Skoda Enyaq iV

Mindive

Member
Kolejny ciekawy artykuł: tutaj

Karawaniarze z UK nagrodzili Enyaqa topową lokatą w kategorii auta do ciągnięcia przyczepy poniżej 1100 kg wg konkursie Caravan and Motorhome Club’s Towcar of the Year 2022. W kategorii 1500-1700 kg wygrał Volvo XC40 Recharge.

Niestety nie jest mi znana metodyka tego badania, ani szczegóły - gazetka jest wydawana chyba tylko na papierze w UK :/

Generalnie Enyaq fajnie ciągnie przyczepkę spod Leroya, ale mam za małe doświadczenie by samemu dzielić się jakąś konstruktywną opinią w tym temacie. Przyczepy się praktycznie nie czuje, a jedynie słyszy klekot wiezionych gratów i piszczących resorów. Składany automatycznie hak jest bardzo wygodny a autko rozpoznaje, że ciągnie przyczepę i informuje o ograniczonych systemach. Nawet autoalarm się włącza, po odłączeniu przyczepy przy zamkniętym aucie, ale podejrzewam, że nie jest to jakaś wyszukana funkcja Enyaqa ;)

20211004_165919.jpg

20211004_165935-2.jpg
 

Mindive

Member
Pojawił się ciekawy post z pierwszego większego dzwona Enyaqa - post autorstwa Lukasa Redlingera z niemieckiej grupy Enyaq.
Na zdjęciach możemy zobaczyć poduszki powietrzne oddzielające kierowcę od pasażera - nie każdy EV je posiada. Szkoda zapewne całkowita, gdyż najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia struktury baterii. Wszyscy pasażerowie wyszli z wypadku bez szwanku.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
 

Mindive

Member
Autor zdjęcia pisze w poście, że zagięciu uległa podłoga w okolicy fotela kierowcy, stąd przypuszczenie, że szkoda będzie całkowita. Co będzie z autem okaże się dopiero po oględzinach rzeczoznawcy, na razie czeka na termin. Sorry, ale post jest oznaczony jako prywatny i nie da się go udostępnić poza grupą.
 

Mindive

Member
Ostatnio na Grupie ID 3 pojawił się ciekawy list dotyczący ID 3 od ludzi z Volkswagena. Wrzucam go tutaj, bo odnosi się też do kilku bolączek dotyczących również Enyaqa.

“Dear ID. Drivers,
In the past few weeks, we have received many similar questions on essential topics. In the following, we have summarized the most important information according to the current status and hope that it will answer most of your questions. Further questions on these or other topics are welcome, and we will continue to make every effort to provide you with answers as quickly as possible. We ask for your understanding that we will not be able to provide more precise information on specific dates until later.
Enhancements to the We Connect ID. App
We are continuously working on improving and enhancing the app. Some new functions have already been added, most recently, for example, the preconditioning timer and the possibility of activating charging stations via the app. From the beginning of next year (2022), the app will receive additional functions that are also strongly based on your feedback (e.g. Car Finder).
Updatability of already produced vehicles from the ID. Family
Of course, we are also constantly optimizing the hardware of the ID.s - but in less finely timed steps than the software (usually with new model years or major product upgrades). It is our goal to design software updates during the year in such a way that existing ID. vehicles benefit from software improvements for as long as possible. This is possible because not all updates dig deep into the operating system or depend on new hardware.
Increasing the charging capacity via Over-the-Air (OTA) update
At the moment, the control units (ECU = electronic control unit) responsible for this are not yet updateable over-the-air. However, we are currently preparing a service campaign to which your Volkswagen partner will invite you and from which you will benefit in several ways:
You will receive a new, technologically updated 12 V battery - the actual reason for the service campaign.
At the same time, further ECUs will be made OTA updateable.
Improvements in winter performance and improvements in the experience of future OTA updates.
Please note that the prerequisite for the installation of these is ID.Software2.3.
Retrofittability of hardware (for subsequent activation of additional functions)
There are very strong technical dependencies between the vehicle components. Therefore, a partial hardware exchange does not usually lead to a securely functioning system. Of course, we will look at the possibility of subsequent hardware installation individually for each hardware update.
Errors in the use of the function - "Preferred charging times"
Various measures are currently being prepared for this and will be part of one of the upcoming update campaigns.
Range optimization at low outside temperatures
With the upcoming ID. Software update, we are introducing improvements through optimized thermal management. This reduces consumption and thus increases the range by adjusting the activation threshold of the battery heating, especially in short-haul operation. At the same time, the charging performance in winter is improved by adjusting the heating threshold for DC charging.
In a further step, the preconditioning of the high-voltage battery during AC charging is also improved. The maximum charging power will also be increased. The optimization of the heating curves for the interior in the new climate software also contributes to increasing efficiency on short journeys in winter.
As you can see, many of the improvements are based on your feedback and ideas!
Thank you very much and best regards,
Your Volkswagen ID. Team
Tłumaczenie z GT z moimi poprawkami
„Drodzy Kierowcy ID,
W ciągu ostatnich kilku tygodni otrzymaliśmy wiele podobnych pytań na istotne tematy. Poniżej podsumowaliśmy najważniejsze informacje zgodnie z aktualnym stanem i mamy nadzieję, że odpowiedzą na większość twoich pytań. Dalsze pytania dotyczące tych lub innych tematów są mile widziane, a my dołożymy wszelkich starań, aby jak najszybciej udzielić odpowiedzi. Prosimy o wyrozumiałość, jeżeli dokładniejszych informacji na temat konkretnych dat nie będziemy mogli podać w tym momencie.
Ulepszenia Aplikacji We Connect ID
Nieustannie pracujemy nad ulepszaniem aplikacji. Dodano już kilka nowych funkcji, ostatnio na przykład timer kondycjonowania i możliwość aktywacji stacji ładowania za pomocą aplikacji. Od początku przyszłego roku (2022) aplikacja otrzyma dodatkowe funkcje, również mocno oparte na Waszych opiniach (np. odnajdywanie samochodu).
Możliwość aktualizacji już wyprodukowanych pojazdów z rodziny ID
Oczywiście stale optymalizujemy również sprzęt ID - ale w mniej precyzyjnych krokach niż oprogramowanie (zwykle z nowymi latami modelowymi lub dużymi aktualizacjami produktów). Naszym celem jest projektowanie aktualizacji oprogramowania w ciągu roku w taki sposób, aby istniejące ID. korzystały z ulepszeń oprogramowania tak długo, jak to możliwe. Jest to możliwe, ponieważ nie wszystkie aktualizacje zagłębiają się głęboko w system operacyjny lub zależą od nowego sprzętu.
Zwiększanie pojemności ładowania poprzez aktualizację Over-the-Air (OTA)
W tej chwili jednostki sterujące (ECU = elektroniczna jednostka sterująca) odpowiedzialne za to nie są jeszcze aktualizowane bezprzewodowo. Obecnie przygotowujemy jednak akcję serwisową, do której zaprosi Cię Twój partner Volkswagen i z której skorzystasz na kilka sposobów:
Otrzymasz nową, zaktualizowaną technologicznie baterię 12 V - faktyczny powód akcji serwisowej.
W tym samym czasie kolejne ECU zostaną udostępnione do aktualizacji OTA.
Ulepszenia wydajności zimowej i ulepszenia wrażenia z przyszłych aktualizacji OTA.
Należy pamiętać, że warunkiem wstępnym instalacji jest ID.Software 2.3.
Możliwość doposażenia sprzętu (w celu późniejszej aktywacji dodatkowych funkcji)
Pomiędzy podzespołami pojazdu istnieją bardzo silne zależności techniczne. Dlatego częściowa wymiana sprzętu zwykle nie prowadzi do bezpiecznego funkcjonowania systemu. Oczywiście przyjrzymy się możliwości późniejszej instalacji sprzętu indywidualnie dla każdej aktualizacji sprzętu.
Błędy w korzystaniu z funkcji - „Preferowane czasy ładowania”
Obecnie przygotowywane są w tym celu różne środki, które będą częścią jednej z nadchodzących kampanii aktualizacyjnych.
Optymalizacja zasięgu przy niskich temperaturach zewnętrznych
Z nadchodzącą aktualizacją oprogramowania, wprowadzamy ulepszenia poprzez zoptymalizowane zarządzanie temperaturą. Zmniejsza to zużycie, a tym samym zwiększa zasięg, dostosowując próg aktywacji nagrzewania akumulatora, szczególnie w pracy krótkodystansowej. Jednocześnie poprawia się wydajność ładowania zimą, dostosowując próg nagrzewania do ładowania prądem stałym.
Na kolejnym etapie poprawiono również wstępne przygotowanie akumulatora wysokiego napięcia podczas ładowania prądem przemiennym. Zwiększona zostanie również maksymalna moc ładowania. Optymalizacja krzywych ogrzewania wnętrza w nowym oprogramowaniu klimatyzacyjnym również przyczynia się do zwiększenia wydajności podczas krótkich podróży zimą.
Jak widać, wiele ulepszeń jest opartych na Waszych opiniach i pomysłach!
Dziękuję bardzo i serdecznie pozdrawiam,
Twój Volkswagen ID. Zespół
Co z tego wynika:
  1. aktualizacje OTA na ten moment nie istnieją w takim zakresie jak Tesli. Od lutego br moje auto nie dostało żadnej aktualizacji, poza aktualizacją instrukcji obsługi. Widać, że problem jest poważniejszy i wymaga wizyty w serwisie każdego auta, by to zmienić. Spodziewam się zatem akcji przywoławczej skody w tej sprawie, gdyż system operacyjny skody jest jedynie nakładką na system VW.
  2. Auto w okresach zimowych ma zmniejszony zasięg, natomiast trochę bardziej niż z wynikającej z niskich temperatur zmniejszonej pojemności baterii. Auto za każdym razem mam wrażenie rozgrzewa baterię do temperatury pracy, co zużywa zauważalną ilość energii. Mój zasięg przy temp 0-5 st wynosi około 250 km przy ładowaniu do 80% i jeździe 80% autostradą z prędkością 140 km/h. Jest to zauważalnie mniej niż latem, kiedy to wynosił ok 350 km. Aktualizacja być może poprawi wyniki auta w tym zakresie.
  3. Funkcja sterowania czasem ładowania AC zupełnie nie działa - tj działa jak chce, zupełnie nie można na tym polegać. W końcu VW oficjalnie to przyznaje i adresuje temat. Czekam na update, choć pewnie szybciej będę miał zainstalowanego wallboxa z tą funkcją, niż doczekam się updatu od Skody/VW.
  4. Aplikacja - tutaj wiele osób ma różne oczekiwania, które osobiście do końca nie pokrywają się z moimi. Wielu użytkowników chce zdalnego otwierania auta lub odnajdywania auta na parkingu - tego na ten moment w apkach Skody/VW nie ma. Mi najbardziej brakuje podsumowania zużycia kWh, wykresów ładowania itp. Te rzeczy można zdobyć innymi aplikacjami, ale powinno to być In House.
Generalnie VW pracuje, ale wolno i ospale. Moje osobiste zdanie jest takie, że sytuacja z covid, półprzewodnikami i zarządzaniem nowym produktem, którego integralną częścią jest aplikacja na iOS/Android - przerasta dotychczasowe możliwości zespołu Skody/VW.
 

Mindive

Member
Ponieważ ostatnio nastąpił splot dwóch zdarzeń:
  • Publikacja info o dużej degradacji baterii w ID3 na kanale battery life
  • Spadek zauważalnego zasięgu auta do 200 km w przedziale 80-20%
Postanowiłem zgłębić temat degradacji i zobaczyć jak to wygląda w przypadku mojego egzemplarza. Używając aplikacji OBD11 lub carscanner (każdy ze swoim obd dongle) można mieć wgląd do wielu danych gromadzonych przez auto. Jedną z nich jest wartość opisywana jako: "maximum energy content of traction battery". Obie aplikacje pokazują te same wartości:
Screenshot_20211127-101031_Gallery.jpg

Screenshot_20211122-203526.jpg
Podstawiając daną wartość do licznika a 77kW do mianownika możemy uzyskać wartość 95,7%, czyli teoretycznie degradacja baterii wynosi 4,3%. Jest to mniej więcej proporcjonalna degradacja do wartości uzyskanej przez YouTubera w swoim ID3 - u niego 8% po roku, u mnie 4,3% po 7 miesiącach.

ALE

Poszczperałem głębiej i znalazłem wątek na jednym z zagranicznych forów, na którym użytkownik pod nickiem VW Technician i SUNwizard podzielili się metodą jak wykonać "rekalibrację" BMSa. Link

Polega to na:
  1. Rozładowaniu auta do <10%
  2. Naładowaniu auta do 100% w ciepłym miejscu, by bateria miała około 20%
  3. Odczekaniu godziny, by BMS mógł wyrównać napięcia ogniw
  4. Odczytaniu wartości pokazywanej przez powyższe aplikacje
I tak też zrobiłem. Rozładowaniem auto do 0%, naładowałem do 100% przez noc w ogrzewanym garażu, po godzinie pomiar. Oto efekt:

Screenshot_20211126-070621.jpg

76,3/77*100=99,1% czyli po kalibracji degradacja wynosi 0,9% po 7m i 18,5k km.

Co z tego wynika:
  1. Pomiar degradacji baterii bez pomiaru bezpośrednio oporu każdego z ogniw może być obarczony dużym błędem pomiaru w zależności od różnych zmiennych.
  2. Każdy z producentów może używać innej metody pomiaru - nie ma standardu degradacji, dlatego porównanie tych wartości między producentami jest niemożliwe tak długo, jak długo producenci nie publikują dokładnej metodologii obliczania tej wartości.
  3. Jeżeli w aucie ID3 YouTubera serwis VW jedyne co zrobił to podłączył VCDS/Odin do auta i odczytał wartość podawana przez auto (jak u mnie przed kalibracją) bez wykonania rekalibracji lub skorzystania z innych danych (a tego nie wiemy) to mógł podać po prostu wartości obarczone błędem pomiaru, które się mają nijak do rzeczywistej degradacji baterii. (Zwracam uwagę na zaskakującą liniowość podawanej wartości degradacji mojego auta do ID3 - z proporcji wychodzi 4,6 "degradacji" po 7 miesiącach użytkowania - u mnie pomiar dał wartość 4,3.)
  4. Moim zdaniem VW albo
    1. ma inne bardziej pewne narzędzie do mierzenia degradacji baterii, na której podstawie realizuje wymiany gwarancyjne i nim się nie chwali
    2. Nie poinformował delearów jak to mierzyć wiarygodnie i ci po prostu pokazują wartość, którą bezrefleksyjnie pokazuje komputer.
Problem znaczącego spadku zasięgu reportują również inni użytkownicy aut na MEB. W moim wypadku raportowany zasięg zimną po rekalibracji wzrósł do 350km, do wartości mniejszej o 50km niż obserwowanych latem. Więcej o zasięgu zimą w postach w innym dziale.
 

Mindive

Member
Jak często należy robić tę kalibrację baterii ?
Myślę, że sens jest robić max 2 razy w roku lub gdy auto zaczyna pokazywać dziwnie niskie wartości. U mnie ten proces był stopniowy, ale jako że dużo jeżdżę autostradą to wiązadłem spadek zasięgu z dużym zużyciem przy wysokiej prędkości. Ale jak przyszły niskie temperatury to zacząłem myśleć co jest nie tak ..
 
Top