Przygotowanie instalacji elektr/montaż wallboksa w domu przed zakupem samochodu elektrycznego

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Tesla Y daje jednofazową ładowarkę mocy 7,4kw, wieć żeby to wykorzystać musze mieć bezpiecznik 32a (230vx32A)
Jeżeli mam bezpiecznik 16A. x230v=3,7A
Czy ta przejściówka o której piszesz coś pomoże?
Jeżeli nie to taryfa c12n 1h-5h rano nie da rady.
4godziny ładowania x 3,7KW= niecałe 15kwh w taniej stawce
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@Robur82 żeby ładować tą ładowarką co jest w standardzie z tą niebieską wtyczką moca 7,4kW to trzeba mieć bezpiecznik 32A, Ja np na cały dom mam bezpiecznik 3x25A więc takie coś odpada. Moim zdaniem należy mieć na wyposażeniu ładowarkę 3fazową. W samochodzie można ustawić ładowanie w taniej taryfie więc jeśli są to sztywne godziny to wystarczy jakies tanie proste 3 fazowe EVSE
 

KrzysztofFly

Moderator
Tesla Y daje jednofazową ładowarkę mocy 7,4kw, wieć żeby to wykorzystać musze mieć bezpiecznik 32a (230vx32A)
Jeżeli mam bezpiecznik 16A. x230v=3,7A
Czy ta przejściówka o której piszesz coś pomoże?
Jeżeli nie to taryfa c12n 1h-5h rano nie da rady.
4godziny ładowania x 3,7KW= niecałe 15kwh w taniej stawce
EVSE faktycznie jest o mocy maksymalnej 32A, jednak aby z taką mocą ładować musisz zakupić niebieski adapter 32A, o którym wspominałem wcześniej, (i do tego mieć zabezpieczenie minimum 32A). W standardzie jest dołączany adapter do zwykłego gniazdka 230V, który daje maksymalną moc ładowania (z tym adapterem) 13A
Zrzut ekranu 2023-08-06 194756.png
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
żeby na standardowym EVSE osiągnąć 7,4kw
warunek bezpiecznik 32A

Jezeli mamy siłę i bezpiecznik 16A, to EVSE 3 fazowe i mamy 11kw, więcej i tak auta nie przyjmie
Optymalne rozwiązanie

Przez 4h w nocnej taniej teryfie doładuje ponad 40kwh, a jak będe potrzebował więcej to w pozostałych godzinach jest tylko 1gr drożej niż w podstawowej jednolitej taryfie

A tu wyliczenia z innego wątku, że więcej niż 40kwh prądu dziennie nie potrzeba.
TMY SR+ ma baterię 60kwh brutto/57,5 netto
LR/Permomance 82kwh 75kwh netto
Szanując baterie po 100tys km powinno być realnej pojemności przy degradacji jakieś 4%
Podstawowa jakieś 55,2kwh
LR/perf 72,1kwh
realnej pojemności
Ładując do 80% i starając się nie zejść poniżej 10%(sporadycznie, ale jak wyskoczy jakiś dalszy nieplanowany dzienny wyjazd) mam do dyspozycji 70% baterii i troch rezerwy do zera
Podstawowa 55kwh x 70%= 38,6kwh prądu
LR/perf 72,1kwh x 70%= 50,5kwh prądu
podejrzewam, że SR+ ma mniejsze zużycie niż LR
I teraz pytanie
Ile może zużyć na 100km SR+ latem a ile zimą np przy -5C lub około zera i opadach/wietrze przy prędkości 110-120kmh
a ile LR
Czy zimą przejadę jednym i II 80km w jedną i 80km w drugą Autostradą przy 110- 120km/h + 40km po mieście/drogach lokalnych=200km?
Czy jest sens dopłacać do LR, który po osiągnięciu przebiegu 20-25tys km(dotacja) oddam komuś kto jeździ tylko lokalnie, a sobie kupię następne auto. Podejrzewam, że LR więcej zużywa energi(waga, moc- 2 silniki i opory pewnie jakieś z tym związane)
Według wltp jakie Tesla podaje w konfiguratorze SR 455km zasięgu, LR 533km zasięgu, różnica jakieś 17%
Po 100 tys km(nowym jeździ się przez chwile, więc trzeba przyjąć wartość taką jak będzie realnie auto eksploatowane podejrzewam, że jak wszystko do 200-250tys km) jak moje obliczenia są prawidłowe, różnica w pojemności baterii realnie używanych 70% jest pojemności.
Jak nowe
SR 57,5/LR75 to jest ponad 30%, więc wychodzi z tego SR jest oszczędniejsze
po 100km, jadąc zimą 110-120 podejrzewam, że LR weźmie 20KWh według tableta + realnie 10%=22kwh/100km
LR + 17%, to realnie 25,7kwwh

Według tych założeń zimą po 100km uwzględniając degradację i mając do dyspozycji 70% baterii oraz warunki i prędkość podane wyżej przejedziemy
SR + 38,6kwh dzielone 22kwh/100km= 175km
LR 50,5kwh dzielone 25,7kwh/100km= 196kmkm
LR o jakieś 12% więcej zużywa energii
Jeżeli moje wyniki są prawidłowe tyle realnie mają zasięgi TMY
Latem +50%
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Jezeli mamy siłę i bezpiecznik 16A, to EVSE 3 fazowe i mamy 11kw, więcej i tak auta nie przyjmie
Optymalne rozwiązanie

Dlatego kup sobie TWC ze sklepu Tesli jak sugerował @KrzysztofFly i to załatwi Ci sprawę na teraz na 3 x 16A. Harmonogram ładowania ustawisz sobie w Tesli. A jak pojawią się taryfy dynamiczne to kupisz nowe EVSE, które będzie kompatybilne i tyle.

Nie zapomnij użyć czyjegoś referalla jak będziesz kupował Tesle (y)
 

6a8

Posiadacz elektryka
@nabrU, powiedz przy okazji jak u Was wyglądają możliwości wykorzystania taryf dynamicznych. Czy jest dostępne i udokumentowane jakieś api od dostawcy, które można wykorzystać do integracji z automatyką domową ?
 

nabrU

Moderator
@nabrU, powiedz przy okazji jak u Was wyglądają możliwości wykorzystania taryf dynamicznych.

Mogę tylko napisać jak to jest u mojego dostawcy Octopus Energy. Innych niestety nie znam. A mianowicie albo masz kompatybilne urządzenia które integrują się z ich taryfami (EVSE, falownik itp) i wtedy oni oferują kompletną ofertę / integrację z ich rozwiązaniami (taryfami) albo jesteś 'kumaty w te klocki' i integrujesz to sam na podstawie dostępnych danych

Czy jest dostępne i udokumentowane jakieś api od dostawcy, które można wykorzystać do integracji z automatyką domową ?

Jako, że jestem w tej pierwszej grupie (mam kompatybilne EVSE, którym zarządzają) to niewiele Ci powiem o API poza podaniem poniższych linków bo moje doświadczenia z tym skończyły się na zdalnym pobraniu danych zużycia energii elektrycznej ze smartmetera poprzez przeglądarkę:


Operator udostępnia też specjalne forum do wymiany idei:

1691358813068.png
 
Last edited:

KrzyCh

Pionier e-mobilności
W II połowie września mam zamiar zakupić autko, pewnie TMY na inwentory, chyba że nie wyrobię się z przygotowaniem instalacji elektrycznej, to będzie to II połowa grudnia.

Ja Ci Brachu powiem tak - jeśli rzeczywiście masz zamiar kupić, to kupuj. Nie są wymagane żadne przygotowania. Kabelki (evse), które dostaniesz z samochodem obsłużą 98% scenariuszy ładowania w domu/pracy. Poznasz nowe zwyczaje, zrozumiesz potrzeby i potem wybierzesz optymalne rozwiązanie. Przed zakupem to spekulacje.
Często tu dzielimy włos na czworo.
TMY kosztuje jakieś 250 tys. A 250 zł to jedna tysięczna tego i wystarczy na jakieś 2000 km kręcenia się po mieście i okolicy (0,80 zł x 16 kWh/km x 2000 km). To wystarczy na miesiąc. „Zainwestuj„ i zobacz co Tobie podpasuje.
Ja po takim okresie kupiłem TWC bo wygodnie. Zwiększyłem tylko moc umowną bo miałem wcześniej 12 kW. Ale i tak - jak sobie pomyślę, że samo urządzenie (2.300 zł) to prawie 20.000 km - to ekonomicznie bez sensu to było.
 

aadamuss

Posiadacz elektryka
Tak jak wyżej kolega napisał- kup auto naładujesz parę razy i zobaczysz co potrzebujesz. Większość harmonogramu ogarniesz z menu auta. Wall conector to już mega wygoda ale zobaczysz czy ważniejsze jest otwieranie klapki z guzika wtyczki czy inne bajery.
 

Picek7

Zadomawiam się
Mam pytanie odnośnie wallboxa Tesli 3 generacji. Czy po sparowaniu go z telefonem można zobaczyć jaka jest aktualna moc ładowania i ile zostało pobrane energii dla tego cyklu ładowania oraz czy jest dostępne łączne zużycie energii ładowania w danym miesiącu i roku? A jeśli nie to czy inne wallboxy dają takie informacje?
 
Top