wielkie dzięki za łopatologiczne wyjaśnienie. A pytałem ze względu na to ze rzadko ładuję auto w domu a sąsiad ma zaraz przy liczniku wyprowadzony kabel do ładowania auta. Brak jakiegokolwiek boxa, słubka itp.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Wielkie dzięki za łopatologiczne wyjaśnienie. A pytałem ze względu na to ze rzadko ładuję auto w domu a sąsiad ma zaraz przy liczniku wyprowadzony kabel do ładowania auta. Brak jakiegokolwiek boxa, słubka itp.
Elektronika gdzieś musi być ukryta. Może być we wtyczce, może być w skrzynce z bezpiecznikami, etc. Ale to nie jest tak, że trzy (czy tam jedną) fazy możesz podać prosto do auta i zadziała. Minimum to układ generujący sygnał prostokątny żeby poinformować auto jaką maksymalnie mocą może ładować. Auto nie wie jakie są przekroje kabli, jakie są bezpieczniki, jaką masz moc umowną, etc. Do tego najczęściej masz jeszcze zabezpieczenia, czyli nadprądowe, różnicowo-prądowe, niektóre wallboxy monitorują temperaturę wtyczki, raportują ile zużyły prądu, no sporo tego jest.
 

skolima

Nowy na Forum
"wallbox" to pudło wiszące na ścianie /pedant mode off

Ogólnie te urządzenia pomiędzy samochodem a siecią energetyczną AC określa się EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment). Jest tam trochę elektroniki i zabezpieczeń, fakt, ale nie daj się zwariować - to jest względnie prosta rzecz. Mobilne/przenośne EVSE jeśli zrobione są porządnie też są wystarczające. Piszę "nie daj się zwariować" bo za wallbox albo "mądre" EVSE przenośne firmy czasem chcą po grube tysiące - to tak jak z pompowaniem kół azotem, chętni się znajdą.
 
Top