Rozwój SuC w Polsce

nabrU

Moderator
Porównaj z Wietnamem, Gabbonem, to dopiero będzie kontrast.

Bądźmy poważni. Pokazuję tylko tendencję, która jest taka sama w krajach postkomuny. Ciężko więc Teslę posądzać o brak chęci w jakichś 10 krajach Europy Wschodniej.

P.S. Sprawdziłem i nie ma żadnego SuC w Gabonie i Wietnamie.;)
P.P.S. Gabon pisze się przez jedno 'b' :p

W Polsce lubimy sobie ponarzekać na przepisy, urzędy. Moim zdaniem bzdura. Nasza biurokracja w porównaniu z niemiecką to jak porównywać Jedwabne i Oświęcim.

Nie wiem jak w Niemczech, ale czytając to Forum ciężko mi znaleźć podobny temat jak np. na SpeakEV, gdzie można sobie wyszukać co i gdzie budują (w ogóle, nie tylko Tesla). W PL się trzeba domyślać kto i po co łopatę wbija i wysyła się 'zwiadowców' co tydzień aby zdjęcia zrobili i się rozeznali, co gdzie i jak...


Ale co ja się znam, jak w PL nie mieszkam...
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Tak z ciekawości zapytam, czy w UK rozwój infrastruktury ładowania nadąża za wzrostem liczby aut elektrycznych?
Mam tu na myśli głównie szczytowe zapotrzebowanie tj dlugie weekendy itp
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Tak z ciekawości zapytam, czy w UK rozwój infrastruktury ładowania nadąża za wzrostem liczby aut elektrycznych?
Mam tu na myśli głównie szczytowe zapotrzebowanie tj dlugie weekendy itp
w UK na koniec 2023 127 lokalizacji i 1297 wtyczek
20 nowych lokalizacji i 290 wtyczek (nie wiem czy wliczone 6 rozbudowanych)

Porównując sprzedaż Tesli Uk/PL (47840/4599) przydzielając globalnie nowe lokalizacje na UK powinno być 34 nowych lokalizacji i 328 wtyczek czyli nie jest źle. W Polsce gdyby otworzyły się 3 takie lokalizacje jak Szczecin/Gliwice rocznie to byłoby lepiej niz w UK przeliczając na sprzedaż nowych aut. Ale zaraz będzie też napływ uzywanych więc jednak tempo powinno sie podkręcic w PL
 

nabrU

Moderator
Ciężko odpowiedzieć na to pytanie, bo:
1. Nie mamy tylu długich weekendów co w PL ;)
2. Zależy gdzie kto jedzie w UK (bo mniej ładowarek jest np. w Walii czy Irlandii Płn), ale powiedziałbym że problemu zasadniczo nie ma. No chyba że ktoś zechce się ładować na MOP w trakcie lunchtime to może być problem.

Poczytaj tutaj (ostatni link pokazuje, że można Ioniq'iem 28kWh jechać w trasę ok. 350km - @cooler niech nie czyta :p):



w UK na koniec 2023 127 lokalizacji i 1297 wtyczek
20 nowych lokalizacji i 290 wtyczek (nie wiem czy wliczone 6 rozbudowanych)

Coś te dane są nie halo (zakładam że to SuC). W UK jest obecnie podobno 140 lokalizacji SuC (Tesla i inni) z około 1400 ładowarkami. Poniżej dane co do ogólnej infrastruktury (nie tylko Tesla):


1734019571882.png

Porównując sprzedaż Tesli Uk/PL (47840/4599) przydzielając globalnie nowe lokalizacje na UK powinno być 34 nowych lokalizacji i 328 wtyczek czyli nie jest źle. W Polsce gdyby otworzyły się 3 takie lokalizacje jak Szczecin/Gliwice rocznie to byłoby lepiej niz w UK przeliczając na sprzedaż nowych aut. Ale zaraz będzie też napływ uzywanych więc jednak tempo powinno sie podkręcic w PL

Tyle że to tak nie działa. Bo i poza ilością lokalizacji liczy się ilość SuC na nich instalowanych (w UK średnio 10 na lokalizacje biorąc pod uwagę wszystkie SuC czyli stare również). W PL ta średnia to pewnie z 6. Po drugie przy ponad 140 lokalizacjach jakieś 20 czy 30 nowych miejsc nie jest tak krytyczne jak 3 nowe w kraju gdzie jest ich kilkanaście.
 
Last edited:

piotrpo

Pionier e-mobilności
W PL się trzeba domyślać kto i po co łopatę wbija i wysyła się 'zwiadowców' co tydzień aby zdjęcia zrobili i się rozeznali, co gdzie i jak...
Co ma wątek na forum do biurokracji?
Pozwolenia na budowę: https://wyszukiwarka.gunb.gov.pl/
Rejestr punktów ładowania (w tym czekające na odbiór) https://eipa.udt.gov.pl/
Wyszukiwanie trochę upierdliwe, ale jak ktoś bardzo chce, to może pobrać dane i sobie je przefiltrować w excel'u jak mu się tylko podoba.

A co do złożoności procedur, czasu oczekiwania na przyłącze energetyczne, przeliczników na sprzedany samochód/mieszkańca/liczbę EV jestem klientem Tesli i staram się zachowywać jak klient. Tak samo ja nie interesuje mnie jak bardzo złożony jest proces dociągnięcia kabelka z Internetem do mojego mieszkania i jaką gehennę musiał przejść usługodawca, tak samo nie interesuje mnie jak trudne życie ma operator sieci ładowania EV w Polsce. Patrzę na to przez pryzmat danych, które dla mnie są interesujące, czyli jak daleko mam do wtyczki, jak gęsto te wtyczki są rozmieszczone, jaką mocą dysponują, jaka jest ich niezawodność i ewentualnie ile kosztuje energia.
Podobnie nie specjalnie mnie interesuje jak złożonym procesem jest uruchomienie serwisu, ale fakt, że najbliższy mam ~400km od domu jest już trochę uciążliwy. podobnie jak partyzantka w obsłudze klienta, która zmuszała mnie do zamawiania kół 4 razy, żeby w końcu udało się ten zaawansowany proces przeprowadzić. Ostatecznie kupiłem popularny samochód a nie Bugatti i nie jestem szejkiem, żeby co roku wysyłać samochód samolotem na przegląd.
 
Last edited:

zibizz1

Pionier e-mobilności
@nabrU zgadza sie tylko skoro obecnie jest ~140 i ~1400 tzn ze w 2024 spowolniło. A w Polsce ostatnie SuC przy których grzebała Tesla wszystkie sa +10
Gliwice, Szczecin, Ząbki, Kraków wiec za 4 lata też średnia będzie 10. W Polsce bardziej uwiera gęstość lokalizacji i to ze musimy korzystać z tych starszych bo nie ma w okolicy nowszych szybszych.(sa czasem ale innej sieci i duzo droższe)
 
Last edited:

nabrU

Moderator
@piotrpo Dziękuję za linki.

@nabrU zgadza sie tylko jedno obecnie jest ~140 i ~1400 tzn ze w 2024 spowolniło. A w Polsce ostatnie SuC przy których grzebała Tesla wszystkie sa +10
Gliwice, Szczecin, Ząbki, Kraków wiec za 4 lata też średnia będzie 10. W Polsce bardziej uwiera gęstość lokalizacji i to ze musimy korzystać z tych starszych bo nie ma w okolicy nowszych szybszych.(sa czasem ale innej sieci i duzo droższe)

Ja co do tych 140 lokalizacji to nie mam 100% pewności (nie chce mi się liczyć na mapie na piechotę), bo to dość szybko się rozwija u nas (sorry..). Jeśli wierzyć supercharge.info od początku listopada otwarto 19 lokalizacji i 2 powiększono. Lista za cały 2024 rok będzie jeszcze dłuższa, więc Twoja statystka opiera się chyba na niekoniecznie prawdziwych dancyh.

1734022005285.png


Co ciekawe supercharge.info pokazuje w UK 251 rekordów w opcji 'open', która tez obejmuje rozbudowę istniejących SuC. Filtrując tylko po 'Expanding' daje to 31 rekordów. Może więc jest 220 lokalizacji SuC, co wygląda na bardziej sensowną liczbę?
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@nabrU Mi tez nie chce sie liczyć dlatego wzialem liczby z Google na koniec roku, oczywiście w zależności od strony troche się różnić ale roczny wzrost +25 lokalizacji i +292 stanowisk wydaje sie rozsądny, więc +2 i +24 rocznie przy x10 mniejszej sprzedaży nie jest tragedią

 

TomRS

Pionier e-mobilności
A ja myślę, że ta sytuacja jest kombinacją (bardziej lub mniej subtelną) wszystkich wymienionych tu przyczyn. Hipotetyczna sytuacja - Tesla występuje o warunki i zgodę na budowę SuC w jakiejś tam lokalizacji. I być może trafia na urzędniczy beton (odpowiedź z decyzją za rok lub więcej), być może brak mocy w danym miejscu (o czym też być może dowiaduje się po roku), być może krajowa konkurencja korzystając z lokalnych koneksji skutecznie utrąca potencjalną konkurencję, być może wtedy osoby odpowiedzialne w Tesli za temat i nie przywyczajone do działania w niezbyt normalnych warunkach odkładają temat na ten "przysłowiowy rok" na półkę, być może po roku ze zdziwieniem czytają decyzję odmowną i zastanawiają się, o co tu kurde chodzi. Znamienne jest to, że prawie wszystkie kraje byłego bloku wschodniego mają podobnie znikomą dynamikę budowy SuC. Znikąd się to nie bierze. Miałem kiedyś sytuację, że Enea przyczepiła się, że firma korzysta cały czas z "prądu budowlanego", afera, groźby, naliczanie kar. Po czym okazało się, że człowiek który najgłośniej się darł w tym temacie, dostał rok wcześniej wszystkie stosowne dokumenty w celu załatwienia sprawy i przejścia na normalny system rozliczeń. Ale wsadził je do szuflady, zgubił, wyrzucił, zapomniał - niepotrzebne skreślić. Podobna sytuacja - ZDM, pismo jakoby bezprawnie został zbudowany wyjazd z firmy na drogę publiczną, zajęcie pasa drogowego, działania bez zgody i projektu, samowola budowlana, prokurator już zakładał trampki. Okazało się, że firma posiada całą niezbędną dokumentację, projekty, zgody wydane przez tenże ZDM..., wszystko czarno na białym, ze świętymi stemplami i podpisami. Komuna trzyma się w Polsce całkiem mocno. A firmy działające od zawsze w normalnych warunkach po prostu się wykładają na takich sprawach i później podchodzą do tematu jak pies do jeża.
 

kaktus

Posiadacz elektryka
Znamienne jest to, że prawie wszystkie kraje byłego bloku wschodniego mają podobnie znikomą dynamikę budowy SuC. Znikąd się to nie bierze.
Ależ to się bierze z wolumenu sprzedaży :) mało aut to mało SuC. Jeśli mają zakontraktowany 1000 ładowarek to rozdzielają je tak jak to wynika ze sprzedaży i w efekcie 300 trafia do DE a 20 do PL. Wg mnie jedynym problemem jest dziś sprzedaż - więcej aut na drodze pozwoli firma na większe inwestycje w infrastrukturę . I tak wiem że to jest bloker dla zakupu ale widocznie spina się to w modelach sprzedażowych tych firm. Tak długo jak 300 nowych puntów w DE będzie się bardziej opłacało niż 10 dodatkowych w PL tak długo Tesla tego nie zrobi.
 
Top