Rozwiązanie problemu śmierdzących filtrów powietrza

Jogur

Fachowiec
Dlatego zaraz po zakupie zamontowałem od chińczyka takie kratki, żeby duże kawałki nie mogły wpaść do środka filtra.

Edit:
To w sumie jak wygląda ten przepływ/kolejność powietrza, bo tak teoretycznie najbardziej narażone na zabrudzenie powinna być pierwsza linia filtrów, które są na zewnątrz pojazdu - ale wymieniać częściej trzeba jednak filtry w kabinie?
Czyli - dobrze rozumując? - powietrze wpierw przechodzi przez HEPA i takie mocno dosyć oczyszczone wchodzi do kabiny i przechodzi przez filtry kabinowe, tak? I te drugie częściej zmieniamy, bo... - bo co? Bo są "nie HEPA" czy z innego powodu?
IMHO jak jest kurz/mokro w kabinie i masz obieg wewnętrzny, to wypadało by tez filtrowac
 

Jogur

Fachowiec
Ten tryb zamyka dopływ powietrza?
tak. dodatkowo z części II tego filmu o "odorze" wynika, że technika osuszania filtra wewnątrz kabiny jest z dupy, jeśli jest na zewnątrz wilgoć - i tak zaciąga.

dlatego czasem (pewnie po zmianie softu) szyby w 3 mi parują na zamkniętym obiegu a czasem nie - a warun ten sam, auto pod chmurką, temp. ciągle w okolicy 0, itp
 

Przemmo

Posiadacz elektryka
Szyby trzeba myć regularnie, najlepiej odtłuścić dokładnie izopropanolem. Jak po takim zabiegu parują to już coś nie tak z filtrami, obiegiem albo po prostu duża wilgoć wewnątrz auta.
 

Hermes

Posiadacz elektryka
Ale to tylko z zewnątrz odtłuszczacie izopropanolem czy wewnątrz też? Jak kapnie na plastiki, to nie robi wam krzywdy izopropanol?
 

Gilim

Zadomawiam się
Ale to tylko z zewnątrz odtłuszczacie izopropanolem czy wewnątrz też? Jak kapnie na plastiki, to nie robi wam krzywdy izopropanol?
Zależy od stężenia. Kup sobie np. K2 Klinet - nie zrobi plam. Raz na jakiś czas można umyć okna płynem do mycia naczyń i potem normalnie płynem do szyb. Efekt będzie ten sam. Ostatnio pojawił się fajny środek. Szczególnie dla palaczy e papierosów w aucie - DOA Vaper Glass Cleaner.
 

Jogur

Fachowiec
Szyby trzeba myć regularnie, najlepiej odtłuścić dokładnie izopropanolem. Jak po takim zabiegu parują to już coś nie tak z filtrami, obiegiem albo po prostu duża wilgoć wewnątrz auta.
w trybie "osuszanie" podczas ustawienia wentylacji na auto i otwartym obiegu z zewnątrz - brak parowania, czyli osuszanie działa. Zamykam obieg powietrza - moment i biało w aucie na szybach, choćby stało i 30 min tak włączone to nie pozbędzie się tej wilgoci; otwieram po 30 min obieg powietrza i 1-2 min mgła z szyb znika.
 

Paweł M.

Posiadacz elektryka
w trybie "osuszanie" podczas ustawienia wentylacji na auto i otwartym obiegu z zewnątrz - brak parowania, czyli osuszanie działa. Zamykam obieg powietrza - moment i biało w aucie na szybach, choćby stało i 30 min tak włączone to nie pozbędzie się tej wilgoci; otwieram po 30 min obieg powietrza i 1-2 min mgła z szyb znika.
to raczej wina mokrego filtra kabinowego, miewałem tak w dislu.
 

Jogur

Fachowiec
to raczej wina mokrego filtra kabinowego, miewałem tak w dislu.
powietrze czy wewnętrzne, czy z zewnątrz leci przez ten sam filtr i na osuszacz - więc wilogtne wciągane z zewnątrz powinno powodować jeszcze większe zamglenie - kilkukrotna wymiana filtra kiedys w ASO Wawa nie pomagała, powymieniali rózne części z HVAC i bylo dobrze aż do grudnia '24/stycznia '25 - znowu się zaczęło mglić
 

Paweł M.

Posiadacz elektryka
powietrze czy wewnętrzne,
jeżeli paruje po włączeniu obiegu wewnętrznego to wewnętrzny.

czy z zewnątrz leci przez ten sam filtr i na osuszacz - więc wilogtne wciągane z zewnątrz powinno powodować jeszcze większe zamglenie - kilkukrotna wymiana filtra kiedys w ASO Wawa nie pomagała, powymieniali rózne części z HVAC i bylo dobrze aż do grudnia '24/stycznia '25 - znowu się zaczęło mglić
no to jak filtry były wymieniane i pomogło a teraz znów jest źle to chyba masz potwierdzenie. Pytanie czemu tak u Ciebie zamaka?
 

KrzysztofFly

Moderator
Ja mam 64kkm i jeszcze nie wymieniałem, a mam je u siebie w garażu oczekujące na wymianę już dobry rok ;). Za miesiąc auto skończy 2 lata, więc w do tego czasu na pewno się za wymianę zabiorę. Myślę jednak, że szczególnie w przypadku Y, gdzie dużą robotę robi HEPA, będą one jeszcze w dobrym stanie. Może jak już je wymienię, to wrzucę fotkę starych.
Więc zabrałem się dzisiaj za wymianę filtrów kabinowych, aczkolwiek po wyjęciu moich starych oryginalnych, oczom mym ukazały się filtry w stanie "jak nówki", a przebieg mojego Y to aktualnie niecałe 66kkm. Poniżej fotki moich starych filtrów.
1738442775934.png
1738442825232.png
Tutaj mała ciekawostka, zważyłem zarówno swoje oryginalne filtry, jak i te które miałem pod ręką i wyniki są następujące (waga dotyczy kompletu 2 sztuk):
OE 1107681-00-C - 423g
BOSCH 0986628583 - 270g
MANN FP25015 - 355g
Mój wybór padł na filtry MANN FP25015
1738443274640.png
1738443307415.png

Ja się nad HEPA jeszcze nie zastanawiałem, gdzieś tam kiedyś wyczytałem/usłyszałem, że należy go wymienić po 100kkm i tak jakoś sobie w głowie zakodowałem. Być może jak już się zabiorę za wymianę kabinowych, to rozbiorę też przód i obejrzę w jakim jest stanie.
Jak już miałem wenę, to zajrzałem od razu do filtra HEPA, w sumie nic trudnego, wystarczy zdjąć osłonę, tą nad frunkiem, następnie odkręcić frunk (4 śruby M10) i odpiąć lampkę, a następnie odkręcić górną osłonę filtra HEPA (10 wkrętów T20) i oczom naszym ukazuje się filtr HEPA, który składa się z 4 filtrów.
1738443639020.png
W sumie u mnie jak na 66kkm wyglądał całkiem spoko, jednak tutaj trzeba mocno wziąć pod uwagę, w jakich warunkach użytkujemy samochód, a także to gdzie samochód jest parkowany/garażowany.
W pierwszej kolejności przed wyjęciem filtrów, zalecam odkurzenie zanieczyszczeń z ich powierzchni, aby nie wytrząść zanieczyszczeń do kanałów wlotowych.
1738444125934.png
Ostatecznie nie wymieniłem u siebie filtrów HEPA, dałem im jeszcze rok życia ;), zgodnie z zaleceniem Tesli, wymienię je po 3 latach.
Przy okazji jednak dokonałem pomiarów wagi (waga kompletu 2 filtrów)
filtry dolne OE 1658375-00-B (te z kratką) - 577g
filtry górne OE1658376-00-A (węglowe) - 996g
filtry górne MANN CUK46025 - 966g
Przy okazji zaktualizowałem opis filtrów umieszczonych wcześniej, zmieniając nazwy na dolne (te z kratką) i górne (węglowe) myślę, że tak będzie prościej ;).
 
Top